Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Amerikkalainen unelma maailman herruudesta

  • Kuva 1.: Maailman suurin päästäjä - per capita ja kumulatiivisesti ¤
    Kuva 1.: Maailman suurin päästäjä - per capita ja kumulatiivisesti ¤
  • Kuva 2.: Elämme jo nyt kiinalaisten vuosisataa ¤¤
    Kuva 2.: Elämme jo nyt kiinalaisten vuosisataa ¤¤
  • USS Ronald Reagan - amerikkalainen voima perustuu aseisiin, hyökkäyskykyyn ja -haluun ¤¤¤
    USS Ronald Reagan - amerikkalainen voima perustuu aseisiin, hyökkäyskykyyn ja -haluun ¤¤¤
  • 9.8. oli Nagasakin US-atomipommin pudotuksen ja katastrofaalisen siviilimurhenäytelmän vuosipäivä.
    9.8. oli Nagasakin US-atomipommin pudotuksen ja katastrofaalisen siviilimurhenäytelmän vuosipäivä.

Tältä kesältä saamme todennäköisesti huolestuttavan katovuoden – ravinnosta, jota myös kaupunkilaiset tarvitsevat. ”Maalla on (niin) mukavaa” [1 -sanotaan, mutta eipä se aina todellisuutta ole, kun leivästäkin jää maajussille neljä prosenttia sen kaupunkilaishinnasta.

Miten tämä ”Maalla on niin mukavaa … ” sitten liittyy amerikkalaiseen ihannekulttuuriin, jossa kulutus, kasvuhoenta ja maailman kurissa pitäminen - vapauden ja demokratian nimissä - on vakioitunut normi viimeiseltä noin 100 vuodelta.

 

Amerikkalainen ihanne, vapaus ja demokratian kriisi [2 sai osin juurensa jo orjuuden aikakaudesta. Yhdysvaltoihin rahdattiin orjia Afrikasta merkittävät määrät – epäonnisten mustien päätyessä mereen raakileina/ hyödyttöminä – haiden ravinnoksi. Vapaus syntyi, kun orjuus lakkautettiin – se muuten tapahtui myöhemmin kuin Venäjän maaorjuus – lainmuutoksena.

US on sulatusuuni, jossa vain reilu 300 vuotinen uuskulttuuri kovana yrittämisenä, intiaanien syrjäyttämisenä ja valkoisen ylivallan ilmentymänä nosti Yhdysvallat kiistattomaksi maailman valtiaaksi koko 1900 -luvun ajaksi – jatkuen vielä noin vuoteen 2022 asti.

 

Tänään Yhdysvaltoja johtaa ensimmäinen suoramedian edustaja – suoran kansalaisaktivismin prototyyppi [3 – presidentti Donald Trump, joka purkaa aiempia paineitaan, kun hän ei ole ollut todellinen miljardööri, vain miljonääri – isän armoitettujen kiinteistöliiketoimien auttamana.

Trump on twiittari numero yksi, joka aloitti suoran kansalaismedian, ollen siinä tuotekehittäjä, joka loi myös vastapainoksi faktantarkastajat ja hillittömän media-ajojahdin – noitavainot [4 – väitteillä Venäjän presidentinvaaleihin sekaantumisesta ja tuon väitteen jatkuvana pinnalla pitona – toistaiseksi ainakin – ilman todisteita.

 

Miten tuo kaikki ylläoleva liittyy itse otsikkoon – paljonkin!

Amerikkalainen unelma perustuu vapaaseen kuluttamiseen ja se merkitsee tähän saakka valtiomahdin omaa varmennusta saada raaka-aineet, energia ja työvoima – alkaen aikanaan orjuuttamisesta – maailmalta halpaan/ puoli-ilmaiseen hintaan. Kaikki tämä johti siihen, että USA' sta tuli kumulatiivisesti maailman saastuttavin ympäristöongelmien aiheuttaja [Kuva 1.] – varsinkin per capita laskennassa. Yhdysvallat on sotilasmahdin lisäksi kulutusmahti. ---

 

--- Helsingin Sanomat: Ja taas kulutusjuhlintaan! [allekirjoittaneen otsikointi]

~ https://www.hs.fi/talous/art-2000005781710.html -

Yhdysvaltain taloudella menee nyt lujaa – HS kysyi vauraassa Pohjois-Washingtonissa ihmisiltä, paljonko he käyttävät rahaa shoppailuun ja ketä he kiittävät talouskasvusta -HS otsikko

Lukijakommentti - Ilkka Luoma 7.8.2018 - 8:55

Näin valtiossa, jonka kumulatiivinen ympäristöjalanjälki on maailman suurin. US on kulutusjuhlan suurmarkkina, joka on syönyt muiden riisikupilta vuosikymmenet. Amerikkalaisten kulutusvoima tiukan oikeudenmukaisesti on suhdeluku 0,326/7,6 (v. 2017). Vastaava intialaisten luku olisi 1,35/7,6!

Lihaa amerikkalaiset syövät vuodessa per capita noin 130 kiloa, meille suomalaisille jyvittyy 81 kiloa ja intialaisille noin viisi [5 - ero on monille jopa järkytys. Miten amerikkalainen kokee maailmanlaajuisen oikeudenmukaisuuden? Mikä antaa oikeuden puuttua muiden itsenäisten valtioiden omiin sisäisiin asioihin, ja kurittaa liki jatkuvilla sodilla - kaukana US' n omilta rajoilta?

 

Amerikkalainen unelma - kulutusjuhla edellytti/ edellyttää jatkuvaa raaka-aine-, tavara- ja energiavirtaa maailmalta

US piti ja pitää yllä voimakasta vaikuttamisen hegemoniaa vauraalla ulkomaankaupan tuontitoiminnalla, sillä siitä muodostui/ muodostuu myös tarvittaessa oiva kiristysase, jos ette tee näin – emme osta teiltä ja päälle päätteeksi laitamme pakotteet, joihin kytkemme myös muutkin valtiot – uhkauksella, että jos myytte esimerkiksi Iranille, emme osta teiltäkään mitään! [E.

Tämä ulkomaankaupan tuontimalli vaikuttajana toimi ja toimii hyvin, ja näin amerikkalainen sotakone – NATOn ainaissotilasjohtajana sai maaperää kaikkialle maailmaan – lukuisine sotilastukikohtineen. Keino tämäkin, jolla ylläpidetään amerikkalaista unelmaa – kuluttamisesta.

On laskettu amerikkalaisen kodin tavaran paljoutta ja päädytty jossain tutkimuksessa [6 niinkin suureen lukuun kuin 300 000 esinettä per keskiarvokotitalous! Pitää paikkansa tai sitten ei. Jokainen voi mennä vaikkapa kylpyhuoneeseensa tai keittiöönsä ja laskea jokaisen esineen – pienenkin, … se siitä.

 

Yhdysvaltain liittovaltion velka on tähtitieteellinen!

Liki vuosittain US-kongressi riitelee siitä [7, että nostetaanko liittovaltion velanottokattoa. Joka kerta se päätetään nostaa ja pyörät jälleen pyörivät. Jo pelkästään Kiinalle US-liittovaltio on velkaa muhkeat yli 1 000 miljardia USD – vaihtovelkakirjalainoina.

Tuon liittovaltiovelan ansiosta US voi harjoittaa massiivista vaikuttamispolitiikkaa (mutta ei oman valtion kehittämispolitiikkaa?) maailmalle muita valtioita vastaan – muun muassa kauppasotakiristämisellä. Tässä ”sodassa” Kiina korjaa voiton, jos sitä voitoksi voidaan kutsua – me elämme jo kiinalaisten vuosisataa! [Kuva 2.]

 

[E Iran-pakotteet saattavat vaikeuttaa myös suomalaisyritysten kauppaa – ”Vaikutukset voivat olla hurjat” -HS Otsikko

~ https://www.hs.fi/talous/art-2000005783342.html -

Lukijakommentti: Ilkka Luoma 7.8.2019 - 21:23

Tässä oiva esimerkki miten US käyttää kiristystä myös kolmansiin valtioihin: Trump sanoo, ”että se, joka käy kauppaa Iranin kanssa, ei käy sitten kauppaa Yhdysvaltojen kanssa”. Tämän tyyppisen kiristyksen Suomessa muistaa erinomaisesti Rauma-Repolan eläköitynyt vuorineuvos Tauno Matomäki, kun USA CoCom' in [8 säännöksin kielsi silloista Rauma-Repolaa toimittamasta syvänmeren sukelluspalloja Neuvostoliittoon.

Iranin osalta US on nyt yksin kauppa- ja pakotesodassaan. Kiina kerää hedelmät, ja on odotettavissa, että BRICS-maat saavat Iranista uuden jäsenen.

 

Maailmanvalta

1400 -luvulla Kiina oli maailman suurin merivalta, ollen myös väkirikkain valtio ja vaikuttavin yhteiskunta – keisari Zhu Di' n aikana (1402 – 1424) [9, jolloin hänen luottoamiraalit [Muun muassa Zheng He [10] purjehtivat maailman suurimmilla laivoilla, jopa 200 metrisillä (?) dzonkeilla armadoissa, joissa oli tuhansia meri- ja kauppamiehiä kuin sotilaitakin, näyttävyyden nimissä – maailman meriä, mielikuvituksellisesti jopa ympäri maapallon [Gavin Menzies [11] – varmat todisteet ovat kiinalaisten Afrikkaan ulottuvista matkoista – Australiaan ja Intiaan.

Entä nyt kun Kiina on jälleen maailman suurin ja on ulottanut kauppalonkeronsa kaikkialle – ollen kansantaloudeltaan suurin [12 (bkt/PPP) ja on luonut jo käsitteen, jossa Kiinan yhteiskuntajärjestys ja -järjestelmä ovat jo vientituotteita … vaihtuuko maailmannapa, vai saammeko duopolin, kun EU' kin [13 askaroi omin ideaalitavoittein, joiden aika kyllä tulee (vääjäämättä!), mutta ei ehkä vielä?

 

Sotilaallinen kyky

US on maailman sotinein valtio, ja sen hyökkäysvoiman vuosittaisten ylläpitokulujen ollen myös maailman suurinta luokkaa, kuten sen asekauppa maailmalle.

Amerikkalainen unelma on pysynyt voimissaan sotilaallisten kykyjen turvin.

US käy aika-ajoin pyydettynä, luvalla ja luvatta kurittamassa myös itsenäisiä valtioita [EE, jos se kokee vapauden, demokratian ja ihmisoikeuksien olevan uhattuina – kaunista, eikö?

[EE – verranto idästä10 vuotta sitten alkoi viiden päivän sota Georgiassa – HS:n kirjeenvaihtaja kierteli kriisialueella kolme viikkoa: ”Sodan merkki oli se, että tiellä oli liian hiljaista” -HS Otsikko

~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005783394.html -

Lukijakommentti: Ilkka Luoma 8.8.2018 - 6:35

Pontta ja hyväksyntää Venäjän toimille antoi aiempi ulkoa sekaannuttu Serbian USAF pommitukset - aina Belgradiin saakka, jossa amerikkalaiset sotavoimat sotkeutuivat kaukaa Atlantin takaa Kosovon kapinallistoimiin ilman mitään kansainvälistä mandaattia [14.

 

EKSTRA – Unelmasta kuluttaa – yhä enemmän ja yhä nopeammin

Jo kahden asteen lämpeneminen voi käynnistää vaarallisen ketjureaktion ilmastossa, varoittavat tutkijat kauhuskenaariossaan -HS Otsikko

~ https://www.hs.fi/tiede/art-2000005783300.html -

Lukijakommentti: Ilkka Luoma 7.8.2018 - 21:44

Venuksessa on tapahtunut superkasvihuoneilmiö. Marsissa taas ilmakehä karkasi avaruuteen ja vesi pakeni maan alle - jääksi? Jokainen voi miettiä kuinka monen miljoonan vuoden hiilivedyiksi kätkeytyneet biomassat me poltimme liikkeeksi ja lämmöksi - öljynä, maakaasuna ja kivihiilenä, ja vain 150 vuodessa.

Siis paljon puskimme varastoitunutta hiilidioksidia ilmakehän kautta biosfäärilliseen kiertoon, kun muistamme hiilidioksidin pitkäkestoisesti ilmakehäkaasuksi - 50-120 vuoden viipymällä. Niin, missä mennään itseään ja tavaroitaan paikasta toiseen ja takaisin siirtelevä ihmiskunta?

 

Viitteet:

[1 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2006/03/kasvun-loputtua-palaamme-juurillemme.html -

[2 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/10/demokratian-kriisi-ja-vastuullinen.html -

[2 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2010/01/demokratia-ja-ihmisoikeudet-ajassa-ja.html -

[3 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2017/02/trumpmedia.html -

[4 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2018/07/noitavaino-ja-iii-maailmansotaa.html -

[5 ~ https://www.is.fi/ruokala/uutiset/art-2000000503757.html -

[6 ~ https://www.hs.fi/koti/art-2000005653935.html - ”Tavallisessa suomalaisessa kodissa on 30 000–50 000 tavaraa” -HS otsikosta

[7 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2014/02/velka-syo-huomista-etukateen.html -

[8 ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/CoCom -

[9 ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Yongle – (s. 1360 – k. 1424)

.

[10 ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Zheng_He -

[11 ~ http://tampub.uta.fi/handle/10024/80772 – Gavin Menzies – ”Kun Kiina löysi maailman”

[12 ~ https://www.talouselama.fi/uutiset/kiinasta-maailman-suurin-talous-vuonna-2017/7f6eacbd-6293-39ab-a230-6c86c078d4c5 -

[13 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2018/06/onko-eu-suurvalta-ja-onko-pallo-hukassa.html -

[14 ~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000003871510.html - ”Pekka Visuri: Nato ja Yhdysvallat Kosovon sodan suurimmat konnat” -HS-otsikointi

[14 ~ http://vanha.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2000/24.maaliskuu/visu1200.htm - ”Visuri: Kosovon sota oli varoittava esimerkki NATO:lle ” -Verkkouutiset

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://www.facebook.com/first.ilkka

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

 

US VU 24 T BL BL BL BL FB FB FB BLOG 176326

 

DOC amerikkalainen_unelma_07082018.doc – OpenOffice Writer

PVM 08082018

 

1157_10358 – 09:54 ' 10:40

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (159 kommenttia)

Ilkka Luoma

TORSTAINA, MARRASKUUTA 29, 2007
Vladimir Putinin venäläiset ja George W. Bushin amerikkalaiset - tunne, voima ja valta

" ... [ ... amerikkalaiset elävät, nauttivat ja kokevat tunteella television ja elokuvien kautta kulutuksellista osallistuvuuttaan kansalliseen tähtilippuyhtenäisyyteen --- venäläiset harjoittelevat kulutuksellisuutta television, ohjatun uutisoinnin ja nousevan kansallistunteen nousuvirtauksessa kohti haikailtua suurvalta-asemaa ... ]

YLE yllätti ja esitti amerikkalaista päättäväisyyttä ja kansallistunteellista isänmaallisuutta palauttaa sodissa kaatuneet sotilaansa oman maan multiin tähtilipun alla. Samana iltana myöhemmin YLE esitti ohjatun dokumentin presidentti Putinin valtaan noususta, kansallistunteen nostosta ja putinilaisesta tavasta tehdä venäläistä demokratiaa. Ohjelmien esitysajan kohdistuminen samaan iltaan ei ollut sattuma.

USA:ssa on laissa velvoite etsiä, löytää ja palauttaa kaikin keinoin Yhdysvaltain armeijan taisteluissa kaatuneet ja kadonneet sotilaat kotimaan multiin - ennemmin tai myöhemmmin. Loputon etsintä - 90.000:n ollessa kateissa I:stä Maailmansodasta lukien, on tehtävä miltei mahdottomuudessaan, mutta myös viesti kansakunnalle huolehtimisesta ja velvollisuudentunteesta. Etsintä on myös keino siirtää sotien varsinaisten syiden arviointia tunneherkempiin asioihin. ... "

~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2007/11/vladimir-p... -

.

Ilkka Luoma

Suurvaltajohtajilla on kolme toimintatapatasoa: 1.) Strategiset ydinaseet, joilla voidaan päättää valtion/ valtioiden ja yhteiskunnan/ yhteiskuntien olemassaolo, 2.) Paikalliset normi konfliktit, jotka kuuluvat jokapäiväiseen elämään, etupiirejä ja ovat ihmisten toiminnallista perusluonnetta, sekä 3.) Oman valtion sisäiset asiat, joiden myötä valtaa pidetään yllä, ja jotka ulottuvat myös joskus naapureihin ja usein myös valtamerien taakse. On kysymys vallankäytöstä ja sitä on määrä, joka juontuu kunkin yhteiskuntajärjestyksestä.

...
~ https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2018080822011226... -

" ... Asiakirja listaa alueita, joilla maat voisivat tehdä yhteistyötä ydinaseisiin liittyvien vaarojen vähentämiseksi. Muistion perusteella Putin olisi halukas pitkittämään muun muassa vuonna 2010 allekirjoitettua START-sopimuksen voimassaoloa viidellä vuodella. Vuonna 2021 päättyvä sopimus rajoittaa strategisten ydinasekärkien määrään 1 500:aan

Lisäksi asiakirjassa nostetaan esille mahdollisuus uudesta sopimuksesta, joka kieltäisi molempia valtioita sijoittamasta aseita avaruuteen. Aikaisempi, vuonna 1967 allekirjoitettu ulkoavaruuden sopimus koskee ainoastaan joukkotuhoaseita ... " -Iltalehti

.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Kommunistinen unelma jäi myös kauas utopiastaan. Tosin naisilla kasvoi rintakarvat ja parta, ja työnsivät kuulaa liki 30 metriä.

Samalla ihmisistä tuli perempia ja huonompia riippuen oikeudenkäytön olemattomasta laadusta.

Vaikka naisten parrat kasvoivat ja 100 miljoonaa oletettua älymystön edustajaa murhattiin, ei kommunismista tullut kuitnkaan 1900-luvun ihmettä.

Ilkka Luoma

SUNNUNTAINA, TOUKOKUUTA 06, 2018
Kiinassa Karl Marx saa uuden muodon sovinnon raameista*

...
" ... Kommunismi ei eilen, eikä tänäänkän onnistunut – paitsi Kiinassa. Miksi ei onnistunut muualla kuin Kiinassa? Siksi koska evoluutio [2, joka rakensi kilpailun – ”ei hyväksynyt sitä – ihmisille”, mitä? Eivätkö kiinalaiset ole sitten ihmisiä, kyllä ja mitä suuremmassa määrin. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.com/2018/05/kiinassa-ka... -

.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Heh... Ymmärtänet varmasti itsekin sen omituisuuden, millä tavoin maailman kahta ultraoikeistolaisinta maata - Kiinaa ja Venäjää vanhat hörhöt yrittävät edelleen kepittää sosialistisiksi.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #5

Näyttää Kiinan pr. Xi' kin "kepittävän" - tosin asia on monimutkaisempi meille, mutta kiinalaisille sangen yksinkertainen - palaan aiheeseen tarkemmin - myöhemmin omana juttunaan.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #14

Kiinan kommunismi vaikuttaa aika kapitalistiselta verrattuna esim. Pohjois-Koreaan. Minulla on sellainen käsitys, että Kiinassa on jopa yritystoiminnalla rikastuneita. Eikö se ole kommunistisen aatteen vastaista? Jään mielenkiinnolla odottelemaan topiccia aiheesta.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #39

Aiheesta on kirjoitettu jo paljonkin --- aikakausittain:

LAUANTAINA, LOKAKUUTA 06, 2012
Kiinalainen harppaus - uuskungfutselaisuus

" ... Kiina julkaisee marraskuussa 2012 suuren muutoksen, jonka kehittely aloitettiin jo kahdeksan vuotta sitten. Me suomalaiset saimme olla yksiä ensimmäisistä, jotka ulkopuolisina saivat kuulla uuskungfutselaisuuden tulemisesta.

2004, silloinen Kiinan Kulosaaren suurlähetystön kaupallisen osaston päällikkö, herra Li Guangyun piti pyydettynä esitelmän Helsingin Kruununhaan Tieteiden talossa Luonnonfilosofian seuralle aiheesta "Mitä Kiina tekee huomenna". Saimme tuolloin ainoalaatuisen esityksen Kiinan viralliselta edustajalta.
"
Li Guangyun [2004]: Kungfutselaisuus ja sen vaikutukset nykypäivän Kiinassa" ~ http://www.lfs.fi/esitelmat/ -

Nyt marraskuussa Kiina saa uuden kommunistisen puolueen pääsihteerin, joka nimitettäneen helmikuun 2013 Kansalliskongressissa *] (vastaa suunnilleen meidän eduskuntaa) Kiinan uudeksi presidentiksi ja myöhemmin myös asevoimien ylipäälliköksi. Kiina saa myös uuden pääministerin Anhuin maakunnasta – nykyinen presidentti on myös Anhuista, ja näin ylläpidetään meille tuntematonta reviiriajattelua voimassa.
Kiina tulee luopumaan hiljalleen puolueensa marxilaisuuteen liittävästä kommunistisesta ideologiasta ja siirtyy hiljalleen kiinalaisen kaavan mukaan tähän ja huomiseen päivään sovellettuun kungfutselaisuuteen, joka saa eteensä uus –etuliitteen.

Kiina valmistautuu olemaan maailman suurin kansantalous
ja tulee myös massiivisesti lisäämään asevoimiensa voimaa ja ulottuvuutta – aina avaruuteen saakka. Ohjelma pitää sisällään myös historian suurimmat asejärjestelmäkaupat Venäjän kanssa – näin Putin saa Siperia-ohjelmallensa maailman suurimman rahoittajan.

*]
Kiinan Kansankongressi kokoontuu vain kerran vuodessa – noin pariksi viikoksi kerrallansa. Kongressissa on edustajia suhteutettuna koko Kiinan alueelta – noin 3700 edustajaa, jos projisoimme heidän ”eduskunnan” omaamme, pitäisi meillä olla kansanedustuslaitoksessamme noin 15 edustajaa – olisipa ainakin tehokasta ja vaikutusvaltaista toimintaa. ... "

---

Tässä tulee huomioida sana "hiljalleen" (hitaasti), joka on suhteellisuuden huippu Kiinassa ;)

.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

Kun urheiluun tuli sukupuolitestit, moni venäläinen naisurheilija hävisi jonnekin.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #155

Gatlin kuitenkin kilpailee miesten sarjassa. Käynnissä olevissa yleisurheilun EM-kisoissa näyttää olevan joitakin venäläisiä urheilijoitakin joita selostaja kutsui neutroniurheilijaksi. Nämä siis niitä jotka ovat lähteneet oma-aloitteisesti kilpailemaan muiden kanssa samalla viivalta. Tosin on aika epäilyttävää että eräskin naiskiekonheittäjä jäi karsinnoissa kymmenen metriä vuoden parhaastaan.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Venäjällä on oma unelmansa Euraasian herruudesta. Onneksi on olemassa Kiina ja Intia...

Ilkka Luoma

Kiina ja Venäjä lähentyvät koko ajan - meneillään oleva Iran-US-kauppasaartotalouskonflikti edesauttaa lähentymistä ja onkin arveltu, että Iran olisi seuraava BRICS-jäsenvaltio (?)

Ilkka Luoma

Amerikkalainen tunne on harras Hollywood-tuote,

tunne suuruudesta 2], isänmaasta, yrittämisestä ja kovasta työstä – aikana jolloin työttömiä on enemmän kuin mies muistiin. Amerikkalaisen tuotantokoneiston on käynnistyttävä, jotta maailman suurinta sotakoneistoa, jättiläismäisintä vakoilu-, tiedustelu- ja muuta valvontalaitosta voidaan ylläpitää ... samalla kun pitää rakentaa maan kattavaa sosiaali- ja terveysjärjestelmää.

2] --- http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/02/amerikkalain... ---

Miten me näimme amerikkalaisuuden muutamia vuosia sitten, kun Helsingin Sanomat julkaisi ristiriitaisen artikkelin amerikkalaisuudesta [dos. Markku Ruotsila]

...
[2006]
Valtakunnallinen sanomalehti julkisti hämmästyttävän asiantuntijalausunnon su. 13.8. dosentti Markku Ruotsilan vieraskynästä. Otsikointi oli häkellyttävä samankaltaisessa naiviudessaan kuin tuntoja ja mielenylemmyyttä kuvastavat Hollywood-elokuvat esim. The Patriot esikuvanaan. USA on maapallon tavaravirtojen vahtipoliisi ja valvoo itselleen suurimmat raaka-ainevirrat yksisuuntaisena markkinatalouden vapautena ja toiminnallisena ylivoimana. Ruotsilan otsikointi kolumnissaan oli "Amerikan-vastaisuus on älyllistä laiskuutta ja pelkuruutta".

--- http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/08/usa-vihastut... ---

...

Ilkka Luoma

Alustukseen liittyvä "liimakommentti", joka sitoo ravinnon, katovuodet ja otiskon yhteen:

.
EKSTRA
Uusiutuuko pölymyrsky Yhdysvalloissa?
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/800-amerikk... -

" ... Toivo paremmasta, enemmästä ja hiukan helpommasta kiihdytti 1930 -luvulla USA:ssa talouden romahdukseen, jonka kuivana sivuhaarana oli keskilännen tasankojen ryöstöviljelyn pölymyrskyt 1]. Oli niitetty vuodesta toiseen hyviä satoja – yritteliäisyys oli saanut palkan ja elämä näytti toiveikkaalta ja menestyvältä.

Paljolti tietämättömyyden ja orastavan ahneuden vuoksi maanviljelijät yhdessä oikukkaiden säiden ja heilahtelevien markkinoiden vauhdissa tuhosivat vuosikausiksi elämisen mahdollisuudet – äiti maa oli heittäytynyt hankalaksi ja nostatti satojen metrien korkuiset ja jopa satojen kilometrien levyiset hiekkamyrskyvallit taivaanrantaan … pellot muuttuivat pölyksi.

Amerikkalainen yritteliäisyys oli näyttänyt nurjan puolensa – liian paljon liian nopeassa tahdissa. Luonto iski takaisin, ja otti omansa – muutti pellot pölyksi ja ajoi maanviljelijät Kaliforniaan etsimään leipää. Ei ollut nykymuotoisia sosiaalijärjestelmiä, joista muut paremmin toimeentulevat olisivat kustantaneet välttämättömän hätää kärsiville; mutta tuli presidentti Franklin D. Rooseveltin New Deal 2]

USA oli painunut muutoinkin pölymyrskyjen aikoihin New Yorkin Wall Street pörssipaniikkiin ja -romahdukseen 3]. Pankit romahtivat, työt loppuivat – miljoonia työttömiä. Oli aika mobilisoida yritteliäs ja kovan paikan edessä suuriin suorituksiin yltävä kansakunta. Kansa kuunteli, jupisi, mutta totteli – Nykyään Rooseveltiä pidetään USA:n 1900 -luvun parhaana presidenttinä.


Miksi me nyt kirjoitamme tästä?

Syy on selvä, tehtiin, saadakseen enemmän ja nopeammin, jotain väärin. Ei oltu osattu ennakoida seurauksia, oli vain sokeasti haluttu enemmän. Piti saada lisää, enemmän maata, enemmän myytävää viljaa, jotta koneellistamista olisi voitu lisätä ja hankkia lisää maata, jotta jokaiselle perheen lapselle olisi saatu riittävä määrä maata omaa maatilaa varten. Lopulta pää tulee aina vetävän käteen – osin tietämättömyys luonnonkierroista, monitahoviljelystä ja esimerkiksi viljelymenetelmistä oli tehnyt tehtävänsä. ... "

.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Luoma se jaksaa vouhottaa Yhdysvalloista ja orjuudesta.

Pari asiaa kannattaa Luomankin muistaa:

Amerikkalaiset rakastavat hyvin aidosti maataan. Ei se ole Hollywoodia, jonka elämänmenoa suurin osa amerikkalaisista käytännöllisesti katsoen halveksii. ”Amerikkalainen unelma” on edelleen hyvinkin totta. Sen tuorein esimerkki on Donald Trump. Kenestä tahansa voi tulla maan presidentti.

Yhdysvaltain talous on myös kerta kerran jälkeen osoittanut joustavuutensa ja mukautumiskykynsä.

Yhdysvalloista löytyvät edelleen kaikkien tieteenalojen terävimmät huiput, ja opiskelupaikkoina halutuimmat yliopistot, myös kiinalaisille.

Mitä siihen Luoman väärinymmärtämään orjuuteen tulee, niin vapautetuilla mustilla orjillakin oli orjansa. Kannattaa käydä Charlestonin kaupungin pääkirjastossa tutustumassa asiaan. Sieltä löytyvät tilastot 409:stä vapautetusta orjasta, joilla oli itsellään orjia.

Ilkka Luoma

1] Onko USA:n liittovaltio jo selvitystilassa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/10/de-facto-usa... -

.
Ote:

"MAANANTAINA, LOKAKUUTA 14, 2013
De facto - USA:n liittovaltio on selvitystilassa

USA:n liittovaltio olisi vastuullisessa kansantaloudessa tai yritystoiminnassa hyvin liki selvitystilaa, ellei peräti konkurssia. USA:n liittovaltiolla on kuitenkin verottajana ja valuutan haltijana eräs oikeus – painaa lisää rahaa, mitä muuten meidän EU-kotoinen 1] EKP:kin tekee. Tälle rahanpainannalle ja bittirahan liikkeellepanolle ei ole täyttä vakuutta jos lainkaan. Otetaan siis velkaa ilman mitään vastapainoa …

Rahalla luodaan ostovoimaa, jolla taas modernisti ylläpidetää ympäristösokeaa kasvuhokemaa. Velkaa ei voida luontoa syömättä loputtomiin ottaa, kuten näyttää USA:ssa tapahtuvan jatkuvan velkakaton noston myötä.

Tarvitseeko maailma vihdoin USA:n rinnalle toisen vahvan valtion ja kansantalouden – kyllä, ja siihen mandaattiin ei ole kuin yksi varteenotettava vaihtoehto – se on Kiina 2], maailman talousveturiksi nouseva suurimman tuotantokoneiston omaava järjestelmä, joka käyttää ylivoimaisesti enitenkansallista varallisuutta ympäristöohjelmiin. ... "

.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Oliko tuo yllä oleva jonkinlainen vastaus kommenttiini? Kirjoitat tapasi mukaan ohi siitä, mitä kommentoin. Kannattaisi Luoma joskus vastata ihan suoraan eikä jatkuvasti linkittääomia lurituksia vastauksina.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #37

Se on juuri vastaus - tarkka vastaus kulmantaakse ulottuvuuksin kommenttiisi - jos luit sen kokonaan ajatuksella, saatoit oivaltaa sen?

Ote kommentistasi:

" ... Yhdysvaltain talous on myös kerta kerran jälkeen osoittanut joustavuutensa ja mukautumiskykynsä ... "

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #40

Älä yritä päästä halvalla nokkeluudella kaikesta. Kirjoitat edelleen aivan potaskaa mm. orjuudesta. Kannattaisi hankkia ainakin keskustelukumppaneita myös amerikkalaisista, jotta käsitykset maasta, kansasta ja sen historiasta eivät perustuisi kirjoituksistasi näkyvään asenteellisuuden ja puhtaaseen fiktioon, joka lienee jostain opittua.

On aivan turha halveksiaYhdysvaltain alle 300-vuotista kulttuuria. Jo sen alkuvuosien tuloksena maailma sai sellaiset ajattelijat ja renesanssi-ihmiset kuin Thomas Jefferson ja John Adams. Ensimmäinen suomalainen merkittävä suomeksi kirjoitettu kirja oli seitsemästä veljeksestä kertova romaani. Se ilmestyi vasta 1870.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #47

Minulle paras keskustelukumppani oli suomalainen, äitini eno - myöhemmin Amerikan kansalainen, joka oli naimisissa "aitoamerikkalaisen" valkoisen kanssa ... Ilmari muutti Yhdysvaltoihin jo 1950 -luvun alussa, asuen muun muassa sulatusuuni New Yorkissa Manhattanilla Fifht Avenuella 1975-2010 - kuolemaansa asti. Hän tunsi jo työnsä vuoksi amerikkalaiset hyvin - sain häneltä paljon, hyvin paljon todellista amerikkalaista todellisuutta - silti Ilmari oli ylpeä amerikkaisuudestaan, mutta erityisesti suomalaisista juuristaan - kokemukset US' sta olivat tosiaan noin 60 vuoden ajalta - se on paljon se.

...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #51

Moni suomalainen liittyi Yhdysvalloissakin kommunistipuolueeseen.

Oletko muuten koskaan käynyt Yhdysvalloissa?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #61
Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #37

Luoma ei ehkä käsitä, että älykkäätkin ihmisiset lukevat näitä kommentteja. He huomaavat toki tämänkaltaiset väistöliikkeet. Tätä "väistötekniikkaa" on opetettu aikoinaan mm. kommunistien Sirola-opistossa.

Kun sortuu tällaiseen "whataboutdebattiin", se johtuu siitä, että suoran vastauksen antaminen on vastoin omaa ideologiaa. Oman ihanteen virheitä ei saa tunnustaa.

Esim. Jos kysyy onko Venäjällä tapahtunut poliittisia murhia, saa takuuvarmasti pitkän selvityksen USA:n poliittisista murhista, mutta ei suoraa vastausta kysymyksen.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #58

Et ilmeisesti huomannut kommenttia nro 40:

"Se on juuri vastaus - tarkka vastaus kulman taakse ulottuvuuksin kommenttiisi - jos luit sen kokonaan ajatuksella, saatoit oivaltaa sen?

Ote kommentistasi:

" ... Yhdysvaltain talous on myös kerta kerran jälkeen osoittanut joustavuutensa ja mukautumiskykynsä ... ""

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren Vastaus kommenttiin #58

Oliko alustus ideologinen kun Venäjän maailman herruudesta ei ole paljon kerrottavaa mutta Kiina kyllä tulee topikiksi tulevaisuudessa jolloin USA jää rauhaan.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #105

Kiina on jo ilmaissut, ettei maailmassa voi olla yhtä valtiota, joka määrää muiden toimia. Kiina on kauppias - US taas sotilas - mielellään maailmanpoliisi.

...
|7 Maailmanpoliisi illassaan ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/07/maailmanpoli... -

PERJANTAINA, HEINÄKUUTA 22, 2016
Maailmanpoliisi – Yhdysvallat, roolitehtävä lähenee loppuaan

Ote:
" ... [ … kansalainen John on miettinyt, että amerikkalaisten liki jatkuvat sodat ylläpitävät mukavasti työllisyyttä; onhan Yhdysvallat maailman suurin asekauppias ja maailman tuhoisimman ja kalleimman armeijan ylläpitäjä – sotien ”rauhantehtävissään” kaikkialla maailmassa …

… kansalainen Alice on taas tyytyväinen, että USA harjoituttaa armeijaansa aina kaukana omilta rajoilta, mutta on samalla surullinen, kun veteraanit jo nuorina häiriintyvät, yksinäistyvät ja ryhtyvät monien osalta kostoväkivaltaan, jopa poliiseja kohtaan – ehkä siksi, että heidät on unohdettu, kuten aikanaan vietnam-veteraanit … ]

Nyt tänä vuonna Valkoinen talo saa uuden isännän tai emännän
[Presidenttiehdokas Trumpin valintapuhe ~ http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-20000012247... - ][IS]

USA on murroksessa, sisäinen väkivalta on kiehunut yli äyräiden ja kotiaseista ei luovuta, koska se aikanaan luotiin jokamiehen oikeudeksi puolustaa itseään ja perhettä – lännenmies tyyliin. Asekulttuuria on tehostettu valtavalla arsenaalilla niin kodeissa kuin Yhdysvaltojen sotavoimissa. USA on mitä ilmeisimmin maailman sotinein valtio – viimeisen 80 vuoden aikana (?)

Trumppismi
[ ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/07/trumppismi-j... - ]

Donald on toivottavasti eri maata kuin muinoinen Ronald (Reagan – presidentti ja B-luokan näyttelijä, kerrottiin). Ronald julisti Neuvostoliiton ”pahan valtakunnaksi” - Donaldilta ei ole vielä kuulunut mukaelmaa – ”Venäjä – pahan valtakunta” |2, |3, päin vastoin, Donald kertoi halustaan tulla toimeen toisen ydinasesuurvallan johtajan, presidentti Vladimir Putinin kanssa – aika näyttää.

|2 Mistä Venäjän uhkaa luodaan? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/venajasta-lu... - ]
|3 Venäjäkin pitää pilkkoa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/lannenmies-k... - ] ... "

.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

Ilulla ei ole todellista kuvaa Yhdysvalloista, sillä hän puhuu aina marginaali-ilmiöistä ikään kuin se olisi valtavirtaa. Esimerkkinä jo ennenkin käyttämäni esimerkki: USA:ssa (valkoinen) poliisi ampuu ensin (mustan) ja kysyy sitten vasta. V. 2016 maassa oli 12 miljoonaa pidätystä joista poliisin kuolettavaan luotiin kuoli 364 ihmistä. Eivätkä nekään kaikki olleet valkoisen poliisin ampumia mustia. Noista luvuista voitte laskea kuinka usein "on ammuttu ensin ja kysytty vasta sitten". Kaikki muutkin valtavirraksi mainitut asiat ovat samaa suuruusluokkaa.

Amerikkalainen unelma on henkilökohtainen. Kun Ted Cruzin ja Marco Rubion vanhemmat karkasivat Kuubasta, heidän unelmansa amerikkalainen unelmansa oli tulla kunnon kansalaiseksi ja luoda lapsilleen hyvät tulevaisuus. Nuo nimet te varmaan tunnette jostakin yhteydestä. Samoin väitteet vähemmistöjen sortamisesta jäänevät omaan arvoonsa em. henkilöiden ansioita katseltaessa.

Ilu puhuu köyhistä mustista ikään kuin he olisivat köyhiä valkoisen ylivallan ansiosta. Entä valkoiset köyhät. Hän ei varmaan ymmärrä miksi vuosittain tänne muuttaa luvallisesti noin 1,3 miljoonaa ihmistä. Venäläiset naiset käyvät synnyttämässä lapsiaan taatakseen lapsilleen hyvän tulevaisuuden automaattisen USA:n kansalaisuuden avulla. JOs olette katsoneet elokuvan Villi pohjola vuodelta 1955, niin sen alku on juuri sitä millaisena hän näkee Yhdysvallat. Äläkä Ilu sano että mistä minä tiedän mitä sinä ajattelet. Lukemalla juttujasi Facebookissa ja täällä.

Tuntuu siltä että Ilu ei usko omaan agendaansa eikä suosikkimaihinsa koska joutuu pönkittämään sitä "johtopäätöksillä".

Ilkka Luoma

Olisikin sotineen marginaali-ilmiössä!

...
Muistatko miten mustien esi-isät laivattiin Amerikkaan?

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #160

Kuten Obama totesi "kun jossain päin maailmaa on kriisi, paikalliset eivät soita Pekingiin tai Moskovaan, he soittavat Washingtoniin. Tuo tuntuu risovan sinua Ilu ja oikein paljon sittenkin.

En muista mustien esi-isien laivausta, en ollut paikalla. Mutta sen voin sanoa, että jotkut mustat eivät pidä kun heitä kutsutaan afro-amerikkalaiseksi. He sanovat että "en ole afro-amerikkalainen, olen amerikkalainen. Olen täällä syntynyt ja asun täällä". Oletko koskaan heidän kuullut sanovan noin, Amerikan(kin) asiantuntija? Minä olen.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #180

Mm. näyttelijä Morgan Freeman pillastui haastattelussa juuri tuosta syystä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #180

Korealaiset soittavat mielellään Pekingiin, onhan se molempien suurin kauppakumppani ja korealaisuuden rajanaapuri - Venäjän ohella.

...
Suosittelen lukemaan Erik Dammann - "Tulevaisuus käsissämme" - ensimmäiset noin 80 sivua, jossa selvitertään tämä orjuuskysymys hyvin tarkasti ---

...

~ http://www.tammilehto.info/ekohumanismiin.htm -

" ... Tällä hetkellä yhteiskunnallisesti eniten vaikuttavaa ekohumanis­tista ajattelusuuntaa edustaa norjalainen Erik Dammann. Hänen kir­jansa Fremtiden i våre hender (Gyldendal, Oslo, 9. p. 1977, 1. p. 1972, ruotsiksi Framtiden i våra händer, Askild & Kärnekull) käynnisti todellisen kansanliikkeen, johon Norjassa kuuluu n. 22 000 ihmistä. Dammannin keskeinen sanoma on, että eurooppalaiset ovat aiheut­taneet kehitysmaiden kurjuuden ja he voivat sen myös poistaa. Tämä on myös heidän eettinen velvollisuutensa. Vasta toisella sijalla tulevat Dammannin julistuksessa esille teollisuusmaiden ekologiset ongelmat. ... "

.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #160

Kyllä, muiden mustien afrikkalaisten myymiä, jos ei suoraan niin arabienkautta. Arabit muuten ottivat satojatuhansia valkoisia eurooppalaisia orjikseen, kunnes amerikkalaiset tekivät siitä lopun (...”to the shores of Tripolis”). Luoma tuntee vain sen historia, jonka haluaa ja joka sopii itselle.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #205
Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Pietarikin taitaa olla orjatöin rakennettu 1700-luvulla. Venäläiset keräsivät orjiksi suomalaisia ja suomensukuisia rosvoretkillään.

Stalinin kanavakin rakennettiin täysin kokonaan orjatöin, jolloin käytettiin työvoimana pääsääntöisesti mielivaltaisen kommunistihirmuhallinnon vangitsemia ihmispoloja ja vapaaehtoisia vasemmistolaisia vasemmistolaisia idiootteja mm. Suomesta.

Mm. Ehta kommunisti Pekka Savolainen läksi tienaamaan hyviä rahoja kanavalle kommunistien utopiamaasta, mutta aikansa siellä oltuaan pakeni takaisin vaimon ja lasten luo Suomeen pitkin metsiä marja-aikaan heinäkuussa.

Pekka ei tiettävästi ollut kommunisti oman orjuustyöharjoittelun jälkeen.

Ilkka Luoma

" ... 1812: Maaorjuus lakkautetaan Vanhassa Suomessa ... "

...
Tässä tulee yleisellä tasolla ymmärtää orjuuden ja sotavankien ero - kuin myös pakkotyöhön tuomittujen vankien ...

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Kommunistit ja venäläiset ovat olleet kovin höveleitä tuomitsemaan ihmisiä pakkotoihin jo vuosisatojen ajan.

USA:n kiellettyä orjuuden venäläisillä ruhtinailla saattoi olla vielä yli satatuhatta päätä omina maaorjinaan.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #50

Sinulla lienee joitain todisteita - vaikkapa linkkeinä?

US' ssa on edelleen muun muassa kuolemantuomiot, joita laitetaan täytäntöön, Venäjällä myös, mutta ei laiteta toimeen.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #52

Venäläisissä vankiloissa kuollaan muuten vain mm. tubiin, väkivaltaan ja kurjuuteen.

Venäläisen miehen elinajan odote ei ole kummoinenkaan, jos on naistenkaan.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #69

Niin tapahtuu myös amerikkalaisissa vankiloissa ... US' ssa eliniänodote on laskusuunnassa ...

"Elinajanodote laski USA:ssa ensi kertaa sitten aids-vuosien – "Tämä on epätavallista" ... " -Mtv

~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/elin... -

~ https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000004998677.html -

.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #77

Elinajan odotteissa Venäjä on sijalla 127 ja USA sijalla 32. Suomen sija on 24.

Vedä siitä sitten analyysiä läntisen maaliman epäkohdiksi.

Kommunistimaiden elinajan odotteet taitavat olla kaikki sijan 100 huonommalla puolen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #98

Eliniän odote USA:ssa on WHO:n tilaston mukaan sijalla 31 kun Kuuba on sijalla 32. Kiina sijalla 53 ja Suomi 21. Venäjä taas sijalla 110. Kiiskin lienee paikallaan laskea myös naiset ihmisiksi.

Maailmassa ei ole ollut eikä ole yhtään kommunistista maata. Aika aikanaan näyttää tuleeko sellaisia.

Toisaalta Kiiskin kommentiin sisältyy paradoksi. Jos ajattelemme "maan" tässä yhteydessä valtion symboliksi, niin päädymme mahdottomuuden äärelle sillä teorian mukaan kommunismiin siirtymistä edeltää valtion n.s. kuoleentuminen eli häviäminen siine merkityksessä kuin se kapitalismissa eli meidän nykyisessä käsitteistössämme ymmärretään. Miedän on siis oletettava "maa" joksikin muuksi kuin valtioksi voidaksemme ajatella Kiisin tavoin.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #101

Myyryläinen, jo pieni lukutaitoinen ymmärsi, että jo alunpitäen oli kyse vain miesten elinajan odotuksista.

Voit minun puolesta väännellä asiaa puoleen tai toiseen eri tilastointien kesken, mutta silti Venäjä ei menesty eivätkä kommunismit herätä kunnioitusta väestön elinaikojen suhteen.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #135

Lauri latelee vain mielipiteitä ...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #98

Venäjällä hienoisessa nousussa ja Yhdysvalloissa laskussa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #52

Venäjän historia ja klassikkokirjailijat ovat hyvä lähde tähän yskään.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #75

Kun lukee Kurt Vonneguttia, niin voi "nähdä" jotain ... :)

" ... Vonnegutin tuotannon tunnusmerkkejä ovat absurdi satiiri ja musta huumori. Hän harrasti romaaneissaan rakenteellisia kokeiluja, ja käytti usein lyhyttä sähkösanomamaista kerrontaa. Vonnegut satirisoi tuotannossaan kulutusyhteiskuntaa ja yhteiskunnallisia rakenteita. Hän kritisoi tuotannossaan yhtä lailla kaikkia ideologioita ja puolusti pientä ihmistä yhteiskunnallisen ja teknologisen koneiston rattaissa. ... "

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Kurt_Vonnegut -

.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #52

Aika moni Venäjän hallinnon kriitikko on menettänyt henkensä salamurhissa viime vuosina. Kukakohan niistä on päättänyt?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #82

Joitain on salamurhattu - tekijöitä on saatu kiinni ja ei.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #82

Putinin aikana hämärissä olosuhteissa kuolleiden journalistien lukumäärä on lähes 200.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #181

Sinulla lienee tähän vähän painavampaa aineistoa - kuin vain mielipide ---

Ilkka Luoma

Tämä on erinomainen kirjoitus ~ https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-... - - Jan Hurri/Taloussanomat, mutta siinä on ainakin yksi suuri virhe - mikä se olisi mielestäsi ... liittyy oleellisesti otsikkoon ja koko alustukseen ---

Ote:

" ... Kauhukuvissa Kiinan velkakirjaboikotti kiskaisisi Yhdysvaltain korot nousuun ja aiheuttaisi häiriöitä liittovaltion rahoitushuoltoon sekä sysäisi dollarin laskuun valuuttamarkkinoilla, Taloussanomien erikoistoimittaja Jan Hurri kirjoittaa.

Yhdysvaltain vaihtotaseen alijäämä on rahamääräisesti maailman suurin, ja sattumoisin myös Yhdysvaltain liittovaltion ja muun julkisen talouden velka on maailman suurin. Nämä tuplavajeet on helppo tulkita heikkouden merkeiksi, mutta kauppasodassa ne ovat vahvuuksia. ... "

Ilkka Luoma

Amerikkalaisen "unelman" vähättelyä - suomalaiselta toimittajalta, tämä kannattaa lukea tarkasti:

~ https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005784386.html -

"Nicaragua opettaa, miten maa romahtaa hylkiöksi – Suomellakin on sivurooli tässä tarinassa" -HS-otsikointi
.

Kommentti ylläolevaan linkkitekstiin:

Miksihän HS-Kari Huhta ei mainitse sanallakaan US' lle kiusallista Iran-Contra vehkeilyä ( ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Iran-Contra-skandaali - ), jossa US-upseeri Oliver North kunnostautui operoimaan laittomasti Nicaraguan kapinallisille - contra-sisseille salaa aseita varoilla, jotka saatiin laittomilla asekaupoilla Iranista. Tämä oli silloiselle US-pr. Ronald Reaganille sangen kiusallinen tapahtumaketju, varsinkin, kun contra-sissit terrorisoivat Nicaraguan laillisesti vaaleilla valittua vasemmistolaista sandinistihallintoa vastaan. Pitiköhän toimittaja Huhta tätä contra-sissi skandaalia niin vähäisenä tapahtumana, ettei sillä ole Nicaragualle merkitystä. Kertookohan Huhta tästä unohduksestaan jotain - lukijoilleen?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Aivan käsittämätöntä, kuinka Luoma sekottaa vapaasti keskenään amerikkalaisen unelman ja Yhdysvaltain ulko- ja talouspolitiikan. Kirjoituksessa ei ole mitään tolkkua, vain perusteetonta vihaa sellaista kansaa ja kansakuntaa kohtaan, joka ei millään tavoin haitallisesti ole puuttunut Suomen asioihin.

Ilkka Luoma

Perusteletko irrallisen väitteesi - nyt se oli tyhjää ilmaa lukijoille ja vain paatosta omana mielipiteenäsi -

... tuo Iran - Contra oli täsmällinen esimerkki amerikkalaisesta unelmasta olla maailmanpoliisi, kuten se vankan todistettavasti - jo sotaisan toimeliaisuutensa myötä esittäytyy - siis luehan tarkemmin, pohdi ja sisäistä asia ... Unelma olla hegemonian lähde muulle maailmalle - paljolti vahvan tuontitoimintansa (kiristävä tekijä) myötä kuin myös sotavoimiensa käytön (toimeenpanava) myötä ...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Amerikkalainen unelma on aivan jotain muutakuin mahdollisesti aggressiivinen ulkopolitiikka. Se ilmenee käsitteenä henkilötasolla. Sinunkannattaisi hieman pohtia trollauksiasi ja sisäistää sinun kirjoituksiisi lähetetyt kommentit. Keskustelutaitosi ovat olemattomat enkä ole kertaakaan huomannut sinun olevan missään suhteessa oikeassa absurdien, poleemisesti kärjistettyjen väitteittesi osalta.

Trollin osa ei ole helppo. Useimmiten kohtalona on naurunalaiseksi hakeutuminen.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #73

Huomaatko mihin peukalosi osoittaa, kun osoittelet etusormella muita? Alennuitko sellaiseen, josta ei enää nousta ylös - miksi muiden ei tarvitse turvautua keinoista halveksuttavimpaan?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #80

”Muita”? Sinua tässä osoitan, jos et käsittänyt.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

"Nicaragua opettaa, miten maa romahtaa hylkiöksi"

Spekulointia: Jos contrat olisivat onnistuneet vallankaappauksessa, maan tilanne ei voisi olla huonompi kuin nyt.

Se, että contrat eivät onnistuneet, johtui tietenkin siitä, että sandinistien tuki ja aseistaminen Kuubasta ja NL:sta oli paljon vahvempaan kuin contrien tuki USA:sta.

Mitä tästä pitäisi päätellä. Länsi ja etenkin USA on näissä toimissa liian varovainen ja saa varovaisuudellaan aikaan enemmän vahinkoa. Tästä on esimerkkejä Georgiasta, Ukrainasta, Syyriasta.

Lännessä pidetään häpeällisenä puuttua itsenäisten valtioiden asioihin ja siksi nämä ”tukitoimet” halutaan tehdä salassa. Venäjä toimii, mutta virallisesti kieltää osallisuutensa.

Ilkka Luoma

Otitko huomoon, että itse nicaragualaisilla itsellään saattoi olla myös oma osuutensa?

...
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Nicaragua#Historia - Luehan tuo linkkiwiki

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Kyllä otin huomioon. Diktaattori ja riittävän hyvin palkattu armeija riittää takaamaan, että "kansa tukee johtajaa".

Ilkka, otetaan nyt esimerkiksi vaikka Venezuela. Oletko todella sitä mieltä, että kansan enemmistö on äänestänyt Maduron jatkokaudelle? Maailman suurimmat öljyvarat hyödyttävät Maduron lähipiiriä. Miamin kiinteistöbusinekseen Maduron lähipiiri on sijoittanut miljarditolkulla dollareita.
Norjalla on myös öljyä ja kaasua. Huomaatko mitään eroa kansan hyvinvoinnissa???

PS:

Tämä esimerkki Venezuelasta sopii hyvin Venäjään ja Putiniin. Lähipiiri ansaitsee hyvin. Kansan eläkeikää pitää korottaa koska rahaa tarvitaan puolustukseen (eli puolustamaan eliittiä).

Näissä olosuhteissa normiryssä ei voi edes unta nähdä amerikkalaisesta unelmasta.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #147

Muistatko Amerikoiden historian - löytöretkistä alkaneen kolonnialismin? Oliko Norjassa ---

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #162

En voi muistaa, synnyin paljon myöhemmin. Sen muistan hyvin kun Norjasta löytyi öljyä ja kaasua.

Ilkka Luoma

Mainittakoon, että Kuva 1' ssä tuo "musta pää" on silloisen Ilmatieteenlaitoksen pääjohtajan tohtori Petteri Taalaksen pää, ... hän esitteli tuota graafia yleisölle Tieteen Päivillä - Hgin yliopistolla.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Maailmanherruus on nyt kovilla kun Venäjä saa lisää pakotteita moraalin nimissä.
Venäjän nujertaminen on tuskin Suomen ja Europan etu.
Jos Venäjä hajoaa kuten moni suomalainen toivoo niin rajavalvonta pettää eikä se ole USAn syy.

Ilkka Luoma

Reagan sai NL' n hajoamaan, mutta Venäjä pysyy, sillä tilanne on nyt toinen - vieressä on Kiina, maailman suurin ja vaikuttavin kansantalous - joka jo komppaa myös armeijayhteistyötä Venäjän kanssa - syyt taustalta ovat kirkkaat.

Saattaa vielä käydä niin, että nöyränä pyydämme vilja- yms. toimituksia Venäjältä - kun varsinkin eteläinen EU-Eurooppa kuivuu ja katovuodet seuraavat laajoina vuodesta toiseen (?)

...
~ https://m.kauppalehti.fi/uutiset/vieraskolumni-ven... -

.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Luoman unelma eu;sta ja usasta anelemasta apua kiinasta ja neukk,-oops venäjältä on hieman epäsymmetrinen,,tavara kun kulkee edelleen toiseen suuntaan,,,-ei venäjä ole lähelläkään omavaraisuutta viljanviljelyssä !

Ilkka Luoma

Luitko Kauppalehti linkin kommentista 129?

Ilkka Luoma

KESKIVIIKKONA, ELOKUUTA 16, 2006
USA vihastuttaa ja ihastuttaa laiskasti sekä ahkerasti

" ... USA on eurooppalähtöinen sekä voimistuvan orjatyövoiman jälkeläisten luvattu yrittämisen maa, jossa oikeasti taistelutahto, sinnikkyys tai tavoitteiden saavutus palkitaan kansallissankarin viitalla. USA on mallimaa tuotekehityksessä, yliopistokoulutuksessa ja asiakaspalvelussa. Sillä ei ole merkitystä onko hymy kesto-sellaista..., sillä on ainoastaan merkitystä, kuinka sinua palvellaan. Moni Euroopan maa ottaa oppia palvelun nopeudesta sekä halusta tehdä kauppaa ja ratkaista ongelmat. USA on kaksijakoinen maa; neuvottelu pöydän ääressä on tiukkaa, asiapitoista, jämäkkää ja tavoitteisiin pyrkivää, mutta tauolla kaikki on toisin ollen vitsejä, kevyttä huumoria ja tarkoituksetonta ystävällisuteliaisuutta - "kuinka voit" -tyyliin pinnallisuuksien sanahelinänä.

USA:n politiikkaa sävyttää voima, joka juontuu armeijasta. USA ainoana asevoimana on sotinut miltei koko ajan II-maailmansodasta lukien. Vain USA:n armeija kykenee suoriutumaan minne tahansa maapallolla riittävin voimin ja taustalle jää vielä ylivoimainen ydinasearsenaali. USA:n sotilasmahdin lasku vuodessa on uskomattomat 4000 miljardia US-dollaria (v. 2004), esim. Englanti toiseksi suurimpana yltää "vain" 685 miljardiin (Venäjän ja Kiinan todellisia lukuja on vaikeaa arvioida). Suomen valtion vuosibudjetti on noin 50 miljardia US-dollaria. Voimme tietenkin ihailla pelkäämättä noin suuren asevarustelun työllistävää vaikutusta, kuin myös ymmärtää ahkeran objektiivisesti sen vaikutus uhkana erityyppisistä väliintuloista, jopa ilman mitään perusteltua syytä.

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka Yhdysvaltain ja Britannian historian dosentti Markku Ruotsila kääntäisi USA arviointien "laiskuuden ja pelkuruuden" objektiivisiksi havainnoiksi ymmärtäen mm. heidän raaka-aineiden kulutuksen täyden suhteettomuuden USA:n populaatioon nähden. Onpa kuultu näkemyksiä, että USA kehoittaa uusia kehittyviä maita tarkkailemaan kulutustansa, jottei maapallo ajaudu kaaokseen ja lopulliseen niukkuuteen, ennen loppumistaan. Kuinka ahkerasti ja pelotta meidän pitää arvioida USA:n viimeisen 80 vuoden kulutusta päästöineen, saadaksemme objektiivisen kuvan heidän poliittisen järjestelmän vastuullisesta toimivuudesta tänään ja huomenna, ... maapallon 6000 miljoonaa ihmistä odottaa siihen vastausta.

Kuinka me perustelemme sen syvällisen Ruotsilan peräänkuuluttaman uskonnollisuuden, joka siunaa USA:n sodat, väliintulot, massapommitukset, Quantanamot ja juutalaisten suhteettoman tukemisen, muiden tietäessä, että nyt on menty liian pitkälle. ... "

~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2006/08/usa-vihast... -

.

Ilkka Luoma

US puolustusvoimat on tähän mennessä lähinnä ollut hyökkäysvoimat, kun katsotaan vaikkapa viimeistä viittä amerikkalaisten aloittamaa sotaa vapaudesta, veljeydestä, demokratiasta ja ihmisten suvaitsevaisuudesta. Näillä avaruuden hyökkäysvoimilla saavutetaan se, että Venäjän ja Kiinan yhteistyö syvenee ja idän ja lännen vastakkainasettelu kovenee.

...
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005785851.html -

"Yhdysvallat haluaa perustaa ”avaruusvoimat” – Varapresidentti Pence: Viemme vapautta uudelle rajaseudulle ... " -HS

" ... ”On tullut aika kirjoittaa uusi kappale puolustusvoimiemme historiaan ja valmistautua seuraavaan taistelukenttään, jonne Amerikan parhaat ja urheimmat kutsutaan ehkäisemään ja voittamaan uusia uhkia ihmistemme, kansamme puolesta”, Pence sanoi. ... " -HS

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Donald Trump näyttää toistavan Ronald Reaganin "Tähtien Sodan", johon NL kaatui. Toivottavasti seuraus olisi sama kuin 1990? Nyt jo saimme tietää, että Putinin Helsingin agendalla oli, ettei Venäjällä olisi varaa uuteen "tähtien sotaan".

PS: Aamun uutisissa oli verbaalinen helmi: "Avaruusjoukot maksavat tähtitieteellisiä summia".

Ilkka Luoma

|3 Venäjäkin pitää pilkkoa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/lannenmies-k... - ]

.
Ote:
" ... USA:n yksi suosituimmista presidenteistä, edesmennyt Ronald Reagan oli näyttelijän draamassaan päättänyt luhistaa pahan valtakunnan – Neuvostoliiton. Reagan aloitti historiallisen Tähtien sota projektin, jonka tarkoitus oli viedä sota avaruuteen, ja jonka todellinen tarkoitus oli kuristaa Neuvostoliiton kansantalous, tässä onnistuttiin ja Neuvostoliitto hajosi.

Nyt lännenmiehet – USA ja Englanti etummaisina koettavat luhistaa Vladimir Putinin Venäjän; liian suurena materiaalien ja energian lähteinä – liian suurena, ollen uhka lännen filosofioiden – demokratian ja vapaan sana levitykselle 1]. Tähän projektiin ei voi mahtua lännelle uhka idän jättiliitosta – Venäjän ja Kiinan kesken. Nyt on tarkoitus hajottaa Venäjä pienempiin osiin ja vähintäänkin rajoittaa idän filosofian vaikute ”volgan mutkille”. ... "

.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #166

Venäjän liittotasavaltaan kuuluu 21 tasavaltaa. NIMELLISESTI autonomisilla tasavalloilla on oma perustuslakinsa, presidenttinsä ja parlamenttinsa.
Kansainvälisissä asioissa niitä edustaa federaatio (=Kreml).

Ei Venäjää tarvitse hajottaa, riittää kun nämä 21 tasavaltaa saavat täyden itsenäisyyden.

Venäjän Federaatio voisi jatkaa EU:n tai BRICS:n kaltaisena talousjärjestönä. Jokainen jäsenvaltio vastaisi omasta ulko- ja turvallisuuspolitiikastaan.

Kun Venäjän liittovaltiolta loppuvat rahat, on hyvin todennäköistä, että tasavallat ottavat ohjakset omiin käsiinsä ja yrittävät selviytyä ilman Kremliä. Siinä vaiheessa taloudellista apua varmaankin tarjotaan monelta taholta (esim. Kiina) niille tasavalloille, joilla on runsaita luonnonvaroja.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

Mitkä ovat ne viisi viimeistä sotaa jotka USA on aloittanut?

Ilkka Luoma

Otetaan räikein - Irak 2003 - , loput osannet googlettaa, ellet muutoin tiedä.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #164

No, vastaa nyt reilusti kysymykseen.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #182

Autan vielä vähän - osaathan jo lukea (?) ja käyttää googlea (?)

Libya 2011 - 2012 - edelleen kaaoksessa.

Ilkka Luoma

Saimme kiintoisan kommenttiketjun - asiaa, asian vierestä - jälleen jänkkäämistä ja inttämistä, mutta sanahan on vapaa - kuten oli vapaa pudotteinen atomipommi Japaniin - demokratian ja vapaan markkinatalouden pääedustajalta US' ltä 1945 - tässä linkki todella koskettavaan piirrosanimaatioon tuosta atomipommin pudotuksesta - ei heikkohermoisille - eikä lapsille (VAROITUS!)

~ https://www.facebook.com/dunja.jonas/videos/189583... -

Nagasakin atomipommi pudotettiin Yhdysvaltojen toimesta tasan 73 vuotta sitten - 9.8.1945

...

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Ottaa se kyllä näemmä joillekin koville,kun kirjoitetaan Yhdysvalloista. Mitä helkkarin merkitystä silläkin on ja vielä lisätään se ainainen vähättely sotien suhteen tai keksitään mainiot tekosyyt miksi pitää olla yksi poliisi maailmassa.

Huvittavaksi tekee asiasta se..että ilmeisesti asiantila on nyt 100% sama kuin aikanaan kommunistien Venäjän puolustelut. Edes jenkkiläiset itsekkään ei puolustele itseään yhtä kiihkoisasti kuin nämä täällä vaan moni näkee toiminnassa paljon vikaa..lukuunottamatta uuskonservatiiveja.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

Minua asia kiinnostaa siksi, että näyttää noita Ilun "johtopäätöksiä" jotkut ainekset jopa uskovan ja minusta noin härski propaganda on rikosluontoista ja siihen pitää puuttua. Se, että hän kirjoittaa skeidaa Yhdysvalloista on sivuasia. Minusta ei anna luotettavaa kuvaa se, että hän ei koskaan missään tilanteessa sano lännestä tai USA:sta mitään positiivista ja vastaavasti ei mitään negatiivista Venäjästä, Kiinasta, P-K:sta, Iranista tai diktatuureista yleensä. Kaikki idälle negatiiviset linkit hän kumoaa väitteellä, että ne ovat lännen valheellista propagandaa tai "west-trollingia" kun taas kaikki lännestä negatiivisen lähteeksi riittää mikä hyvänsä valeuutinen, jonkun toisinajattelevan kolumni tai yleensä jonkin jenkkivihaajan mielipiteet. Niin ja tietysti, heh, linkki hänen omiin subjektiivisiin kolumneihinsa. Tosin kyllä olen Ilua joskus kehunut uutteruudesta ja myös ettei oma pokka kestäisi vastaavaa. Olen luonteeltani liian rehellinen.

Ilkka Luoma

Kerrohan nyt nuo "skeidat" ulos tänne lukijoille - ne varmaan kiinnostavat ...

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #188

Lukijat ovat totta kai ne huomanneet. Skeidaa on marginaali-ilmiöiden paisuttelu ikään kuin valtailmiöksi. Viittasit viiteen viimeiseen USA:n aloittamaan sotaan. Edelleenkin odotan vastausta niihin neljän muuhun. Kysyn koska en itse tiedä. Olet yleensä Facebook-sivuillasi väittänyt että USA on aloittanut sodat esim. Jemenissä, Syyriassa ja Libyassa.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #261

2. Libya 2011 - 2012
3. Syyria 2013 -
4. Jemen
5. Somalia
6. Serbia (Kosovo)

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Aihe joka on järkevä varmaan keskustella pois.

Miksi jenkeistä tai venäjästä pitäisi kirjoittaa positiivista ja miten se vaikuttaa luotettavuuteen?

Onko tärkeää kirjoittaa mielestäsi kaikesta epämiellyttävästä negatiivisesti? Kuten esim.venäjästä,kiinasta tai diktaattoreista...tekeekö se ihmisestä moraalisesti luotettavamman ?

Oletko huomannut miten ihmiset luokittelee toisiaan jopa sen perusteella millaiseen sävyyn kirjoitetaan jostakin valtiosta.
Nostat itse esille tätä ongelmaq,mutta en ole varma vielä istutko itse ongelman ohjaksissa vai pelkääjän paikalla?

Mutta mitä tehdä,kun jenkeissä ihmiset itse ihmettelevät uutisoinnin yksipuolista narratiivia missä kaikki muut on pahoja sotaisia kansoja paitsi yhdysvallat j yhdysvallan sotakumppanit?

Siellä on paisuteltu vanhaan kunnon tapaan kommunismipelkoa henkiin tämän venäjän vaaleihin sekaantumisen johdosta sekä nettitrollien johdosta. Se joka itseasiassa ainut paikalla käynyt toimittaja on koittanut sanoa ettei muutaman tyypin trollikerho oikein ole siitä nousseen hälyn veroinen. Sen varjolla sitten taas on saatu ajojahti kriittisiä kansalaisia kohtaan yhdysvalloissa.

Täällä Suomessa on venäjävihassaan kylpevät imaissut kritiikittä kaiken tuon ja käy oma sotaansa kuviteltuja vihollisia vastaan. Kun sitten sitä kritiikkiä tulee kuten siellä käyneelta toimittajalta,niin on jo venäjän maksama trolli.

Asioiden mutustelu mustavalkoiseksi ei tiedä koskaan hyvää,koska silloin pitää valita puolensa ja hyväksyä sellaisiakin asioita joista ei ole samaa mieltä. Tämä negatiivisen vs. positiivisen vaatiminen on jo sitä.

Edit: Sen uskominen,että propagandaa tulee jatkuvasti joka suunnalta tuntuu olevan myös vaikeaa. Yleisen narratiivin mukaan venäjää suosivien lähteisiin kuuluu asennoitua kritiikillä ja yhdysvaltoja suosiviin lähteisiin kritiikittä. Siinä on se sama mustavalkoisuus voimissaan ja ymmärrän kyllä miksi se helposti menee siihen. Se antaa helpouden tulkita vaikeaa ja monimutkaista maailmaa sekä antaa lisätukea meidän dualistisuuteen ohjautuvalle logiikalle. Onko siellä totuus on aivan sitten eri asia.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #194

"Miksi jenkeistä tai venäjästä pitäisi kirjoittaa positiivista ja miten se vaikuttaa luotettavuuteen?" Olet hakoteillä. Kysymys on siitä että jos kirjoitetaan totuudenmukaisesti ei kirjoiteta niin yksipuolisesti kuin Ilu. Emme elä sellaisessa maailmassa jossa lännestä tulee kaikki paha ja idästä kaikki hyvä. Vai elämmekö. Äläkä kysy minulta miksi pitäisi kirjoittaa niin ja niin, en minä ole niin väittänyt, peräänkuulutan vain asioiden totuudenmukaista käsittelyä. Niin, Ilu valitsee aiheet ja me pyrimme korjaamaan hänen "johtopäätöksensä", ei tässä muusta ole kysymys.

"Mutta mitä tehdä,kun jenkeissä ihmiset itse ihmettelevät uutisoinnin yksipuolista narratiivia missä kaikki muut on pahoja sotaisia kansoja paitsi yhdysvallat j yhdysvallan sotakumppanit?"

Olen asunut Yhdysvalloissa yhteensä 32 vuotta ja voin sanoa etä tuo on taas sitä samaa vanhaa epäluuloa ja epätietoisuutta. Joillakin on vaikea ymmärtää että ei Venäjä täällä ole kaikkien huulilla 24/7 vaan maa muiden joukossa. Täällä on helppo asua kun ei yleensä tarvitse puhua ihmisten kanssa politiikkaa ollenkaan. Luin täällä kylmän sodan aikana venäjää ja Suomessa kommarit ihmettelivät ettei minua oltu lähetetty takaisin kommunistina kun julkesin opiskella venäjää. Täällähän se on vain yksi kieli muiden joukossa. Samoin näkyi punaisia vaatteita ja täällä punainenkin oli vain yksi väri muiden joukossa. Suomessahan jotain tarkoitti, kait.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #257

Oleellista on tietää - ei luulla, löytää faktiset linkit ja ymmärtää kokonaisuus + historia ...

"Tunne eilinen, niin tänään saatat oivaltaa huomista"

Jone Virtanen

Minun täytyy ihmetellä tätä Yhdysvaltojen vihaa. Kukaan ei voi väittää, että USA olisi onnella. Ongelmansa silläkin on. (Olen asunut siellä 10 v. joten jonkinlainen perspektiivi asiaan on)

Tavalliselle, yritteliäälle ihmiselle se kuitenkin takaa mahdollisuuden vaurastua. Voit onnistua. Siihen on mahdollisuus. Venäjä ei sitä onnea tavalliselle jäpikälle suotu. Ainoastaan lyhyt elämä, joka sekin näemmä pitää tehdä töitä ilman eläkettä kun talous on kuralla ja herrat pöllivät lopunkin kassan.

Jos Venäjällä menestyt, ovelle kävelee siilitukkainen nahkatakkimies pyytämään suojelurahaa. Olen sen verran monen venäläisen emigrantin kanssa asiasta jutellut. Toki niitä jenkeissäkin käy (on silti harvinaista, venäjällä kuulemma 100% varmaa), mutta siellä USA:ssa niile voi tehdä jotakin. Venjällä ei.

Ilmanko maa jolla on mahtavat luonnonvarat, on kooltaan vain Italian kokoinen talous, joka elää raaka-aineiden viennistä kuin siirtomaa. Se ei välitä kansalaisistaan (näkyy mm elinajan odotteessa) tai anna edes mahdollisuutta onnistua (näkyy vaikka ansioiden määrässä Venäläisen Sberbankin pääanalyytikko Mikhail Matovnikovin mukaan venäläisten keskipalkka on tippunut alle 450 dollariin, eli noin 400 euroon, mikä on vähemmän kuin kiinalaisten keskipalkka. Jo vuonna 2005 USA:n keskitulot olivat yli 2.600 USD/kk) Maa jolla on olematon kotimarkkina jos sitä vertaa USA:n talouteen.

Mutta jos joku haluaa väittää, että entinen NL tai nykyinen Venäjä ovat kaiken rauhan ja onnen tyyssijoja, niin jossakin kohtaa olisi syytä rauhoittua, käydä lääkärissä ja syödä suositellut lääkkeet.

Ilkka Luoma

Hyväksyin tämän tänne - sen sisällön vaillinaisuudesta huolimatta, mutta kertomaan kommentoijansa ajatusmaailmasta ...

Venäjällä tosin nuo palkat maksetaan ruplissa ... vodka ja mahorkkakin ostetaan ruplilla ...

1994 - 218 ruplaa/kk - RUB/USD vaihtokurssi 2,2
2004 - 6834 ruplaa/kk ollen 191 €/kk
2014 - 32629 ruplaa/kk

Nyt 45840 ruplaa/kk ollen 626 €/kk

~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/tilastot/venaja-t... -

Täytyy huomioida valuuttamuutokset, jotka eivät anna oikeaa kuvaa ostovoimasta ...

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Olen jo aikaisemminkin kertonut Ilkalle, mutta hän näkyy sen taas unohtaneen, että viimeisen kymmenen vuoden aikana inflaatio Venäjällä on ollut täsmälleen yhtä suuri kuin keskipalkan nousu. Tavallisen venäläisen työntekijän reaaliansiot eivät ole kymmeneen viime vuoteen siis nousseet yhtään!

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #305

Oletko ottanut huomioon veropolitiikan ja sosiaalipolitiikan - tässä tulee tuntea Venäjän oloja paremmin kuin kaksi tilastoriviä - inflaatio ja keskipalkka ruplina ...

Inf.
2018 2,3%
2008 14,1% (ollen toiseksi korkein luku koko 10-vuotisjaksolla! Ka. noin 8%)

Kp RUB/kk
2018 45 840 RUB/kk
2008 17 238 RUB/kk

...
~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/tilastot/venaja-t... -

.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Kiina nielaisee tulevaisuudessa heikon ja hajanaisen Venäjän pois häiritsemästä omaa voittokulkuaan. Venäjästä ei ole tasaveroiseksi sopimuskumppaniksi Kiinalle ja se on huomattu Pekingissä.

Kiina tuki Pol Potia, koska maan viljelysalueet ja raaka-aineet haluttiin Kiinalle. Vietnamin takia hanke epäonnistui. Venäjä on ekspansion kohteena helpompi ja suurempi.

Ilkka Luoma

Vastaus tähän edellyttäisi aivan oman kirjoituksen - teen sen joka tapauksessa, mutta myöhemmin - se ollut tutkimusten alla pari vuotta, ja viimeiset haastattelut ovat meneillään. Voisi kuitenkin todeta: Kiinalle ei ole tarkoituksenmukaista "nujertaa" Venäjää - vaan löytää yhteinen sävel, jolla kehitetään uutta yhteisvaluuttaa, BRICS-toimintaa ja yhteistä aseteknologista kehitystä - Nyt jo kiinalaisten investoinnit Siperiaan ovat sellaista luokkaa, että "yhteinen sävel on jo löytynyt alku-uralleen" ...

PS.
Tietyt historialliset aluenäkemykset eivät ole istuvan politbyroon asialistalla - ainakaan nyt. Syykin on aivan selvä ja kirkas.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Jussila taitanee nyt avautua märistä unistaan. Reaalipolitiikka kehittynee ihan toisaalla.

Jotta saataisi aasinsilta otsikkoaiheeseen niin voisi tietenkin pähkäillä unemoidaanko Washingtonissa Kiinan ja venäjän saamista vastaikkainasetteluun nykyisen yhteistyön asemesta. Joku saattaisi tietenkin nähdä siinä lisää pelitilaa USA-laiselle ekseptionalismille.

Ilkka Luoma

Trumpilla tämä saattaisi olla jopa Jared Kushnerin opastamana mielessä - US ei halua, että Kiina saisi Venäjän maailman suurimmat raaka-ainevarat hallintaansa ... mieluummin US saa ne -Trump saattaa ajatella.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #220

Trump ei ole ollut Yhdysvaltain ulkopolitiikan johdossa enää vähään aikaan. Johto on siirtynyt kongressille ja maan ulkoasiain- puolustushallinnolle.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Minun ei tarvitse nähdä märkiä unia. Itsevarmuuden kasvaessa Kiinan ruokahalu kasvaa. Se näkyy nyt jo ympäröivillä merialueilla. Luomalla ei edelleenkään ole minkäänlaista tietoa siitä, mitä Kiinan politburoossa tai muuallakaan ylemmässä hallinnossa ajatellaan. Kolmen markan konsultin informaatiokanavat...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #221

Jussilan mukaan Luomalla ei ole minkäänlaista tietoa mitä Kiinan puolueen poliittisessa toimikunnassa ajatellaan. Ei varmaankaan mutta Jussilallako itsellään on?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #228

Kyselet tyhmiä. Hyvän ystäväni setä on Standing Committeen jäsen. Ei sieltä minullekaan tietoja heru. Luoma kirjoittaa jatkuvasti aivan kuin hänellä olisi suorat yhteydet niin Putiniin kuin Xi Jinpingiinkin.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #230

Jussila tunnustaa, ettei häenellekään herutella tietoja puolueen johdosta mutta kuitenkin hän kertoo varmana tietona Kiinan olevan lähdössä valloittamaan Venäjää?

Ehkä meidän kaikkien olisi tunnustettava omalta osaltamme kirjoittavamme vajavaisin tiedoin vaikka emme sitä toitotakaan ihan joka ikisessä kirjoituksessa ja sallittava se myös muille ilman, että sorrumme pilkkaamaan. Sellainen kalahtaa helposti omaan nilkkaan oman uskottavuuden menettämisenä, Jussilallekin.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #239
Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #241

Sinä et tunnu huomaavan lainkaan, kuinka huvittavia vihjailuisi korkean tason lähteistäsi ovat. Oma uskottavuutesi kaatuu jo siihen, että sinusta ei löydy mitään muuta kuin blogikirjoituksia missään yhteydessä. Jos sinä olet päässyt käymään Kelkkamäessä, ei sillä vielä taivas aukea.

Niin, en ole ollut millään kutsuilla Kelkkamäessä, joka on kestämätön argumenttisi. Syykin siihen on jonkinlainen: olen ollut silloin Kiinassa.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #239

Myyryläinen, olen huomannut, että kirjoitat huonoa suomea. Onko luetun ymmärtämisessä myös ongelmia? En kirjoita kommentissani, että Kiina on lähdössä valloittamaan Venäjää. Se on täysin sinun harhainen tulkintasi.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #243

Jussila kirjoitti: "Kiina nielaisee tulevaisuudessa heikon ja hajanaisen Venäjän pois häiritsemästä omaa voittokulkuaan. ... Venäjä on ekspansion kohteena helpompi ja suurempi."

Jos tuo ei tarkoita valloittamisella spekulointia niin mikä sitten?

En lähde arviomaan oman kirjoitustyylini hyvyyttä tai huonoutta. Se on pikemminkin muiden tehtävä mutta ei käyne kuitenkaan argumentista sisällön puolesta tahi vastaan.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #250

No, tuossahan Jussila maksimoi vain oman mielipiteensä - tuntematta asiaa syvällisemmin ;)

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #250

Myyryläisen bellum omnum on contra edessä oleva makkarakeitto.

Argumenttini ei ollut kirjoitustyyli vaan luetun heikko ymmärtäminen. Taas meni Myyryläiseltä sekin ohi.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #252

Jussila taitaa olla nyt niin pahasti sotkeutunut omiin ansalankoihinsa, että jätän hänet hetkeksi niitä selvittelemään. Palataan astialle kun hän muistaa edes omat kirjoittamansa.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #262

Luetun heikko ymmärtäminen, Myyryläinen, se on suurin vikasi.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #271

Näyttäisi maksimaaliselta katkeruudelta - miten voisimme auttaa?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #243

Maksimaalista selittelyn makua - kun se lämmin on jo pöksyissä ;)

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #228

"Jussilan mukaan Luomalla ei ole minkäänlaista tietoa mitä Kiinan puolueen poliittisessa toimikunnassa ajatellaan. Ei varmaankaan..."

Jo toisen kerran olen kanssasi samaa mieltä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #284

Täällä on mielipidevapaus - sen sijaan faktisia todisteita olen innokas kuulemaan ;)

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #284

Tällaisiin Luoman vihjailuihin ihmeellisistä yhteyksistä ”to powers to be” kaikki hänen trollauksensa perustuvat. Minkäänlaisia jälkiä nämä hänen mielikuvitusmaailmansa yhteydet ja projektit eivät ole tähän maailmaan jättäneet. Perus-trolli.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #291

Oletko kuullut vanhan gustavilaisen sanonnan: "Hiljaiset ja suurimmat kalat uivat syvimmissä vesissä" ... ? ;), toisaalta: "Tyhjät tynnyrit eniten kolisevat" -liperiläinen sananlasku 1800 -luvulta.

...
Ilmeisesti jokin kaistale elämäntaparoskaa on jäänyt takahampaasi koloon - käyttäytymisesi pohjalta ... koulukiusattu?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #297

Hehheh Luoma, koulukiusaamiseen olisi tarvittu parikymmentäluomaa ja niille hyvät piilopaikat. No,sinusta ei ole mainintaa yhtään missään, niin että se siitä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #301

Työpaikkakiusattu? Käytös täällä palstoilla viittää johonkin hankalaan ja surulliseen tapahtumaketjuun, jossa jouduttu ehkä syyttään altavastaajaksi tms ... ehkä apu ja neuvo ovat lähempänä kuin arvaatkaan :)

...
Nämä ketjut eivät ole kylmän kalseita, vaan hädässä olevaa voidaan auttaa - "koputtavalle ovi aukeaa" -sanotaan.

...
Sinällään sanan säilä voi leikata kipeästikin, kunhan se on asiaperusteltu - eikä riekkumista, joka kyllä näkyy lukijoille.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Putinin suurvaltahaaveet hiipuvat ja vastarinta on kovenemassa Venäjällä. Se nähtiin eläkeuudistuksen yhteydessä. Yhdysvaltain uudet pakotteet astuvat kuvaan kolmen kuukauden sisällä. Uusi avaruussotahanke on menossa. Edellinen kaatoi NL:n korttitalon.

Kiinalaiset eivät ole tyhmiä. Yhteistyö selvän häviäjän kanssa ei tule kysymykseen.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #225

Meilläkin aikanaan uskottiin juuri loppukesästä 1941, että venäläiset tulevat häviämään ...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #233
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #235
Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #225

Venäjän eläkeuudistuksesta ei ole vielä nähty oikeastaan kuin alkua. Sitähän ei ole loppuun saakka päätettykään vielä ja toimeenpano täysin aloittamatta. Tosin siirtymäaikakin oli aina vuoteen 2028 saakka jona on tarkoitus tarkastella eliniänodotteen kehittymistä.

Mutta totta, se on aiheuttanut paljon vastustusta n.s. 1%:n oppositiosta kommunisteihin. Viimeisin riekkuja on A.Navalnyi joka yrittää ajaa ajaa asiaansa myös eläkeiän varjolla. Mutta hän länsimaista (talous-)politiikkaa ajavana ei liene uskottavimpia eläkeläisten kurjistuspolitiikan vastustajia.

Seuraava askel prosessissa lienee 9/9 pidettävät vaalit joissa mitataan Medvedevin hallituksen eläkepolitiikankin vahvuutta ja se ratkaissee kuinka Putin sitä lieventää.

On siis täysin ennenaikaista arvioida miten mahdollinen eläkeuudistus vaikuttaa Putinin kannatukseen ja toimiin. Hänellähän on paljon erilaisia keinoja käytettävinään riippuen miten hän ja lähipiirinsä arvioi tilanteen kehittyvän. Siitä voi olla tietenkin varma, että eläkkeitä yritetään käyttää Putinia vastaan niin USA:ssa kuin muuallakin n.s. läntisessä arvoyhteisössä sekä venäjän erilaisissa oppositioissa.

P.s. Tarkkaavainen lukija tietenkin huomasi, että en ottanut tässä kommentissa henkilökohtaista kantaa venäläisten eläkeiän nykyisen korkeuden tai ehdotetun korkeuden sopivuuteen a) venäläsille eläkeläisille tai b) Venäjän taloudelle.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #246

On ennustettavissa, että Putin antaa hiukan takaisintuloa - kuitenkin tuota eläkeikää on nostettava - syyt samat kuin meillä ja Venäjällä eliniänodote on hienokseltaan noususuunnassa.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Trump perustaa avaruuspuolustusjoukot. Tämä vaikuttaa Reaganin "tähtien sota" -hankkeelta vaikka virallisesti kerrotaankin joukkojen torjuvan avaruudesta tulevaa uhkaa.

Putinin asialistalla Helsingissä oli mm. pidättäytyminen avaruuden aseistamisesta. Trump näyttää vähät välittävän Putinin toiveesta.

Miten Venäjällä suhtaudutaan noihin Trumpin avaruusjoukkoihin? Riittävätkö rahat varustautumiseen tällä kerralla?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #232

Riittää - ja ainakin yhdessä Kiinan kanssa. Tänään venäläiset ainoina voivat viedä astro- ja kosmonautteja ISS-asemalle --- tosin Kiinalla on jo omat vientivälineet, tosin Sojuzin "jälkeläiskehitysversioina" ...

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #234

Heheh, kysymys oli riittävätkö Venäjän rahat. Aika kevyt väistö. No, ei tarvitse vastata. Eivät tietenkään riitä ellei koroteta veroja ja supisteta sosiaaliturvaa ja eläkkeitä. Kansannousu siitä seuraisi joten ovat taas puun ja kuoren välissä.

PS1: Vaikuttaa, että valta on jo siirtynyt Kremlistä Pekingiin.

PS2: Aloittivat täälläkin Kiinan kielen opiskelun ensimmäisenä vieraana kielenä. Hyvä osata uuden naapurimaan kieltä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #240

Hgin Meilahdessa on ollut jo pidempään ala-aste, jossa voi aloittaa kiinalla - nyt aukeaa uusi koulu Itä-Helsinkiin - samalla kaavalla :)

...
Laitoin vanhimman lapseni kiinakielen oppiin jo ylä-asteella - vuonna 1992

Jone Virtanen

Jos puhutaan taloudesta alla viimeisten vuosien luvut (oikealla 2017)
Kun noita lukuja katsoo niin ei voi muuta kuin miettiä, miten vastutonta politikkaa Venjällä harjoitetaan. Etenkin Investointien määrä niin alikehittyneessä maassa kuin Venjä pistää silmään.

Vaikka tämä ei ole kovin kohteliasta, niin silti kutsuisin Venjää banaanivaltioksi jossa on vallalla valtion ohjaama varkaiden paratiisi.

Sääli.

Fiksu Venjä olisi liittynyt Natoon ja EU:hun mutta....

Russian

Population (million)
144 144 144 144 144
GDP per capita (USD)
15,991 14,340 9,492 8,925 10,958
GDP (USD bn)
2,296 2,062 1,366 1,285 1,578
Economic Growth (GDP, annual variation in %)
1.8 0.7 -2.5 -0.2 1.5
Consumption (annual variation in %)
5.2 2.0 -9.4 -2.8 3.4
Investment (annual variation in %)
1.3 -1.8 -11.2 0.8 4.3
Industrial Production (annual variation in %)
0.4 1.6 -0.8 1.3 1.0
Retail Sales (annual variation in %)
3.9 2.7 -9.8 -4.6 3.1
Fiscal Balance (% of GDP)
-0.5 -0.4 -2.4 -3.5 -1.5
Public Debt (% of GDP)
10.6 13.0 12.4 13.3 12.6
Money (annual variation in %)
14.9 1.5 11.3 9.2 10.5
Inflation Rate (CPI, annual variation in %, eop)
6.5 11.4 12.9 5.4 2.5
Inflation Rate (CPI, annual variation in %)
6.8 7.8 15.5 7.1 3.7
Inflation (PPI, annual variation in %)
3.7 5.9 10.7 7.4 8.3
Policy Interest Rate (%)
5.50 17.00 11.00 10.00 7.75
Stock Market (annual variation in %)
2.0 -7.2 26.1 26.8 -5.5
Exchange Rate (vs USD)
32.73 56.26 72.88 60.27 57.63
Exchange Rate (vs USD, aop)
31.85 38.42 61.06 67.05 58.33
Current Account (% of GDP)
1.5 2.8 5.0 2.0 2.2
Current Account Balance (USD bn)
33.4 57.5 68.8 25.5 35.2
Trade Balance (USD billion)
181 189 148 90.3 115
Exports (USD billion)
522 497 341 282 353
Imports (USD billion)
341 308 193 192 238
Exports (annual variation in %)
-1.1 -4.8 -31.3 -17.4 25.2
Imports (annual variation in %)
1.6 -9.8 -37.3 -0.7 24.2
International Reserves (USD)
510 385 368 378 433
External Debt (% of GDP)
31.7 29.1 38.0 40.0 32.9
USA
Population (million)
317 319 321 324 326
GDP per capita (USD)
52,737 54,657 56,411 57,559 59,501
GDP (USD bn)
16,692 17,428 18,121 18,624 19,391
Economic Growth (GDP, annual variation in %)
1.7 2.6 2.9 1.5 2.3
Domestic Demand (annual variation in %)
1.3 2.7 3.5 1.7 2.4
Consumption (annual variation in %)
1.5 2.9 3.6 2.7 2.8
Investment (annual variation in %)
5.0 6.2 3.9 0.7 4.0
Exports (G&S, annual variation in %)
3.5 4.3 0.4 -0.3 3.4
Imports (G&S, annual variation in %)
1.1 4.5 5.0 1.3 4.0
Industrial Production (annual variation in %)
2.0 3.1 -1.0 -1.9 1.6
Retail Sales (annual variation in %)
3.6 4.3 2.6 3.1 4.3
Unemployment Rate
7.4 6.2 5.3 4.9 4.4
Fiscal Balance (% of GDP)
-4.1 -2.8 -2.4 -3.1 -3.4
Public Debt (% of GDP)
104 104 105 107 106
Money (annual variation in %)
6.7 6.2 5.8 6.8 5.6
Inflation Rate (CPI, annual variation in %, eop)
1.5 0.7 0.7 2.1 2.1
Inflation Rate (CPI, annual variation in %)
1.5 1.6 0.1 1.3 2.1
Inflation (PPI, annual variation in %)
1.4 1.6 -0.9 0.4 2.3
Policy Interest Rate (%)
0.25 0.25 0.50 0.75 1.50
Stock Market (annual variation in %)
26.5 7.5 -2.2 13.4 25.1
Current Account (% of GDP)
-2.1 -2.1 -2.4 -2.4 -2.4
Current Account Balance (USD bn)
-349.5 -373.8 -434.6 -451.7 -466.3
Trade Balance (USD billion)
-700.5 -749.9 -761.9 -751.1 -807.5

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius

Aika lohduttomia lukuja. Tilastot kertovat hyvin, mitä seurauksia on koitunut maan taloudelle nykyjohdon sotaisista seikkailuista ja jäytävästä korruptiosta. Venäläisenä veronmaksaja olisin aivan raivoissani siitä, mitä maalle on tapahtunut. Ilmeisesti perivenäläinen kyky alistua johtajiensa korruptoituneeseen konnuuteen ja olematon demokraattinen traditio mahdollistavat tämän. Muualla tämä tuskin olisi mahdollista. Tuskin mihinkään toiseen valtioon (ehkä Venezueelaa lukuunottamatta) sopii paremmin määritelmä ”takana loistava tulevaisuus”.

Kun lueskelee venäläisiä klassikoita, niin tämä ajattelutapa aukeaa. Rehellisyyttä ei edes pidetä suuressa arvossa. Muistaakseni Dostojevski kirjoitti eräässä romaanissaan, että ”X:n kuvernementin ainoa lahjomaton virkamies oli notaari Vladimirov eikä hän ollut mikään mukava mies”. Lapsena se tuli jo ilmi satukirjoissa. Venäläisissä saduissa voittaja oli ovela ja häikäilemätön kun läntisisä saduissa sankari oli peloton ja nuhteeton:)

Amerikkalaisten parjaaminen ei muuta toiseksi sitä tosiasiaa, että talouden surkea kehitys on seuraus Venäjän nykyjohdon harjoittamasta politiikasta. Sääliksi käy venäläisiä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #255

Jos ja kun D.Dostojevski osasi noin osuvasti kirjoittaa niin on se osattu täälläkin. R.Helismaan sanoin:
"Painoi toista periaatteen ies.
Mitään hältä tuttavuuden vuoksi saanut, senhän ties,
Sanottiinpa toisestakin: inhoittava mies."
(Synkkä yksinpuhelu; 1962; https://www.youtube.com/watch?v=W-oPKBorn9A)

Toisaalta kannattaisi pistää vertailukelpoisia lukuja rinnakkain jos haluaa vertailla eri kansantalouksia keskenään. Kuva muodostuisi oikeammansuuntaiseksi. Samaten kehitystrendien suunta tulisi paremmin ilmi hieman pidemmillä tarkastelujaksoilla

Venäjän talouden kehitys ei ole ollut erityisen surkea vaikka olisi voinut toki parempikin olla. Se on käytännöllisesti katsoen velaton ja vararahastot ovat taas kasvussa. Sanktiot ja saarrot ovat alkaneet monipuolistaa tuotantoa j.n.e. Paljon kuitenkin riippuu, onnistuvatko yhdessä muiden kanssa luomaan Dollarin rinnalle vaihtoehtoisia markkinoita joilla kauppaa käydään kansallisilla valuutoilla.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #255

Tuolta Bofitista (Suomen Pankki) voi havaita joitain erinomaisia tunnuslukuja, joista moni EU-valtio olisi hyvinkin ylpeä - katsoitko tuon bofit.fi -linkin?

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius Vastaus kommenttiin #267

Katsoin kyllä. Ei muuta suurta kuvaa. Seikkailupolitiikka liehuvin lipuin on kenties kasvattanut joidenkin venäläisten kansallistuntoa, mutta ei keskivertovenäläisen kukkaroa.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #279

Et siis katsonut Bofit.fi tilastoa - ja siitä palkkojen ruplakehitystä. Venäjällä ostetaan hyödykkeet ja ravinto ruplilla - tämän varmaan tiesit ;)

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

Venäjä tulee Putinin kauden jälkeen taas harkitsemaan liittymistä EU:hun ja Natoon kuten Jeltsinin aikanakin. Ja tällä kertaa tekevät kuten monet entiset NL:n osavaltiot ja satelliitit, evät jätä tilaisuutta käyttämättä. Niin ja Ilu, turha kysyä miten todistan tuon väitteeni. En mitenkään, se on vain tilanteesta hyvin selvillä olevan ennustus.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kyllä nyt nostaa kateuden vihreää sappea pintaan Kuuselan selvänäköisyyden edessä.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #260

Eikä tuo tunne ole vielä mitään siihen nähden kun Putinin aika loppuu Venäjällä ja alkaa uusi aika.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #283

Olet kerrankin oikeassa - meidän kaikkien aika päättyy joskus - ja se on varmaa! :)

Ilkka Luoma

Yhteistoiminta olisi ollut jo mahdollista, jos lännenmies olisi pysynyt kotikonnuillaan - eikä lähestynyt ja edesauttanut omin keinoin uusia valtioita aseidensa piiriin - tilanne muuttui 2007 ... Repeämistä tapahtuu myös toisinpäin - Unkari, Romania, Bulgaria, Turkki - Slovakia ...

EU' sta on kohta pumpattu kaikki se raha mikä on ollut tarjolla.

Käyttäjän mattihytola kuva
Matti Hytölä

On se läntinen demokratia niin kauhea ja kommunistinen diktatuuri puolestaan niin hieno ja mahtava!
Käyppäs joskus katsomassa meininkia jossain Kiinan syrjäisessä teollisuuskaupungissa. Ei ole tavallisen kansalaisen elämä kovin herkkua, kommunistisen puolueen paikallisten yritysten johtoon nostamat kellokkaat ajelevat V12 bemareillaan kaduilla joilla lapset kerjäävät ruokaa ja sairaat tekevät kuolemaa. Mieluummin USA maailmanpoliisina kuin ihmis- ja eläinoikeuksista ja luonnonsuojelusta piittamaton Kiina.

Ilkka Luoma

Olen käynyt.

...
KESKIVIIKKONA, LOKAKUUTA 28, 2009
Kiina kasvaa nopeammin kuin maallinen kestokyky sietää?
blogID - 12100979
...
ORIG ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22691-k... -

28.10.2009 | 15:23 | Ilkka Luoma | Ympäristö Ilmastonmuutos Kiina Kiinan paluu maailmanvallaksi Maailmankauppa Ympäristökriisi

(valtakunnallinen sanomalehti ruotii systemaattisesti Kiinaa, kiinalaista valtakoneistoa ja loputonta kasvua - ymmärtämättä mitä me itse teimme aiemmin)

[ ... vesi on loppumassa useilta alueilta maailmassa. Ruokaa tehdään hehtaarilta enemmän kuin koskaan. Liikenne vaatii energiaa koko ajan lisää - pellot ja sademetsätkin valjastetaan ruotuun. USA - kasvun indikaattori ja ympäristöimuri käytti kasvuunsa yli puolet koko maapallon energiasta viimeisen 100 vuoden aikana. Länsimaalainen suuntaava markkinatalous suolsi 70% koko maapallon kaikista päästöistä vaivoiksemme jo 1900-luvulla ... ]

Kiina on otsikoissa yleensä negatiivisena ilmiönä. Kiina vie työpaikat. Kiina teloittaa ihmisiä. Kiina imuroi maailman raaka-ainevarat. Kiina päästää jätöksensä meidän kaikkien vaivoiksi. Miksi me haluamme unohtaa omamme ristiretkistä lähteneenä rosvouksena, murhina ja ahneutena - ristin ja miekan suojelemina ?

Miksi me haluamme unohtaa ne lähtökohdat, jotka aikaansaivat nykyisen elintasokulttuurimme? Länsidemokraatti näkee kaikessa ulkopuolisessa pahan, mutta malkaa omassa silmässä ei näy - sen viedessä koko kyvyn näköala-ajatteluun.

...
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2009/10/kiina-kasv... -

.

Ilkka Luoma

Otit esille tuon ihmisoikeudet - ehkä olet siitä Kiinan osalta vaillinaisesti tietoinen?

...
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/02/katselemme... -

Kirjoitimme kiinalaisesta ihmisoikeuskäsityksestä konkreettisen kiinalaisvierailun yhteydessä, jossaYmpäristöteollisuus ry:n kutsumana Naisten federaation presidentti suoritti tässä asiayhteydessä ensivisiitin läntiseen maailmaan - tutustuen käsityksiimme naisten ja lasten oikeuksista ... tapahtuma jäi medialta huomaamatta - olimme saaneet kunnian olla ensimmäinen läntinen valtio.

[11102011]

Cc: JAAKONSAARI Liisa ; satu.hassi@europarl.europa.eu ; pirkko.ruohonen-lerner@eduskunta.fi ;timo.laaninen@keskusta.fi ; stefan.wallin@defmin.fi ; ville.niinisto@ymparisto.fi ;paavo.arhinmaki@ymparisto.fi ; mikael.jungner@sdp.fi ; taru.tujunen@kokoomus.fi ;paivi.rasanen@intermin.fi ; paula.risikko@stm.fi ; timo.soini@eduskunta.fi ;alexander.stubb@formin.fi ; erkki.tuomioja@formin.fi ; haavisto@fin.la ; heidi.hautala@formin.fi ;presidentti@tpk.fi

Sent: Tuesday, October 11, 2011 9:10 PM

Subject: IHMISOIKEUSMIELIPIDE - Ihmisoikeudet joustavat arvioitsijansa ja valtaapitävän mukaisesti
...

-*-
Ihmisoikeudet ovat joustava suure, jossa valta määrittää sen tavoitteet
(Läntinen media käy innolla itäisten ihmisoikeuksien kimppuun - löytäen aina huomautettavaa - ollen näkemättä mitä kotopesissämme tapahtuu - amerikkalaisten hätähuuto kaduilta rahan voimasta ja sen karsinoivasta ihmisoikeusperiaatteesta - Wallstreet syndrooma)

[ ... perheenäiti katsoo tilinauhaa niin Suomessa kuin Kiinassa ja näkee oman euron ja yuanin olevan vain 75-85 prosenttia miesten vastaavasta. Lännessä lapsien oikeuksia poljetaan vapauden ihannointina - lapset jää usein kasvattamatta. Itäinen äiti koettaa vaalia perhe- ja sukuyhteyttä, vaatien yhä parempia suorituksia lapsiltaan kovenevassa kilpailussa, paikasta auringossa - perheen kunniakin on kyseessä, silti lapsella on oikeus saada kasvatusta ... ]

Kiinalainen delegaatio Anhuin maakunnasta Naisten Federaation presidentin rouva Huang Hong´in johdolla tutustui kanssasisariinsa Suomen eduskunnassa syyskuussa 2011 1). Näin Kiina aloitti valmistelut muutoksiin, joissa tutkitaan tarkoin miten sisaret lännessä ovat menestyneet lasten- ja naisten oikeuksissa sekä perheiden sisäisessä tasa-arvossa, unohtamatta työoloja naisten ja miesten välillä.

Kiina valmistautuu merkittävään Kansankongressin istuntoon alkavan vuoden 2012 helmikuussa - edellisessä kongressissa (vastaa suunnilleen meidän eduskuntaa) lyötiin lukkoon modernisti seuraavan suunnitelmatalouden viisivuotisjakso - ympäristö-, työ- ja kansalaishyvinvointipainotteisesti. Nyt vaihtuu osa korkeimmasta johdosta, joka juuri oli siunannut tämän historiallisen Naisten federaation vierailun Suomeen ja Ruotsiin. Ensi vuonna vaihtunee Kiinan pääministeri ja delegaatio oli juuri tulevan pääministerin kotimaakunnasta.

Läntinen tapa hymistellä ihmisoikeuksista - usein vain sana ilman todellisuutta
(Lännessä on aloitettu mm. internetin suitsiminen, jota taas Kiinassa on harjoitettu koko netin historian ajan)

...
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/02/katselemme... -

.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

Ilu tuolla ylempänä pyysi minulta hieman painavampaa kuin oma mielipide koskien Putinin ajan journalistien murhia. Tässä tulee kaupanpäälle Jeltsininkin ajalta tietua. Näyttää NL:na aikainen tapa olla edelleen vahvasti käytössä "lehdistön vapauden" turvaamiseksi. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_journalists_...

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

Kun hän kirjoitti jotain viidestä viimeksi USA:n aloittamista, siis huom! aloittamista sodista Irakin lisäksi, hän luetteli
2. Libya 2011 - 2012
3. Syyria 2013 -
4. Jemen
5. Somalia
6. Serbia (Kosovo)

Ja sitten perustelut. Samat kuin ll maailmansodassakin jonne USA hyökkäsi?

Ilkka Luoma

Ylivoimaisti suurin pommitushyökkääjä - eniten pommitonneja, eniten tapettuja --- on siinä mestaruuksia jo riittämiin.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

No, kuten odotinkin. Pyysit minua aikaisemmin luettelemaan skeidoja joita latelet. Nämä sodan aloittamiset ovat yksi monista sellaisista. Ja se suurin: ylempänä höpötät jotain faktisista linkeistä. Niitähän sinulla riittää mutta ongelmana on niiden mukana tulevat omat tulkintasi. Samoin kuin tulkintasi minun linkeistäni: "länsimaista valheellista propagandaa" tai "mietihän minkä maan lehtiin nuo linkit ovat" tai "mieti minkä puolueen pää-äänenkannattaja tuo lehti on" tai jos sinulle epämieluisat tilastolliset luvut tulevat vaikka RT:stä niin toteat "nuo luvut ovat hyvin epätarkkoja eivätkä todista mitään." Löytyy myös yhtäläisyys venäläiseen tiedottamiseen: CNN haastatteli RT:n USA:n toimittajaa joka esitti jokaiseen kysymykseen vastakysymyksen ja haastattelun anti ei ollut muuta kuin surkuhupaisa. Mihinkään kysymykseen ei saatu muuta vastausta kuin "entä mitä USA teki kun...?" jne. Tuntuuko lukijoista tutulta?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #281

Eikö 278 kommentti ollutkaan faktaa - ellei, voinet kertoa totuuden :)

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #288

Yrität taas välttää vastaamasta. Perustele väitteesi että USA aloitti kaikki mainitsemasi sodat.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #294

Sisäisestä konfliktista tulee sota, kun siihen liittyy syyllä tahi toisella - mandaatilla tai ilman ulkoinen väkivaltaa tuova taho, joka ei ole tekemisissä esimerkiksi (etnisenä, sukulaisuussuhteisena, kielellisenä tai uskonnollisena) rajanappurina. Näin syntyy sota - ja sodan synnyttää juuri tuo ulkoinen toimija, joka puuttuu vieraan sisäisiin asioihin - asein, voimakeinoin ja hyökkäyksin - joko kutsuttuna tai kutsumatta.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #281

Mietihän uudelleen tuota viiden listaa (tarkoititko sitä?) - johon voidaan listätä Grenada* ...

...
Miksi US on sinne rynnännyt sotakoneineen laajentaen usein sisäsisen konfliktin varsinaisen sodan aloitukseksi - saa tssä kohdin miettiä. Millä syillä ja millä tavoitteilla? Kerrotko lukijoille?

...
*
" ... Kuusi päivää myöhemmin Yhdysvaltain joukot ja kuusi muuta Karibian saarivaltiota osallistuivat valloitukseen, jonka koodinimi oli Operation Urgent Fury. Miehityksen ilmoitettiin tapahtuneen Itäisen Karibian yhteistyöjärjestön (Organisation of Eastern Caribbean States, OECS) pyynnöstä.[15] Miehittäjät vangitsivat nopeasti saaren johtohenkilöt ja kuubalaiset siirtotyöläiset, jotka olivat rakentamassa lentokenttää saarelle. Grenada on kaukana Yhdysvaltojen mannermaasta, mutta sitä pidettiin silti uhkana sen turvallisuudelle. Hyökkäyksen syyksi ilmoitettiin tarve evakuoida Yhdysvaltain kansalaiset.[16] Britannian pääministeri Margaret Thatcher ja muut maailman johtajat tuomitsivat hyökkäyksen laajasti. YK ei voinut tuomita tekoa, koska Yhdysvallat käytti veto-oikeuttaan.[15] ... "

Ilkka Luoma

Otetaan nro 4 tarkempaan käsittelyyn:

"Uusi tietovuoto paljastaa: USA:n lennokki-iskujen uhreista suuri osa siviilejä
ULKOMAAT JULKAISTU 16.10.2015 ... " -Mtv

Jatkuu leipätekstissä:

" ... Dokumentit paljastavat, että Yhdysvaltojen tekemissä lennokki-iskuissa suuri osa kuolleista on ollut siviilejä, jotka eivät ole olleet alun perin kohteina.

Yhdysvallat on tehnyt lennokki-iskuja Afganistanissa, Somaliassa ja Jemenissä. Se on sanonut pommittavansa terroristiksi epäiltyjä. ... "

~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/uusi... -

.

Ilkka Luoma

"'Peace' President? How Obama came to bomb seven countries in six years

US has engaged in conflict in Iraq, Afghanistan, Pakistan, Somalia, Yemen, Libya and now Syria ... "

- vain Jemen puuttuu!

Mutta, sittenkin:

" ... Dokumentit paljastavat, että Yhdysvaltojen tekemissä lennokki-iskuissa suuri osa kuolleista on ollut siviilejä, jotka eivät ole olleet alun perin kohteina.

Yhdysvallat on tehnyt lennokki-iskuja Afganistanissa, Somaliassa ja Jemenissä. Se on sanonut pommittavansa terroristiksi epäiltyjä. ... " -Mtv

~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/uusi... -

.

Ilkka Luoma

Tämä on saanut yli 300 kommenttia - olisi mukava tietää kuinka moni kommentoija luki kokonaan tämän aloituksen - linkkeineen.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

Ei tainnut Ilun p-se kestää merivettä noiden selitysten osalta koskien USA:n sodan aloittamisia.

"Sisäisestä konfliktista tulee sota, kun siihen liittyy syyllä tahi toisella - mandaatilla tai ilman ulkoinen väkivaltaa tuova taho, joka ei ole tekemisissä esimerkiksi (etnisenä, sukulaisuussuhteisena, kielellisenä tai uskonnollisena) rajanappurina. Näin syntyy sota - ja sodan synnyttää juuri tuo ulkoinen toimija, joka puuttuu vieraan sisäisiin asioihin - asein, voimakeinoin ja hyökkäyksin - joko kutsuttuna tai kutsumatta."

Tämä on ihan totta siinä tapauksessa että näin on käynyt. Mutta se että niin on käynyt onkin sinun spekulointiasi.

Ilkka Luoma

Perehdy nyt aikuisten oikeasti vaikka ensin näihin kolmeen:

Afganistan 2001-
Irak 2003-
Syyria 2013-

Palaa sitten aiheeseen.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

Irak on ok, mutta nuo muut eivät. Tosin Afganistan on hieman kyseenalainen koska Talebaneilla olisi ollut mahdollisuus välttää sota suostumalla USA:n pyyntöön luovuttaa bin-Laden. Ei muuta olisi tarvittu. Sitä pyydettiin kaksi kertaa, kummallakin kerralla käytännössä haistateltiin.

Antijenkkiytesi on niin vahvaa että se sumentaa ymmärryksesi ja luulo muuttuu uskoksi. Esimerkki: Skripalin murhayrityksiin pidit CIA:ta syyllisenä ja todisteena se tieto, että se oli yrittänyt murhata Castronkin!

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #310

Jossittelua ... alussaan bin-Laden oli Afganistanissa US' n hyvä kaveri ... perehdy hisdtoriaan ja seuraavaksi otamme Syyria 2013 - muistatko kuka aloitti salaisen aseistamisprojektin Syyrian laittomille kapinallisterroristeille - jotka kävivät sissisotaa laillista hallintoa vastaan - muistatko kuka aloitti raskaat pommitukset 2014 ...

Afganistanin sota jatkuu, jossa suomalaiset ovat jo sodan osapuoli US-Naton taisteluoperaatioissa.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #311

Entäs sitten vaikka olisi joskus ollut USA:n hyvä kaveri. Ei ollut sitä enää Clintonin kaudellakaan. Ai että Syrian levottomuudet alkoivat vuonna 2011 siksi että USA alkoi aseistamaan kapinallisia v. 2013? entä Libya? Sama juttu.

Käyttäjän elina kuva
Elina Moustgaard

USA:n maailmanherruuden kaipuu kuolee Kiinan vahvuuteen, joka on vahvasti liittoutunut Venäjän kanssa. Lisäksi kuviossa on Kazakshtan ja Intia, jotka katsovat mieluummin Shanghain liittouman suuntaan kuin Amerikkaan. EU on myös pahassa moraalisessa kriisissä. Dollari maailmanvaluuttana on pian hävinnyt taloussodan esiasteen.

Toimituksen poiminnat