Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Turun terrori-iskun vuosipäivä

  • Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ...
    Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ...

Mitä opimme, onko mikään muuttunut? Ei ole, vain se, että poliisi syynää tarkemmin ihmisiä, annettuja vinkkejä ja katselee ahkerammin seurantakameroita. Entä juurisyyt – onko niitä pohdittu? Ei ole – olisiko nyt aika, kaksi menehtyi turhaan, aivan turhaan – tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta seuraava voidaan estää.

HS-Toni Lehtinen: Turun terrori-iskusta on tänään kulunut vuosi – Miten teko muutti Suomea?

[ ~ https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005795172.html - ]

Ote: ” … Julkaistu: 18.8. 2018 - 2:00, Päivitetty: 18.8. 2018 - 6:19 …

Tasan vuosi sitten 18. elokuuta Turussa tehtiin Suomen historian ensimmäinen terroriteko.

Turvapaikanhakijana Suomeen tullut marokkolaismies veti Turun kauppatorilla kaksi keittiöveistä esiin ja pyrki puukottamaan mahdollisimman monta ihmistä. Iskussa kuoli kaksi ihmistä, 31-vuotias ja 65-vuotias nainen. Sen lisäksi iskussa haavoittui kahdeksan ihmistä.

Inhimillisen kärsimyksen lisäksi Turun isku vaikutti myös laajasti suomalaiseen yhteiskuntaan, suomalaisten turvallisuudentunteeseen sekä julkiseen keskusteluun vihapuheesta ja maahanmuutosta. … ”

Lukijakommentti – Ilkka Luoma ”Ei juuri mitenkään. Suomalaiset sotilaat ovat yhä Irakissa, Afganistanissa ja Afrikan Malissa. Ei siltäkään osin, että olisimme perehtyneet aiheen juurisyihin. Turun iskijä oli kertonut kuulleensa, että suomalaisia sotilaita on Syyriassa. Emme ole selvittäneet millaisia mahdollisia yhteyksiä entisellä kolonialismilla (siirtomaaisännyydellä) on maahanmuuton kautta terrori-iskuihin”

 

 

Näin kirjoitimme jo joulukuussa 2016 – TIEDE/ Keskustelut [copy][LINK]

~ https://www.tiede.fi/keskustelu/70608/milloin-saamme-terrorismin-ensi-iskun-edesautoimmeko-sita?changed=1481653714 -

Valtiomme ulkopoliittinen johto teki uhkarohkeat päätökset lähettää omia sotilaita kriisipesäkkeisiin, joihin meillä ei ole mitään asiaa. EU – solidaarisuudessa ja ”eeuuismin”* innoittamina suomalaisia sotilaita lähetettiin Afganistaniin, Irakiin ja Maliin. Kohtalokas kysymys: ”Kuka/ ketkä kantavat vastuun, jos käy pelätty tapahtuma – terrorismi iskee Suomeen, ja osattomat ja viattomat siviilimme kärsivät?)

[ … kansalainen Erkki veteraanina kävi rintamalle Talvisodassa, kun valtakuntamme itsenäisyys oli uhattuna. Erkki ei epäröinyt, asia oli meidän kaikkien yhteinen – isänmaa oli vaarassa ja pojat suorittivat velvollisuutensa ja tie vei rintamille ja itsenäisyys pelastui …

… kansalainen Liisa on ihmetellyt jo kolme kertaa, miksi poikiamme lähetään maan ääriin, vieraiden sotiin, joihin meillä ei ole mitään asiaa – ei koske isänmaatamme, ei uhkaa meille, eikä edes liity meihin millään tavoin – eihän vain ole niin, että pikaistussyin lähdimme puolustamaan läntisen maailman käsitystä yhteiskunnasta |1, elämästä ja tavoista olla yhteisöissä … ]

Olemme Afganistanissa jo sodan osapuoli |2, sanotaan mitä tahansa. Meillä ei ole myöskään mitään osaa Irakissa kurdien kanssa |3 – kouluttaessamme heitä sotimaan aiheista, jotka ovat meistä yhtä kaukana kuin itä lännestä. Afrikan Mali on vieläkin etäisempi valtio |4 ja sinne pakottauduimme solidaarisuudesta eeuuismiin ja Ranskan pyynnöstä.

..jatkuu... [Osa I]

 

Sama teksti US – Puheenvuorossa – kokonaan:

~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/227801-milloin-saamme-terrorismin-ensi-iskun-edesautoimmeko-sita -

 

Keskustelu jatkuu ---

IL/BLOG ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/12/milloin-saamme-terrorismin-ensi-iskun.html -

 

...

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä


 


 

 

 

 

 

 

FB FB FB VU T 24 BL BL BL

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (89 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

.
|E Leikkautuuko terrorismi? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/ranskalainen... -

...
" ... [ … lännenmies uskoo demokratiaan ja sananvapauteen. Lännenmiehille on kehittynyt myös omanlaisensa huumori, nälvintä ja pilapiirrosmainen halvennus – olemmeko oivaltaneet, ettei maapallo jatku loputtomasti länteen? … ]

Aurinkokin nousee idästä. Sananvapauteen kuuluu myös tahdikkuus, tarkkanäköisyys, toisen vakaumuksen kunnioitus ja oman reviirin 3] ylittävä näkökyky. Lännenmiehen huumori ei ole kaikille huumoria. Koko maailma ei ole lännettynyt – itseasiassa läntinen tapa nähdä elämää ja uskoa on maapallovähemmistössä.

Muistammeko eurooppalaisjohteisen löytöretkeilyn ja -ryöstelyn ristin ja miekan 4] voimalla? Luimmeko historiasta kuinka 'maailmojen löytäjät' keräsivät muiden kultaa kuninkaidensa pohjattomiin aarrekammioihin 5] ja paaville pakolla uskovaisia – vaikka miekalla. ... "

.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Turussakin on jo satoja äärijihadisteja, tulevaisuudessa niitä on jo tuhansia. Tätä "kehitystä" ei tule poliitikot saamaan kuriin ikinä. Luulen vielä että suurin osa on yhteiskunnan varoilla eläviä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

LAUANTAINA, TAMMIKUUTA 10, 2015

Ranskalainen giljotiini - leikkaako terrorismin
~ http://ilkkaluoma.blogspot.com/2015/01/ranskalaine... -
...

Jokainen tappaja, niin lännestä kuin idästä

… on ollut kaksivuotiaana se vilpitön ja utelias lapsi, josta odotettiin perheen jatkajaa niine hyvein, pahein ja perinnöin mitä vanhemmat tai sijaisvanhemmat pystyivät tarjoamaan. Millainen vastuu syntyy perheestä, kotikasvatuksesta 17] – kulttuureista ja tavoista, joissa lapsi eli ja kasvoi?

Sananvapauden mekasta, USA:sta kantautuu yhä enemmän siviiliväkivaltaa –

… yhteiskunta on sairas. Työttömät värvätään palkollisarmeijoiksi vieraiden sotiin viemään demokratiaa 18] ihmisille, jotka eivät ole siihen edes tottuneet. Lännenmiehen hyve ei ole välttämättä kaikkien hyve, vaan jopa pahe (Libya 19], Syyria 20], Irak ja Afganistan 21] – miksi valkoinen mies puuttuu muiden kolmansien sisäisiin asioihin – onko pontimena sanavapaus ja demokratiahokema?

...
Miksi nuori kapinoi?

Työttömyys ja tekemättömyys ovat siemen ja alusta. Ihminen on tarkoitettu tekemään työtä – liika vapaa-aika herättelee ajatuksia 22], joista etsitään hyväksyntää, tarpeelliseksi tuntemista ja hyödyllisyyttä edes joillekin.

Keille näillä murhaiskuilla tuotetaan hyödyllisyyttä? Nämä nuorukaiset ovat vain työvälineitä, heidät on uskoteltu 'oikealla tielle', vaikka mikään uskonto ei hyväksy ihmisten tappamista. Tosin valkoiset sodissaan atomipommeineen, vietnameineen, afganistaneineen ja ukrainoineen juurikin operoivat tappamisen kentillä – jonkin siunaamana ja hyväksymänä – keiden!?

Ranska koki siirtolaismellakat jo 10 vuotta sitten –
[ … Ranskan mellakat siirtyivät toiseen vaiheeseen! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/11/ranskan-mell... - ]

… jolloin poliisin tappama nuorukainen herätti yhteenkuuluvuutta toimettomissa nuorissa. Samalla tavalla poliisin tappama musta yhdisti Yhdysvalloissa 'markkinatalous-yhteiskunnan alakastiin' kuuluvat barrikaadeille. Miksi me kategorioimme tappamisen – osa on hyväksyttyä ja osa hyväksymätöntä. Mikä ajaa kostamaan ja mikä tuo hyväksynnän tälle kierteen synnyttäjälle.

~ x -

.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

>.....liika vapaa-aika herättelee ajatuksia , joista etsitään hyväksyntää, tarpeelliseksi tuntemista ja hyödyllisyyttä edes joillekin.

ooo

Kyllä.
"Joutilaisuus on pirun verstas"

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #14

Supo pitää Suomeen kohdistuvaa terroriuhkaa yhä kohonneena, vaikka terrorismi vähenee maailmalla – Supon tarkkailemien kohdehenkilöiden ”kytkökset vakavammasta päästä” -HS
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005798859.html -
...

Ilkka Luoma 22.8.2018 - 9:21

Aivan ensimmäiseksi: Nytkään ei tässä jutussa käsitelty terrorismin juurisyitä, miksi? Joskus joku tai jotkut voisivat tehdä aitoa tutkivaa journalismia ja perehtyä syihin syviin ja kausaliteetin lakeihin (syy ja seuraus) miksi esimerkiksi ISIS syntyi ja mitkä olivat Afganistanin sodankin (2001-) sytyttäneen New-Yorkin 9/11 iskun perimmäiset motiivit.

Nyt lähinnä kerrotaan uhriluvuista, ehkä se on dramaattisempaa kuin juurisyiden pohdiskelu?

Huomiota herättävät eniten terrori-iskuihin joutuneet Irak ja Afganistan, minkä yhteisen nimittäjä löydämme sinne? Aivan oikein: Maailmanpoliisi USA' n. Huomaamme myös, että Nato-valtioit kohtaavat Euroopassa eniten terrori-iskuja.

Olisiko aika haastatella vaikkapa arabivaltioiden ja afrikkalaisten vaikuttajia kuin historioitsijoita - heidän mielipiteistään näihin terroritoimiin? Saisimmeko samalla selville Turun puukkoiskun juurisyitä?

.

Samuli Karjalainen

Siinä olen samaa mieltä, että oli tyhmää lähettää suomalaisia sotilaita puolustamaan Barzanin ja Ocalanin kultteja. Afganistanin kansaakaan ei meidän mielestäni tarvitse kiusata. Ihailemasi Kekkonen on kuitenkin syypää siihen miksi Suomi haluaa olla rauhaa turvaava lääkäri. Meidän sotilaita oli aikoinaan Libanonissakin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Suuri ero - Libanon oli YK-rauhanturvaamisoperaatio, jota johti YK-organisaatio, ei Nato ja US, kuten Afganistanissa ...

...

[2010]” … Suomalainen neuvottelija, ollakseen uskottava kaikkia osapuolia ajatellen - ei voi neuvottelevana kansalaisena olla maasta, joka kuuluu johonkin etujärjestöön sotilaallisesti 3/. Suomalaisen neuvottelijan pitää olla lähtökohdiltaan puolueeton - se luo uskottavuutta ja neuvotteluvarmuutta.

Mari Kiviniemi teki rohkean vedon ja herätti samalla ulkopolitiikan johtajan, presidentin - Tarja Halonen toppuutteli Kiviniemeä, mutta ei voinut kieltää Kiviniemen ehdotusta, koska se on hyvä ja kaikki ovat siitä samaa mieltä, että rauha on erinomainen asia. Kiviniemi yllätti monet, sillä ehdotus ja ajatus on jämäkkä etelä-pohjalainen veto, jossa maistuu tekemisen meininki … ote linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2010/12/suomella-on-... – alta, vuodelta 2010

.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Ei pidä sotkea perinteistä ja aitoa rauhanturvaamista nykyisiin "rauhaanpakottamisiin" joiksi sotaa on alettu orwellilaisesti kutsua.

Oikeassa ja aidossa rauhanturvaamisessa rauhanturvaajat menevät molempien aiemmin sotineiden mutta vähintään aselevon sopineiden osapuolten väliin molempien osapuolten suostumuksella ja luottamuksella sen jälkeen kun molemmat osapuolet ovat lopettaneet sotatoimet. Rauhanturvaajat eivät sodi vaan ovat eikaisemmin sotineiden välissä tarkkaillen, raportoiden ja pitämässä osapuolia turvallisesti erossa toisistaan jotta vahingot ja provokaatiot eivät aloittaisi sotimista uudelleen sinä aikana kun neuvotellaan pysyvämpi rauha.

Huom: Suomalaisia sotilaita ei ole eikä ole ollut Kurdistanissa, Libanonissa m.m. kylläkin. Barzanit ovat kurdiheimo pohjoisesta Irakista eikä kultti. Kansainvälisesti tunnetuin heistä lienee Irakin kurdistanin ex-presidentti ja puoluejohtaja Mesûd Barzanî (translitteroidaan myös "Masoud"). A.Öcalan taas on turkkilaisten vankilassa pitämä kurdipoliitikko ja puoluejohtaja sekä teoreetikko joka on yrittänyt kehittää etenkin kommunalismia. Hän on kotoisin iätisen Turkin kurdialueilta. Ei siis kultti hänkään vaikka onkin tunnettu ja monien kurdien suorastaan kansallissankarina pitämä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[* ”[2006] … Maailmassa on aina välienselvittelyä, ja väsyttyään sotimiseen osapuolet haluavat erotuomareiksi puolueettomia joukkoja, joilla on silmää ihmisyyteen, osaamista auttamiseen ja jämäkkyyttä ohjaamiseen. Kaikkea tätä ovat suomalaiset rauhanturvaajat.

Sodat eivät lopu maailmasta, suomalaisia tarvitaan runsaasti eri kriisipesäkkeissä. Suomalaisuudesta voisi tulla käsite ammattijoukoista, joihin luotetaan. Vaativa työ vaatii aina uhrinsa. Jokainen suomalainen maailmalle lähtiessään tietää riskit … ” ote linkin

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/09/vapaaehtoine...

alta, vuodelta 2006

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

...
Automaatio ja alkava massarobotisaatio tuottaa massoittain uusia työttömiä
[ … automaatio ajaa meidät palvelemaan toinen toisiamme! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/02/automaatio-a... - ]

Revenneet tuloerot 0] ovat alistaneet väestöä erilaisiin ryhmiin – tylyinpänä nuorisotyöttömyys, joka ajelehdituttaa tekemättömyyteen 11]. Syntyy otollinen populaatio ryhtyä johonkin, jossa saa tekemistä, arvostusta ja mikä lohduttominta – uskoa, että ollaan oikean asian tiellä!

Agitaattorit *] iskevät juuri näihin nuoriin 12], joille yhteiskunta, jolle työn 13] pitäisi olla pyhin maallisista asioista – ei tarjoa kuin virastojonoja haku- ja anomuskaavakkeiden viidakkoon. Toimelias nuori 14] kyllästyi kynäilyyn, kuunteli kavereita, osallistui ryhmäohjailuun ja oli altis lupaaville puheille. Syntyi mellakoinnin 15], väkivallan ja ”sielulle toimintaa” ryhmien alusta, jotka nyt esiintyvät joukkoina tai yksilöinä – Pariisista Norjan ”breiviikkiläisyyteen” 16]. Missä meni vikaan?
….
*] (ISIL/ISIS) Agitaattorit ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?... - [15711]

Tuo ylläoleva linkki ei enää toimi, tulisi käyttää tätä:

499 lukijakommenttia aiheesta "Pelottava ISIS leviää maailmalle - mutta miksi?" linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - alta. ORIG -16.09.2014

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Ja höpö höpö.

Teollisuusrobottien käytössä Suomi on maailmassa kymmenen kärkimaan huitteilla ja työllistäjänä teollisuuden osuus on vajaat 20%.
Robotit ovat isokokoisia ja niillä on rajalliset liikeradat. Työn on oltava standardisoitua, että niitä kannattaa käyttää.
Suomen kaltaisessa maassa robotit ovat tärkeä kilpailuetu. Suomessa ei juuri tehdä massatuotteita kuluttajille vaan tuotantosarjat ovat pieniä.
Kun Ukin autotehdas osti robotteja, palkattiin niitä hoitamaan useampi ihminen per robotti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Autorobotiikka on kasvutalouden illallinen,

jonka jälkeen seuraavan aamun aamiaiseen ei enää ravintoeväitä riitä. Tämä tarkoittaa nykyisen kasvuhokematalouden romahdusta ja paluusta menneisyyteen. Menneisyydestä siintää biosfäärin vuosimiljoonainen omavaraistalous, jossa jokainen yksilö ”aikuistuessaan” vastaa vain itsestään ja hyväksyy reviirit ja niiden puolustamisen.

Muu kuin reviirillisyys 6] on ollut ihmisitsekkyyshömppää, jolla aikaansaatiin ylivertainen kyky luoda uutta kulutettavaa – nopeammin, helpommin, lisääntyvämmin ja lopulta biorakenteita särkevämmin.

~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2014/01/kulutushok... -

...

5] Robotisaatio 1! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/152322-... -

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #10

Englannissa 1800-luvulla luddiitit vastustivat teollista vallankumousta vastaavin argumentein.

Robotit ja automaatio tulevat kotitalouksiinkin.
Robotin ohjelmoinnissa siirrytään yksinkertaisten algoritmien kehittelystä biomimetiikan suuntaan ja oppia ja inspiraatiota haetaan luonnosta ja ihmiskehosta. Esimerkiksi aivotutkimuksella on paljon annettavaa robotin kontrollialgoritmeille.

Palvelurobotit voivat esimerkiksi tukea vanhuksia kotona asumisessa ja auttaa heitä kodin askareissa, jotta yhä harvempi joutuisi ennenaikaisesti laitoshoitoon.

Eläimien reviirien soveltaminen ihmisyhteisöön ei oikein toimi. Aikoinaan luonnonolosuhteet vaikuttivat siihen, mihin talo rakennettiin ja pellot raivattiin. Kaupunkilaiset muodostavat nykyään enemmistön maailman asukkaista ja heidän määränsä kasvaa nopeasti. Kaupungeissa asutaan päällekäin. Vastaavasti Suomessa maaseutu tyhjenee ja alkutuotannon osuus on alle 3%.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #13

Itse asiassa kutomakoneita särkeneet luddiitit taisivat olla enemmänkin kilpailevia kutomoyrittäjien organisoimia järjestäytyneitä organisaatioita joiden mielestä uusi tuotantotapa antoi kohtuutonta etua sitä käyttäville.

Onhan syytä muistaa, että luddiitit eivät särkeneet niiden tehtailijoiden koneita jotka pidättäytyivät vanhoissa hinnoittelumekanismeissa vaikka käyttivätkin uusia koneita. Kyse oli siis vanhan kiltoihin perustuvan feodaaliajan markkinamekanismien puolustamisesta uutta kapitalismia vastaan eikä niinkään teknologiasta.

---
Nykyään todellakin rakennetaan teollisesti ja kaupunkimaisesti paikoihin joihin ei aiemmin olisi rakennettu ja sitten tulvat pääsevät yllättämään joka kevät ja joskus syksylläkin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #17

Merkittävin tapahtumaketju lisääntymisenä on materiaalien jatkuvasti lisääntyvä käyttö - kun automaatio sallii yhä enemmän kulutusta yhä useammille ..., mutta:

.
2] Robotit korvaavat ihmiset? ~ http://ilkkaluoma.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuur... -

3] Automaatio ajaa meidät palvelemaan toinen toisiamme ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/02/automaatio-a... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

[2014] " ... Me olemme maailmanlaajuisessa työn uudellenjaon taistelussa. Kaukoidän toveri tekee kuudesosapalkalla (huomioiden paikallinen ostovoima ja kustannustaso) samat tehtävät kuin me, ja ehkä vähän enemmänkin – työpaikan menettämisen pelossa. Itäisellä toverilla ei ole niitä työntekijän suojelujärjestelmiä kuin on meillä, ainakaan vielä.

Työtä tehdään yhä vähemmän ja tuottoa vaaditaan yhä enemmän

Automaatio on voimaa 6], näin saadaan lakkoiluherkät 7] toverit pois linjoilta ja tuotanto saa kasvaa – onhan kasvuhokema 8] se yleisin haukahtelu, mitä työnantajaleiristä kuuluu. Myös poliitikot ja tutkijatkin ovat hurahtaneet tähän kasvukiimaan, pitää saada enemmän, nopeammin ja yhä useammille. Milloin biosfääri, josta elinvoima ammennetaan sanoo ”painavan sanansa” ja painaa stoppibittiä? 9] ... "

-
6] Automaatio ja robotisaatio kiihdyttävät luontotasapainon järkkymistä? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/02/biomassojen-... -

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #22

Automaatio mahdollistaa korkean laadun sekä työn pysymisen kotimaassamme. Kun valmistuskustannus automaattilinjalla on muutama prosentti tuotteen hinnasta niin tuotantoa ei voi siirtää halpatuotantomaihin, joissa laadun kanssa on jatkuvasti ongelmia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #28

Kiinassa on yllättäen eniten robotteja - absoluuttisesti. Automaation myötä kuluu yhä enemmän raaka-aineita ja niiden käsittelyyn energiaa ...

...
Nykyisissä nuorissa on heräämistä kasvuhokeman mahdottomuuteen
[ .. deGrowth ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/36610-m... - ]

On syntynyt ajatus riittävyydestä, jakautumasta ja lisääntymisen biomassallisen tasapainon hyväksynnästä. Ihmisen rooli ja osuus on ymmärretty yliedustetuksi; biorakenteita särkeväksi tasapainottomuudeksi.

Minimalismi voisi tarkoittaa nykyisen läntisen markkinatalouden kulutuspuolitusta, joka taas viherryttäisi aavikoituneet mahdollisuuskeitaat tasaisempaan ravinnonjakoon elollisen monimuotoisuuden eli biodiversiteetin ylläpitäjänä.

Tämän päivän materialismi

Materiaalinen hyvinvointi edellyttää tuotannon ketjutusta, jossa tehokkuus, hyötysuhde ja tuotantoylijäämä kanavoidaan yhä laajemmille kuluttajaryhmille. Ensin oli omavaraisuus, sitten maanviljely tuotti ylijäämän, joka mahdollisti kaupungistumisen ja muuhun eläinkuntaan nähden joutoväen syntymisen.

...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

PERJANTAINA, MAALISKUUTA 24, 2017
Yksilöterrorismi leviää - miksi Suomikin voi olla kohteena?

(Lontoo sai osansa yksilöterrorismista |1 - Tasan vuosi sitten oli vuorossa Belgia ja EU:n pääkaupunki Bryssel. Miksi? Olisiko aika selvittää mitkä taustat vaikuttavat tähän täysin viattomia siviilejä “rankaisevaa” käytäntöä? Lähihistoria - kaukaisempi historia vai peräti eurooppalainen kolonialismi?)

[ ... kansalainen Erkki on jo pidempään ihmetellyt miksi meidän sotilaita on lähetetty merta edemmäksi kalaan - Afganistaniin, Irakiin ja afrikan Maliin. Erkki ei ymmärrä miten se meitä koskee! ...

... kansalainen Liisa on huolissaan nuoristamme, jotka laitetaan - tosin vapaaehtoisena - sotatilanteisiin, esimerkiksi Afganistaniin, jossa suomalaisetkin ovat jo sodan osapuoli ~ http://yle.fi/ylex/uutiset/ex-rauhanturvaaja_suomi... - “ Liisa haluaisi turvata oman isänmaansa, kotosuomen ja ylläpitää hyviä naapuruussuhteita kaikkiin ilmansuuntiin ja erityisesti toiseen ydinasesuurvaltaan - Venäjään ... ]

Joidenkin tietojen mukaan Suomi ja suomalaiset ovat jo esiintyneet ISIS-järjestön iskuluetteloissa - ehkä varakohteina, mutta todennäköisesti siksi, ettei turvallisuuskoneistomme ole tottunut ammattimaiseen terrorismiin, ja erityisesti yksilöterroritekoihin. Muistamme myös, että meiltä on lähtenyt lukuisa joukko isisläisten taistelujoukkoihin, osa kuollut ja osa palannut sosiaaliturvamme piiriin.

Lontoo

1
Herää kysymys miksi olemme Irakin Mosulissa kouluttamassa taisteluoppeja, herää kysymys miksi olemme Afrikan Malissa ha lopulta herää kysymys miksi olemme sodan osapuoli Afganistanissa. Terrorijärjestöt tietävät tämän ha Suomi on jo luetteloitu kohdemaihin, ei ensiaaltoon, mutta niin sanottuun reservilinjaan. Suomen turvallisuusviranomaiset ovat tottumattomia ammattiterroristien edessä, tämänkin ISIS tietää.
~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/risikk... -

2
Herää kysymys, miksi suomalaiset ovat Irakin Mosulissa, Afrikan Malissa ja Afganistanissa? Englannin entinen PM Tony Blair on pyytänyt vakavana ja katuvana anteeksi Irakiin sotkeutumistaan - amerikkalaisten marionettina.
~ http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005137825.html -

...

Miten kirjoitimme pari vuotta sitten, kun tehtiin päätöksiä lähettää sotilaitamme muiden sotiin, sisäisiin sotiin ja kriisitehtäviin ---

Jatkuu ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2017/03/yksiloterr... -

...

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

>Tasan vuosi sitten 18. elokuuta Turussa tehtiin Suomen historian ensimmäinen terroriteko.

ooo

Luonnollisesti tuo oli halpamainen, tuomittava teko. Eikö siitä kuitenkin tullut _terroristinen_ teko vasta lakituvassa pitkän pohdinnan jälkeen. Muutama istuva tuomari päätti niin.
Puukotuksia Suomessa tapahtuu vähintään viikoittain.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Suhteellisuuden taju on arvokas ominaisuus. Sitä kannattaa vaalia myös kansan tasolla, tiedotusvälineiden avulla.
Suomessa kuolee vuosittain liikenneonnettomuuksissa 200 - 300 ihmistä. Nyt on terroristin tai "terroristin" puukkoon kuollut 2.
Kumpaa pelätään enemmän?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Turun terrori-iskun tekijä casablankalainen Abderrahman Bouanane on lähinnä seikkailija eikä hän ole ainoa marokkolainen, joka on yrittänyt valehdella kansalaisuutensa saadakseen oleskeluluvan.

Loppuvuodesta 2015 ja alkuvuodesta 2016 Bouanane oleskeli Saksassa, jossa hän esiintyi ainakin viidellä eri henkilöllisyydellä ja syyllistyi monenlaisiin rikoksiin.
Suomeen hän saapui vuonna 2016, valheteli henkilöllisyytensä sekä ikänsä ja aloitti koulunkäynnin turkulaisessa peruskoulussa 22 vuotiaana.
Voisi kuvitella vastaavia olevan enemmänkin.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Siis miehellä on hyvin sekava tausta ja menneisyys. Jos vielä mielentila vaihtelee äärilaidasta toiseen, on miehen ja hänen tekojensa vastuullisuuden määritteleminen erittäin vaikeata. Olivatko kuvassa mukana myös rauhoittavat lääkkeet tai huumeet?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Yleensä tämän tyyppisten tekojen tekijät leimataan liki automaattisesti mielenvikaisiksi, kuvottaviksi ja haiseviksi epäonnistujiksi, tutkimatta todellisuudessa juurisyitä - olisiko nyt aika, ennen kuin seuraava tapaus on käsillä?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #23

Tuskin automaattisesti, mutta joskus näinkin on kuten esimerkiksi Jammu Siltavuori, mutta hänhän oli mielenvikainen ja hänen kanssa tekemisissä olleet kertoivat Jammun hajusta. Jammun epäonnistumisista on vaikea sanoa mitään kun hänen tavoitteet eivät ole tiedossa. Jammun lausunnot olivat sekopäisiä.

Abderrahman Bouananea ei ole automaattisesti leimattu miksikään vaan asia tutkittiin tarkasti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #29

Liian helpolla päästään tuomitsemalla mielenvikaiseksi, niin kait sitten ovat ne suomalaiset puukottajatkin, jotka skalppeeraavat liki joka päivä jonkun - Suomessa, mutta juurisyyt Case Turkuun:

.

Otteita kommentteineen mediajulkaisuista täysin tuomittavan Barcelona tapahtumista

Ilkka Luoma: Olisiko aika miettiä mistä nämä terroriteot johtuvat? Olisiko aika perehtyä syyn ja seurauksen lakiin ja miettiä kiihkotta avoimin silmin mistä tämä väkivalta sinällään täysin viattomia kohtaan johtuu?

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005329856.html

”Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Kuolleiden määrä nousi 14:sta – poliisi etsii 17-vuotiasta pääepäiltyä”

Terrorijärjestö ISIS väitti AMAQ-propagandatoimistonsa kautta torstai-iltana, että Barcelonan iskun tekijät ovat ”sen sotilaita”. -HS

Ilkka Luoma: ... Luetteloita saadaan kyllä aikaiseksi, entä syyn ja seurauksen laki - miksi näitä viattomia kohtaan tehdä terrori-iskuja, mitä ilmeisimmin koston vuoksi. Mistä kostoksi? Vai pelkkä mielisairaus, näyt ja käskyt ylhäältä? Suvaitsemattomuutta suvaitsevaisuudessa? |3

~ https://yle.fi/uutiset/3-9783264

|3 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/05/nujertaako-s...

...

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Ilkkakin puhuu juurisyistä joihin pitäisi puuttua. Kuten lukijat muistavat, marokkolaismies kosti suomalaisille koska luuli että suomalaisia on Syyriassa.

Venäläiset Syyriassa ovat murhanneet kymmeniä- kenties satojatuhansia siviilejä terroripommituksissa. Siitä marokkolainen tuli vihaiseksi ja päätti kostaa. Mutta hän sotki suomalaiset ja venäläiset, ihan kuten paljon viisaammatkin miehet Luoma ja Myyryläinenkin sotkevat.

Kosto oli tarkoitettu venäläisille. Toivottavasti seuraavalla kerralla ovat viisaampia:)

Seppo Stolt

Venäläiset ovat Syyriassa hallituksen kutsumina ja pääsääntöisesti tukevat Syyrian joukkoja ilmasta.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Suomessa soitettiin kirkonkelloja kun "laillinen hallinto" ja venäläiset tuhosivat Aleppon, joka on maailmanperintökohde.

Tuon Syyrian sisällissodan aloitti alaviittivähemmistödiktatuuri keväällä 2011, kun Assadin joukot alkoivat tappaa Daraassa asettomia syyrialaisia.

Assad joukkioineen olisi hävinnyt jo sisällissotansa, mutta Iran, Hizbollah -terroristijärjestö ja Venäjä kiirehtivät apuun. Kiinalaiset ovat lähettäneet Assadin avuksi pohjoiskorealaisia. Nyt alaviitit pysyvät vallassa vain noiden avulla ja joskushan niihdenkin on sieltä poistuttava. On mielenkiintoista nähdä haluaako Assad lähteä Syyriasta hyvissä ajoin vai haluaako hän jäädä syyrialaisten tuomittaviksi Saddamin ja Gaddafin tapaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

Syyrian levottomuudet alkoivat historiallisesta kuivuudesta 2006-2009 ..., joka ajoi maaseutuväkeä kaupunkeihin, ja tuolloin oli helppoa agitoida nälkäisille vihaa, taistelutahtoa ja vallankumoushenkeä - kun mallikin saatiin Libyasta, jonne USAF suoritti raskaat pommitukset ... heti Gaddafin päästessä palauttamaan järjestystä maahansa, jonka laillinen hallitsija oli ...

CIA kiiryhti jo 2013 aseistamaan näitä Syyrian kapinallisterroristeja.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #35

Sisällissota syttyi kuitenkin 2011, jolloin mielenosoituksissa vaadittiin poliisivaltion ja Assadin suvun ylivallan purkamista, vapaita vaaleja ja korruption kitkemistä. Assad vastasi asein.

Assad lupaili uudistuksia valtaantulostaan lähtien. Niiden toteuttaminen merkitsisi kuitenkin sitä, että hänen pitäisi puhdistaa Syyrian hallinto liittolaisistaan ja muista vaikutusvaltaisista kavereistaan. Nämä tahot ovat Assadin vallan perusta. Turvallisuuspalvelu ja armeijan eliittijoukot ovat Assadin sukulaisten komennosta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #43

Asiantuntijat osaavat katsoa Sykes & Picot järjestelyt --- , mutta:

Sota terrorismia vastaan saattaa yhdistää

Terroristit ovat iskeneet myös muualla kuin Naton jäsen valtioissa – näistä vain kirjoitetaan meillä vähemmän. Ainakin Kiina, Venäjä ja Yhdysvallat ovat kiinnostuneet yhdistämään voimiaan ”maailmanrauhan” nimissä, nyt emme käsittele tässä Pohjois-Korean tilannetta.

Sen sijaan Afganistan, Libya, Irak, Somalia, Jemen ja Syyria ovat varmoja syitä terrorismin esiintymiselle täällä Euroopassakin. Näitä tapahtumia olisi syytä tutkia tarkemmin ja perehtyä samalla historiassa vähän pidemmällekin! Otamme esimerkin nykyisen Syyrian rajojen piirtelystä eurooppalaisia voimin |5 jo noin 100 vuotta sitten.

|5 ~ https://yle.fi/uutiset/3-8400589 - [Sykes & Picot 1916]

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Herää kysymys miksi olemme Irakissa, Afganistanissa ja Afrikan Malissa.

...
Noista aatoksista tuli mieleen – englantilaiset, venäläiset ja amerikkalaiset – kaikki ovat koettaneet järjestyksenpitoa vieraalla maalla – olla opettamassa omaa kulttuuria, tapoja ja menetelmiä. Mikään ei ole kantanut hedelmää. Kaikki vieraiden yritykset ovat leijailleet tiehensä, loistavan auringon alla – vuorien kaikuessa omaa, alueelle tyypillistä historiaa – lännen saamatta mitään vastakaikua.

Herääkin kysymys miksi esimerkiksi me suomalaiset lännenmiehet olemme Afganistanissa? Miksi amerikkalaiset menivät sinne ja tappoivat 9/11 kaksoistornien varjolla *] suuret joukot syyttömiä ihmisiä – ihmisiä vaikeista oloista, joille läntisen maailman kulutus on vain kaiku jostain maallisesta, mitä Allah ei siunaa – eikä Taleban 2] tunnusta.

Afganistan on lännenmiehen haastattelun pohjalta geopoliittinen keskipiste –

väylä moniin kulttuureihin, mutta merkittävimpänä ominaisuutena lännenmies totesi miljardien raaka-ainevarat, jotka odottavat löytäjäänsä.

Elektroniikan maailma tarvitsee harvinaisia maametalleja,

tänään niistä 90 prosenttia tuottaa Kiina – ja Kiina haluaa rajoittaa tältä osin vientiään 3]. Lännenmies tietää, että Afganistanissa on myös tätä harvinaista elektroniikan himoitsemaa maametallia! Tätäkö länsi himoitsee?

~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2014/04/miksi-me-o... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Kannattaisi tutkia 911 iskujen taustat, jolloin ymmärtää miksi jenkit vedettiin joulukuussa 1979 Neuvostoliiton aloittamaan Afganistanin sotaan.
Asia on ollut kyllä laajalti esillä, mutta ehkäpä ihan kaikki eivät ole sitä huomanneet.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #30

Juurisyyt yltävät jo kauas kolonialismiin, .... amerikkalaisten toimiin Irak-Iran sodassa - aseistaen varmuuden vuoksi molempia sodan osapuolia - syntyi Iran-Contra skandaali - suunnilleen samoihin aikoihin US aseisti ja tuki Afganistanin Taliban liikkeen edeltäjää Mujahideen -kapinallisterroristitaistelijoita, joiden myötä tällainen kuuluisuus kuin Osama bin Laden oli hyödyllinen henkilö Yhdysvaltain pyrkimyksille aikaansaada mahdollisimman paljon hankaluuksia Neuvostoliitolle - olihan tuolloinen US-presidentti sanonut, että saipahan Neuvostoliitto nyt oman Vietnaminsa ... Asioita pitää osata tutkia syvemmällä ja nähdä tekijöitä juurisyihin saakka ... tätä tutkimusta ei lännessä haluta tehdä - ymmärrettävistä syistä.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #36

Nykyinen sota alkoi kuitenkin 27.12.1979 kun Neuvostoliitto tunkeutui Afganistaniin, joka se pelkäsi luisuvan pois valtapiiristään. Näinhän siinä sitten kävi ja NLkin hajosi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #39

Historiaa tuntevat tietävät kaksi nykyajan Afganistanin sotaa - 1. Neuvostoliiton tulo pyydettynä 1900 -luvun loppupuolella ja USAF raskaiden pommitusten aloittama nykyajan toinen 2001 - sota, joka jatkuu, jossa jo suomalaiset ovat sodan osapuolina US-Naton sotaoperaatiossa, joita kutsutaan kriisinhallinnaksi, joka on epäonnistunut pahasti - mutta miksi me olemme Afganistanissa - kuka kertoo - miten tuohon Turun puukko-iskijään vaikutti tieto suomalaisten osallisuudesta muslimimaissa tapahtuviin sotaoperaatioihin, kuka kertoo?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #41

Kuka sen NL:n muka pyysi Afganistaniin? Puna-armeija teoitti presidentti Aminin hallinnon perheineen saman tien kun hyökkäsivät rajan yli joulukuussa 1979.

Afganistanissa on sodittu tuon NL:n hyökkäyksen jälkeen joka ikinen päivä eikä rauhaa ole tehty. Näin se on sama sota.

Vänkääjät voisivat tietysti kertoa, milloin muka tuo "ensimmäinen sota loppui", kuka ja missä rauhansopimus allekirjoitettiin.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Pitäisikö Suomen Ulkoministeriön tiedottaa näkyvästi ainakin Suomessa jo oleville maahan muuttaneille että suomalaiset eivät pommita Syyriassa.
Jos jollakin on jotain reklamaatioita pommituksista, valitukset pitää osoittaa Venäjän Federaation pääkaupunkiin Moskovaan.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Käsitelläänkö Moskovassa myös USAn, Ranskan, UK:n, Australian, Tanskan, Alankomaiden, Saksan, Italian, Jordanian, Turkin, Iranin ja Syyrian omien ilmavoimien tekemien pommitusten reklamaatiot?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ehkä olisikin noin hyvä, sillä todellisuudessa Venäjän ilmavoimat on kutsuttu Syyriaan sen laillisen hallinnon toimesta vuonna 2015 ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #26

Kannattaa vielä muistaa, että Assadin diktatuuri pyysi itänaapuriamme apuun sisällissotaan, jonka se itse alotti tappamalla aseettomia syyrialaissiviilejä keväällä 2011.

Syyriassa venäläiset tullaan muistamaan Aleppon tuhoajina, mikä toteutettiin Tsetseniassa ja Afganistanissa opitulla ammattitaidolla.

Nyt venäläiset haluavat pois Syyriasta, koska resurssit eivät itämaapurilla riitä eikä se ole suurvalta. Sehän sotii myös Kaukasuksella ja Ukrainassa sekä miehittää Georgian osia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #34

Syyrian osalta asiantuntijat tietävät todellisuuden ---

.
"Maatilojen tuhoutuminen sytytti Syyrian kriisin

Maaseutu07.09.2015Terhi Pape-Mustonen
Historian pahin kuivuus koetteli alueita vuosina 2006–2010. 1,5 miljoonaa syyrialaista joutui jättämään kotinsa maaseudulla ... "

~ https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maaseutu/maati... -

...
Prof. Jaakko Hämeen-Anttila:
" ... ”Syyrian maa ja kansa. Kuivuus aiheuttaa automaattisesti levottomuutta ja siirtymispaineita väestölle, jolla on jo valmiiksi aivan riittävän vaikeaa taloudellisesti ... "

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #38

Tässä on asiantuntijan tutkimus vuodelta 2015 - taitaa olla edelleenkin paras suomalainen.:

"Arabikevään levitessä Syyriaan vuonna 2011 ajateltiin, että samoin kuin Tunisiassa ja Egyptissä, valta vaihtuisi Syyriassakin kohtuullisen rauhanomaisella tavalla. Niin ei tapahtunut, koska Syyrian geostrateginen asema ja liittolaisuussuhteet poikkeavat em. maihin verrattuna. Syyria kuuluu Iranin johtamaan shiia-akseliin. Osittain Iranin avulla al-Assad onkin voinut jatkaa yli kaksi vuotta presidenttinä sisällissodasta huolimatta. Nykyistä hallintoa tukevat myös Kiina ja Venäjä, kun taas valtaosa muista ulkovalloista tukee oppositiota."

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/90401/...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #46

Mennäänpä todellisuuteen ja huomattavasti syvemmälle kriisin juurisyntyjen mekanismeihin ---

~ https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/002632... -

" ... As in other Arab countries, the uprising in Syria was triggered by a series of social, economic and political factors, including, in this case, growing poverty caused by rapid economic liberalization and the cancellation of state subsidies after 2005, a growing rural–urban divide, widespread corruption, rising unemployment, the effects of a severe drought between 2006 and 2010 and a lack of political freedom.3 More recently, media and analysts have also suggested that climate change plays an indirect role in the Arab Spring and the Syrian uprising.4

All these elements are connected and have mutually influenced each other, making
it difficult to untangle the importance of different ‘triggers’ or identify any single one as the definitive ‘last straw that broke the camel’s back’. As a result, there is a tendency to take certain events out of context and misinterpret or overstate their significance in relation to the current events unfolding in Syria ... "

.

~ http://francescadechatel.com/water_in_syria/ -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #47

Eipä nuo pelkästään kuivuuteen keskittyvät jutunpätkät ole ristiriidassa muun esitetyn faktan kanssa, mutta sisällissodan Daraassa aloittaneen assadilaisen väkivallan syynä koulupoikia kohtaan ei ollut kuivuus.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #48

Syyn ja seurauksen laki toimii tässä hyvin + - historian opiskelun aiemmalta osin voi alkaa vaikka tästä:

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Sykes%E2%80%93Picot-... -

.

"Lähi-idän etupiirijaosta sata vuotta – Ranskan ja Britannian päätökset vaikuttavat yhä

Tasan sata vuotta sitten allekirjoitettu sopimus, jolla siirtomaaisännät jakoivat osmanien valtakunnan, tehtiin salaa ... " -Yle

~ https://yle.fi/uutiset/3-8886459 -

.
"Suorat viivat kartalla vetivät Lähi-idän mutkalle

Myyttiset mitat saanut Ranskan ja Britannian etupiirijako vuodelta 1916 kummittelee edelleen Lähi-idän veristen konfliktien retoriikassa. Äärijärjestö Isis on sanonut murskaavansa Sykes-Picot’n luoman maailman.

Ulkomaat1.11.2015 ... " -Yle

~ https://yle.fi/uutiset/3-8400589 -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #49

Tuttua asiaa historiaa kouluaikoinaan opiskelleille ja tuo Wikin artikkeli on aika surkean onneton suppeuden vuoksi.

Ei sopimus myöskään selitä miksi assadilaiset vetivät liipasimesta Darassa keväällä 2011 suunnattuaan aseensa tavallisia syyrialaisia kohtaan aloittaen näin vielä jatkuvan sisällissodan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #50

On tärkeää ymmärtää syyn ja seurauksen lait ---

" ... Köyhtyneiden viljelijöiden muutto kaupunkiin kärjisti kansalaisten tunteman tyytymättömyyden Syyrian hallintoon. Se johti protesteihin ja yhteenottoihin itsevaltaisen hallinnon kanssa vuonna 2011.

Yhdysvaltalaisen tutkijaryhmän mukaan ilmastonmuutos on sekä nostanut Syyrian tärkeimmän viljelysalueen lämpötiloja että vähentänyt sateita vaikuttamalla Välimeren alueelta tuleviin tuuliin. Poikkeuksellisen kuumat kesät haihduttavat maaperästä kosteuden, jota vähentyneet sateet eivät korvaa.

Hollantilaisen Lähi-Idän tutkija Francesca de Châtelin mukaan tehokas hallinto olisi todennäköisesti pystynyt lieventämään kriisiä. Hallitus epäonnistui sekä kuivuuden hoitamisessa että eriarvoisuuden lievittämisessä köyhien maalaisten ja rikkaiden kaupunkilaisten välillä ... " -Maaseudun tulevaisuus

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #52

Tuosta kuivuudesta sisällissotaan -aasinsillasta puuttuu kuivuutta ja sisällissodan alun yhdistävä silta.

Kuivuudesta kärsitään monessakin paikassa, mutta niissä ei presidentti määrää turvallisuusjoukkija lataamaan aseen, tähtäämään tavallisia kansalaisia aseella ja vetämään liipasimesta.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #34

Olisi ehkä hyvä muistaa Syyriasta myös muut uhrit, esimerkiksi Raqqa:n vaikkei heidän takiaan täällä kirkonkellot olekaan soineet.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #68

Millainen rooli oli US ja lännenmiehen osuudella tuolla Raqqassa ... ? Oliko roolia lainkaan?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #69

Tuosta The Guardian:n artikkelista voi vaikka aloittaa tutustumisen Raqqa:n tapahtumiin: https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/jun...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #73

Ote:

" ... During the offensive to reclaim the Syrian city of Raqqa from Islamic State rule, US, British and French coalition forces launched thousands of airstrikes and tens of thousands of artillery shells, hitting virtually every street. ... "

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

US CIA aloitti Syyrian kapinallisterroristien aseistamisen salaa jo vuonna 2013, ja USAF pommitukset 2014 - ilman mitään mandaattia.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Kysymys oli koulutusavusta. Useampi valtio on rahoittanut Syyrian oppositiota ja Assadin vastustajia vuosia.

2014 jenkit iskivät Isiksen päätukikohtaan Raqqan kaupunkiin useamman kerran. Voidaan vain kysyä miksei Assadin "laillinen hallinto" hoitanut itse ongelmaa pois vaan anoi ääri-islamistien terrorisoida koko itäistä Syyriaa?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #37

Trump huomasi tuon 2013 US-sekaantumisen Syyrian sisäisiin asioihin ja lopetti tuon salaisen CIA-aseistamisoperaation - jo viime vuonna.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Suositukseni perustuu kommenttiketjuun.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Turun terrori-iskuhan kohdistui vahingossa Suomeen kun kohteena oli viattomia siviilejä Syyriassa pommittava Venäjä.

Maahamme muuttaville pitäisi kertoa tämän seudun historiasta enemmän. Ihan kuten Luomakin esittää että tasapuolisesti. Muuttajat tietävät melko hyvin Lännen miehet rötökset maailmalla. Mutta heillä ei ole riittävästi tietoa Itäisen roistovaltion suunnattomista rikoksista ihmiskuntaa vastaan. Venäjällähän oli maailmanhistorian julmin diktaattori Stalin. Hän tappoi kymmenien miljoonien omien alamaisten lisäksi kymmeniä miljoonia naapureitaan.

Nykyinen Venäjän diktaattori ei ole päässyt lähellekään idolinsa tuloksia. Mutta hänelläkin on tavoitteena valloittaa naapureilta lisämaata aina kun sopiva tilaisuus ilmaantuu.

Suomeen muuttaneiden olisi hyvä tietää heitäkin uhkaava vaara. Jos Venäjä saa täällä vallan, niin maahanmuuttajien vastaanottokeskukset siirretään välittömästi Siperian huoltopiiriin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Leo taisi laskea mielikuvituksen liikkeelle ... suomalaiset sotilaat ovat Irakissa, Afganistanissa ja Afrikan Malissa.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Syyriaa ja sen venäläispommituksia Abderrahman Bouanane väitti motiivikseen, mutta tuo pikkuisen ontuu. Turku on venäläisturistien, poliittisten pakolaisten, opiskelijoiden sekä yrittäjien suosikkikohde ja Luostarinmäellä on Venäjän pääkonsulaatti.
Ihan oikeitakin kohteita löytyisi jos venäläisille haluaisi jotain kostaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Missä puukko-iskijä väitti (ulkopuoliset luulotteli) motiivikseen venäläisten pommitukset - olisiko nyt kyseessä se kuuluisa mielikuvitus?

...
"Turun puukottaja kertoi saaneensa ajatuksen iskusta "määräyksenä taivaasta" – tankkasi Isis-propagandaa, kuvitteli Suomen lähettäneen sotilaita Syyriaan ... " -Mtv

~ https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/turun-p... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #57

Kannattaa tutustua aiheeseen syvällisemmin kuin pelkkien pikku-uutisten pohjalta. Ns Zuhriddin Rashidov -keskusteluissa motiiveja, kohteita ja kansallisuuksia mainittiin useampiakin.
Myös oikeudenkäynnin julkisissa dokumenteissä on koko tapahtumasta laajalti tietoa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #60

" ... Esitutkintamateriaalista käy ilmi, että Bouanane kuvitteli virheellisesti Suomen lähettäneen sotilaita Syyriaan. Bouananen mukaan tämä oli antanut hänelle oikeuden surmata suomalaisia ... " -ote Mtv' n uutisesta

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #63

Kyseisen tapauksen tutkintamateriaali on monisatasivuinen. Lisäksi yksityiset ovat selvitelleet asiaa monitahoisesti - materiaalia siis löytyy.
Myös paikan päällä voi käydä. Keskeisessä osassa oleva islamistien rukoushuone lieveilmiöineen on edelleen Yliopistonkadulla Turussa. Nyt elokuussa olen käynyt paikalla useamman kerran. Sen lähellä on monesti pysäköity tumma pakettiauto tummennetuine laiseineen - keitähän siellä on?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #67

Entä 63' sen sisältö - todellisuutena?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Mitä useamman auton jengiläiset polttavat Ruotsin lähiöissä, sitä paremman vaaliaseen saa Jussi Halla-aho -HS
~ https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005794475.html -

Ilkka Luoma 20.8.2018 - 0:18
Typistän tällä kertaa kommentin tähän populistiseen HS-kirjoitukseen vain yhteen sanaan: Reviiripuolustukseen. Se on siinä. Lisätietoja saa googlaamalla sanan 'reviiripuolustus'.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Taitaa löytyä moisella haulla pelkkiä mielipidekirjoituksia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Näkyi tulevan 6850 osumaa ... reviiripuolustuksesta ---

Juurisana on reviiri

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Reviiri -

...
~ https://en.wikipedia.org/wiki/Territory_(animal)#Defense -
~ https://en.wikipedia.org/wiki/Territory_(animal)#Defense -

~ https://en.wikipedia.org/wiki/Territory_(disambiguation) -

...
On huomattavaa, että ihminen on nisäkäs, eli siis eläinkuntaan kuuluva laji - biosfäärin näkökulmasta ei ole mitään eroa kastemadon ja apinan kuin ihmisenkään välillä ... nyt reviiriajattelu on laajennettu pitkällisen analyysin jälkeen koskemaan myös ihmisen toiminteita ... toki se on perinteiseen ihmiskäsitteen ylivertaisuuteen jumittuneille outoa, käsittämätöntä kuin ymmärtämätöntäkin :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #59

Yhdyssanan ensimmäinen puolikas reviiri on tuttu varmaan kaikille, mutta reviiripuolustus taitaa olla mielipidetasoinen asia ja mielipiteitähän saa - ja pitääkin - olla. Toki monet eläimet puolustavat reviiriään => reviirin puolustaminen, mistä johdettu sana reviiripuolustus kuuluu sarjaan tilapäisiä luomuksia, jotka täyttävät hetkellisen ilmaisutarpeen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #62
Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #64

Joo, näyttääkin löytyvän jonkin verran esim "Reviiripuolustus kohdistuu aina lauman koiriin..."

Saattaa olla, että reviiripuolustus sanana vakiintuu jossakin vaiheessa. Uudissanasta on kyseessä vasta silloin kun sana vakiintuu yleisemmin tiettyä käsitettä kuvaamaan ja nythän näin ei ole, minkä osoittaa googlen hakutulokset. Sitä käytetään monenmoisissa merkityksissä, jotka poikkeavat toisistaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #66

Yli 6000 google-osumaa on jo vakiinnuttanut sanayhdistelmän.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #72

Ei määrällä ole merkitystä vaan yksiselitteisyydellä.

Nythän sanayhdistelmää "reviiripuolustus" käytetään monissa eri merkityksissä. Luonnollisin on tietysti se oikean reviirin puolustaminen, mutta sitä käytetään näköjään jengataan muuhunkin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #74

Reviiripuolustus on erittäin yksiselitteinen ilmiö ja tapahtumasarja, varsinkin eliökunnassa, niin eläinten kuin ihmistenkin osalta - preerioiden piikkilangat olivat oiva esimerkki.

...
EKSTRA

PERJANTAINA, MAALISKUUTA 17, 2017
Hollantilainen Geert Wilders on myös reviiripuolustaja

(Hollannissa järjestettiin vaalit, joissa häviäjästä tuli voittaja ja kehityksen pysäyttäjä; sen sijaan voittajasta leivottiin meidän West – trollingissa |0 häviäjä, vaikka häviäjä Geert Wildersin Vapauspuolue lisäsi paikkojaan noin 25 prosentilla – näin meillä media, ja muualla laajemminkin tarkoitushakuisesti manipuloiden)

[… pitkin EU – Eurooppaa jylisee puhuri, jossa kansalaiset eri EU – maissa nostavat päätään oman kulttuurinsa, kielensä, historiansa ja tapojensa puolustamiseksi. Kansalainen Kees Hollannissa kutsuu tätä reviiripuolustukseksi |1…

… kansalainen Lisa Hollannista, joka ylläpitää hollantilaisuutta synnyttäjänä, tietää miten herkän vääjäämättömästi kansojen sulatusuuni peittoaa, vahvistaa ja/ tai degeneroi eri kulttuuri- ja uskontosuuntia. Toisaalta kansalainen Lisa tietää monikulttuurisuuden olevan myös rikkaus, jos keskinäinen kunnioitus vallitsee eri ryhmien välillä… ]

Jatkuu ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2017/03/hollantila... - [177422]

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #76

Ilman muuta kun eläin puolustaa omaa reviiriään.

Merkitys muuttuu jos reviiripuolustukseen koplataan aitaaminen. Perinteisesti Suomessa pelto että niitty ympäröitiin aitauksella, joka piti elikot ulkopuolella. Vasta 1800-luvun jälkipuolella lainsäädäntö käänsi asiat toisin päin, kun elikot määrättiin suljettavaksi omistajan toimesta laidunaidan sisäpuolelle. Aita on kuitenkin vain kulkueste eikä mitään aktiivista puolustusta tapahdu.

Jos joku jenkaa anti-islamisti Geert W:tä "reviirpuolustajaksi" niin silloin poliittinen aktivismikin olisi "reviiripuolustusta" jos siihen liittyy eristäytyminen. Jos etsitään ääriesimerkkejä politiikasta niin sellaisa maita olisivat vaikkapa Hoxan Albania tai pohjoiskorealainen diktatuuri.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #77

Intiaanit pitivät piikkilankoja reviiririkoksena, sillä äitimaa oli kaikkien - intiaanien reviirit alkoivat vasta tiipiidein jälkeen ja tiipiin ollessa perhekohtainen reviiri.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #77

Vaalistolla on kummallinen tapa vääntää keskustelua sanajen halkomiseen asiasisällön kustannuksella. Toki sanojen merkityksien säilyminen on tärkeää mutta sillä ei pitäisi yrittää estää niiden kuvailevuutta. "Reviiripuolustus", "west/east-trolling" j.n.e. ovat ihan kuvailevia ilmauksia eikä kenelläkään liene ymmärrysvaikeuksia niiden suhteen jos ymmärtää asiayhteyden. Tuskin edes Vaalistolla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

565 lukijakommenttia aiheesta:

"Kuka sitä Syyrian sotaa oikein lietsoo?",

linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - alta -

ORIG 28.08.2013

...
Ote linkkiartikkelista:

" ... USA ja Englanti ovat ottaneet aivan uuden vaihteen sodan uhkien lietsomiseksi - ovat päättäneet olla välittämättä kuka tai ketkä kemiallisia aseita ovat Syyriassa käyttäneet. Tutkimuksia ei olla edes aloitettu - tosin Syyrian hallitus antoi nyt luvan tutkimusten aloittamiseen. Miksi USA,Englanti aseenkantajanaan uhkaileee ja kalisuttaa miekkojaan?

Venäjä ja Kiina kannattavat puuttumattomuuden linjaa - Suomi jopa Kataisen suulla ymmärtää neuvottelujen ensiarvoisuuden. Erkki Tuomiojahan ei voi pasifistina muuta sanoa, kuin rauhanomaisen neuvottelutien valitsemista.

Muistammeko Bush nuoremman valheet aloittamansa Irakin hyökkäyssodan aattona - muistamme, sillä nuo valheet ulottuivat jopa YK -päämaajaan New Yorkissa - colin Powell´in suulla. Miksi USA valehteli? Nyt tuntuu siltä, että he jo tietävät, että Syyrinan hallitus on kemiallisten aseiden käyttäjä - näinkö kovasti USA haluaa sotaa, joka tuo suurta hyötyä maansa sotateollisuudelle ja samalla armeija saa testata jälleen uusia aseitaan - Israelin nyökyttäessä päätään Golanilla ... "

.
e

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

"Venäjä ja Kiina kannattavat puuttumattomuuden linjaa"

Jos moinen väite olisi totta Syyrian sisällissota olisi päättynyt assadilaisten tappioon ja Syyrian kansan voittoon 2015.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

"Syyrian kansan" - miten määritellään tässä?

...
Venäjä tuli apuun Syyrian laillisen hallinnon kutsumana - USAF hyökkäsi raskain ilmapommituksin ilman mitään mandaattia, jo 2014.

...
Löytyykö jotain analogiaa Ukrainan Donpassiin?

...
EKSTRA - liittyy osaltaan Syyriaan, joka saattoi olla yllyke Turun puukko-iskuun ---

Kumpi vie, Putin vai EU? – Paine saada Syyriaan vakaus muuttaa Saksan Venäjä-politiikkaa -HS
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005796409.html -

Ilkka Luoma 20.8.2018 - 7:57

Kiintoisa West trolling manipulation -kirjoitus. Saksa ei hyväksy Syyrian johtajaksi sen laillista presidenttiä al-Assadia, miten asia kuuluu Saksalle? US CIA aloitti salaa Syyrian kapinallisterroristien aseistamisen jo 2013, USAF Syyrian pommitukset 2014 - ilman mitään mandaattia. Venäjä tuli Syyriaan vuonna 2015 Syyrian laillisen hallinnon kutsumana. Miksi HS ei kertonut Syyrian tapahtumien juurisyitä, esimerkiksi: Picot & Sykes 1916! Entä Syyrian pahin kuivuus 2006-2009? Entä miksi Ukraina kiristää venäläisen maakaasun kauttakulkua? Krimiläiset halusivat irti Ukrainasta jo 1990-luvulla (YLE/arkisto). Paljon jäi kertomatta lukijoille, miksi?

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Kyllä Ilkka on oikeassa Reviiri-puolustus sanan käytössä. Minä en ihan kaikkea ymmärrä mutta sana liittyy jotenkin Vedenjakajaan. Ja se taas liittyy Suuren ja Mahtavan geopoliittisiin oikeuksiin naapurien maihin. Se tarkoittaa mielestäni Pyhän Venäjän jumalallista oikeutta hyökätä mm. Suomeen, Tsekkoslovakiaan ja Ukrainaan.

Meidän on vain hyväksyttäva realipolitiikka kuten Putin ja hänen ystävänsä sanovat:)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Meidän reaalipolitiikka on pysyttäytyä kaikkien muiden ulkoisten konflikteista erossa - tätäkään Turun puukkomurhaa ei olisi tullut, jos emme olisi niin Afganistanissa, Irakissa kuin Afrikan Malissa - miksi muuten olemme siellä - miten noiden valtioiden sisäiset asiat kuuluvat meille?

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Turun puukkomurhathan olivat vahinko niinkuin puukottaja on sanonut. Tarkoitus oli kostaa venäläisten murhatyöt Syyriassa.

Eikö pitäisi päästä siihen että syyrialaiset kostavat venäläisille? Ja malilaiset, irakilaiset ja afgaanit kostavat Suomelle jos olemme siellä tehteet pahoja liikaa?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #82

Itse asiassa ne vähät tiedot jotka julkisuudessa on liikkunut, kertovat hänen olleen suivaantuneen nimenomaan lännen teoista ISIS:iä vastaan. Hän ei liene maininnut Venäjää, joka toki lienee ollut tähän mennessä Syyrian armeijan lisäksi tehokkain ISIS:n kurmoottaja. Toki unohtamatta kurdejakaan.

Läntisestä Syyriassa laittomasti sotivasta koalitiosta ei tokikaan ole pitkää matkaa Suomeen sillä onhan siellä jäsenenä meidän sotasopimuskumppaneitamme USA:sta ja UK:sta NATO:on sekä monia muita joihin meidät niin mieluusti verrannollistetaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #83

Suomalaiset sotilaat kouluttavat (-ivat) aivan taistelujen takarivissä kurdeja sotimaan isisläisiä vastaan ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #82

Taisti Leo keksiä tuon väitteesi niin sanotusti haltusta :)

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Jos Suomi olisi ollut NATO:ssa niin tuo isku olisi jäänyt tekemättä.

NATO tuo turvallisuutta ja vaikutusvaltaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Näyttää nuo iskut kohdistuvan erityisesti Nato maihin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Aihekommentti:

Facebook, Youtube ja muut internetjätit saatetaan pakottaa poistamaan vaaralliseksi määritetty sisältö pikavauhtia

~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005797769.html -
.

C: Ilkka Luoma 21.8.2018 - 6:02
Sananvapaus filosofisena käsitteenä on näin muodoin mennyttä maailmaa. Nyt puhumme hallitusta ja valvotusta vapaudesta puhua, ilmaista ja kirjoittaa sopeutuvaisesti sallittua.

Olemme siirtymässä erilaisten suodattimien maailmaan, jossa filtteröinnistä vastaavat tahot, jotka eivät ole kirjoittajien ja lukijoiden hallussa.

Välikädellinen ja osin manipulatiivinen perinnemedia saa tässä oikeuden harjoittaa mainostamaansa laatumediaa ja kansalaisten suoramediaväylä joutuu koulun penkille opettelemaan mikä on soveliasta ja mikä ei.

Sosiaalinen media on kehityksensä alkutaipaleella ja kansalaismedia suorakanavana oppimisen alkuvaiheessa. Mainostettu sananvapaus saa uusia muotoja, ja valtakoneisto määrittää mitä ja miten informoidaan raja-aidoin. Perusteluna on hallitsemattoman väkivallan suitsiminen.

Valtiollinen väkivalta jää jäljelle hyväksyttyinä sotina, joita vahvimmat saavat käydä mandaatilla (Libya) ja jopa ilman (Irak ja Syyria).

Terrorismi halutaan kitkeä pois, hyvä niin. Kuka ja ketkä määrittävät terrorismin, onkin jo hallitun sananvapauden asia. Valvontayhteiskunta on sääntöjärjestelmä, jossa eri kulttuurit näkevät ja ovat nähneet sananvapauden itselleen soveliailla tavoilla ja perusteluilla.

.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset