Kansakunta jyrähti – ei Natoon edes presidentin suosituksesta!
Lännen media teetätti Taloustutkimuksella tutkimuksen, jonka uutisoitiin laajasti otsikoin: ”Lännen Media: Yli kolmannes olisi valmiita Nato-jäsenyyteen, jos presidentti Sauli Niinistö sitä suosittelisi … ” -Yle ~ https://yle.fi/uutiset/3-10348898 –
Kiintoisaa on se, ettei otsikoihin eksynyt laajalla otoksella tarkasteltuna yhtään mediaa, joka olisi lööpittänyt kansakunnan enemmistön mukaisesti – eli puolet tai vähän yli puolet ei hyväksy Natoa, vaikka presidentti Sauli Niinistö sitä suosittelisi! Miksi näin?
…
Tunnetusti Suomen kansa on vastustanut Natoa – viimeiset 15 vuotta [Kuva 1.], vuodesta toiseen ja varteenotettavien selvitysten mukaan yli 50 prosentin väkevällä voimalla. Aihe lienee loppuun kaluttu, kun presidentinkään ”käsky” ei pure – vaan kansakuntamme kokee sotilaspoliittisen liittoutumattomuuden [0 olevan meille täällä idän ja lännen vedenjakajalla [1 se vakaa status, johon turvaamme.
Olen suomalainen -presidentti Sauli Niinistö
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2018/06/presidentti-niinisto-noudattaa.html –
Niinistö totesi vakaasti kysymykseen Natoon liittymisestä olevansa suomalainen [2 ja samaan hengenvetoon jatkoi, etteivät suomalaiset innostu Natosta – ”olen siis suomalainen”. Nyt kansakuntamme jyrähti voimallisesti ja antoi arvostetulle presidentillemme selvän ja ystävällisen ohjeen – ei kannata suositella Natoa, emme hyväksy sitä edes silloin. Aihe lienee loppuun käsitelty.
…
…
EKSTRA
Otteita ja linkkejä mediasta, kun tämä uusin Nato-tutkimusta uutisoitiin —
1]
35 prosenttia suomalaisista kannattaisi Nato-jäsenyyden hakemista, jos presidentti Niinistö pitäisi sitä Suomen turvallisuudelle järkevänä -otsikko Turun Sanomista
Ote linkin alta: ” … " … Sinisten korkeaa Nato-kannatusta Tiilikainen pitää mielenkiintoisena. Siniset syntyi perussuomalaisten hajoamisen seurauksena. Perussuomalaista Natoa kannattaa vain 30 prosenttia, jos presidentti sitä suosittelisi … " -TS … ”
Kommentti ylläolevaan: ”Tutkimuksen otanta oli 1007 suomalaista – Sinisten kannatus on alle yhden prosentin [* eli tutkimuksessa oli laskennallisesti 10 sinistä – ja tämän osan kannatus nostetaan uutisen yhdeksi pääosaksi – saa ajatella nyt!” -Ilkka Luoma
2]
35 prosenttia suomalaisista kannattaisi Nato-jäsenyyden hakemista, jos presidentti Niinistö pitäisi sitä Suomen turvallisuudelle järkevänä -otsikko Aamulehdestä
Ote linkin alta:” … Puolet kansalaisista ei lämpene sotilasliitto Natolle siinäkään tapauksessa, että se presidentin mielestä olisi Suomen edun ja turvallisuuden mukaista.
Kun suomalaisten Nato-kannatusta on aiemmin kysytty, se on ollut noin 20 prosentin luokkaa. Presidentin myönteinen Nato-kanta siis lisää kansalaisten Nato-kannatusta.
–Tutkimus todistaa olettaman, että poliittisen johdon mielipiteellä on merkitystä kansalaisten turvallisuuspoliittisiin ratkaisuihin. Presidentillä on vaikutus kansan Nato-kantaan, mutta ei ratkaisevaa vaikutusta, Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen tulkitsee tulosta … ” -AL … ”
3]
Lännen Media: Kolmannes suomalaisista kannattaa Nato-jäsenyyttä, jos Sauli Niinistö suosittelee sitä -otsikko Iltalehdestä
~ https://www.iltalehti.fi/politiikka/201808122201131561_pi.shtml –
Ote linkin alta:” … Myönteisimmin asiaan suhtautuivat RKP:n (72 %), sinisten (64 %) ja kokoomuksen (62 %) kannattajat. Sen sijaan puolet kansalaisista ei kannata Nato-jäsenyyttä vaikka Niinistö sitä suosittaisikin … ” -Iltalehti
Kommentti ylläolevaan: ”Kansakuntamme jyrähti … ei Natoon, vaikka presidentti jenkaisi sinne! ” -Ilkka Luoma
…
Me suomalaiset olemme oman turvallisuutemme osalta pragmaattisia, emmekä hötkyile, vaikka natottava media [3 ja osa poliitikoista, kuten eräät kokoomuslaiset koppalakkiset veisivät Suomen kansan Natoon, vaikka väkisin [4 – ohi kansanäänestyksen.
Olemme puhuneet – sanoo kansalaisemme nyt.
Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä
https://www.facebook.com/first.ilkka
https://ilkkaluoma.blogspot.fi
US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 176534
DOC ei_natoon_edes presidentin_suosituksesta_12082018.doc – OpenOffice Writer
PVM 12082018
480_4636 | 10:03_10:16
Neljäs mediauutisointi – etelä-pohjalaisten Ilkka, joka ei koko jutussa edes maininnut, että puolet suomalaisista vastustaa presidentin suosituksesta huolimatta Natoon liittymistä!
” … Nato-jäsenyyden hakeminen sopisi 35 prosentille suomalaisista, jos presidentti Sauli Niinistö pitäisi sitä Suomen turvallisuudelle tärkeänä, selviää Lännen Median Taloustutkimuksella teettämästä mielipidemittauksesta. Presidentin puoltava kanta vaikuttaisi merkittävästi, sillä aiemmissa Nato-kyselyissä kannatus on ollut noin 20 prosenttia.
RKP:n kannattajista Niinistön Nato-myönteisyys saisi 72 prosenttia myönteisiksi jäsenyydelle. Sinisillä vastaava luku on 64 prosenttia ja kokoomuksella 62 prosenttia. Perussuomalaisten kannattajista Niinistön Nato-puolto sen sijaan saisi vain 30 prosenttia myöntyväisiksi.
Taloustutkimuksen mielipidemittaukseen vastasi 1 007 ihmistä, ja sen virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä suuntaansa. … ” -Ilkka (media)
~ https://www.ilkka.fi/uutiset/kotimaa/lannen-media-… –
Ilmoita asiaton viesti
”Kiintoisaa on se, ettei otsikoihin eksynyt laajalla otoksella tarkasteltuna yhtään mediaa, joka olisi lööpittänyt kansakunnan enemmistön mukaisesti – eli puolet tai vähän yli puolet ei hyväksy Natoa, vaikka presidentti Sauli Niinistö sitä suosittelisi! Miksi näin?”
Tuo on sitä niin kutsuttua manipulointia parhaimillaan!
Ilmoita asiaton viesti
Napakymppi …
…
En ole löytänyt toistaiseksi yhtään mediaa, joka toteaisi kansakuntamme enemmistötahtoa – edes prosenttilukuna, eikä otsikointina!
Ote Forssan lehdestä:
” … -Tutkimus todistaa olettaman, että poliittisen johdon mielipiteellä on merkitystä kansalaisten turvallisuuspoliittisiin ratkaisuihin. Presidentillä on vaikutus kansan Nato-kantaan, mutta ei ratkaisevaa vaikutusta, Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen tulkitsee tulosta.
Tiilikaisen mukaan poliittisen eliitin mielipiteet vaikuttavat varsinkin kannastaan epävarmoihin. Hänestä on jonkin verran yllättävää, että puolet suomalaisista sanoisi Natolle ”ei”, vaikka presidentti sitä puoltaisi.
-Vaikka Niinistö on suosittu presidenttinä, siitä ei voi tehdä suoraa johtopäätöstä, että kansalaiset ilman muuta olisivat hänen kanssaan samaa mieltä yksittäisistä sisältökysymyksistä … ” -Forssan lehti
~ https://www.forssanlehti.fi/uutiset/56122-35-prose… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Niin tai näin, on suorastaan shokeeraavaa, että niinkin moni suomalainen on valmis vaihtamaan mielipidettään presidentin suosituksesta.
Ei kai tähän voi muuta todeta kuin, että suomalaiset on lammaskansaa. Itse liputan varovasti naton puolesta, mutta presidentin suosituksella olisi korkeintaan päinvastainen reaktio.
Ilmoita asiaton viesti
[1
Olemmeko jo Nato-sotakoneen etuvartio – idän ja lännen vedenjakajalla?
3.4.2017 19:37
Venäjältä saimme viestin |*, jossa olisimme myyneet itsemme jo Naton ja lännenmiehen sotakoneelle sen eteentyönnetyksi itäiseksi vartioksi ja suurvaltakonfliktin taistelutantereeksi – myimme siis puolueettomuutemme?
[ … kansalainen Erkki ymmärsi tunnekuohujensa raoista vuonna 1975, että olimme hyväksytysti puolueettomuuden ja liittoutumattomuuden esimerkkivaltio – tunnustettuna. Erkki oli tunteillut kohdassa, jossa presidentti Urho Kekkonen oli nuijan kopautuksella päättänyt ETYK-kokouksen …|1
… kansalainen Liisa on jo pidempään ihmetellyt miksi lännenmiehen yhdysvaltaltainen sotakone tulla tupsahti maahamme vuonna 2016, F-15C taisteluhävittäjineen. Liisa on insinööri ja ymmärtää mitä tuon hävittäjän Suomeen tuonti itse itsensä pyytäen merkitsi. F-15C oli ilmaherruushävittäjä, jota mainostetaan voittamattomaksi ja juuri nuo sotakoneet lensivät Kuopion Rissalasta kohti itärajaa – Venäjän suuntaan näyttämään voimaansa- täältä tullaan – “sinitakit ratsastavat jälleen!” … ]
…
|* ~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005153449.html –
Aikanaan Neuvostoliitto YYA-aikautena ehdotti Suomelle sopimuksen mahdollistamia sotaharjoituksia. Valtiojohtomme oli tarkkaavainen, vastaus oli kohtelias: “Ei kiitos!”. Näin tilanne oli selvitetty ja puolueettomuuskäsite käytännössä ylläpidetty. Tärkein kaava on pitää Suomi tyhjänä muita uhkaavien vieraiden valtioiden taistelu- ja sotajoukoista.
Me emme voi olla välillinen uhanluoja itään eikä länteen. Suomi ei saa muodostaa syytä ajatusmalleihin, että on varmuuden vuoksi valloitettava valtiomme – joidenkin suurvaltapyrkimysten turvaamiseksi ja/tai edistämiseksi.
…
Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/234922-… – [111]
.
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi Suomi on jo vuosikausia tiiviisti harjoitellut yhteensopivuutta NATO:n joukkojen kanssa. Tiivistyvä puolustusyhteistyö Ruotsin kanssa ja isäntämaasopimus NATO:n kanssa kertovat vedenjakajan todellisuudessa sijaisevan siellä missä sen kuuluu ollakin eli itärajalla.
Jos syntyi kriisi, jota pidän hyvin epätodennäköisena, jossa maahamme kohdistuisi Venäjän taholta konventionaalisen hyökkäyksen uhka, olisimme välittömästi tiivis osa läntistä puolustusyhteisöä. Tämän pitäisi olla jo aika selvää kun tarkastelee kehitystä viimeisten vuosien osalta. Sellaisessa tilanteessa hallitus toimisi varmasti kuten sen pitääkin ja sillä on siihen mandaatti.
Noilla gallupeilla ei ole suuremmin merkitystä jos ja kun tilanne iskee päälle.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko perehtynyt Nato – isäntämaa pöytäkirjaan – tarkasti?
Ilmoita asiaton viesti
Miksi minun olisi äänestäjänä paneuduttava siihen yksityiskohtaisesti? Käsitykseni on, että se palvelee myönteiseksi katsomaani kehitystä.
Ilmoita asiaton viesti
Aloita vaikka tästä:
” … 2.Tarkoitus
2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.
2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa. … ”
Jatkuu ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2015/02/nato-isant… –
.
Ilmoita asiaton viesti
[4
…
PERJANTAINA, JOULUKUUTA 19, 2014
Koppalakkiosasto Kokoomuksesta kurvaa kansakunnan ohi Natoon!
(Media lööpitti voimakkaasti kokoomuslaisen vanhan kaartin – ”erkkolaisuuden nousun haudasta” ja äkkirääkäistyn julkihuudon kansanedustajiltamme – Pertti Salolainen, Ben Zyskowicz ja Kimmo Sasi käynnistivät natomopedinsa 1] – ”Natoon ilman kansanäänestystä!”)
[ … Kokoomus on rehellinen kannoissaan – se haluaa viedä Suomen Natoon ja piste. Toisaalta vielä nykyinen puolueen puheenjohtaja, pääministeri Alexander Stubb sanoo kaukoviisaammin – Natoon, ei kuitenkaan ilman kansalta kysymättä. Herää kysymys – onko kallupoinnin alamäessä oleva Kokoomus 2] hajoamassa, kun paniikkinappulointia harjoitetaan näin väkevästi? … ]
Suomen kansakunta on vuodesta toiseen, kallupista kolmanteen ja kymmenenteen vakaasti suurena enemmistönä sanonut painavan ja viisaan ein Natolle 3] (57-68 prosenttia ei, kun taas natomyönteisiä on noin 17-30 prosenttia). Voimme päätellä, että kansalaiset omalla kansanviisaudellaan 4] ovat systemaattisia asiaytimeen näkijöitä.
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2014/12/koppalakki… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Kahlasin läpi joukon suomalaista n.s. MSM:a tämän jutun tiimoilta käsin. Niiden otsikointi oli kuin yhdestä puusta ja sisältökin samaa rataa. Onko suomalainen vapaa ja moniarvoinen tiedonlevitteistö siinä?
Ilmoita asiaton viesti
Jos presidentin suosituksesta NATOn kannatus nousee 35 prosenttiin niin kuinka korkealle se yltäisikään mikäli Rinne, Halla-aho ja Sipilä hyppäsivät samaan kelkkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Rinne, Halla-aho, Sipilä … entä mitä tapahtuisi jos lehmät lentäisivät?
Ilmoita asiaton viesti
Ovatko vielä viiden vuoden kuluttua päättäjiä?
Kaikille lukijoille:
Kansakuntamme sen sijaan on jo yli 15 vuoden ajan ollut määrätietoinen – kts. Kuva 1.
Ilmoita asiaton viesti
Halla-aho kannattaa NATO:a.
Ilmoita asiaton viesti
Onkin ainoita asiakohtia, joissa ei linjaa kansakuntamme suuren enemmistön tahtoa —
Ilmoita asiaton viesti
Totesin keskustan puheenjohtajavaaleissa pitämässäni puheessa, että Suomen tie on sotilaallinen liittoutumattomuus ja hyvät yhteistyökumppanit yhdistettynä omaan uskottavaan puolustukseen, jossa myös naisilla on yhtäläinen oikeus puolustaa maataan. En sulje pois Suomen Natoon liittymistä, jos Suomen kansallinen etu ja turvallisuus niin vaatii. Tämä voisi olla myös keskustan linjaus.
Jos presidentti suosittelisi Natoon liittymistä Suomen edun ja turvallisuuden nimissä, niin kyllä silloin asiaan pitää ainakin suhtautua vakavasti ja käydä turvallisuuspoliittinen keskustelu nopeasti koko eduskuntaa myöten.
Tuskin presidentti Niinistö näin tekisi, jollei jotain niin perustavanlaatuista uhkaa olisi olemassa. Se uhka olisi todennäköisesti jo niin käsin kosketeltavissa, että tämä suositus varmasti sisältäisi myös sellaiset perustelut, jonka Suomen kansa ymmärtäisi myös eri tavalla kuin vielä tässä nykyisessä tilanteessa, kun näitä galluppeja tehdään.
Presidentin suositellessa Naton jäsenyyttä, olisimme kyllä todennäköisesti pahasti myöhässä emmekä edes pääsisi Naton jäseneksi, koska se prosessi ei tapahdu sormia näpäyttämällä.
Ilmoita asiaton viesti
Niinistöllä, enkä tarkoita Jussia, on yksi kirkas päätös – Natoon mahdollinen meno edellyttää kansanäänestystä ja kansan enemmistön kannatusta, ja tästä kovat juoksuhautojen kokoomuslaiset ovat käärmeissään.
Ilmoita asiaton viesti
Hädin tuskin 17 % kannattaa SOTILASLIITTO NATOA.TÄMÄ ON FAKTA.YHTÄ FAKTA KUIN VALTAMEDIAN TEETTÄMÄT MIELIPIDEKYSELYT OMIENSA FIRMOILLA.Sillä erolla että TUO 17% alhainen kannatus ON MANIPULOIMATON todellinen kannatusluku josta näkyy enemmistön tahtotila ja se ei ole peeaukisen ja hyödyttömän sotilasliitto naton maksumiehen rooli.
Suomalaiset kannattavat rauhaa ja itsenäistä suomea.Eivät sotaisan usan käsikassara naton kumppanuutta.Usa on jo tullut suomen puolustusasioihin liian paljon sorkkimaan kun eu on usan talutusnuorassa.Missä välissä suomeen on saanut tulla vieraat valtiot käskyjään jakamaan ja suomen maaperälle sotakalustoaan tuomaan,kohta tukikohtiaan ja joukkojaan isännöimään kuten venäjän ent.alusmaihin? Suomi ei ole mikään näistä valtioista vaan itsenäinen maa,ainakin oli vielä 1994 kunnes keskusta-kokoomus-sdp sen myi eu:lle ja usa:lle.
Kokoomus joka kehui 2012 että VIE suomen natoon KYSELEMÄTTÄ (eli tutun eu-suomi pakkolakien mukaisesti )ihmisten mielipiteitä,ei keskustan kanssa ole koko suomi,ei lähellekkään.Ne vähemmistöpuolueen edustajat jotka komppaavat mukana ovat ainoastaan omiensa etujen takia huutelemassa josko pääsisivät hallitukseen kun kompataan keskustaa ja kokoomusta oletuksena se että taas kerran Media rakentaa uuden hallituksen kuten sen avulla leivottiin presidenttikin.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen kansa tietää olevansa idän ja lännen vedenjakajalla – ja itse periytyen niin lännestä kuin idästä, enimmäkseen itäisin vaikuttein.
Ilmoita asiaton viesti
Äänestyksen tulos joka saatiin aikaan aivopesukampanjoiden avustamana ja aivan suoraan valheellisella mainostamisella oli niukka ja ainoastaan median omistajien ansiosta saatu.Ruotsin vieläkin niukempi eu kannatus oli suomelle perässähiihtelijän roolissa tietenkin se alamaisten päätöstä vauhdittava.Jota kovasti mainostettiinkin mainituissa julkaisuissa..Suomalaiset kun olivat vielä silloin sinisilmäistä kilttiä ”kansaa”viattomuudessaan ja hyväuskoisuudessaan.KOSKA ruotsi,koska auktoriteetit.. Oikeastaan tuo ns.äänestys pitäisikin kyseenalaistaa sen lobbareiden avulla saatu tulos mitätöidä ja kuten suomessa kaiken aikaa vingutaan usan vaaleista,vaatia tutkintaa ja tonkia koko eu kolhoosin laillisuus ,euroineen pävineen.
Norjahan jättäytyi tietysti ulkopuolelle kolhoosista kun ei sitä mihinkään tarvitse.Eurosta EI ollut minkäänlaista kansanäänesystä.Ruotsi ei euroa ottanutkaan eli ei luopunut omasta rahastaan,kuten suomalaiset poliitikot omien tulevien palkkiopalliensa takia ja ollakseen mieliksi isännilleen. Saatiinhan keskustan toimesta suomi oikein nettomaksajaksi ja kunnolla,ei riittänyt enää arvoyhteisön jäsenmaksu vaan vatimalla vaadittiin jotta suomalaiset maksavat muidenkin kolhoosi maksuja.
Mielenosoituksia oli,mutta tämän sisäpiirin verorahoilla elostelevien tahtia se ei haitannut.Ajankuvaa vielä silloin kun sitä uskallettiin näyttää.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/05/28/euta-vast…
EU-lippu kiskottiin salosta ja tonnilasteittain lunta kaadettiin Espalle(muualla euroopassa sitä itseään eikä ole montaa vuotta). ”EU-lähettiläs Eric Hayes katseli menoa hymyssäsuin ikkunasta”.Mikähän tätä tyyppiä hymyilytti?Sekö että suomalaiset ihmiset puolustivat omia etujaan,elinkeinoaan,itsenäisyyttä eu kolhoosin määräysvallalta ja näiden rahan ahneiden poliitikoiden ynm.suojatyöpaikkalaisten vallanhimolta? Vaiko siksikö että suomeenkin saatiin sekasorto ja kaaos,mielenosoitukset ja eriarvoisuuden kasvattaminen pääasiaksi? Yhtenäinen sekarotuinen vähäjärkinen eu ”kansa”jota eliitti hallitsee ,kuten eu haavemaailman perusidea on.
Ilmoita asiaton viesti
EY-äänestyksessä ei puhuttu mitään eurosta ja markasta luopumisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Tuolle Luoman lanseeramalle lauseelle Suomen sijaitseminen ”idän ja lännen vedenjakajalla” sille ei katetta löydy. Suomi on osa länttä ja monin eri sitein vapaaehtoisesti länteen ”sidottu” Luoma, kuten myös Paavo Väyrynen elää YYA-menneisyydessä jolloin Suomi-neito oli vastentahtoisesti sidottu itään.
Ilmoita asiaton viesti
Aloitetaan tästä:
~ http://www.hi3.fi/0-mika-suomi-on/suomi-idan-ja-la… –
”SUOMI IDÄN JA LÄNNEN VÄLISSÄ”
…
Itse käytän monipuolisempaa ilmausta: ”Suomi on idän ja lännen vedenjakajalla”
…
Ilmoita asiaton viesti
Et sitten, Luoma malttanut lukea tuota linkkaamaasi historiikkia ihan loppuun asti. Viimeinen lause:
”Vuonna 1995 Suomi liittyi Euroopan Unioniin. Sen jälkeen Suomi ei ollut enää puolueeton maa, vaan se oli sitoutunut osaksi Länsi-Eurooppaa.”
Eli lause ”Suomi on idän ja lännen vedenjakalla” ei pidä enää paikkansa, vaan on täyttä valhetta. Onko Luomassa miestä myöntämään se?
Ilmoita asiaton viesti
Viimeeksi tänään uutisoitiin Suomea liittoutumattomana valtiona … monien poliitikkojen osalta — tuo on mielipidekysymys, natottajat vannovat liittoutumisen nimiin, jo Nato – Isäntämaa pöytäkirjaan viitaten – tosin se on helposti irtisanottavissa …
…
” … – Suomi on ollut iän kaiken länsimaa. Eihän siitä ole kysymys. Vaan kysymys on siitä, että kansainvälisessä oikeudessa ja kansainvälisessä politiikassa termi ”sotilaallisesti liittoutumaton” ja ”puolueeton” ovat synonyymeja keskenään. Mutta Suomessa ne jotka haluavat ajaa liittoutumista eteenpäin eivät halua puhua puolueettomuudesta, jostakin syystä, Paavo Väyrynen sanoi.
Seuraavaksi Sauli Niinistöltä kysyttiin asiasta.
– Sanon vain, että jos ne kerran ovat synonyymeja, niin miksi sinä koko ajan takerrut siihen puolueettomuuteen? Käytä sinäkin tätä sotilaallisesti liittoutumatonta, jos se kerran on synonyymi, Sauli Niinistö sanoi Paavo Väyryselle. … ”
-Verkkouutista ~ https://www.verkkouutiset.fi/vaalitentin-suuri-san… –
…
Ensinnäkin lännen ja idän vedenjakajalla on eri asia kuin olla osin läntinen maa tai osin itäinen maa … nyt on kysymys vedenjakajasta, josta virtauksia on sekä – että … sitähnä tuo vedenjakajuus merkitsee.
Tässä kannattaa perehtyä Suomen historiaan ja selvittää itselleen meihin vaikuttaneita tekijöitä – kielestä alkaen sekä perintötekijöistämme — keskustelu varmasti jatkuu 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Valtionhallinnossa ei Suomesta enää puhuta sotilaallisesti liittoutumattomana maana vaan sotilasliittoon kuulumattomana maana. Näillä termeillä on vissi semanttinen ero. Sotilaalliset yhteistyöjärjestelmämme on säännöllisesti rakennettu lännen ja suurelta osin NATO-maiden kanssa. Ja hyvä näin!
Ja kun on vielä tuo EU-jäsenyyskin. Siksipä se Luoman vedenjakaja on täsmälleen siinä kohdassa jossa on Suomen ja Venäjän välinen valtakunnan raja. Minä olen tätä mieltä ja kyllä Suomen kansakin on tätä mieltä jo pelkästään EU:iin liittymisestä järjestetyn neuvoa-antavan kansanäänestyksen perusteella. Väestö haluaa Suomen kuuluvan länteen! Tosin kaikille tämä ei vielä ole selvä, mutta ehkä ajan kanssa ajatukset järjestyvät.
Ilmoita asiaton viesti
Esimerkkinä kiinnittymisestä läntiseen sotakoneeseen on Afganistan, jossa olemme Naton sotaoperaatioissa jo sodan osapuoli (Hägglund ja Salonius-Pasternak)
Ilmoita asiaton viesti
Niin myönnät Ilkka siis itsekin, että Suomi ei ole ”puolueeton” ja ”idän ja lännen välissä”, ”vedenjakajalla”, vaan osa läntistä arvoyhteisöä harjoittaen puolustusyhteistyötä mm. Yhdysvaltain ja Britannian kanssa sekä osallistuen rauhanturvatehtäviin yhdessä näiden kanssa mm. Afganistanissa. Toivottavasti seuraava askel on täysjäsenyys läntisessä puolustusliitossa Natossa.
Suomettumisaikojen ”puolueettomuuteen” ei ole enää paluuta, vaikka sinä, fiktiiviset ”Liisa ja Erkki” sekä idolisi Paavo Väyrynen sitä kuinka kovasti haikailisitte.
Ilmoita asiaton viesti
Asia on juuri näin.
Ilmoita asiaton viesti
Esa Lehtinen, juuri näin!
Ilmoita asiaton viesti
Jopa pr. Niinistö tunnustaa de facto ulkopolitiikan tiennäyttäjäjohtajana pr.-vaalien yhteydessä sotilaspoliittisen liittoutumattomuutemme – tosin väittelyä syntyi Väyrysen käyttämästä synonyymisanasta ”puolueeton” – asia selostettu täällä toisaalla.
Ilmoita asiaton viesti
Siis ei löydy miestä myöntämään. Suomi ei ole millään tavalla enää idän ja lännen vedenjakalla. Ruotsikin on liittoutumaton ja puolueeton maa, sekään ei ole idän ja lännen vedenjakajalla, vaan kuuluu länteen, Suomen tavoin.
Ilmoita asiaton viesti
Kts. 113.
Ilmoita asiaton viesti
Asia nähdään ulkomailla näinkin:
” … JAKSON nimi on peräisin 1800-luvulla vaikuttaneen suomalaisuusaatteen puolestapuhujan Adolf Ivar Arwidssonin nimiin laitetusta sanonnasta: ”Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis suomalaisia.”
Dokumentissa lentävä lausahdus on poimittu kuvaamaan Suomen kansallista identiteettiä Ruotsin ja Venäjän välissä. Negaation kautta itsensä määritellyt kansa on edelleen taipuvainen vähättelemään itseään, vaikka Suomi on useilla mittareilla mitattuna maailman parhaimpia maita asua … ”
~ https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005784268.html –
.
Ilmoita asiaton viesti
ja jatketaan tällä:
” … JAKSON nimi on peräisin 1800-luvulla vaikuttaneen suomalaisuusaatteen puolestapuhujan Adolf Ivar Arwidssonin nimiin laitetusta sanonnasta: ”Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis suomalaisia.”
Dokumentissa lentävä lausahdus on poimittu kuvaamaan Suomen kansallista identiteettiä Ruotsin ja Venäjän välissä. Negaation kautta itsensä määritellyt kansa on edelleen taipuvainen vähättelemään itseään, vaikka Suomi on useilla mittareilla mitattuna maailman parhaimpia maita asua. … ”
~ https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005784268.html –
.
Ilmoita asiaton viesti
Täällä käydään kiintoisaa keskustelua samasta aiheesta – voimme suorittaa kommentointipeilausta:
~ https://www.facebook.com/groups/tilannehuone/perma… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Eräät piirit kertovat ettei kansakunta ole riittävästi keskustellut Natosta – tämä väite torpataan nyt ja tässä:
SUNNUNTAINA, LOKAKUUTA 04, 2015
[LINK] Itsenäisyytemme viimeinen säie – on olla ilman Natoa
LINK-Nato
(Yle Puhe haastatteli 21. lokakuuta 2015 kahta kansanedustajaa – perussuomalaisten Tom Packalen’ ia ja Rkp’ n puheenjohtajaa ja entistä puolustusministeriä Carl Haglund’ ia. Natokriittisyys ja ”natottaja” olivat vastatusten, miksi näitä nato-uskovaisia kutsutaan – tässä sotilaan näkökulma – tohtori ja evp. ev. Pekka Visurin puheenvuoro ~ http://uusi.voima.fi/blog/arkisto-voima/ei-osu-eik… – )
TEKSTI ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/10/itsenaisyyte… –
[ … kansalainen Erkki ihmettelee sitä, miksi monet äänekkäät poliitikot eivät osaa nähdä kansakuntamme vakaata enemmistömielipidettä olla ilman Natoa. Samaan aikaan kansalainen Liisa, äitinä pohtii sodan vievän poikansa. Liisa ymmärtää, että natojäsenyys tekisi konfliktissa meistä idän ja lännen välillä automaattisesti vihollisen ja taistelualustan. Siksipä naiset eivät miehiä vähemmän halua Natoa … ]
LINKKILUETTELO [LINK-Nato]
1] USA on sotinut paljon ~ https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involvi… –
2] Kuka sitä Syyrian sotaa lietsoo? ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [44 274]
3] Venäjä asennoituu USA’ n kutsumuskohtaloon? ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [9 838]
4] Talvisodan rannalla – jotain uutta! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/talvisodan-v… –
5] Näinköhän ruotsalaiset sitoutuisivat itärajaamme? ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [8 672]
6] Putin kunnioittaa kansamme natomielipidettä! ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [28 812]
7] Viro pyysi amerikkalaiset maahansa ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [17 747]
8] Harjoittelimmeko Ämarissa viholliskandidaatiksi? ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [10 160]
9] Kiinalainen mobilisaatio – ympäri maapallon ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [24 869]
10] Galitsian haamut Ukrainan yöstä ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [13 374]
11] Krimin kansanäänestykset ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/katariina-ii… –
12] Venäläistä rulettia ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [13 024]
13] Eurooppa jatkuu Uralille saakka! ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [5 896]
14] ZERO
15] Eurooppalainen rauha takautuu Venäjän kanssa ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [18 495]
16] Saksa ja Venäjä yhdessä rauhan takuumiehinä ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [16 786]
17] Nato toisi vaikeuksia lapsillemme! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2008/01/nato-uskovai… –
18] Kansalaisviisaus erottaa meidät Natosta ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [42 791]
19] Rauhanturvaamisen pieni suurvalta ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2010/12/suomella-on-… –
20] Tämän päivän ’uus-erkkolaisuus’ ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/06/milta-taman-… –
21] Carl Haglund, heittoja vaaleista 2015 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/04/tulella-leik… –
22] Haglund vaaraksi turvallisuudellemme? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/05/carl-haglund… –
23] Sahaammeko oksaa, jolla istumme? ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [17 495]
24] Emme pelkää Venäjää ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/emme-pelkaa-… –
25] Russofobiaatti ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?… – [9 236]
26] Hybridillistä informaatiosotaa ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/hybridillist… –
26] Mistä venäjähysteriaa levitetään? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/08/mista-luodaa… –
27] – Ydinasesuurvallat suojelevat omiaan ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/09/ydinasesuurv… –
Ilmoita asiaton viesti
Suomella ei ole tällä hetkellä varsinaista tarvetta hakea NATO jäsenyyttä.
Se Suomen puolustukseen liittyvä puute, että Nato-maalla ei ole velvollisuutta auttaa Natoon kuulumatonta maata sotilaallisesti on hoidettu Suomessa erinomaisesti,- monien harmiksi.
Suomi on kyennyt tekemään NATO:oon kuulumattomana maana sopimuksia useiden länteen kuuluvien sotilaallisesti vahvojen liittolaisten kanssa puolustuksensa ja omien asevoimiensa tueksi ja vahvistamiseksi.
Presidentti Niinistö ja ulkopoliittinen ministerivaliokunta päättivät heinäkuussa 2014, että Suomi allekirjoittaa yhteisymmärryspöytäkirjan Pohjois-Atlantin puolustusliitto Naton kanssa.
Suomen ja Ison-Britannian puolustusministeriö allekirjoittivat puolustusyhteistyötä koskevan puiteasiakirjan Naton huippukokouksen yhteydessä vuonna 2016.
Suomi, Ruotsi ja Yhdysvallat ovat viimeksi allekirjoittaneet kolminkeskisen sopimuksen puolustusyhteistyöstä.
Suomi on EU:n täysivaltainen jäsen. Nato ja EU ovat strategisia kumppaneita, jotka jakavat paitsi yhteiset strategiset intressit ja haasteet, myös samanlaiset arvot ja enemmistön jäsenistä. EU:n puolustusulottuvuutta on alusta alkaen kehitetty yhteistyössä Naton kanssa.
EU:n taisteluosastoja kehitetään Naton standardein. Naton ja EU:n yhteistyötä tiivistettiin Naton Varsovan huippukokouksen yhteydessä annetussa julistuksessa, jossa sovittiin yhteistyön lisäämisestä ja puolustuksen koordinoinnissa, puolustusvoimavarojen kehittämisessä.
Käytännössä on siis turha jatkuvasti melskata kansan NATO vastaisuuden puolesta, koska asiat ovat paremmin kuin hyvin ja Venäjän mahdollisuudet vakavaan uhkaan ainuttakaan länsimaata ja EU:n jäsenmaata kohtaan ovat erityisen heikot.
Ilmoita asiaton viesti
Milloin on ollut tarvetta?
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoma
Tarve rakentuu olettavissa oleviin visioihin, ei historiaan !
Venäjä kuuluu eurooppaan, mutta ei ole länsimainen demokratia. Venäjä on idän ja lännen vedenjakajalla ja on rakentanut öykkärimäisellä toiminnallaan ja heikon taloudellisen tilanteensa johdosta itselleen ansan joka etäännyttää sen lopullisesti eroon läntisen maailman yhteisöstä.
Toinenkin tapa olisi ollut joka olisi tehnyt Venäjästä taloudellisesti ja poliittisesti toimivan eurooppalaisen valtion !
Venäjä ei näytä ymmärtävän, suurvaltaseman hyväksyntää länneltä hakiessaan, että se joutuu Kiinan raaka-aine resurssien tarpeiden tyydyttäjäksi. Sitä Kiina selvästi odottaa !
Ilmoita asiaton viesti
Kaima – sanoisin tähän, että täytyy olla erinomaiset pohjatiedot, kun lähdetään arvioimaan Venäjän ja Kiinan yhteiskuvioita – todellisuudessa lännenmies ajaa Venäjää Kiinan syliin, ja Kiina ei taas ryhdy nokkapokalle sellaisen kanssa, joka on maailman se toinen ydinasesuurvalta – tässä pitää muistaa, että tilanteet voivat vaihtua nopeastikkin – Iran, maailmanlaajuiset katovuodet – US’ n ajautuminen sisäisiin kriiseihin jne — EU –itäinen hajoaminen, Turkki – Jemen – Saudi-Arabia, Israel/Palestiina —
…
Putinilla onkin yllättäen aika hyvät kortit käsissään, jos ajattelet syvällisesti maailmantilannetta juuri nyt.
Venäjän taloustilanne löytyy Suomen Pankin Bofit.fi laitoksen sivuilta …
Ilmoita asiaton viesti
Kiitoisa kuvakaappaus!
~ https://www.facebook.com/photo.php?fbid=9673344067… –
Kokoomus oli Stubbin aikana luvannut amerikkalaisille vievänsä Suomen Natoon, kun pääsevät hallitusvastuuseen! Tarua vai STT/IL -totuus?
Ilmoita asiaton viesti
Tositilanteessa kansalta ei juuri kysytä yhtään mitään. Ei ole aikaa kysymiseen. Eduskunta tekee päätöksen. Silloin ei auta kansan ”jyrähtäminen.” Tämä tuli esille jo viime sotien aikana.
Tästä on esimerkkinä presidentti Risto Rytin allekirjoittama sopimus. Hän mahdollisti omalta osaltaan torjuntavoiton Tali-Ihantalan suurtaistelussa ja pelasti Suomen itsenäisyyden.
Presidentti Ryti oli oikea mies oikealla paikalla oikeaan aikaan.
Hänet tuomittiin taannehtivasti tehdyllä lailla sotasyyllisyysoikeudenkäynnissä. Se on edelleen häpeätahra, johon ei ole kuulunut korjausta. Sitä sopii ihmetellä.
Legaliteettiperiaate kuuluu ehdottomasti tärkeisiin kulmakiviin ja peruspilareihin oikeusvaltiossa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Laillisuusperiaate
Ilmoita asiaton viesti
Herää kysymys miten kansa olisi päättänyt kansanäänestyksessä Mannerheimin, Erkon, Rytin, Paasikiven ja Waldenin selostusten jälkeen maanvaihtoasioista 1939 …
Ilmoita asiaton viesti
Eikö mielipidettä olisi tullut kysyä ainoastaan muuttamaan joutuvilta kansalaisilta -mikä tulos silloin olisi ollut ?
-jos koko kansa olisikin äänestänyt maanvaihdon puolesta,se olisi merkinnyt strategisten(puolustuksen kannalta)kohteiden menetystä,,johon ei missään olosuhteissa tule koskaan suostua,joten turhaa jossittelua,,ei maata tule menettää eikä vaihtaa taistelutta,oli uhri miten raskas hyvänsä !,,>ja siinä vaiheessa alkaa maksaa vastustajalle myös !!!
Ilmoita asiaton viesti
Jos perehdyt maanvaihtotapahtumaketjuun tarkoin – huomaat, että vaihtosuhde oli meille sangen edullinen … eikä Hankoakaan olisi lopulta tarvinnut tukikohdaksi vuokrata.
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Talvisodan_tausta –
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Talvisodan_tausta#/m… – Tämä on sangen kiintoisa kartta!
Ilmoita asiaton viesti
Tarjotut alueet Vienan Karjalassa olivat umpikorpea. Hangosta oltiin valmiit luopumaan, mutta tilalle vaadittiin Hästö-Busön isoja saaria sekä Lappohjan satamaa. Suomen puolustuksen kannalta lopputulema olisi ollut sama. Suomen etelärannikko olisi ollut keskeltä poikki. Tämä ”unohtui” mainita.
Jos aluevaatimukset olisivat rajoittuneet Karjalan kannaksella tapahtuviin oikaisuihin, niin sopiminen olisi saattanut ollakin mahdollista. Tukikohtavaatimukset sen sijaan olivat mahdottomia hyväksyä. Kyllä näitä asioita on aikasemminkin käyty lävitse mutta blogisti on aina ne sivuuttanut.
Ilmoita asiaton viesti
Katsohan tuota ”korpea” nyt – ja muistele miten Heimosodissa tavoiteltiin mitäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Heimosotien jälkeen loppui sotatila Suomen ja Venäjän välillä ja Suomen itsenäisen valtion rajat määriteltiin Tartossa 1920. Ja näitä itsenäisenvaltion suvereeneja rajoja ja hyökkäämättömyyssopimusta rikkoi NL ja hyökkäsi Suomeen valloitustarkoituksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Heimosodat:
”Heimosodat olivat Suomen lähialueilla käytyjä aseellisia selkkauksia, joihin suomalaiset vapaaehtoisjoukot ottivat osaa vuosina 1918–1920 ja 1921–1922. Suomen valtio ei virallisesti ollut retkien osapuoli, mutta vapaaehtoisia oli sodissa mukana yhteensä noin 9 000. Monen heistä motiivina oli heimoaate, antibolševismi, Suur-Suomi-aate tai vain puhdas seikkailun halu. Heimosodissa menehtyi noin 660 suomalaista.[1]
Sotien aikana Suomeen liittyi alueita, mutta vain Viron vapaussota oli tuloksellinen. Vienan ja Aunuksen heimosotien aikana 1918 ja 1919 Repolan ja Porajärven pitäjät liittyivät Suomeen ja inkeriläisten kansannousun yhteydessä Kirjasalon tasavalta oli hetken inkeriläisten hallussa. Sodat loppuivat Tarton rauhaan 1920 lukuun ottamatta itäkarjalaisten kansannousua, johon osallistui myös suomalaisia vapaaehtoisia. … ”
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Heimosodat –
+
” … Kansannousun syinä olivat itäkarjalaisten vuoden mittainen kokemus bolševikkien vallasta ja elintarvikepulasta, heimoaktivistien halu korjata ”häpeärauhan” eli Tarton rauhan tuloksia ja Suomessa maanpaossa olevien itäkarjalaisten kaipuu kotiin. Ukki Väinämöisen (Vaseli Levonen) ja Jalmari Takkisen johtama 2500 metsäsissin kansannousu, jossa oli päällystötehtävissä noin 500 suomalaista vapaaehtoista, sai haltuunsa syksyyn 1921 mennessä merkittävän osan Vienan Karjalaa, mutta murtui 20 000 miehen neuvostojoukon voimasta. Kansannousun loppuvaiheessa Suomeen saapui noin 12 000 itäkarjalaista pakolaista[2]. … ”
.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomen valtio ei virallisesti ollut retkien osapuoli, ” Siinähän se tulikin. Heimoaktivistit eivät olleet Suomen virallinen kanta. Venäläinen osapuoli ei tietääkseni ole pistänyt heimosotia Talvisodan syyksi.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen hallitus ei tukenut heimoretkiä, vaan kieltäytyi avustamasta niitä. Sisäministeri Ritavuori jopa tuomitsi ne selvin sanoin.
Ilmoita asiaton viesti
Kts. 210.
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsikaan ei virallisesti tukenut Suomea sodissamme – toisaalta muistamme, tai osa muistaa Mannerheimin ensimmäisen miekantuppikäskyn.
Ilmoita asiaton viesti
Heimosotien ollessa ”kiihkeimmillään” sisäministeri Heikki Ritavuori tiukensi rajavalvontaa ja esti elin- ja ampumatarvikkeiden sekä vapaaehtoisten kulun rajan yli. Edes kommunistien samaan aikaan tapahtunut Läskikapina ei muuttanut suhtaumista.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys ei ollut maanvaihtoasioista, vaan kysymys oli todellisuudessa kansanvaihtoasioista, jotka itse asiassa aloitettiin Inkerin suomalaisten karkotuksilla jo vuonna 1931. Siitä löytyvät lehtijutut Hesarissa otsikolla ”Vankileiristä vankileiriin on kulkenut inkeriläisten tie” 27.10.1941 ja ”SIPERIAN TIE kuvaus karkotettujen kohtalontaipaleelta” 25.4.1942. Ne voi lukea Hesarin Aikakoneesta.
Edvard Radzinski kirjoittaa kirjassaan ”STALIN” sivulla 505:
”Marsalkka Konev kertoo muistelmissaan, että Isäntä oli Suomen sotaa aloittaessaan sanonut Vorošilovin ja amiraali Isakovin kuulleen: ”Suomalaiset on asutettava muualle… Suomessa on vähemmän asukkaita kuin Leningradissa, ja heidät on helppo siirtää muualle…”
Ilmoita asiaton viesti
Gruusialaista huumoria – oli joskus hirtehistä ja synkkää – jopa omia kohtaan – Molotov koki sen konkreettisesti, kun isäntä kurmootti … Stalin oli Suomea kohtaan sangen armelias, jos katsomme miten se röykytti Saksaa …
Ilmoita asiaton viesti
Täysin USA:n avun ansiosta ja sen päätteeksi raiskasi pari miljoonaa saksalaisnaista ikään katsomatta.
Ilmoita asiaton viesti
Täysin, ehkä aivan alussa – eikä edes täysin – venäläinen tuotantokone lähti hitaasti käyntiin, mutta kun se pyöri – synnytti se maailman suurimman sotakoneen – Puna-armeijan varusteineen ja aseineen. Saksalaisetkin kunnostautuivat ENSIN noihin raiskauksiin – muistatko kumpi hyökkäsi operaatio Barbarossassa – muistako ketkä olivat Saksan aseveljinä tuossa hyökkäyksessä?
Ilmoita asiaton viesti
SUNNUNTAINA, JOULUKUUTA 31, 2017
Mitä meiltä on salattu Nato – Isäntämaa pöytäkirjasta?
” … Nato – Isäntämaa [MoU] pöytäkirja on myös kuuma peruna,
… sillä Suomi vietiin siihen ohittaen eduskunnan käsittely – toisin kuin Ruotsissa |5, jossa valtiopäivät otti allekirjoituksen jälkeen aikalisän ja siirsi kyseisen sopimuksen myöhempään ratifiointiin, jota siis meillä ei tehty.
…
|5 ~ https://yle.fi/uutiset/3-8709498 –
|5 ~ http://natoutredningen.se/ –
Salattiinko eduskunnaltamme jotain, salattiinko kansakunnaltamme jotain – on nyt ajankohtaista, sillä tuo pöytäkirja on vaarallinen mahdollisuus täällä idän ja lännen vedenjakajalla |6.
Kansakunnallemme ei ole kerrottu kaikkea ja nyt on aika saada totuus kaikille tiedoksi!
Ruotsi oli puuhaamassa aktiivina maailmalle YK:n kautta ICAN – ydinaseiden täyskieltoa |7. Suomi ei ollut valmistelussa mukana, miksi – kysytään. Syy saattaa olla yksinkertainen, sillä Suomen Puolustusvoimien komentajan – kenraali Jarmo Lindbergin allekirjoittamassa Nato – Isäntämaa pöytäkirjassa* ei ole mainintaa ydinaseiden tuontikiellosta Suomeen. Suomi ei halunnut näin riskeerata Naton kanssa tekemäänsä sopimusta!
…
|7 ~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ican-… –
Ruotsalaiset ottaessaan aikalisän kyseisen, suunnilleen vastaavan pöytäkirjan ratifioinnille – nostivat pohdittavaksi juuri tuon ydinaseettomuuden, siispä ruotsalaiset lisäsivät sopimukseensa, joksi he kutsuvat omaa pöytäkirjaansa, kaksi selvää varaumaa – paperille ja ehdoksi ratifioinnille. … ”
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2017/12/mita-meilt… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Saimme jälleen erinomaisen ketjun, joskin natottajat vaipuivat koloihinsa, siksi raskas oli tuo kansakunnan isku, kun Niinistönkään ohje ei taivuta suomalaisen suurenemmistön suoraselkäisyyttä, kun puhutaan sotilaspoliittisesta liittoutumattomuudesta. Kansakuntamme on tehnyt vakaan päätöksen pysyä suurvaltojen konfliktien ulkopuolella ja pr. Niinistö on nyt tämän oivaltanut erinomaisesti – ”olen suomalainen” 😉
Katso Kuva 3.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä se taitaa Luoma käydä sitä Don Quijoten epätoivoista itänaapurin valkopesutaistelua, kun järjestään osoitetaan Luoman historiantuntemus kovin köykäiseksi. Eikä gallupeilla NATO-jäsenyyttä tulla ratkaisemaan.
Ilmoita asiaton viesti
Voisko sanoa, että lukee kuin piru raamattua:)
Ilmoita asiaton viesti
Tarkkuus ennen kaikkea – olen suositellut Jorillekin sivistystä monien kirjojen esille tuontina, mutta eipä ole kertonut onko vai ei lukenut 😉
Ilmoita asiaton viesti
Teillä tuntuu olevan kiivas taistelu, mutta mitkä ovat sen syyt?
Entä jos kummatkin vain taistelevat tuulimyllyjä vastaan?
Itseasiassa, ne tuulimyllyt kannattaa jättää rauhaan, kun ihmiset jauhaa esim. viljaa niillä.
Jokatapauksessa, eiköhän talkoohenkeä riidan väliin ja aletaan sitten esim. miettimään, miten Suomi voisi tuottaa oman ruokansa, eikä enää käyttäisi muiden maiden resursseja tässäkin?
Ehkä teidän erimielisyys, on epämerkittävä siihen verrattuna, että Suomen lapset tarvitsee talkoita.
Tai ehkä teidän on tarkoitus ns. lämpimikseen jutella, kun ei rehellistä työtäkään ole?
Täältä oppimaan uuden sukupolven maatalouden alkeita:
http://spirulinasuomi.wordpress.com/
Ilmoita asiaton viesti
Aivan – asiaa tekstaat näpyttimeltä —
~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/258687-… –
” … Tänään otsikoihin on ponnahtanut kaksi asiaa – ”koko maan asuttuna pitäminen” [1 ja ravinnon riittävyys meille ihmisille, siis huonot satonäkymät [2 – Suomessakin, myös Ruotsissa.
Tunnetusti emme elä ilman vettä ja ruokaa – hengittääkin pitää. Nautimme vuosisadan helteestä, myös maailmalla – Algeriassa jopa Afrikan ennätys + 51,1 astetta C.
Miten onnistumme koplaamaan asuttamispolitiikan työnteko- ja oleilualueineen ja ruokahuollon eli ravintoketjun pellosta pöytään. Helposti, sillä noilla kahdella on selvä syy-yhteys. Vielä 1950 -luvulla oli noin 350 000 maaseututilaa – pieniä ja monilapsisia maanviljelysperheitä. Omavaraisuuskin taisi olla korkeammalla kuin nykyään. Tänään tiloja lienee alle 50 000.
Ruotsalaiset ovat huolissaan – näin kirjoittaa Helsingin Sanomat —
[ ~ https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005766924.html – ] … ”
Tämä oli sitten pomppu uuteen aloitukseen 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Sinusta ei ole, Luoma minulle minkään suosittelijaksi. Minä voisin suositella sinulle tosiasioiden myöntämistä ja päättämistä siitä, kumpi on isänmaasi, Suomi vai Venäjä.
Ilmoita asiaton viesti
Luitko tuon Hietalahden kirjan?
Ilmoita asiaton viesti
Et siis arvosta demokraattista lähestymistapaa, jossa enemmistö määrittää linjaukset – vai pidätkö suomalaisia niin tyhminä, etteivät tiedä omaa parastaan – herää kysymys kuinka suomalainen olet … oletko demokratian kannattaja, vai niin patoutunut natottaja, että tuo ”enemmistöhyve” painuu synkkiin ajatuksiisi Venäjän vihana?
Kerro lukijoille nyt nuo kohdat joissa historiaselosteeni on väärässä – kerrotko, uskoisin että monia kiinnostaa – jos olet oikeassa – pääsevät ainakin riekkumaan 😉
Tämä oli siis Jorille 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaiset eivät keskimäärin tiedä NATO:sta ja sen toiminnasta yhtään mitään. Päätöstä suomen turvallisuudesta ei voi jättää kansan käsiin. Se on asiantuntijoiden tehtävä. Venäjä on ainoa Suomen sotilaallinen uhka. On ollut ja tulee olemaan. Sinä, Luoma aivan jatkuvasti unohdat Talvisodan, joka oli se alkusyy myös Jatkosodalle. Molemmissa sodissa itänaapuri yritti valloittaa maamme. Sinun jatkuva NL/Venäjän valkopesu ja Suomen syyllistäminen on todella vastemielistä luettavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sinä siis tiedät – no kerro nyt lukijoille, sillä tällä ketjulla on paljon lukijoita – he odottavat nyt asiantuntijuuttasi 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Voidaanko koskaan politiikkaa tehdä ilman paisuttelevia termejä?
Sinäkin Ilkka vetoat, että ”kansakunta jyrähti”.
Aika voimakas termi. Ei ainakaan tänne asti kuulunut, hyvä kun on ukkonen jyrähdellyt.
Vetoamalla massoihin, kai saamme populismia. Onko kuitenkaan tarkoitus miellyttää ihmisiä vai muodostaa valtiojärjestys, joka pitää huolta ihmisistä?
Nämä kaksi veri perin eri asiaa, pitäisi varmasti priorisoida ns. lähestymiskulman vuoksi.
Ilmoita asiaton viesti
Olet oikeassa – tuon sanan valinta oli oikeastaan piikki perinnemdialle ja juuri iltapäivälööppilehdille, jotka mielellään viljelevät näitä hymyilyttäviä sanoja … sinnälään jyrähdys on puolitotuutta, sillä puolet kansastamme ei hyväksy edes presidenttimme manipuloimaa näkemystä Natosta, jos se jostain kumman syystä olisi Natoon ohjaava!
Ilmoita asiaton viesti
Osoittaa että kansan enemmistö on edelleen rauhantahtoisia tolkun ihmisiä, jotka ymmärtävät olla heittämättä bensaa suurvaltojen jännitteiden liekkeihin.
Ilmoita asiaton viesti
Erinomainen päätös pitkälle kommenttiketjulle, jossa jänkkääjät ja inttäjät yrittivät tosissaan, mutta ”puhu sinä – me pidämme hevosta” toppuuttelijat rauhoittelivat osin ”vauhkoontuneita natottajia” – kansa on nyt puhunut, ja jatkamme meille suosiollista sotilaallisen liittoutumattomuuden linjaa täältä idän ja lännen veden jakajalta 😉
Ilmoita asiaton viesti
Niille rauhantahtoisille ihmisille tulee vain selventää, että NATO on eurooppalaisten rauhantahtoisten kansojen yhteinen puolustusorganisaatio, jolle on saatu lisävoimaa Yhdysvaltojen armeliaisuudesta.
Ilmoita asiaton viesti
Olkoot tämä 200. kommentti päättö myös osaltani toteamukseen meidän olosta jo sodan osapuolena kaukana omilta rajoilta Afganistanissa – osana US/Naton sotaoperaatioita.
Voimakas kannuste valtapoliitikoillemme – kaikki sotilaamme pois Afganistanista, Irakista ja Afrikan Malista – nuo sodat eivät ole meidän – me olemme välittäjiä, jota linjaa pr. Niinistö erinomaisesti vahventaa … olemme sveitsittymisen tiellä kohti ulkopuolisuutta muiden konflikteista ja sodista. Meillä ei ole täällä idän ja länen vedenjakajalla varaa noihin sotiin! Kyllä kansa tietää – kts. Kuva 1. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Siinä missä lehmät lentävät…
Kuikka, ihailen sarkasmiasi – se on pistämätöntä…
Ilmoita asiaton viesti
Osoittaa myös, ettei suuri enemmistö viitsi omilta murheiltaan niin kovin paljon paneutua asioihin. Hallituksen ja eduskunnan mielestä on paljon tehokkaampaa integroida Suomi osaksi läntisiä turvallisuusjärjestelmiä tekemällä kuin puhumalla ja hyvä niin.
Ilmoita asiaton viesti
Presidentti Niinistön ilmoittamana Suomi on nyt sotilaallisesti liittoutunut
http://aripesonen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259406…
Ilmoita asiaton viesti
Itse pr. Niinistö näyttää olevan eri mieltä kuin Ari Pesonen 😉
…
Ilmoita asiaton viesti
Niinistö sanoi: ””Jos maa on EU:n jäsenmaa, Nato-kumppani sekä maa, jolla on puolustusyhteistyösopimus Yhdysvaltojen Iso-Britannian ja Ruotsin kanssa, on puolueeton, niin olkoon sitten. Mutta silloin kaikki maailman maat ovat puolueettomia.”
Näinkö se menee, Luoma?
Ilmoita asiaton viesti
Kts kommentti 96.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi muuten tämän topicin tutkimustuloksen toista eli vastustusprosenttia ei mikään media ilmoita?
Ilmoita asiaton viesti
Vastaus on itsestään selvä: se kertoo valtamedian Nato-hivutuksesta.
Ja miksi valtamedia toimii vastoin kansan enemmistön tahtoa, vaikka liiketoiminnan kannalta se ei kuulosta järkevältä?
Siksi, että kaupallista mediaa rahoittavat mainostajat, joiden maailmankuvaa media on sitoutunut edistämään yleisöstä piittaamatta. Mainostajat satsaavat siihen höynäytettävimpään osaan kansasta.
Näin toimii ”vapaa” propaganda.
Se, että Ylekin on tässä propagandassa mukana, johtuu kokoomuksen tekemästä vallankaappauksesta 2010.
Ilmoita asiaton viesti
Toinen korostaa viestiään tyyliin ”Kyllä kansa tietää” ja toinen korostaa ”kansan höynäytettävyyttä”, mutta toisiaan vaan peesaavat!
Ilmoita asiaton viesti
Ei kansan höynäytettävyyttä, vaan sen kansan osan, jota mainostaja käyttää tikkataulunaan.
Se osa saattaa olla jopa sen kolmanneksen kokoinen, mutta rahoittavan mainostajan vuoksi median on esiinnyttävä tuon kolmanneksen puolestapuhujana ja kutsuttava sitä harhaisesti ”kansaksi”..
Kuten tämä Nato-asia, puhumattakaan finanssitalouden ikuisesta kasvu-uskosta, EU:n auvoisuudesta ja euron käytännöllisyydestä. Mutta tärkeimpänä on irrationaalisten pelkojen lietsominen, oli kyse sitten maahanmuuttajista tai Venäjästä.
Vain muutaman mainitakseni.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta tärkeimpänä on irrationaalisten pelkojen lietsominen, oli kyse sitten maahanmuuttajista, NATO:sta, susihukista, ilmastonmuutoksesta tai finanssikapitalismista.
Ilmoita asiaton viesti
Kuikka on osittain oikeassa irrationaalisten pelkojen lietsomisesta. On syytä kuitenkin muistaa, että NATO:on, ilmastonmuutokseen ja finanssikapitalismiin liittyy ihan oikeita objektiivia ja konkreettia uhkia joita vastaan on syytä tunteakin pelkoa jos se pelko realisoituu toimina uhkia vastaan.
Maahanmuuttajat ja susihukkaset ovat yleisesti ottaen sen sijaan vaarattomampia vaikka jotkut yksittäiset yksilöt voivatkin muodostaa jonkun uhkan jollekin jossakin.
Olisi ehkä syytä pitää toisaalta maailman- tai ainakin maanosanlaajuiset ilmiöt ja organisaatiot sekä toisaalta yksilöt erillään uhkanmuodostajina.
Ilmoita asiaton viesti
On syytä muistaa, että Venäjään liittyy ihan oikeita ja konkreettisia uhkia, joita vastaan on syytä tunteakin pelkoa.
Ilmoita asiaton viesti
Käsittääkseni meihin ei kohdistu mitään uhkaa siltä(-kään) suunnalta ellemme me itse mene mukaan porukoihin jotka sellaisia uhkatilanteita rakentelevat. Ovat siis irrationaalisia kaikessa mielessä eli joko irrationaalisia kuvitelmia tai irrationaalisista liittoutumisista johtuvia. Ratiosta (lat.) ne ovat irrallaan molemmissa tapauksissa.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin. Erkki Tuomioja on kiteyttänyt tavoitteemme kirkkaaksi:
Emme luo minkäänlaista uhkaa suoraan emmekä erityisesti välillisesti kolmansien kautta rajojemme sisältä mihinkään ilmansuuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Mitähän ihmeen uhkan rakentamista se on, kun halutaan vahvistaa omaa puolustustaan? Onko se taas kerran niin, että Venäjä saa vahvistaa omaa puolustustaan, se ei ole uhka, mutta kun muut tekevät niin, se onkin sitten uhka?
Ilmoita asiaton viesti
Puolustusta vahvistetaan silloin kun joku uhkaa.
Suomella ei ole uhkaa (ellei se itse sitä aiheuta), Venäjällä taas on.
Ja se Venäjän uhka ei ole Suomi (ellei…).
Niin yksinkertaista se on.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin. Syyn ja seurauksen laki!
Ilmoita asiaton viesti
Jos uhataan vastatoimilla, kun halutaan vahvistaa puolustustaan, niin sekö ei ole uhka? Siin oman puolustuksen vahvistamisella aiheutetaan uhkaa… joo, älä viitsi Andersson.
Ilmoita asiaton viesti
Ei Suomen oman puolustuksen vahvistaminen aiheuta uhkaa, ellei sitä suoraan kohdisteta Venäjään. Se, mikä muodostaa Venäjälle uhkan, on Nato, ja jos Suomen puolustusta vahvistetaan lähentymällä Natoon, se muodostaa uhkan Venäjälle.
Siksi on ihan päivänselvää, että myös Suomen natohaikailijat aiheuttavat uhkan Naton viholliselle.
Ilmoita asiaton viesti
Miten koet Suomen liittymisen Nato – isäntämaa pöytäkirjalla suoraan amerikkalaisten harjoitusalueeksi …
Ilmoita asiaton viesti
Jos Anderssonilta kysytään, niin Venäjä ei uhkaa ketään, mutta kaikki muut uhkaavat Venäjää. Siis Venäjällä on oikeus varustautua, mutta muilla ei 😀
Ilmoita asiaton viesti
Varustelukierre alkaa aina jostain, ja yksi vahva merkki sille oli Suomen allekirjoittama Nato – isäntämaapöytäkirja.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, onko Venäjällä oikeus vastata itseään koskevaan lisääntyvään uhkaan – kerrotko tämän?
Ilmoita asiaton viesti
Mihin ihmeen lisääntyvään uhkaan? Milloin NATO on ilmoittanut suunnittelevansa hyökkäystä Venäjälle?
Ilmoita asiaton viesti
Eikö Kajanto vieläkään tunnista, että uhka on tunne jossa tunteen kokija tunnistaa kokeeko sitä vaiko ei? Niinpä siis NATO tai Kajantokaan eivät voi määritellä saati määrätä mitä tunteita venäläiset johtoaan myöten tulee tai saa kokea.
Venäläiset ovat moneen kertaan ilmoittaneet kokevansa NATOn olevan uhka ja monet läntiset NATO-johtajat ovat ilm oittaneet Venäjän vihollisekseen de facto.
Tässä tilanteessa meidän tulisi hyvin järkiperäisesti miettiä kannattaako meidän olla osa tuollaista uhkaa vai ei. Kannattaako meidän olla lähelläkään sellaista uhkaa jotta meitä ei siihen liitettäisi, ihan vain varmuuden vuoksi.
Ilmoita asiaton viesti
Milloin Venäjä on ilmoittanut suunnittelevansa hyökkäystä Suomeen – saa ajatella! Oletko lukenut Nato – isäntämaa pöytäkirjan – se on täällä kokonaisena – niin suomeksi kuin orig. englanniksi.
Ilmoita asiaton viesti
Luetteletko nuo uhat nyt konkreettisesti lukijoille, sillä uskon kaikkia kiinnostavan tietää ne!
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoittaako Kuikka Vaaliston keskellä kirkasta päivää näkemää ja 247. kommentissa esittelämää ja sen kaltaisia? Niistä on todellakin ratio ja tolkku kaukana.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedon loppuessa otetaan käyttöön mielikuvitus 😉
Ilmoita asiaton viesti
Kuikka.
Mitä nuo Venäjän-uhat ovat – siis jos Suomi ei liity Natoon?
Tosin eliitti on vastoin kansan valtaenemmistön tahtoa lähentänyt ja hivuttanut Suomea Natoon, joten sen operaation aiheuttaman uhkan voin jotenkin ymmärtää.
Ilmoita asiaton viesti
TORSTAINA, HELMIKUUTA 16, 2017
Nato – tämän päivän uhkaava pelikortti taitamattomissa käsissä – II
Tämä on täydennetty versio, joka lähetettiin laajana sähköpostauksena poliitikkojakoon —
…
(Uutisointi kertoi 11.2. HS Joonas Laitisen kirjoittamana jääkiekkokentän laidalta presidenttimme Sauli Niinistön ottaneen kantaa (Natoon)* seuraavasti: ”Pelatessa unohtaa kaiken, eikä näe eikä kuule mitään muuta”. Presidenttimme tietää erinomaisen tarkasti sijaintimme kartalla, eikä vain 1300 kilometriä yhteistä rajaa toisen ydinasesuurvallan kanssa – vaan Venäjälle eräät tärkeimmistä karttakoordinaateista ovat liki rajassamme kiinni. Kuolan niemimaan strategisten ydinsukellusveneiden huoltotukikohdat ja – telakat sekä Pietarin puolustusvyöhyke)
Nato on herkkä sana kansalaisillemme, sillä he ovat jo yli 10 vuotta vastustaneet sitä tiiviisti. Kaikki varteen otettavat ja mielipidetutkimusten vakuuttavin säännöin tehdyt selvitykset kertovat kirkkaasti kansamme tahdon – emme liity Natoon – yli 50 prosentin voimalla ilmaistuna. Tämän vuoksi laajoissa asiantuntijapiireissä ihmetellään tuon natokortin esillä pitoa – miksi, kenelle ja millä tavoitteella?
Merkittävää on se, että eräät vaikuttavat medialähteet ovat vuodesta toiseen yrittäneet kääntää kansalaistemme mielipidettä – selitellen milloin milläkin selitteellä, esimerkiksi ettei Natosta ole kerrottu puolueettomasti kaikkea ja kaikin osin. Tämä varmaan pitää paikkansa, sillä kertomukset ovat olleet liki puhtaan yksipuolisia, siis Natoon ujuttavia.
…
|* Sulkeissana Nato kysymysmerkillä on allekirjoittaneen lisäys
…
Ilmoita asiaton viesti
Turun puukottaja kertoi luulleensa, että suomalaiset sotilaat ovat Syyriassa, … eivät siellä, mutta sen sijasta Irakissa, Afganistanissa ja Malissa.
Ilmoita asiaton viesti
Kuva 1. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Tuossahan tuo kansakuntamme enemmistön ajatukset tulivat esille -ilman turhia asiakohotuksia!
Ilmoita asiaton viesti
Joko Ilkka on lukenut arvostamaansa tasavallan presidenttiimme liittyvän uutisen tämän päivä US:stä: ”Näin Sauli Niinistö todella ajattelee Vladimir Putinista – ”Uusi Hannibal””
Ilmoita asiaton viesti
En ole – täytyy lukea, silla Hannibal vertaus on kiintoisan rohkea!
”Hannibal Barka (247 eaa.–183 eaa.) oli karthagolainen poliitikko ja yksi antiikin ajan nerokkaimmista sotapäälliköistä. Hänet tunnetaan parhaiten toisen puunilaissodan aikaisista saavutuksistaan. … ”
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Hannibal –
.
Ilmoita asiaton viesti
Presidentti Sauli Niinistö pitää Venäjän presidentti Vladimir Putinia modernin ajan Hannibalina, joka uhkaa sivistystä eli Euroopan unionia, kerrotaan presidentin elämää käsittelevässä uutuuskirjassa Mäntyniemen herra (Into Kustannus).
Krimin miehityksen jälkeisinä vuosina Niinistö on verrannut keskusteluissa EU:ta antiikin Roomaan ja Venäjää kenraali Hannibalin johtamiin röyhkeisiin valloittajiin, kirjassa todetaan.
Osuva vertaus.
Ilmoita asiaton viesti
Siis kerrotaan, ei itse todennut. Ok – kirjoittaahan saa mitä kirjoittaja haluaa – ei siis Niinistön lausunto.
Ilmoita asiaton viesti
”Krimin miehityksen jälkeisinä vuosina NIINISTÖ ON VERRANNUT keskusteluissa EU:ta antiikin Roomaan ja Venäjää kenraali Hannibalin johtamiin röyhkeisiin valloittajiin, kirjassa todetaan. ”
Mitä asiaa et tässä ymmärrä?
Ilmoita asiaton viesti
Siis kirja toteaa, mutta toteaako Niinistö henkilökohtaisesti?
Ilmoita asiaton viesti
Siis nimität kirjoittajaa valehtelijaksi?
Ilmoita asiaton viesti
Siis kirjan tekijä niin sanoo, vai uskottavasti todistein osoittaa juuri Niinistön niin todenneen –
…
Ilmoita asiaton viesti
Tämä Kajannon esiinnostama kuulustaa todellakin kuvaavalta ja osuvalta.
Käsitys karthagolaisesta kenraali Hannibal Barca:sta (247 e.a.a. – n. 182 e.a.a.) n.s. kouluhistoriassa on vahvasti ja ainoastaan hänen vastustajiensa muodostama. Siinä roomalaiset demonisoivat vastustajansa kuten tapoihin on kuulunut keksien heille nimiä kuten barbaarit ja vandaalit.
Katsantokanta todellakin sopii hyvin S.Niiniston ja laajemmin n.s. läntistä arvoyhteisöä kannattavien käytökseen. Myös he demonisoivat vastustajansa.
Vestigia terrent sanoisi Horatius sivistyneempänä roomalaisena.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt meni asiaytimeen, myös laajemmin – tässä on juurisyy tähän vahvaan ”venäjänmyönteisyyteen” – on kysymys punnuksien tasapainottamisesta – siis idean mukaan, joka liittyy meihin arkisuomalaisiin – parjattua – usein vielä syyttään (ainakin osaksi) – kohtaan ryhdymme puolustamaan tätä. Emme siedä Suomessa vastuuihmisinä epäoikeudenmukaisuutta tarkasteluketjuihin, vaan haemme punnukset vaakaan, haluamme vastakkaisuudesta vähintäänkin tasa-arvoiseen tarkasteluun.
Se oli siinä!
…
Mikäli lännenmies saa liiaksi valtamedialta aiheetonta parjausta – ryhdyn puolustukseen, jotta löydämme tähänkin tasapainon! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Palataan tiukasti topicciin:
LAUANTAINA, TOUKOKUUTA 07, 2016
Suomi Nato-taistelualustaksi ja ohjusiskujen kohteeksi (?)
¨ paljastuuko seuraavaksi Nato – vuoto, paljastuspaperit Naton kustannuksista ja tavoitteista?
Olemme saaneet päämäärätietoisesti asetetun ulkoisen asiantuntijaryhmän Nato-selvityksen (a), olemme eläneet median Nato – Juhlaviikot (b) ja saimme vielä amerikkalaiset taistelujoukot ilmaisemaan USA-voimaa aivan Venäjän rajalle – F-15C taisteluhävittäjinä, US Army -taistelujoukkoina ja US Navy mukana ollen maihinnousurynnäkköoperaatioita –
Ja kaikki edellä mainittu vain muutamissa viikoissa ja nyt palan painikkeeksi luvataan kansamme ”hylkäämän” hallituksen Nato-ratkaisut (Nato-kanta) jo ennen Juhannusta! (d) … Näinkö meitä viedään kuin kuoriämpäriä uus-erkkolaisuutena (e) Naton suojiin, vaikka kansa suurena enemmistönä harjaa vastaan.
Palautetaanko mieliin puolustusministeri Jussi Niinistön (ps) ajatuksia vain puolen vuoden takaa ja mitä tuolloin oli maailmalta tapahtumakeskiöissä pinnalla – turvallisuuteen ja kansallisiin uhkiin liittyen.
…
a – Edustiko Nato-selvitys täyttä tietoa? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/216328-… –
b – Yle Nato-hurmiossa ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/04/yle-liki-hur… –
d – Hallituksemme Nato-kanta Juhannukseksi 2016 ~ http://www.hs.fi/politiikka/a1462249060497 –
e – Uus-erkkolaisuus ~ http://niklasherlin.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttu… – Linkki vie kustantaja Niklas Herlinin US – Vapaavuoropalstan tekstin kommenttiosioon [IL]
…
[U] Joukossa turvallisempaa vai uhka joutua joukon taistelualustaksi
(Yle aamussaan klo 9:07 lauantaina 21. marraskuuta 2015 haastatteli |1. puolustusministeri Jussi Niinistöä (ps.) – haastattelija kysyi terävän kysymyksen EU Lissabon sopimuksen |2. velvoittavan avunantoon liittyvästä lakimuutoksesta: ”Osallistuuko lakimuutoksen jälkeen Suomen armeija Syyrian kaltaisiin suoraan sotilas- ja hyökkäystoimintaan; siis sotiin muiden maille” *] – Jussi jätti kysymyksen auki ja kiersi sen kuin ’kissa kuuman puuron’)
…
*] Presidentti Sauli Niinistö, nyt 20.11.2015 ~ http://www.hs.fi/politiikka/a1447993331624 – ]
.
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/05/suomi-nato… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Jatketaan tiukasti topicin aihetta:
” … Natoon, vaikka ohi kansakunnan
On tunnettua, että Suomessa on kansalaisten näkökulmasta ’rujo ja hyytävä’ natottajien ydinryhmä |4, joka siekailematta olisi viemässä Suomea Natoon, jopa ohi kansanäänestyksen. Tuo sapeliryhmä on Kokoomuksen ikämies – osasto, ”johtajanaan” ilmeisimmin kansanedustaja Pertti Salolainen, mukana myös edustajat Ben Zyskowicz ja Ilkka Kanerva ja eduskunnasta lähtöpassit viime vaaleista saanut oikeustieteilijä Kimo Sasi.
Natosta on tehty paljon selvityksiä
[ Evl. ja tohtori Fred Blombergs ~ http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/erikoistutkija-… – ] [X]
Useiden poliitikkojen tavoite on ylläpitää Natoa estradilla, jos vaikka idän äkäinen karhu sattuisi oikeasti ärhentelemään ja näin saataisiin kansakuntamme enemmistö Naton taakse. Kansalta on kysytty joka vuosi mielipidettä Natosta, jo yli kymmenen vuoden ajan (välissä ollen ’krimit |5 ja ukrainat’) – eikä yhtenäkään natovastustus ole laskenut alle 50 prosentin |6. Naton myönteisiä on olut vaihtelevasti 17 – 27 prosenttiin haastatelluista. Edes Ruotsin epätodennäköinen liittyminen Natoon ei hetkauta suomalaisia |7
Miksi kansakuntamme ei halua Natoon?
Syy lienee yksinkertainen, olemme lukeneet historiamme. Talvisodan aaton vaiheet ovat kohtuullisen hyvin dokumentoidut |8, ja olemassa on vahva näkemys, että Talvisota olisi voitu välttää taitavammalla ulko- ja idänpolitiikalla. Ehkä – ehkä ei.
Nyt suomalaiset ovat eläneet rauhan aikaa toiseksi pisimmän jaksonsa, sitten Suuriruhtinaskunta-ajan; yli 70 vuotta – ellei englantilaisten hyökkäilyjä rannoillemme Krimin sodan aikana lueta sotimiseksi.
Suomalaiset tietävät erikoisasemamme
Me olemme kiinni Venäjässä – se on maantiedettä. Me olemme miltei kiinni Pietarissa ja Kuolan niemimaassa. Tiedämme Kuolassa olevan Venäjän tärkein puolustusargumentti |9 – atomisukellusveneet, joiden vuoksi niiden Kuolan tukikohdat ovat varmasti Naton/ USA’ n hyökkäyskartoissa – ja Suomi on välissä.
Venäjä seuraa tarkasti kykyämme, jossa voimme estää Naton/ USA’ n tunkeutumisen kauttamme Kuolaan. Mikäli me olemme sotilaallisesti puolueeton – ei Nato käytä ilmatilaamme Norjasta Kuolaan! Näin ainakin uskomme – uskooko Venäjä, emme tiedä. Mitä merkitsee allekirjoitettu ’Nato – Isäntämaa’ pöytäkirja? |10
Suomalaiset tietävät, että Pietari on miltei natomeren – Itämeren pohjukassa. Pietari on erittäin tärkeä kaupunki ja Venäjä puolustaa Pietarin, entisen Leningradin varmasti kaikin keinoin. Mikäli Suomi olisi Natossa, olisi Itämeri lopullisesti natomeri.
Suomi on Pietarin takuu – ja jos osaamme olla vakuuttavia puolustuskykymme osalta, emmekä ole Natossa – voi Venäjä luottaa kykyymme pitää vieraat joukot poissa Ahvenanmaalta |11 ja Suomenlahden rannoiltamme. Tässä ovat samalla ne syyt, miksi Suomi haluaa pitää asevelvollisuusarmeijan ja riittävän reservin ja kunnolliset aseet – se on osa uskottavuuttamme |12.
Suomen kansa tietää historiansa lukeneena,
… että Talvisodassakin armeijamme oli kaukana, ulkopuolella niiltä rajoilta, jotka sitten lopulta jouduttiin luovuttamaan – siis armeijamme toimi erinomaisesti ylivoimaista hyökkääjää vastaan jo vuosina 1939 – 1940. Nyt asetelmamme ovat paljon paremmat, jos olisi pakko sellainen vertailu tehdä. Ydinaseita ei rajoillamme käytetä – ehkä silloin, jos olisimme Natossa (?)…
Venäjän kauppa jatkuu myös EU-pakotteiden jälkeenkin
[Sahasimmeko oksan millä istuimme? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/kosto-romahd… – ] … ”
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/04/presidentt… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Ja edelleen tiukasti topicciin kiinni:
SUNNUNTAINA, HELMIKUUTA 04, 2007
Nato, Venäjä ja suomalainen yhteishenki – linkki ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/02/nato-venj-ja… –
[Ye -majuri Rainer Peltoniemi väitteli Natoon liittymisen vaikutuksista ja siihen liittyi näkökulmia niin Nato-hyödyistä kuin haitoista – yritetäänkö nyt sinänsä tasapuolisella väitöskirjalla kääntää kansalaisten katseita läntiseen eilisen päivän sotilasliittoon, miksi väitös oli juuri nyt?]
Suomen kansa ei kysellyt puolustusliittojen perään silloin kun käsky kävi rajoille puolustamaan isänmaata. Huolimatta kansalaissodasta 20 -vuotta aiemmin, kansa oli yhtenä rintamana Stalinin haittatekijänä kuvittelemaansa Suomen valloitukseen.
Kansalaiset ottivat asiat omakseen –
… puolustivat maansa ja pitivät sen myös myöhemmin yhden liittolaisen, Saksan osa-avulla, itsenäisenä. Neuvostoliiton generalissimus Josif Stalin antoi arvon suunnattomalle yhteishengelle ja jätti Suomen valloittamatta; tuli kiire Berliiniin ja Suomi olisi maksanut liikaa Puna-armeijalle. Suomi pysyi itsenäisenä, pysyi edelleen myös kylmät sodat, kuumat Kekkos-kaudet ja vieläpä noottikriisit ja armeijoiden yhteisharjoitusehdotustenkin yli.
Nykyinen Venäjä ymmärtää, että Suomi on vaikea vastus
Suomalainen luonne on sisukas, kun on kysymys oman maan puolustuksesta. Nythän meillä on vain yksi mahdollinen uhka, ikiaikainen Venäjä, joka meille myös itsenäisyyden antoi ja ”vapautti” Ruotsin vallasta. Suomi sai ainutlaatuisen rajalla olon ominaisuuden, joka luo mahdollisuuksia olla Venäjä-asiantuntija.
Suomessa on juuri nyt sinnikäs vaikuttajajoukko,
.. joka ajaa Suomea Natoon kuin köyttä vessanpyttyyn. Suomi EU:n täysjäsenenä saa sen turvallisuuden, mitä se tarvitsee. Sehän on nykyisin enempikin taloudellista turvaa ja vakautta. Sitoutumattomuus Natoon tuottaa erityisasemaa Venäjän kanssa, jo nyt Venäjä on Suomen suurin kauppakumppani. Kumarrus Natolle on pyllistys Venäjälle.
Venäjän todelliset johtajat tietävät, että Suomi ei ole helposti uhattavissa,
… saati sitten valloitettavissa. Mitä muuten Venäjä hyötyy Suomen valloituksesta, kun se ei sitä tehnyt syksyllä 1944:kään. Suomi on liittoutumattomana erinomainen kumppani Venäjälle. Huomenna Suomi voi olla erikoissuhteessa osaajana myös muuta EU:ta ajatellen, vallankin kun suurin osa EU:ta on Natossa. Mikäli Suomi on Natossa, olemme myös automaattisesti Venäjän atomiaseiden maalitaulu, läheisyydestämme huolimatta.
Miksi ja millä todellisella argumentaatiolla eräät piirit ajavat Suomea Natoon,
… onko heille jäänyt menneisyyden muistot, epäluulot ja ylpeys länsimaalaisuudestaan levynä pyörimään tyhjään ajatusmaailmakoneistoon. Unohtuiko heiltä, että olemme eläneet idän ja lännen etuvartiona vuosisadat. Unohtuiko heiltä, että Suomi on arvostettu korkealle omastakin kyvystään huolehtia jopa miltei yksin itsestään. Suomi ei tarvitse Natoa, Suomen kansa ei sitä liittoa halua. Suomi on luotu vaikeina aikoina itää haistelevaksi länsimieliseksi maaksi, joka osaa elää rajalla luoden menestystä taloudessa niin idästä kuin lännestä.
Venäjä tulee jäämään enemmän yksin Euroopassa,
… toisaalla Venäjä saa kumppanikseen idästä Kiinan ja Intian – nämä ovat huomisen menestyjät. Tämä vuosisata on idän vuosisata |1. Venäjä maapallon raaka-aineaittana, Kiina maapallon liukuhihnana ja Intia maapallon ohjelmisto-osaamisen tulevana keskuksena muodostavat ylivoimaisen koalition, jossa Suomen Venäjän asiantuntijana on hyvä olla puolueettomuussuhteessa. Erityisasemastaan huolimatta Suomi on osa EU:ta, joka on riippuvainen – tahtoi tai ei – vähintään seuraavat 10 – 15 vuotta Venäjän energiasta ja markkinoista omille tuotteilleen.
Paras puolustus Venäjän karhun syleilyyn on kauppa tämän kanssa
Kaupankäyntiin taas Venäjällä kuuluu kulttuurin ja historian tuntemus, arvostus kumppaniaan kohtaan ja rehti meininki. Voisimme lisäksi opiskella Venäjän kieltä ja löytää kaupallisia kohteita myös kolmansista maista – näillä eväillä velivenäläinen ei ehdi pohtia kovin sotaisasti meidän suuntaan |2, kun kaupallisilta kiireiltään eivät siihen ehdi. Lisäksi meitä odottaa bonuksena Karjala liittoutumattomuudestamme. Nato Suomena voimme lopullisesti heittää hyvästit Karjalan palautukselle!
…
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2017/02/nato-taman… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Kansakunta jyrähti! *hih*
Huomasitko, että kyseessä oli galluptutkimus, johon jyrähtämään pääsi muutama sata kansalaista? Huomasitko, että kyseessä oli haastattelututkimus kuvitteellisesta tilanteesta?
Jokainen, joka sanoo olevansa liittoutumista vastaan, sanoo tietenkin olevansa sitä mieltä, sanoipa presidentti mitä tahansa. Mutta oikeassa tilanteessa, jos presidentti Niinistö sanoo, että on Suomen edun mukaista, että liitymme Natoon, yli 50 % kansasta kertoo, että he ovat olleet Naton kannattajia koko ajan. Vastustajien leiri kutistuu heti alle 20 %:iin.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä on nyt vastakkain vakuuttava noin 1000 otoksella tehty ammattimainen haastattelu – asiantuntijayrityksen taholta ja yksittäisen lukijan kansalaismielipide, joka tietenkin on yhtä arvokas kuin mikä tahansa muu yksittäinen ajatus – olisi se sitten kuinka utopistinen tahansa —
Ilmoita asiaton viesti
Älä, Ilkka, höpsöttele!
Kun tuo sama vakuuttava ammattimainen haastatteluasiantuntijayritys tekee ammattimaisen haastattelun, jossa 7 tähden liike on seurassa muut jakamassa 3,5 %:n kannattajaryhmän pottia IPUn, Piraattien, Kansalaispuolueen, Nukkuvien ja Liberaalipuolueen kanssa, sinä väität, että Paavo Väyrysellä olisi kuitenkin 180 000 äänen joukko takataskussaan.
Nyt kun mittaavat Nato-vastustajille enemmistöä, gallupfirma muuttuu luotettavaksi. Olet sinä epeli, Ilkka Luoma!
Mutta niin pitkään, kun presidenttimme sopii kahdenvälisillä sopimuksilla turvatakuita Suomelle, hänellä ei ole aikaa Nato-jäsenyydelle antaa paukkuja. Katsotaan sitten, kun presidentiltä usko noihin kahdenvälisiin rupattelutuokioihin loppuu ja hän ottaa lakin kouraansa ja vetoaa kansaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Ohi topicin, mutta kyselyissä ei mainita tuota 7-Tähden liikettä, kuin ei todennäköisesti Kansalaispuolue – Kapuakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ei mainita, se on ryhmässä muut, kuten sanoin.
Ilmoita asiaton viesti
Miten kallupoitu merkkaa itsensä /-tähteä liikkeeseen, kun sellaista ei ole luettelossa? Eikä edes sanotussa luettelossa!
Ilmoita asiaton viesti
Kun gallupoitu kertoo äänestävänsä 7 -tähteä, haastattelija merkkaa rastin ruutuun muut.
Ilmoita asiaton viesti
Otahan selvää kysyykö kallupoija 7-tähden liikkeen kannatusta – esimerkiksi luetteloa eduskunnan ulkopuolisesista puolueista/ ryhmistä/ hankkeista puolueiksi – näyttämällä/ esittämällä …
Ilmoita asiaton viesti
Takaisin ja tiukasti topicciin:
…
PERJANTAINA, ELOKUUTA 14, 2015
Mistä luodaan systemaattista Venäjän uhkaa?
!
(Jo tasavallan presidentti Sauli Niinistö -kin on joutunut puuttumaan valtamediamme ja eräiden valtapoliitikkojen voimakkaaseen ’venäjäuhan luontiin’ 1] – esimerkkinä olkoot vaikkapa Ahvenanmaa 2] … kansalaiset ’Erkki ja Liisa’ pitävät vakaan linjansa – eivät halua suurena enemmistönä Natoon 3] …)
” … Uhkaa Venäjästä on luotu yleensä ainan ennen vaaleja
[ … miten oli vuonna 2007 … ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/miksi-juuri-… – ]
Venäjä on karhu, jonka tavat on syytä tuntea. Kiinalaiset oivalsivat tuhansia vuosia sitten kaksi erinomaista kansanviisautta: ”Pidä viholliset kaukana ja ystävät lähellä” sekä ”Ellet voita vihollistasi, tee siitä ystävä”.
Nyt tuntuu siltä, että nämä kansanviisauden ovat istahtaneet syvästi suomalaisiin kansalaisiin ’Liisaan ja Erkkiin’, siksi fiksusti he komppaavat meidän omaa kansanviisautta: ”Viisauden alku lähtee tosiasioiden tunnustamisesta” – presidentti J.K. Paasikivi.
Suomessa ei Venäjää pelätä
[ … emme pelkää, ehkä epäluuloa havaittavissa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/10/suomalainen-… – ]
Ilta-Sanomat järjesti puolitotuudellisen ”kansalaiskallupin” kysymällä netissä lukijoilta – Pelkäätkö Venäjää? Ja kansa vastasi noin 40.000 ruksauksen voimalla – 60% sanoi ’en’. Loppu 40% tunnusti pelkäävänsä Venäjää – ’kyllä’, mutta miksi?
Tiedämme senkin, että EU-pakotteet ja niiden vastatoimet ovat iskeneet rajusti maahamme 0] – me pelkäämme taloudellisia seurauksia, muun muassa satoja valiolaisia on menettänyt toistaiseksi työnsä, kun jogurtit eivät enää juustojen kera virtaa Venäjälle. Muistamme senkin, etä nykyinen valtiovarainiminsteri Alex Stubb kertoi, että Venäjä pakotteet tuskin ’kosmetiikkaa enempää varjostavat maatamme’ (ei sanatarkka lainaus).
Uhka!
Mikä onkaan meille se todellinen uhka? Se on leviävä terrorismi – ISIS 11]. Se on yllättäen ylistetty Nato, joka USA’ n mahtavoittamana selätti eduskuntamme ja sai Nato-Isäntämaa pöytäkirjansa 12], jota muuten Ruotsi ei edes ratifioinut! Tuo pöytäkirja mahdollistaa kutsusta Naton sisäänpääsyn suvereenina toimijana maahamme – jossain (luodussa) konfliktitilanteessa.
Tuo ylläoleva konflikti voi olla Nato/USA’ n syöksy Lappimme läpi Venäjän Kuolan niemimaalle 13], jossa sijaitsevat Venäjän viimeisen iskun uhka – eli ydinsukellusveneet – Typhoonit 14] ja Borei -luokka 15] sekä niiden Bulava monikärkiydinohjukset 16]. Tätä voimapotentiaalia USA pelkää ja on varmasti varautunut iskemaan niiden kotipesiin – sopivassa hetkessä. Tämä ominaisuus luo meille tilanteen, jossa olemme taistelukenttä ja -alusta – kuten Virokin.
Peittääkseen tämän edellä mainitun skenaarion USA’ n puolesta – UPI-FIIA Charly Salonius-Pasternak kehitti amerikklaisen ajatushautomon villin haudonnan Ahvenanmaasta, jonka koukun matoineen nykyinen puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) nielaisi 17].
Suomi Natoon, vaikka ohi kansanäänestyksen!
[ … Kokoomuksen koppalakkiosasto jenkaa Suomea Natoon, jopa ohi kansanäänestyksen liittymisestä! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/koppalakkios… – ] …
.
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2015/08/mista-luod… –
.
Ilmoita asiaton viesti