Trumputin – Helsingissä kohta!
Pallollamme on käynnissä idän ja lännen välinen henkien taistelu; alkavana kauppasotana [1 – ehkä informaatiosodan laajentumisena [2 ja erityisesti kulttuurien hegemoniasotana [3.
Kohta – ensi maanantaina presidentit molemmista ydinasesuurvalloista tapaavat Helsingissä, josta meidän presidentti Sauli Niinistö saa pöydänkattajana ja välittäjänä [?] kunnioituksen ja arvonannon, mutta mitä me suomalaiset hyödymme?
Me suomalaiset ylivoimaisena lännen sotakoneen Naton enemmistövastustajina saamme vihdoin voiton – me tulemme pysymään irti kaikista suurvaltojen johtamista sotakoneista ja -liitoista.
Meille sopii Sauli Niinistön hengessä uusi ”Etyk” – nyt maanantaina, melkein sitä samaa mistä presidentti Urho Kekkonen sai täyttymyksensä vuonna 1975 eli Suomelle tunnustetun sotilaspoliittisen puolueettomuuden
Kolme lähipäivien uutisointia lännenmiehen perinnemediasta – jota useissa tilanteissa jo tituleerataan West trolling manipulation -mediaksi [4 —
1. HS
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005750904.html –
Ilkka Luoma 10.7.2018 – 21:15
"Russofobisen paineen alla" [lainaus linkin alta] -pitänee paikkansa, sillä kolme toisistaan riippumatonta ja arvovaltaista tutkimushaaraa on selvitellyt juurta jaksain väitettyjä Venäjän ja Kremlin sekaantumisia US-presidentinvaaleihin, joissa Trump valittiin presidentiksi toiseksi suurimmalla kokonaisäänimäärällä. Mitään todellisia todisteita ei ole ainakaan toistaiseksi löytynyt mainittujen väitteiden toteennäyttämiseksi. Selvityksiä on tehty yhteensä noin neljä tutkimusvuotta.
2. HS
Ilkka Luoma 10.7.2018 – 16:57
Toimittaja voisi arvioida kolumnina itse tapahtuman tavoitteita, joista suurin on keskinäiskaupallinen ja samanarvoinen on "kiilapojan" rooli Venäjän ja Kiinan väliin. Kolmanneksi US haluaa irti Syyriasta ja tukea Korean niemimaalle. Neljäs on Israelin Palestiina-politiikka [5, johon liittyy Jerusalemin tunnustus …
3. HS
Ilkka Luoma 10.7.2018 – 21:27
Trans-atlanttinen suhde NATOn eurooppalaisten valtioiden ja US' n välillä on Euroopalle, joka jatkuu Venäjän Uralille asti, uhkaava ja vaarallinen. Eurooppalainen turvallisuusajattelu perustuu vastakkainasettelun purkuun Venäjän kanssa. Euroopalle viisain ratkaisu on poistaa vastakkainasettelun juurisyyt ja ryhtyä Venäjän kanssa yhteiseen turvallisuusajatteluun *.
…
[* Erityisesti Saksa ymmärtää, että yhteiseurooppalainen puolustusstrategia yhdessä Venäjän kanssa poistaa nyt tavaksi tulleen nato-eurooppalaisen US-vahvistetun vastakkainasettelun Venäjän kanssa, joka on erittäin tärkeä kauppakumppani juuri Saksalle, joka taas on EU-Euroopan talousveturi. Saksa ymmärtää jo historiastaan, että Eurooppa jatkuu Venäjän Uralille saakka. Saksa oivaltaa myös, että vastakkainasettelu Venäjän kanssa johtaa siihen, että Venäjä "ajautuu" Kiinan kumppaniksi – liiaksi, ja se ei sovi läntiselle eurooppalaiselle. Vastakkainasettelun poistaminen voisi kutistaa aidot puolustusmenot yhteen prosenttiin! … ~ https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201807102201065308_ul.shtml –
…
Wtm – West trolling manipulation -esimerkki Iltalehdestä
~ https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201807112201066465_ul.shtml –
Iltalehden otsikko (copy-paste) – "Trump: En osaa sanoa, onko Putin ystävä vai vihollinen" … Lainaus otsikkoon nähden leipätekstin loppupuolelta: " … Reutersin mukaan Trumpilta kysyttiin myös, onko Putin ystävä vai vihollinen. ”En todellakaan osaa sanoa tällä hetkellä. Ehkä kilpailija”, Trump vastasi. … " -Iltalehti
Katsokaahan toimittajan otsikointi ja sitten Trumpin vastaus esitettyyn kysymykseen – "ystävä vai vihollinen". Kaikuuko jutusta West trolling manipulaatio -toimittajan taholta? Näinkö rakennetaan median kulmasta vastakkainasettelua lukijoille, varsinkin heille, jotka lukevat vain otsikot?
…
Trump: Helpoin lenkki – Vladimir Putin
Donald pyörähtää Iso-Britanniassa – tapaa kuningatar Elizabeth II' n ja kipaisee parlamenttiin kertomaan Brexitin autuudesta ja amerikkalaisten täydestä tuesta sille – luvaten fantastisen kahdenkeskisen kauppadiilin – uskollisen Englannin ja osin englantilaisten jälkeläisten – amerikkalaisten välille … Niin. [BREXIT].
…
Viitteet:
[1 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2018/04/amerikkalainen-kauppasota-iskee-omaan.html –
[2
[3 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2018/06/lansi-kay-jo-asemoitumissotaa-idan.html –
[4 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/12/west-trolling-east-trolling-nokittelua.html –
[5 ~ https://www.tiede.fi/keskustelu/7703/ketju/eiko_israel_nae_rauhanmahdollisuutta_aitansa_takaa?changed=1530620661 – 21606 lukijakommenttia.
[BREXIT] – HS
Ilkka Luoma 11.7.2018 – 3:28
Onko tässä nyt sitä tyypillistä Anti-Brexit trolling manipulaatiota yksipuolisesti ja paljon kertomatta käytetyssä muodossa? Nythän Brexitissä on kysymys enemmän itsenäisyydestä päättää omista asioistaan. Pinnan alla on lisäksi syvällisempi tekijä – saarivaltakunnalle perinteinen oman reviirin puolustaminen muun muassa halpatyövoimalta, joka laskee hitaasti, mutta varmasti yleisemmin palkka- eli ostovoimatasoa.
Brittien halu olla erossa liittovaltiokehityksestä näkyy pysymisenä omassa valuutassa – punnassa. Britit halusivat äänestyksellään puhdistaa pöydän uusille ratkaisuille. Lisäksi Brexit tapahtumassa on mukana perinnemediankin voimakas tarve luoda pelkoa, epävarmuutta ja huolta EU-erosta, joka ei ole lainkaan mieleinen asia EU-Brysselille.
Maailma elää jo kiinalaisten vuosisataa ja saattaa olla edullista rakentaa mahdollisuutta kahdenvälisyyteen Kiinan kanssa? Ainakin US pr. Trump iloitsee Brexitistä. US lienee myös valmis edulliseen molemminpuoliseen kahdenvälisyyteen?
Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Savonlinnasta
https://www.facebook.com/first.ilkka
https://ilkkaluoma.blogspot.fi
US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 174493
DOC trump_putin_11072018.doc – OpenOffice Writer
PVM 11072018
671_6302 – 10:34|10:41
Suomi saa kosolti tunnustusta sotilaspoliittisesta liittoutumattomuudestaan. Kansakuntamme ei halua kuulua lännen miehen sotilasliitto Natoon ja idän miehellä sellaista ei ole, on vain lännestä paljolti ohjailtu vastakkainasettelu, jota West trolling manipulation media komppaa innolla.
…
~ https://yle.fi/uutiset/3-10289487 –
”Unto Hämäläisen kolumni: Helsingissä on nähty aiemminkin Suomen ulkopolitiikan huippuhetkiä, mutta nähdäänkö nyt?
Kun Donald Trump ja Vladimir Putin tapaavat viikon päästä ei enää voi puhua idän ja lännen johtajien tapaamisesta. Trump ei edusta koko koko länttä eikä Putin koko itää, kirjoittaa Unto Hämäläinen.
Trumpin ja Putinin huippukokous9.7.2018 … ” -Yle
Ilmoita asiaton viesti
Hei kokoonnutaan kaikki Narinkkatorilla klo 18.00 Trumpin tulopäivänä ja marssitaan US Pride- kulkueena. Setalaiset voivat marssia Putinin kunniaksi teemalla Just Put In. Saadaan tasapainoinen vastaanotto vieraille.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän jo sovitut mielenosoitukset ole riittämiin …
Ilmoita asiaton viesti
Millä ihmeen logiikalla ”Setalaiset” marssisivat Putinin kunniaksi millään teemalla?
Ilmoita asiaton viesti
Hirtehisintä huumoria 😉
Ilmoita asiaton viesti
Kesä toi kesä toi Donaldin
Kesä toi kesä toi Putinin
Kesä toi landelta konstaapelin
ja lomalta Saulin… -kin.
Luulenpa että Trump ensin pottuilee läntisille johtajille Belgiassa ja Britanniassa, ja tulee sitten sopimaan Putinin kanssa ties millaisista hyväveli-virityksistä ”kavereiden kesken”.
Porissa alkaa kuulemma 16.7. kaupungin ja MTV3:n järjestämä Suomi-areena, mutta samaan aikaan Helsingissä kokoontuu sen sortin areena, että tapahtuman muisteleminen jälkeenpäin saattaa muodostua tuskalliseksi itsesyytökseksi suomalaisille. ”Tarjosimme majoituksen aterioineen sekä kokousjärjestelyt Pulotovin-Ribbentrumpin tapaamiselle, jonka salaisessa lisäpöytäkirjassa__________.” (täydennä inhorealistisella visiolla)
Ilmoita asiaton viesti
Trump tarvitsee Putinin Venäjän – se on maailman suurin raaka-aineiden varanto ja Kiina hengittää niskaan – ollen jo maailman suurin liukuhihna ja talous.
Ilmoita asiaton viesti
Euroopan rauhan vei Trumputin
Suomenkin onnen vei Trumputin
vaurauden EU:sta vei Trumputin
ja yöunet Saulin… -kin.
(Aika härskiltähän tuo riimittely näyttää, myönnän. Lupaan että lopetan tähän!)
Ilmoita asiaton viesti
Harvoin täällä runomittaa näkyy 😉
Ilmoita asiaton viesti
Saksa ostaa liian vähän aseita on jättänyt USAn itse hoitamaan Venäjän pelkonsa.
Saksalaiselle säästäväisyydelle loppu?
Ilmoita asiaton viesti
Saksa ymmärtää muutamia tosiasioita historiasta – muun muassa maailman historian verisimmän ja kuluttavimman sodan – Ii Maailmansodan Itärintaman sodan …
…
237 lukijakommenttia aiheesta ”Eurooppalainen rauha takautuu Venäjän kanssa – yhdessä” linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t… – alta. ORIG 17.11.2014
Ilmoita asiaton viesti
Eurooppaan saapunut Trump sivalsi heti: Venäjä ”kontrolloi täysin” Saksaa
Ilkka Luoma 11.7. 15:53
Kiintoisaa. US ja Trump kiristää Saksaa, joka ei saisi ostaa edullisinta kaasua Venäjältä. Amerikkalainen liuskekaasu on ympäristöhaitallisempaa ja kalliimpaa tuotantokustannuksiltaan kuin venäläinen maakaasu. Samalla US puuttuu räikeästi Saksan sisäisiin asioihin. Trump haluaa, että Saksa ostaa lisää aseita ja taistelukoneita Yhdysvalloista. Näin uhkauksien Saksan kannattaa tehdä schröderiläisessä hengessä yhteisen ”puolustussopimuksen” Venäjän kanssa, jolloin Saksa voi pienentää hyökkäyskyvyn ylläpidon yhteen prosenttiin, koska nyt se ei hae lebensraumia idästä!
…
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005751548.html –
.
Ilmoita asiaton viesti
Esialkua tulevalla maanantaille:
1
…
Valkoisen talon lähde: Trump yllätti Nato-maiden johtajat esittämällä puolustusmenojen nostamista peräti neljään prosenttiin bkt:stä -HS
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005751548.html –
Ilkka Luoma 11.7.2018 – 15:53
Kiintoisaa. US ja Trump kiristää Saksaa, joka ei saisi ostaa edullisinta kaasua Venäjältä. Amerikkalainen liuskekaasu on ympäristöhaitallisempaa ja kalliimpaa tuotantokustannuksiltaan kuin venäläinen maakaasu. Samalla US puuttuu räikeästi Saksan sisäisiin asioihin. Trump haluaa, että Saksa ostaa lisää aseita ja taistelukoneita Yhdysvalloista. Näin uhkauksien Saksan kannattaa tehdä schröderiläisessä hengessä yhteisen ”puolustussopimuksen” Venäjän kanssa, jolloin Saksa voi pienentää hyökkäyskyvyn ylläpidon yhteen prosenttiin, koska nyt se ei hae lebensraumia idästä!
Ilmoita asiaton viesti
Esialkua tulevalla maanantaille:
2
…
Valkoisen talon lähde: Trump yllätti Nato-maiden johtajat esittämällä puolustusmenojen nostamista peräti neljään prosenttiin bkt:stä -HS
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005751548.html –
Ilkka Luoma 11.7.2018 – 20:21
Näinkö kova hinku Trumpilla on myydä taisteluaseita Saksalle ja Nato-Eurooppaan. Tällä tavoin luodaan rajua vastakkainasettelua kaukaa Atlantin takaa meidän Eurooppaan, joka jatkuu kauas Venäjän Uralille. Saksa, jos kuka tietää millainen vastus Venäjä on totaalisodassa – lisäksi Venäjä on se toinen ydinasesuurvalta. Trump ei tunnu ymmärtävän, että Venäjä sekä Saksa haluavat NS 1 ja 2 putkilla korvata kiristysherkät Ukrainan läpi kulkevat kaasuputket. Saksalla on ylivoimaisen edullista hankkia ympäristöystävällisempää putkikaasua halvemmalla ja ilman kolmansien kiristystä suoraan Venäjältä. Btw. Meidän presidentin ei tule ottaa myönteistä kantaa vastakkainasettelun lisäämiseksi taisteluaseiden lisähankintojen tukemisella.
Ilmoita asiaton viesti
Jos ei itärajan takana olisi imperialistista roistovaltiota, joka nytkin miehittää eurooppalaisen valtion aluetta, ja luo vastakkainasettelua, ei koko NATO:a varmaan enää olisi olemassakaan. NATO:n jäsenmailla on täysi oikeus satsata alueensa puolustamiseen juuri em. syystä.
”Suomalaiset ovat varsin yksimielisiä ainakin yhdestä asiasta. He eivät usko Venäjän presidentin Vladimir Putinin politiikkaan. Tämä käy ilmi Ylen Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.
Vain kaksi prosenttia vastaajista koki, että Putin olisi tehnyt maailmasta turvallisemman paikan. Suomalaisten selvä enemmistö arvioi myös, että Putin on lisännyt vastakkainasettelua ja kärjistänyt kansainvälistä keskustelua.”
https://yle.fi/uutiset/3-10296024?origin=rss
Luoman usko Putiniin ei vaan horju.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkastelen asiakokonaisuutta laajemmasta perspektiivistä.
Ilmoita asiaton viesti
Kerro parempia vitsejä, Luoma. Sinä et tarkastele asioita mistään muusta perspektiivistä kuin Venäjän perspektiivistä. Etkä osaa edes hävetä.
Ilmoita asiaton viesti
Jori, nämä voivat olla sinulle liian haastavia asiaymmärryksen hallintaan, että onkin parempi kun esittelet sitä vajaan puolikkaan tietämystä, luuloa ja toivetta – sieltä natottajan ja lännenmiehen näkökulmasta – me muut kyllä sitten täydennämme tilanteen meille sotilaspoliittisesti liittoutumattomalle maalle paremmin sopivaksi.
Asiakokonaisuuteen liittyy tarkasteluperiaate, jossa arvioidaan niin ”itä kuin länsi”
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän trolleilla ei ole mitään kompetenssia neuvoa minua. Se, että sinä katsoisit asioita laajemmasta perspektiivistä, on täällä todettu moneen kertaan paikkansapitämättömäksi.
Ilmoita asiaton viesti
Jori, tässä autetaan vain ystävää tietämöttömyyden mäessä – laajentamaan näkökulmaa, joka sopii tänne meille, kuten pr. Niinistökin sanoo olevansa suomalainen enemmistösuomalaisten joukossa, jotka eivät Natoon halua – järkevin ja hyvin perustelluin näkökulmin, joissa laajaa perspektiiviä on paljon! 😉
…
Ilmoita asiaton viesti
Niinistöllä kun ei valtuuksia puhua kaikkien suomalaisten puolesta. Sama Niinistö sanoi eilen, että hyvä, kun NATO pitää ovensa auki.
Ilmoita asiaton viesti
Pohjois-Makedonialle. Ei tarkoittanut edes Suomea – meillä kansakunta on tehnyt liittymättömyyspäätöksen – jo yli 15 vuoden ajan – systemaattisesti ja vakaasti tieten tosiasiat.
Ilmoita asiaton viesti
Mitään liittymättömyyspäätöstä ei ole tehty, LUoma. Niitä ei gallupeilla tehdä. Kansa ei nimenomaan tiedä höykäsen pöläystä NATO:sta ja sen toiminnasta. Sen takia NAYO:on liittymispäätöksen saa tehdä edustuksellinen demokratia asiantuntijoineen.
Ilmoita asiaton viesti
Olet Jori juuri sitä kansaa, joka sanojesi mukaan ei tiedä ”höykäsen pöläystä” … Tiedät sen itsekkin, kun selailet kommettihistoriaasi ja muiden vastineita niihin – ystävällisinä opastuksina 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kompetenssia en epäilisi mutta monipuolisemman tiedon vastaanottamisen halua epäilen. Kykyäkin lienee, ainakin omiksi tarpeiksi.
Toisaalta peikottelu ei liene tarpeen ellei pysty sitä todistamaan. Tiedoksi myös kuvaus trolleista ja trollaamisesta Wikipediassa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli_(internet). Se ei ole ihan huono. sen opiskeltuaan oppinee Kajantokin tunnistamaan trollit paremmin.
Ilmoita asiaton viesti
3
Niinistö arvioi yöllä ”paljon optimistisesti” Euroopan ja Yhdysvaltojen suhteita ja Trumpin ja Putinin lähestyvää tapaamista Helsingissä -HS otsikko
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005751548.html –
Ilkka Luoma 12.7.2018 – 1:21
Trumpin tavoite on hajoita ja hallitse. EU ei saa olla liian vahva, maailman toinen ydinasesuurvalta Venäjä on padottava, sekään ei saa olla liian vahva. USA’ n valtahegemonialle ei saa laittaa kapuloita rattaisiin. Amerikan pitää saada olla The Greatest. Kiina? Peking seurailee maailman suurimpana mietteliäänä, mutta jo päätöksensä tehneenä.
.
Ilmoita asiaton viesti
Sofilla on sukurasitteena sisään kasvanut vihamielisyys Venäjää kohtaan. Tuo vihamielinen puolittain sallitun rajoissa tapahtuva vihapuhe ilmentyy tässä russofobiana. Sofille tiedoksi, että Suomi on idän ja lännen vedenjakajalla sijaitseva sotilaspoliittisesti liittoutumaton valtio, jonka kansalaiset ovat pääosin geenistöltään niin lännestä kuin idästä.
…
~ https://yle.fi/uutiset/3-10297506 –
” … Oksanen kuvailee brittiyleisölle muutaman vuosikymmenen takaista Suomea Neuvostoliiton psykologiseksi laboratorioksi. Sen kautta oli Oksasen mukaan näppärä tutkia Neuvostoliiton suosikkityökalua, refleksiivistä kontrollia.
– Siinä kohde saadaan tekemään toivottuja päätöksiä näennäisen itsenäisesti kontrolloimalla sen saamaa tietoa, Oksanen valistaa.
– Venäjä käytti samaa metodia, kun se avitti Donald Trumpin presidentiksi, Oksanen väittää.
Kirjailijan mukaan nyky-Venäjän intresseissä on suomettaa muitakin maita. Venäjän kannalta paras ratkaisu olisi Oksasen mukaan suomettunut Eurooppa. … ” -Yle
.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, hyvinhän se saattaa mennä – yhdeltä näkökulmalta, US/NATOn vinkkelistä. Entä Helsinki Summit 2018′ ta toinen puolikas – Venäjä ja Putin? Entä rakennettu julkisuudelta piilossa pysynyt tiekartta – Pekingin ja Moskovan yhteinen ja mahdollinen tavoite? Helsinki voi olla arvaamaton. Trump tarvitsi selkänojan Helsinkiin, siksi nyt julistetaan US ja NATOn välistä sopusointua. Pienisuuri Saksan episodi kuitenkin mahtui mukaan. Saksassa elää satojatuhansia ihmisiä yhä, jotka muistavat amerikkalaiset pommikoneet kaupunkiensa päällä – pudottaen kymmenet tuhannet siviilit tappaneet palo- ja muut pommit.
…
~ https://yle.fi/uutiset/3-10300341 –
” … Illalliskeskustelussa korostettiin Niinistön mukaan Naton omaksumaa lähestymistapaa, jossa yhtäällä rakennetaan uskottavaa pelotetta Venäjää vastaan ja samaan aikaan pyritään keskusteluyhteyteen Venäjän kanssa” -Yle
.
Vastakkainasettelu siis jatkuu?
Ilmoita asiaton viesti
Tähän sopii kuin nenä päähän:
Vanha kiinalainen sanonta toimii tässä hyvin: ”Pidä ystävät lähellä ja viholliset kaukana”. Toinen herättävä kansakunnan elämänohje on: ”Ellet voita vihollistasi, tee siitä ystäväsi”.
…
~ https://yle.fi/uutiset/3-10290357 –
”Kaksi arvaamatonta jättiläistä – Suomella on hyvät suhteet sekä itään että länteen, mutta nyt molemmissa suunnissa myrskyää
Suurvaltasuhteissaan Suomi luovii haasteiden keskellä. Yle listasi keskeiset käänteet viime vuosilta.
Trumpin ja Putinin huippukokous 11.7.2018 klo 14:36 … ” -Yle
Ilmoita asiaton viesti
Tuolla aiemmin puhuttiin 1500 kilometristä —
” … Putin mainitsi, että venäläisjoukot vedettiin Suomen rajoilta 1 500 kilometrin päähän. Kyseessä saattoi olla käsite- tai muistivirhe, tai hän käytti laajan vastauksen osana epätarkkoja ilmaisuja, mutta toisaalta se oli aika lailla todenmukainen ilmoitus. Riippuu paljolti laskutavasta, mitä joukkojen “vetämisellä” tarkoitetaan ja koska se olisi tapahtunut. Yleensä tarkoitetaan lähinnä maavoimien vakinaisten joukkojen sijoituksia eli varuskuntia, ja ne voidaan nykyisin paikantaa erittäin tarkasti.
Kerrattakoon ensin, mitä sanottiin. YLE:n uutisen 2.7. mukaan: ”Putin vastasi Ylen toimittaja Marja Mannisen kysymykseen Venäjän sotilaallisesta läsnäolosta. Vastauksen osa, jossa käydään läpi sotajoukkojen etäisyyttä Suomen rajasta on tarkasti käännettynä seuraava:
– Olemme vieneet sotajoukkomme pois Suomen ja Venäjän rajan etäisyydeltä 1500 kilometrin etäisyydelle. Emme ole muuttaneet mitään tähän päivään mennessä. Näin se on. Mutta meidän Baltian rajoillamme Naton joukot sen kun kasvavat. Mitä meidän pitäisi tehdä?”
Noita sanoja voi siis tulkita monellakin tapaa, ja YLE itse voisi vielä tarkentaa omaa käännöstään, mutta toisaalta joukkojen vahvuuksista ja sijoituspaikoista on koko ajan ollut verraten tarkkaa konkreettista tietoa. Voidaan siis jäljittää ajankohta ja tilanne, jota presidentti Putin lienee tarkoittanut. Se on 1990-luvun puoliväli. … ”
~ http://sgseura.fi/index.php/15-ajankohtaista/29-pe… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä Suomen pitäisi tehdä, kun lyhyenmatkan Iskander hyökkäysohjuksia on sijoitettu Karjalan kannakselle? No ei tietenkään mitään, koska Venäjän ohjukset ovat niitä rauhanohjuksia ja NATO;:n pahantahtoisia hyökkäysohjuksia…
Ilmoita asiaton viesti
Oletko miettinyt millaisiin vastinetoimiin RU on ryhtynyt/ ryhtymässä, kun Suomi solmi Nato – Isäntämaa pöytäkirjan – oletko muuten lukenut sen?
Ilmoita asiaton viesti
Nuolaisiko HS Trumputtia?
…
Nato-kokouksessa virisi ilmiriita puolustusmenoista – Suomi nousisi hävittäjähankintojen myötä Trumpin silmissä Euroopan mallioppilaiden joukkoon -HS
~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005753208.html –
Ilkka Luoma 12.7.2018 – 15:38
Siinäkin tilanteessa, että hankinta kohdistuisi Ruotsiin? Mikä olisi meidän mallioppilasmittatikkumme? Ketä vastaan ja minkä puolesta? Me olemme sotilaspoliittisesti liittoutumaton valtio, emmekä tarvitse hyökkäysaseita, vain sellaisia puolustautumisjärjestelmiä, jotka tuottavat hyökkäystä suunnitteleville niin paljon päänvaivaa, että jättävät sen tekemättä. Ongelmamme on siinä, että olemme uhan alla joutua Nato/US’ n tai muun hyökkäys- ja/tai torjunta-alustaksi.
…
Ilmoita asiaton viesti
Olemme saaneet erityisen kiintoisan kommenttiketjun, nyt odottelemaan mitä maanantaina tapahtuu 😉
Ilmoita asiaton viesti
Showmies – vai ”pienet uhomunat”?
” … Yhdysvaltain presidentti Donald Trump kävi läpi keskiviikon ja torstain aikana koko draaman kaaren. Ensin hän kiristi ja uhkaili Nato-maita puolustusmaksukorotuksiin, tämän jälkeen hän vannoi ystävyyttä, kunnes torstaina taas suisti jäsenmaiden pasmat sekaisin entistä suuremmilla uhkauksilla.
Kokoushuhujen mukaan hän olisi jopa uhannut Yhdysvaltain lähtevän Natosta, jos jäsenmaksukorotuksiin ei suostuttaisi. Näitä huhuja Trump ei omassa tiedotustilaisuudessaan vahvistanut, mutta myönsi, että hän olisi voinut vetää maansa Natosta … ”
~ https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2018071222010699… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoisia kommentteja puolin ja toisin. Eräässä kommentissa Ilu viittasi jälleen kerran Korean niemimaan rauhantilan saavuttamisen edellytykseen eli USA:n sotajoukkojen vetäytymiseen niemimaalta. Ilulla on tapana omaingressillään kommentoida liittämiään uutisia eli antaa medialukutaidottomille selvityksen mitä uutisella tarkoitetaan. ”Pekingin tiekartta etenee” voidaan usein lukea vaikka uutisessa ei mainita mitään suurvaltojen vaatimuksista USA:n joukkojen poistamisesta. Nyt kysyn viidennen kerran (aikaisemmilla kerroilla ei ole tullut vastausta) että esitä minulle linkki johonkin uutiseen missä mainitaan että Venäjä, Kiina, Pohjois-Korea ja Etelä-Korea vaativat USA:ta poistamaan sotajoukkonsa niemimaalta jotta niemimaa rauhoittuisi. Tag-team -jäsen Myyryläinen voi auttaa toveria mäessä. Ilu FB-sivuillaan vastasi että Pekingin tiekartta ei ole julkinen tieto eli hän ei voi täten vastata! LOL!
Tässä taas sitä varsinaista ”tiekarttaa” mitä Ilu tulkitsee seuraajilleen Pekingin tiekartan tavoitteina eli jenkkien poistamisena Koreasta. Jokainen voi päätellä että tuskin enempää mikään arvio voisi mennä pieleen: http://www.newsweek.com/us-russia-china-respond-no…
Tämä liittyy suureen tapaamiseen myös sillä Ilu FB-sivuillaan kirjoitti Trumpin ja Putinin mahdollisesti myös keskustelevan Korean tilanteesta ja Ilun mukaan Trump ymmärtää Pekingin tiekartan vaatimukset eli USA:n joukkojen poistamisen niemimaalta. Tällaista toiveajattelua sitten yritetään syöttää faktana. Joihinkin se tosiaan uppoaa. Trump tulee Helsinkiin hakemaan neuvoja Putinilta. Putin kai osaa Trumpin kaltaista jeppeä käsitellä mennen tullen. No, tämä entinen KGB:n eversti voisi osatakin mutta valitettavasti hänellä ei ole mahdollisuutta näyttää nuorempana oppimiaan menetelmiä.
En ole ollenkaan yllättynyt siitä kuinka Sofi Oksasesta ei venäjämielisten keskuudessa pidetä. No, se ei ole toki yllätys. Silloin kun eräs nainen toi julkisuuteen dosentti Bäckmanin häneen kohdistuneet vihakirjoitukset ja öiset vihapuhelut, häntä sama porukka piti natottajana, venäjäfoobikkona, fasistina jne. kun keksii mokomia juttuja ”meidän miehestämme”. Joku toveri suosittelikin Oksasen lähettämistä Uuteen Guineaan kun niin Suomea haukkuu. Samaan suuntaan voisi lähettää myös dosentin. Venäjälle lähettäminen ei olisi mikään rangaistus hänelle. Minä suosittelen että linnaan vaan ja avain kadoksiin!
Ilmoita asiaton viesti
TIISTAINA, KESÄKUUTA 05, 2018
Kim Jong-un’ in opastava Pekingin tiekartta
Suomelle viestitettiin mystinen neuvottelukutsu koskien ”vanhan puunjalostuskoneen velan maksua”, joka oli rahanpuutteen vuoksi jäänyt pohjois-korealaisilta hoitamatta. Uutisen välitti Yleisradio [1.
Tuossa viestissä oli suurtakin suurempi sisältö – toki velalle olisi löytynyt maksaja, mutta se sisälsi vieläkin merkittävämmän kätketyn viestin – kutsun Suomelle olla välitysneuvottelija idän ja lännen välille – Korean niemimaalle esivalmistelijaksi.
…
[1 ” … Pohjois-Korea ei ole unohtanut, että Suomella on 1970-luvulta periytyviä saatavia. Tähän ongelmaan löytyy varmasti ratkaisu, vakuuttaa ulkoministeriön edustaja Ylelle. – Yle maailmalla 26.4.2017 … ” ~ https://yle.fi/uutiset/3-9582419 –
Tunnetusti Korean niemimaalla on rauhallinen, mutta uhoava – ainakin toistaiseksi laantuva sanasotatila – ilman varsinaista sotaa. Ymmärtääksemme tapausta paremmin on katsottava aina vuoteen 1945.
Tuolloin Japanin perääntyessä osaltaan miehittämältään Aasian mantereelta ja koko Korean niemimaalta – kiiruhtivat sotilassaappaat kopisten kaksi II Maailmansodan todellista voittajaa hakemaan itse päättämiään mandaatteja.
Atomipommit pudottanut Yhdysvallat ja Saksan kolmannen valtakunnan paljolti nujertanut generalissimus Josif Stalinin Neuvostoliitto olivat voimissaan – Stalinin omaten maailman suurimman armeijan …
… nämä kaksi todellista suurvaltaa jakoivat yhtenäiset korealaiset kahtia 38 levyspiiriltä, kysymättä itse korealaisilta mitään – seurauksien kulminoituessa Korean sodan jälkeen nykyiseen tilanteeseen, jossa US ja pohjoisen korealaisten sukuperillisjohtaja Kim Jong-un ovat lähestymässä neuvottelukliimaksia [2 – arvoituksellisen [3 ja kiihkeästi vaalilupauksiaan täyttävän US presidentti Donald Trumpin kanssa.
Mikäli 12. kesäkuuta 2018 tämä historiallinen tapahtuma toteutuu –
… on Trump valmis tekemään lännenmiehen ihmeitä – vetää eripuraa, rauhattomuutta ja sodan uhkaa ylläpitävät sotajoukkonsa pois Korean niemimaalta vaiheittain [4 ja Kim antaa vastalahjaksi avaimet, joilla korealaisten ydinase eliminoituu –
… sen ollen todellisuudessa todelliseen käyttöön toimimaton. Kyseessä on eräs suurimpia bluffeja mitä maailma on nähnyt. Kim oppi kaikkea kivaa Sveitsistä katsoessaan amerikkalaisia elokuvia – illasta toiseen. Kiinalaiset tietävät noiden ydinaseiden käyttökunnon ja toimivuuden.
Oli bluffi tai ei – se tuo Kimille ja Trumpille Nobelin rauhanpalkinnot, onnistuessaan!
Kiina on kaikkien korealaisten suurin kauppakumppani ja joka on ystävällisillä ja hiljaisilla neuvoillaan opastanut niin korealaisia ja amerikkalaisia yhdessä Venäjän – sen toisen Pohjois-Korean rajanaapurin kanssa.
Tässä on valmisteilla suuri idän yhteistoiminnan riemuvoitto, johon Trump on arvattavasti myös osallinen, sillä nyt mantereet liikkuvat ja Trump valmistautuu myös sopimaan kaikki kuvionsa Venäjän presidentti Vladimir Putinin kanssa, koska on jo selvinnyt, ettei Venäjä sotkeutunut Yhdysvaltain vaalisysteemeihin – jossa Trump voitti toiseksi suurimmalla äänimäärällä istumapaikan Valkoiseen taloon – takomaan diiliteesejään.
…
Ilmoita asiaton viesti
Kuuselalle tiedoksi, että en kuulu mihinkään team:iin, mannschaft:iin, équipe:in, команда:an tai muuhunkaan sellaiseen.
Toisaalta kehottaisin Kuuselaa tarkistamaan sanavalintansa jotta pysyisi asiallisissa kommenteissa. Vain sillä tavalla keskustelussa on jotain mieltä ja mielenkiintoa.
Ilmoita asiaton viesti
Paraskin neuvoja. Sanavalinnasta sen verran että toistan vain teikäläisten kommentteja. Teikäläisten eli niiden joiden kommentointeja puolustat ja tuet. Joka tapauksessa en taaskaan saanut vastausta kysymykseeni mikä olikin odotettua. Helsingin huippukokouksen jälkeen on taas mielenkiintoista lukea kommentteja kuinka Putin pisti Trumpia alta torihintojen.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt ENNEN Helsinkiä – trumppismi pelittää –
…
Trump ajoi Naton kaaokseen – Yksi vastaus paljasti, miksi hän vaatii Euroopan maita pistämään kymmeniä miljardeja asevarusteluun -HS … ~ https://www.hs.fi/talous/art-2000005754713.html –
Ilkka Luoma 13.7.2018 – 17:13
Yhdysvallat on maailman suurin asekauppias. Sotateollisuus on satojen miljardien suurbusiness amerikkalaisessa yhteiskunnassa. Aseteollisuudessa on siellä kovimmat lobbaushaukat, ja heillä suora yhteys Valkoiseen taloon. Trump on sotateollisuuden ykkösnyrkki ja superdiilimies. Nyt ymmärrämme kirkkaasti mitä neljän prosentin vaade Nato-valtioilta merkitsee. Amerikkalaiset ovat sotineet lähes jatkuvasti II Maailmansodan jälkeen, ja aina kaukana omilta rajoiltaan. Muistamme, että US on NATOn ainaissotilasjohtaja sekä sen muistamme myös, että Suomi allekirjoitti yhteisymmärryspöytäkirjan juuri NATOn kanssa!
.
Ilmoita asiaton viesti
Mikähän siinä oli kun ne sotahaukat ja aseteollisuuden omistajat eivät antaneet Trumpin hyökätä Venezuelaan? Kirjoittelit siitä hiljakkoin FB-sivuillasi. Olethan monesti sanonut että sotahaukat ja aseteollisuuden omistajat vaativat suurempia voittoja eli he luovat vastakkainasettelua ja sodanuhkaa jotta saadaan sotia ja asekauppoja aikaan. Taas osoitus kuinka kirjoittelusi ovat pelkkää mielikuvituksen tuotetta. Tai propagandaa totta kai joka loppupeleissä sitten ei oikein natsaa. Eli olivatko nämä tahot kesälomilla vai mistä johtuu etteivät antaneet Trumpin hyökätä? Vai olivatko ne hyökkäysjututkin huuhaata? Miten on.
Ilmoita asiaton viesti
Et näemmä lukenut kommenttinumeroa 143 – tai sitten et ymmärtänyt sitä.
…
EKSTRA
~ http://voima.fi/artikkeli/2011/muutaman-biljoonan-… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Luin ja totesin sen olevan sitä itteensä taas eli täysin todisteetonta oletusta. Et näemmä ymmärrä etteivät lobbarit ohita kongressia noin vaan kesken budjettikauden eivätkä muutenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko käynyt Yhdysvalloissa ja paremminkin oletko ollut kokemassa lobbareiden toimintaa kongressin ympärillä?
US on lobbareiden luvattua maata, kuten EU-Brysselkin. Lobbaus kuuluu vapaasta yrittämisestä suurteollisuuteen saakka ulottuvana ”PERUSOIKEUTENA” – JUURI USA’ ssa!
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitin: ”Et näemmä ymmärrä etteivät lobbarit ohita kongressia noin vaan kesken budjettikauden eivätkä muutenkaan.”
Kirjoitit: ”Oletko käynyt Yhdysvalloissa ja paremminkin oletko ollut kokemassa lobbareiden toimintaa kongressin ympärillä?”
No entä itse?
”US on lobbareiden luvattua maata, kuten EU-Brysselkin. Lobbaus kuuluu vapaasta yrittämisestä suurteollisuuteen saakka ulottuvana ”PERUSOIKEUTENA” – JUURI USA’ ssa!”
Nimenomaan mutta tuo ei ole vastaus kommenttiini vai onko. Osoittaako se että lobbarit voivat tuosta vaan ohjata USA:n ulkopolitiikkaa?
Yrität taas saada minut näyttämään tyhmältä kuten aina kun on selkä seinää vasten.
Ilmoita asiaton viesti
Ei voi todellisuutta yrittää! 😉
Ilmoita asiaton viesti
Kuusela vakuuttaa toistaneensa muiden, ”teikäläisten” sanoja. Kuka muu kuin hän itse on siirtynyt pornoteollisuuden diskurssiin?
Keitähän Kuusela mahtaa ”teikäläisillään” tarkoittaa? Itse kun en katso liittyneeni mihinkään joukkioon, meikäläisiin, teikäläisiin enkä heikäläisiin. Olisikin parempi, ettei Kuusela ala muodostaa muista ihmisistä joukkioita, ainakaan heiltä itseltään kysymättä.
Muistelen meidän pystyneen Kuuselan kanssa asialliseenkin keskusteluun aiemmin. Mihinköhän hän on kadottanut asiallisuutensa?
Ilmoita asiaton viesti
Käytän sanaa ”teikäläinen” tietyn maailmankuvan omaavista henkilöistä tehden sill eron ”meikäläisiin”. Sen ei pitäisi tuoda mielipahaa ellet sitten häpeä maailmankuvaasi. Ilmaise kantasi niin lopetan tuon pesäeron teon. Kyllä pystyn asialliseen kirjoitteluun kun vastapuolikin tekee niin eikä perusta väitteitään omiin aikaisemmin tehtyihin blogeihin tai faktuaalisesta tiedosta tehtyihin johtopäätöksiin. ja täytyykin pahoitella että sorruin sellaisen sinun kanssasi.
Sinun asiallisesta kirjoittelustasi muistan mielihyvällä sen kommentin jossa mainitsi myös Venäjällä olevan joukkomurhaajia. Sellaista tietoa ei olisi Ilusta saanut irti millään ja vaikka heittäisi linkin todisteeksi niin selitys olisi jotain sellaista kuin että ”se on Russofoobien valheellista propagandaa” tai ”kai kannattaa huomata minkä puolueen lehti tuon tiedon antoi”.
Ilmoita asiaton viesti
Olen sen verran epäsosiaalinen ja individualistinen, että kavahdan heti jos joku liittää minut minulta itseltäni kysymättä johonkin joukkoon koska en sellaisiin kuulu.
En koe omassa maailmankuvassani mitään hävettävää mutta en pidä jos minut liitetään johonkin käyttäen pornoteollisuuden terminologiaa.
Jos Kuusela on todella kiinnostunut maailmankuvastani niin se on sekulaari-humanistinen ja se perustuu n.s. tieteelliseen maailmankuvaan, siis dogmaattisten uskomusrakennelmien asemesta kritiikinkestäviin tieteellisen tutkimustyön tuloksiin eli parhaaseen tällä hetkellä saatavissa olevaan tietoon ja tulevaisuudessa vielä vielä parempaan.
Sikäli kun kaikessa uteiaisuudessa tietoa hankin, pyrin vertailemaan useita eri lähteitä muodostamaan niistä omat johtopäätökseni oman parhaan ymmärrykseni mukaisesti. En siis anna etukäteen valtaa yksittäisille auktoriteeteille ilman kriittistä tarkastelua.
Mitä maailmanparantamiseeni tulee, olen päätynyt sijoittamaan itseni poliittiseen vasemmistoon kuulumatta mihinkään joukkoon sielläkään sillä haluan vapaasti muodostaa omat kantani enkä sitoutua puolueohjelmiin tai -päätöksiin.
En usko Luoman jakavan maailmankuvaani, tosin ei sillä liene edes suurtakaan merkitystä. Satumme vain olemaan muutamista asioista, kuten etenkin turvallisuuspolitiikasta, jotakuinkin samaa mieltä. Samaten taidamme jakaa käsityksen siitä, että maailmanvallan ”mannerlaatat” ovat liikkeessä ja painopiste siirtymässä 1900-luvun hypersuurvallalta USA:lta seuraaviksi ajoiksi Kiinalle. Lisäksi tunnumme, ainakin oman huomioni mukaan molemmat pyrkivän välttämään ylenmääräisiä demonisointeja ja enkelöintejä. Muissa asioista lienemme enemmän tai vähemmän erimieltä, m.m. myrmekologiasta ihmiskolonioiden dynamiikan kuvaajana.
Ja lopuksi noin niinkuin yleisesti: jaottelut ”teikäläisiin” ja ”meikäläisiin” ei ole keskusteluargumenttina kaksinen sillä se, ainakin minun silmissäni, kuvaa pikemminkin asia-argumenttien hiipumista.
Ilmoita asiaton viesti
Silloin sinun maailmankuvassasi on mielestäni hävettävää, jos et millään näe Reporadion politisoitumista vasemmalle ja taistolaisuuteen ja pidät Reporadiota ”raikkaana tuulahduksena”
http://www.jarmoviljakainen.fi/2013/11/taistolaist…
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärrän toki, että Kajannon mielestä ihmisille ei saisi tarjota informaatiota laaja-alaisesti ja monesta näkökulmasta heidän itsensä tehdä johtopäätökset. Sehän on ihan hirveää ja vallan kamalaa, johan sellaisesta pöyristyy ja mielensä pahoittaa yksisilmäiseen propagandaan tottunut.
P.s. tekeepä mieleni vielä lisätä tuohon Kuuselan provosoimana kirjaamaani maailmankuvani kuvaukseen suvaitsevaisuus ja arvoliberaalius sisältäen äärimmäisen sananvapauden E.B.Hall:n hengessä ”I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it” (S.G.Tallentyre:n salanimellä romaanissa ”The Friends of Voltaire”). Ne ovat oleellisia osia maailmankuvaani.
Ilmoita asiaton viesti
Pidät siis taistolaisuutta YLE:ssä (fakta) ”raikkaana tuulahduksena”. Muuten ei voi käsittää sinun kiertelyäsi kuin kissa kuumaa puuroa.
Ilmoita asiaton viesti
”Taistolaisuudeksi” nimitetty SKP:n varapuheenjohtajan T.Sinisalon (1926-2002) ympärille muodostunut poliittinen ryhmittymä oli yksi tuolloisen poliittisen kirjomme osa. Se oli ihan yhtä oikeutettu saamaan kantansa yhteiskunnassa esille kuin joku muukin poliittinen suuntaus. YLEn tehtäviin ei kuulu sensuuri missään muodossa, ei edes sellaisten suuntauksien vaientaminen joista Kajanto ei pidä.
Erilaisten yhteiskunnallisten mielipiteiden esiinpääseminen on noin yleensä ottaen yhteiskunnallista ilmapiiriä raikastavaa.
Toisaalta kissojen kannattaakin kiertää puurot kaukaa sillä ne ovat lihansyöjiä. Ja samaten minäkään en pidä Kajannon tyylistä yrittää vaientaa kanssaan erimieltä olevia. Tosin puuroista kuitenkin pidän ;=)
Ilmoita asiaton viesti
Ja höpöhöpö, Myyryläinen. Näet jo harhoja. En minä ketään yritä vaientaa. Tunnut vain pitävän taistolaisuutta jotenkin ihanneasiana, vaikka entiset aatteen kannattajat jo häpeävät sitä mitä aatesuuntaa tuli nuorempana kannatettua.
”Keskeisellä sijalla taistolaisuudessa oli myös Neuvostoliiton ja sen kommunistisen puolueen puolustaminen.”
”Taistolaisten vuonna 1971 valtaaman Sosialistisen opiskelijaliikkeen ensimmäisiä kannanottoja oli Tšekkoslovakian miehityksen hyväksyminen.”
https://fi.wikipedia.org/wiki/Taistolaisuus
Ja Myyryläinenhän sitä NL/Venäjän puolustamista täälläkin palstalla on ahkerasti tehnyt.
Ilmoita asiaton viesti
Hohhoijaa, Kajanto, hohhoijaa.
Ilmoita asiaton viesti
Jori on aivan oma persoonansa – muta tuo värikkyyttä osallissuudellaan 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Jori, oletko koskaan kuullut tasapainottamisesta, eli siitä, että laitetaan esimerkiksi uutisvirtaa ja uutisissa esitettyjä arvioita, väitteitä ja luuloja oikeaan asentoon ja kaikin puolin nähtäville.
Ilmoita asiaton viesti
Taistolaisuuden aikana olisi toki ollut suotavaa että muutkin olisivat saaneet esittää kantansa. Tai saivat aina silloin tällöin kun risuparrat saivat niillä osoitettua muut narreiksi. Jokaisen kannatta mennä itseensä ja miettiä oliko kuva NL:sta asianmukainen vai epätodellinen.
YLE:ssä oli vuonna 2005 sarja ”Punainen Heinäkuu” jossa palautettiin mieleen tuon ajan uutisohjelmia. Leena Pakkanen aikoinaan oli yksi ”kysykää Neuvostoliitosta” – ohjelman toimittajista ja hän selvitteli kuinka se valehtelu ei ollut hänen syytään vaan Moskovasta tuli niin kysymyksetkin kuin vastauksetkin. Että tällaista.
Muuten, mikä tuo pornoteollisuuden käyttämä termi on jonka käyttämisestä olet minua syyttänyt? On pakko kysyä kun en itse tunne alaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kuusela heittäytyy tietämättömättömäksi käyttämistään termeistä. Eikö hän käyttäessään ”tag-team” termiä tiedä sen oikeaa ja varsinaista tarkoitusta? Sehän tarkkoittaa kahden tai useamman miehen porukkaa harjoitettaessa n.s. kimppakivaa yhden naisen kanssa.
Tuollaiset merkitykset selviävät ihan julkisista verkkosanakirjoista, m.m. Urban dictionary:stä. Ne kannattaa selvittää ennenkuin alkaa keekoilla ulkomaalaisilla sanoilla. Tai sitten kirjoittaa ihan vain äidinkielellään.
P.s. Omien muistikuvien mukaan n.s. ”taistolaisuuden aikana” monet muutkin olivat äänessä. Eduskunnassakin ihan J.C.Ehnroothista, T.Junnilasta sekä V.Vennamosta lähtien. Tuolloin yhteiskuntamme oli huomattavasti moniäänisempi kuin nykyään.
Ilmoita asiaton viesti
”Se, minkä voisi taistolaisuudessa kuvitella kaduttavan, on tietysti taistolaisten kiihkomielinen usko marxilais-leninistiseen ideologiaan ja neuvostojärjestelmän paremmuuteen. Vaikka taistolaiset vannoivat rauhan ja solidaarisuuden nimiin, olivat he paradoksaalisesti valmiita väkivaltaiseen vallankumoukseen – siis maanpetokseen – paremman maailman saavuttamiseksi.”
”Taistolaisuuden kiihkeät tavoitteet – ja siis myös konkreettinen sosialismiin siirtyminen – jäivät kuolleiksi kirjaimiksi, mutta taistolaisuus loi 70-luvun Suomen henkiseen ilmapiiriin niin vahvan leiman, että toisinajattelijat, erityisesti oikeistolaiset, joutuivat sosiaalisissa ympyröissä tuolloin koville.”
http://ylioppilaslehti.fi/2004/04/274/
Pitääkö Myyryläinen edelleen taistolaisuutta ”raikkaana tuulahduksena”?
Ilmoita asiaton viesti
Hohhoijaa Kajanto, jospa ei laitettaisi sanoja toisten suuhun sillä mitäs minä pidinkään raikkaana tuulahduksena?
Ilmoita asiaton viesti
Eipä laiteta, koska sinun tekstistäsi käy se ihan ilmeisen selväksi, kun kysymys oli nimenomaan taistolaisuudesta, jota sinä nimitit raikkaaksi tuulahduksesi, mitä ei missään tapauksessa ollut.
Ilmoita asiaton viesti
Kajanto ihan mahoton. Minä kirjoitin, että YLEn tarkoaman mielipidekirjon laajenemiset olivat noita raikkaita tuulahduksia, niin H.Wuolijoen kuin E.S.Revonkin aikoina. Ei se niin vaikeaa ole – luetun ymmärtäminen. Kajanto koettaa nyt vaan pinnistellä.
Ilmoita asiaton viesti
Missään et ota pesäeroa taistolaisuuteen kun siitä nuoruuden hurmoksesta heränneet vanhat taistolaiset niin ovat tehneet. Miksi?
Ilmoita asiaton viesti
Miksi minun pitäisi tehdä pesäeroa taistolaisuuteen? En katso sitä tarpeelliseksi koska en pidä yleensäkään tarpeellisena tehdä pesäeroa moneen muuhunkaan ilmiöön jossa en ole ollut osallisena?
Jos jotkut ovat muuttaneet mieltään, n.s:sti kääntäneet takkinsa ja haluavat nyt olla ”paavillisempia kuin paavi itse”, niin miksi minun pitäisi tehdä niin?
En ole koskaan kuulunut minkään puolueen t.m.s. organisaatioon eikä aikomukseni ole liittyäkään. MIksi minun siis pitäisi sellaisiin tehdä persäeroa?
Ja sitä paitsi millä vallalla ja voimalla Vaalisto sellaista edes ilkeää vaatia? Kuka hänet on oikeuttanut ja valtuuttanut asialleen?
Ilmoita asiaton viesti
Kovasti tunnut puolustelevan kuitenkin taistolaisuutta YLE:ssä. Toki vasemmistotaustaisella Luoman kanssa Venäjän toimia puolustelevalle henkilölle se käy luonnostaan.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö Kajantolle vieläkään selvinnyt, että puolustin avarakatseisuutta ja moniäänisyyttä. Pitäisikö nyt huolestua hänen käsityskyvystään vai halustaan hiljentää itselleen epämiellyttävästi erimielisiä? Kysehän on sananvapaudesta myös sellaisille joista Kajanto ei satu jostakin syystä pitämään, ihan E.B.Hall:n hengessä: ”I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it” (E.B.Hall salanimellä S.G.Tallentyre; ”The Friends of Voltaire”; 1906).
Ilmoita asiaton viesti
Älä viitsi, Myyryläinen, et vaan vasemmistoagendasi takia pysty koskaan myöntämään sen suunnan virheitä. ja alat tyypilliseen tapaasi vääntämään selitystä umpien ja lampien kautta.
Ilmoita asiaton viesti
Sananvapaus on siis umpilampi Kajannolle. Eiköhän asia tullut selväksi ja se riitä tällä kertaa tästä asiasta.
Ilmoita asiaton viesti
Se on kuule hyvin selvää, Myyryläinen.
Ilmoita asiaton viesti
En heittäytynyt tietämättömäksi vaan en ihan oikeasti tunne pornoteollisuuden sanontoja. Tag-team liittyy olennaisesti ammattipainiin, josta se ilmeisesti on omaksuttu pornoteollisuuteen koska kyse on vanhemmasta ”urheilulajista”. Ammattipainissa se tarkoittaa sitä että kun kaksi tag-teamia asettuu vastakkain kummastakin joukkueesta toinen on areenalla samaan aikaan ja altavastaajaksi joutunut saa kaverinsa apuun ainoastaan käsikosketuksella joka näin jatkaa painimatsia. Kuten kuvaukseni tag-teamista osoittaa, olin ihan vilpittömällä mielellä kun vertasin sitä aiheellisestikin teidän kahden toimintaan näissä Ilun blogeissa.
Eli Kuusela tietää melko paljon enemmän asioita kuin hänen luullaan tietävän. Suomenkielistä vastinetta enkä tag-teamille tunne, veikkaan sen olevan sama kuin englanninkielinenkin kuten monet urheilutermit. Pornoteollisuutta en tunne.
Taistolaisuuden ajasta sen verran vielä että kysymys oli Ylen toiminnasta ja siitä kuinka risuparrat rasva-takkutukkatoimittajat pyrkivät hiljentämään muut kuin vasemmistolaiset haastateltavat ja kommari sai aina viimeisen sanan. He myös yrittivät saada oikeistolaishaastateltavan näyttävän hölmöltä. Vennamon haastatteluja oli hienoa katsella, sillä hän pisti risuparrat ojennukseen. He hiiltyivät häneen joka kerta.
Ilmoita asiaton viesti
Urheilu ja varsinkaan USA-lainen show-meininki sekä siihen liittyvä business ei ole lainkaan niin yleisesti tunnettua eikä historiallisesti pitkään jatkunutta kuin porno ja siihen liittyvä business. Seksiä ja siihen liittyvää kuvastoa ja tarinointia on tuotettu ilmeisesti ihan alkuihmisten ensimmäisiltä iltanuotioilta mutta urheilu nyky,muodossaan on peräisin muinaisten kreikkalaisten sotataitojen harjoittamisesta. K.o. ilmaisun ikää enkä etymologiaa en tosin tunne.
N.s ”taistolaisuuden ajan” muistan ihan toisin. Mutta onhan tietysti kiusallista jos jää kerta toisensa jälkeen toiseksi ja siten ”viimeinen sana” jää vastustajalle.
Mutta Kuusela on sikäli oikeassa, että populistit, kuten Vennamo, ovat hankalia keskustelukumppaneita sillä heihin eivät järkiarkumentit tehoa eivätkä he häpeä olla välittämättä vaikka heidän osoitetaan kerta toisensa jälkeen olevan väärässä tai valehtelevan. Juttu vain jatkuu niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.
Ilmoita asiaton viesti
Kerro siis kuinka kauan tuo käsite tag-team on ollut pornoteollisuudessa. Samoin väitit minua tietämättömäksi kun en tietänyt tag-teamin ’oikeata ja alkuperäistä’ tarkoitusperää. Onko se sitä? Todista. Huomaatko kuinka asiallinen olin kun en syyttänyt sinua tietämättömyydestä kun et tiennyt nimen olevan painitermi?
Taistolaisen ajan tiedottamisesta sen verran että silloin sinä, tänään minä!
Ilmoita asiaton viesti
Kuten jo edellisessä kommentissani totesin, en tiedä k.o. ilmauksen ikää enkä etymologiaa.
Oletan sen kuitenkin vanhemmaksi pornoterminä kosko porno on vanhempi ja laajemmalle levinnyt ilmiö kuin urheilu.
Toisaalta joku minua herkkähipiäisempi saattaisi pahoittaa milensä ja pöyristyä myös rinnastamisesta todella typerään show-painiinkin.
Tunnustan toki, että olen hyvinkin tietämätön monienkin urheilulajeina pidettyjen elämysteollisuuden haarojen terminologiasta.
Viimeinen kappale: ???
Ilmoita asiaton viesti
Kerro, missä olen kieltänyt Venäjän joukkomurhat, joita tapahtuu sielläkin – nyt on kysymys paljolti suhteellisesta esiintymisestä – US koulu- ja joukkosurmat ovat omaa luokkaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Et missään tuosta nimen omaisesta tiedosta koska sen teki Myyryläinen. Mutta onko kukaan koskaan nähnyt Ilun olevan samaa mieltä jostain lännestä positiivisesti kommentoivasta uutisesta? Onko hän itse koskaan kirjoittanut lännestä mitään positiivista? Entä kielteistä idästä? Ei koskaan. Herättääkö se luottamusta sepustuksien uskottavuuteen? Ilu on kurssinsa käynyt.
Jaa muuten, kyllä hän joskus kirjoittaa positiivisesti asioista jotka koskevat länttää. Mm. Trumpista kuinka hänen käyttäytymisensä on nyt hillitympää ja hän ”on selvästi rauhoittunut, sillä Kiina on hiljentänyt miehen. Xi antoi ystävällisen neuvon.”
Ilmoita asiaton viesti
Missä olen Kuuselan mielestä kieltänyt Venäjällä tapahtuneet joukkomurhat? Siis sellaiset jotka ihan oikeasti voidaan joukkomurhiksi todentaa?
Olen yrittänyt omalta osaltani pyrkinyt vain oikaisemaan, että puhuttaisi sellaisista asioista jotka ovat todistettavissa, myös Venäjästä ja NL:sta puhuttaessa. Niinpä olen yrittänyt pysyttäytyä m.m. Stalinin uhreista puhuttaessa luvuissa joille löytyy todisteet enkä aio sortua siihen, että suurin asiantuntija olisi suurimpien lukujen esittäjä. Ihan todistettavissakin ruumismäärissä on ihan liikaakin jotta ei tarvitse keksimällä keksiä lisää.
Sitäpaitsi kannattaa myös joukkomurhista puhuttaessa erottaa vastapuolen tai sitä fanittavien propaganda useammasta lähteestä todennettavista faktoista.
Ilmoita asiaton viesti
Vedähän välillä henkeä. Et missään ole kieltänyt Venäjän joukkomurhia. Minähän nimenomaan totesin sinun olevan avomielinen että toit sen esille johon totesin että Ilu vastaavaa tietoa ei olisi myöntänyt missään tilanteessa vaikka esittäisi linkkejäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Helpotetaan Tapion opiskelua – aloitetaan perusasioista – jotka sopivat Helsingin aaton aattoon —
Kauppasodassa syntyy yllättäviä liittoutumia
~ https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-200000575331… –
…
Kommentti: Ilkka Luoma 13.7.2018 – 3:04
Jutussa näkyy tämä tänne läntiseen kasvuhokemamaailmaan tyypillinen ja maailman tasapainoon nähden harmillinen kallellaanolo. Lännenmies edustaa kulttuureineen ja tapoineen maailman väestöstä vain pariakymmentä prosenttia. Eurooppakin jatkuu kauas itään Venäjän Uralille. Aasian manner on maailman suurin ja Eurooppa on siitä itseasiassa vain sen etäinen niemimaa. Taloudellisesti Kiina on jo maailman suurin. Afrikka taas kokonaisuutena ihmisen alkukotina potentiaalisin, jota lännenmiehen kolonialismi kuritti ja kurmootti. Elämme kiinalaisten vuosisataa, jossa US sotineimpana valtiona koettaa henkisessä illassaan ylläpitää jopa asein valtahegemoniaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Trump aloitti näin – uho laantui ja tilalle tuli sovitteleva ilmelataus. Trump haluaa nyt Helsingissä ”muuttaa maailmaa” ja ilman Putinia ja myöhemmin ilman Kiinan presidentti Xi’ tä se ei onnistu. Trump on ymmärtänyt ajat sitten, ettei hänen edustama lännenmiehen väestöpopulaatio edusta kuin noin kahtakymmentä prosenttia maailman ihmiskunnasta.
…
~ https://yle.fi/uutiset/3-10301892 –
”Trump: Putin ei ole vihollinen eikä ystävä” -Yle otsikko
.
Ilmoita asiaton viesti
Ote: ” … Trumpin tiedotustilaisuudessa jäi hieman epäselväksi, aikooko presidentti keskustella Putinin kanssa myös USA:n sotaharjoitusten mahdollisesta lopettamisesta Baltian maissa.
Presidentti Niinistön mukaan Trump jätti vastaamatta tähän toimittajan esittämään kysymykseen, mutta Niinistö aikoo ottaa asian esille heti maanantaiaamuna, kun hän tapaa Trumpin sekä muuta Yhdysvaltain ulkopoliittista johtoa.
Ennen Nato-kokousta pelättiin myös, että Yhdysvallat vetäisi joukkonsa pois Itä-Euroopasta puolustusmenoihin liittyvän rahariitelyn vuoksi, mutta Niinistö ei usko, että Yhdysvallat olisi vähentämässä läsnäoloaan Baltiassa tai Itä-Euroopassa, koska kaikkien yhdessä hyväksymä ja allekirjoittama Nato-kokouksen kommunikea oli asian suhteen hyvin yksiselitteinen … ” -Iltalehti
…
~ https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201807122201071067 –
.
Ilmoita asiaton viesti
Lipposelta laatujärkeä. Lipposen aikana Suomeen kelautui mukavat vientiylijäämät! Nyt pusketaan alijäämää, jo Kataisesta lähtien.
…
~ https://yle.fi/uutiset/3-10304452 –
”Entinen pääministeri Paavo Lipponen ihmettelee Trumpin jyrkkää asennetta Saksaa kohtaan … ”
…
Ilmoita asiaton viesti
Luvan perästä sotaveteraanilta lainattu:
Yrjö Saraste
xxxxxx 00390 HELSINKI
Mielipidekirjoitus 13.07 2018
USA haluaa tehdä kahdenkeskisiä sopimuksia.
Kaikilla aloilla on jatkuvasti pyritty lisäämään yhteistyötä, sekä sopimaan yhteisistä pelisäännöistä. Mukaan ovat tulleet jopa hyvinkin erimieliset valtiot. Suurin osa Euroopan valtioista on lisäksi muodostanut yhteisen EU – valtioliiton.
Jo vuosia on Venäjää syytetty siitä, että se haluaa hajottaa EU:n yksimielisyyden ja tehdä eri maiden kanssa kahdenkeskisiä sopimuksia.
Nyt presidentti Trump on ryhtynyt irtisanomaan USA:n tekemiä sopimuksia. Hän haluaa tehdä vain kahdenkeskisiä sopimuksia.
Trump on liputtanut alusta alkaen brexitin puolesta. Hän
vastustaa Mayn ajatusta säilyttää kaupankäynnin EU:n kanssa mahdollisimman vapaana. Trump katsoo Britannian kuuluvan sen etupiiriin ja yrittää lyödä kiilaa EU:n ja Britannian väliin.
Natossa hän näkee lähinnä ongelmia, samoin EU:ssa. Trump virittelee kauppasotaa paitsi Kiinan, myös Euroopan maiden kanssa.
Nato kokouksessa Trump vaati eurooppalaisten jäsenmaiden maksuosuuksien nostamista ja uhkaili amerikkalaisjoukkojen lähdöllä Euroopasta.
Mielestäni pitäisi edelleen yrittää sopia asioista porukalla. Kiristykseen ei myöskään saisi alistoa.
Yrjö Saraste -lainaus päättyy
Ilmoita asiaton viesti
Tämä sopii tänne myös kuin nenä päähän:
…
Sauli Niinistölle on jaettu käteen pelkkiä valttikortteja – Edes huipputapaamisen epäonnistuminen tuskin horjuttaisi Niinistön imagoa -HS
~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005755063.html –
Kommentti HS’ sta: Ilkka Luoma 14.7.2018 – 7:31
Suomen kansa kaipaa tavallansa sanattomasti Kekkosta tai ”Kekkosta”, vahvaa johtajaa, vaikka kansalaisten valitsema eduskunta lakia säätämällä suitsi pr. Mauno Koiviston halun mukaisesti presidentin valtaoikeuksia parlamentaarista järjestelmää kohden.
Pm. Juha Sipilä on tietoisesti antanut EU’ ta lukuunottamatta ulkopolitiikan suosiolla pr. Sauli Niinistölle. EU’ta ei pidetä ulkopolitiikkana, vaikka kansa näkee ulkomaiksi kaiken rajojemme ulkona olevan. Niinistö haluaa olla ”Kekkonen” – ulkopolitiikan osalta. Niinistö halunnee, että suomalaisella ulkopolitiikalla on kasvot. EU’ lla ei ole kasvoja, eikä puhelinnumeroa.
Niinistö on noteerattu myös Kiinassa. Kun Kiinan nykyinen presidentti Xi Jinping aloitti ensimmäisen presidenttikautensa, oli Niinistö ensimmäinen läntinen johtaja, joka sai kutsun Pekingiin. Huomasiko Sauli tämän ensimmäisyytensä, niin sitä emme tiedä.
Niinistö käyttää poikkeavan suurella kekkosmaisella kansansuosiolla taitavasti vähäisiä ja todellisia valtaoikeuksiaan. Paras esimerkki Niinistön ”vallan käytöstä” oli ilmaus suomalaisuudestaan, kun kysyttiin sadannen kerran Natosta, johon Niinistö vastasi terävästi: Olen suomalainen! Tunnetusti suomalaiset kannattavat sotilaspoliittista liittoutumattomuutta, joka myös mahdollisti tämän kohta tulevan suurvaltajohtajien tapaamisen juuri Helsingissä.
Niinistö pelaa kansakunnan antamilla korteilla. Kansa näyttää pitävän siitä. Aiemmin varmuudella Niinistö oli ”NATOn miehiä”, ehkä nyt kansakunnan käsi on ohjannut Saulia näkemään olomme täällä idän ja lännen vedenjakajalla niin haastavaksi ja mahdollisuuksia luovaksi, että on viisasta pitää ystävät lähellä ja viholliset kaukana.
…
Ilmoita asiaton viesti
Ilkalle ei tunnu kelpaavan kuin yksi keskiarvosuomalaisille tehty mielipidetutkimuksen tulos,kuinka ollakkaan se on NATO kysely.Muiissa mielipidetutkimuksissa ka.suomalaisen tietämys ei tunnu riittävän antamaan häntä tyydyttäviä vastauksia.
Ilmoita asiaton viesti
Sofi Oksanen välitti kriittisen viestinsä Trumpille Helsinki Calling -mielenilmauksessa: ”Huomenna, oranssi ystäväni, tapaat täällä bestiksesi Putinin” -HS
~ https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005756714.html –
Ilkka Luoma 15.7.2018 – 16:19
Miksi media rummuttaa niin voimakkaasti Sofin yksipuolisia, jopa russofobistisia väitteitä? Mistä tuo Oksasen viha Venäjää vastaan kumpuaa? Olisiko median syytä tasapainottaa informaatiovirtaansa? Uskoisin, että lukijat tämän hyväksyvät – saada tasapuolisempaa ja oikeudenmukaisempaa uutisointia. Sofi antaa julkiolollaan vieläpä median siivittämänä meistä suomalaisista väärän kuvan.
…
Ilmoita asiaton viesti
Helsinki palaa maailmanpolitiikan näyttämöksi – Monet Putinin pahimmista traumoista juontavat juurensa aiemmista Helsingin-kokouksista -HS
~ https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005756318.html –
Ilkka Luoma 15.7.2018 – 12:54
Nyt käsille tuleva suurvaltajohtajien tapaaminen saattaa olla eurooppalaisen turvallisuusajattelun esialku ja NATOn alasajon startti. Eurooppalainen yhteispuolustautuminen luontaisesti hiukan yllättäen järjestyy Venäjän kanssa yhdessä. Eurooppa jatkuu kauas Venäjän Uralille saakka.
…
Ilmoita asiaton viesti
Avoin kirje Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenteille: Ettehän päätä eurooppalaisten asioista Euroopan pään yli -HS
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005756176.html –
Ilkka Luoma 15.7.2018 – 10:43
Melkoisen tiukkaa West trolling manipulation -tyyppistä poljentoa. Pidetään itsestään selvänä, että juuri läntinen yhteiskuntamalli on se ainoa ja oikea, selostaen itäiset mallit virheinä ja negatiivisinä. Läntinen malli edustaa hyvine ja huonoine tapoineen noin viidennestä pallomme ihmispopulaatiosta. Venäjästä saadaan ikäänkuin pahapoika, jopa rikollinen uhkaaja, usein todistamattomin väittein. Länsi taas nähdään ja halutaan esittää onnelana, josta sinitakit karauttavat sotaratsuineen apuun, milloin minnekin maailman kolkkaan – sen ollen hyväksyttyä ja toivottavaa.
.
Yhteiseurooppalainen turvallisuuspolitiikka lähtee liikkeelle ja toteutuu parhaiten yhdessä Venäjän kanssa. Maantiedettä tutkineet ovat huomanneet Euroopan jatkuvan kauas Venäjän Uralille. US on taas kaukana meren takana. Kiinalaiset neuvovat: ”Pidä ystävät lähellä ja viholliset kaukana”.
…
Ilmoita asiaton viesti