Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Lännenmiehen arvomaailma kohtaa kolonialismin varjon

  • Tästäkö läntisen maailman arvomaailma ponnistaa - kovin "ohuin kannustein"! ¤
    Tästäkö läntisen maailman arvomaailma ponnistaa - kovin "ohuin kannustein"! ¤
  • Saulin ilme on paljon puhuva ... Kuva: Satakunnan kansasta ¤¤
    Saulin ilme on paljon puhuva ... Kuva: Satakunnan kansasta ¤¤
  • Kuva 3 - kommentti 15: Ranska otti osaa Syyrian pommituksiin, ollen alueella kolonialistina aiemmin ¤¤¤
    Kuva 3 - kommentti 15: Ranska otti osaa Syyrian pommituksiin, ollen alueella kolonialistina aiemmin ¤¤¤
  • Aitoa ystävyyttä - heti ensi silmäyksellä ... Brigitte tosin voisi olla Jennin äiti :-)
    Aitoa ystävyyttä - heti ensi silmäyksellä ... Brigitte tosin voisi olla Jennin äiti :-)

Suomi sai vieraakseen ranskalaisen charmin ja iltapäivämedia riehaantui ja hullaantui jopa presidentti Emmanuel Macronin (40) vaimon Brigitte' n (65) arvomaailmakenkien koroista [1 [Kuva 1] …

Vakavammin pohdittuna onkin nyt erinomainen kohta miettiä presidentti Sauli Niinistönkin peräänkuuluttamaa lännen arvomaailmaa ja eurooppalaista puolustusta – näistä annetaan sanotun mukaan yhteinen ranskalais-suomalainen tiedonanto.

 

Helsingin Sanomat kirjoitti vierailusta – tässä tarjolle linkki:

~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005807954.html -

Ote HS' sta: ” … ”Suomi kuuluu Ranskan kanssa siihen ydinjoukkoon, joka haluaa vahvistaa laaja-alaisesti eurooppalaista turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa. Maamme antavat huomenna yhteisen julkilausuman koskien Euroopan puolustusta”, Niinistö sanoi puheessaan.

Hän totesi, että Suomen ja Ranskan ulkopoliittinen yhteistyö ulottuu myös yhteisten arvojen puolustamiseen ja globaaleihin haasteisiin vastaamiseen.

”Olemme samaa mieltä siitä, että Euroopan äänen pitäisi kuulua maailmassa vahvemmin.” … ” -HS-toimittajat Linda Laine ja Vilma-Lotta Lehtinen.

 

IL-kommentti ylläolevaan linkkikirjoitukseen – 30.8.2018 - 6:19: ”Presidentti Niinistön olisi hyvä muistaa ainakin kolme asiaa ja niiden yhteyksiä koettuun historiaan, liittyen kirjoituksessa mainittuihin a) eurooppalaiseen puolustukseen, b) yhteisiin eurooppalaisiin arvoihin sekä c) eurooppalaisen äänen voimallisempaan kuulumiseen maailmalle.

Ensinnäkin yhteiseurooppalainen puolustus on koko Eurooppaa koskeva yhteinen tavoite, jossa Eurooppa jatkuu kauas Venäjän Uralille saakka [2, ja näin muodoin lännen ja idän välisen vastakkainasettelun on loputtava [3.

Toisekseen eurooppalaisia yhteisarvoja ei luetella vain lännenmiehen pienestä vähemmistöstä maailmalle perusarvoina, kun jo pelkästään kiinalaisia on ihmisinä enemmän kuin kaikkia lännenmiehiä yhteensä!

Kolmanneksi jo kolonialismin aikana, unohtamatta orjakauppaa, kuului vahva valkoisen eurooppalaisen ääni maailmalle niin Amerikan intiaaneille, Afrikan mustille* kuin kauas Aasiaan [4 - aikana jolloin valkoinen eurooppalainen alisti omaksi hyödykseen kymmeniä alusmaita raaka-ainelähteikseen - orjuutusta unohtamatta.

Tosiaan presidenteillä on aihetta yhteiseen julkilausumaan, ja tällä kertaa koko todellisuus huomioiden - kaikkine Euroopassakin tapahtuneisiin terroritekojen [5 juurisyihin pureutuen, vaikkapa ranskalais-englantilaiseen Picot & Sykes [6 sopimukseen asti - nykyisen Syyrian, Lähi-idän ja Turkin alueille, jo yli sata vuotta sitten.”

 

[*...Entä tämä eurooppalaiskehitetyn kolonialismin jälkihehku?

HS kirjoittaa Saksan siirtomaavallasta Afrikassa – nykyisen Namibian alueelta – sata vuotta sitten, tässä linkki HS-tekstiin ~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005808530.html – otsikolla:

Saksa palauttaa siirtomaakaudella tapettujen pääkalloja Namibiaan – tiedemiehet käyttivät jäänteitä ”eurooppalaisten ylivertaisuuden” todistelemiseen” ja …

ote kirjoituksesta: ” … Saksan keisarikunnan sotilaat tappoivat jopa 100 000 hereroa ja namaa nykyisen Namibian alueella sijainneessa siirtomaassa yli sata vuotta sitten. Historioitsijat kutsuvat tapausta 1900-luvun ensimmäiseksi kansanmurhaksi … ”

 

IL-kommentti ylläolevaan linkkikirjoitukseen – 30.8.2018 - 5:51: ”Belgian kolonialismin kaudella kuningas Leopold II' n [7 jopa kerrotaan maksattaneen tapporahaa Afrikan mustista, todisteeksi riitti irti leikattu vasen käsi. Aiemmin mustia rahdattiin valkoisten eurooppalaisten toimesta Afrikasta miljoonia, orjiksi Pohjois-Amerikkaan ja Eurooppaan, kymmenet tuhannet menehtyivät jo sietämättömillä merimatkoilla – osan tukehtuessa tilanpuutteeseen.

On aika miettiä olisiko valkoisen kolonialismilla jotain yhteyttä nykyisiin eri kansallisuuksien konflikteihin niin Euroopassa kuin vaikkapa Yhdysvalloissa, jonka osalta maan ryöstö intiaaneilta ei liene vähäisin rikos ihmiskuntaa kohtaan”

 

EKSTRA

Suomen rooli idän ja lännen vedenjakajalta

~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/260104-suomen-rooli-idan-ja-lannen-vedenjakajalla - [164]

 

Viitteet:

[1 ~ https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/201808292201169497_vd.shtml – Ote linkin alta tulevasta mediatekstistä: ” … Brigitte on tunnettu mieltymyksestään korkokenkiin ja minihameisiin, sillä hän haluaa esitellä upeita sääriään, jotka on huomioitu erityisesti Ranskassa … ” -Iltalehti-toimittaja Jasmin Huusela.

[2

[3

[4 Oopiumsodat I ja II ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Oopiumisodat -

[5

[6

[7 Leopold II ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Leopold_II_(Belgia) -

 

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 177956

 

DOC läntinen_arvomaailma_30082018.doc – OpenOffice Writer

PVM 30082018

 

516_4799 – 09:57_10:28

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (106 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Läntinen arvomaailma, osa II - tällä kertaa maailmanpoliisi USA' n näkökulmasta - sokeanako? ---

.
Trump kyseenalaisti jälleen Yhdysvaltojen sotaharjoitukset Etelä-Korean kanssa ja kehui suhdettaan Kim Jong-uniin -HS
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005808696.html -

Ilkka Luoma 30.8.2018 - 8:49
Kiina noudattaa tarkasti tehtyjä sopimuksia. Ehkäistäessä kansallinen hätätila pohjoisen korealaisille, tarkoittaa se kehitysmaatukea, jota Kiina ja Venäjä antavat lisääntyvästi.

Korean niemimaalla noudatetaan Pekingin tiekarttaa, jota jo US pr. Trump näyttää aika-ajoin tunnustavan.

Ensimmäinen tavoite on korealaisten kesken rauhansopimus, joka palkitaan Kiinasta lopettamalla kaupallinen saarto. Tämän jälkeen vieraat taisteluvoimat pois koko Korean niemimaalta, joka taas eliminoi paljon puhutut ydinaseet, jotka ovat suurelta osin tarkoitusperäistä bluffia.

Lopullinen päämäärä on yksi Korea, jossa kaksi järjestelmää, kunnes toinen haihtuu pois. Pekingin tiekartta määritettiin jo toukokuussa 2017. Suomalaisille vihjaistiin välittäjän roolia jo huhtikuussa 2017*, jota ei meillä ulkopolitiikan johdossa oivallettu.

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

IS:

" ... Ranskan presidenttipari hurmasi suomalaiset, vaikka uutiset kotoa ovat huonoja, kirjoittaa erikoistoimittaja Seppo Varjus.

~ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005808534.html -

Jotain vastiketta odottamiselle. Ranskan presidenttipari hurmasi keskiviikkoiltana yleisön Presidentinlinnan edessä, kun oli ensin seisotuttanut Suomen hallitusta pihalla valmiina varttitunnin. Kansa hullaantui, kun Emmanuel ja Brigitte Macronilla oli silti aikaa tulla sitä tervehtimään. Brigitten hautajaistenmusta asu vaikutti.

Torstaina jatketaan hyvissä merkeissä. Tarkoituksena on antaa yhteinen julkilausuma Euroopan puolustuksesta. Asiat rullaavat. ... " -IS-toimittaja Seppo Varjus.

.

Käyttäjän JouniBorgman kuva
Jouni Borgman

Toivottavasti Syyrian tilanne ei räjähdä ennen julkilausumaa. Syyriassa hallituksen joukot ovat valtaamassa kapinallisten viimeistä vahvaa tukialuetta eli Idlibin maakuntaa ja nyt on käynnissä lännen ja Venäjän välillä kova sanasota siitä, ovatko kapinalliset järjestämässä sinne lavastettua kemikaali-iskua tyyliin "al-Assad kaasuttaa omiaan". Tämmöinen isku antaisi lännen koalitiolle (USA, Israel, Iso-Britannia ja Ranska) viimeisen tilaisuuden pelastaa Syyrian hallintoa vastustavat joukot ja saattaa Syyrian tilanne lännelle mieleiseksi eli syöstä al-Assad vallasta. Venäjä on jo pitkään tiedottanut siitä, että lavastettu kemikaali-isku olisi tulossa, mutta länsi, erityisesti Iso-Britannia, on torjunut tämän väitteen sumutuksena. Eli Syyrian sota on kaikkea muuta kuin ohi ja loppunäytökseksi uumoiltu Idlibin valtaus voi käynnistää isomman tapahtumaketjun.

Jos Suomi sitoutuu julkilausumassa vahvasti Ranskaa ym. länsikoalitiota myötäilevään ulkopolitiikkaan, se tietää asettumista Syyrian sodassa länsirintamaan. Mutta ainahan nuo julkilausumat muotoillaan niin ympäripyöreiksi, että liikkumatila säilyy(?).

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Turkin rooli voi olla ratkaiseva - samalla tässä on muistettava Sykes ja Picot ...

...
Syyrian sodan viimeinen luku on käsillä – ”Siitä voi tulla pahempaa kuin mitä näimme Aleppossa, Itä-Ghoutassa ja Raqqassa” -HS

~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005807062.html -

Ilkka Luoma 29.8.2018 - 4:50
Herää kysymys kuinka paljon salassa operoitu US CIA-aseistamisprojekti Syyrian kapinallisterroristeille jo vuodesta 2013 on pitkittynyt sisällissotaa, jossa toisena puolena on Syyrian laillinen hallinto yhdessä Venäjän ja Iranin kanssa.

Jossain vaiheessa olisi hyvä mediankin toimesta valaista juurisyitä tähän ulkoa aseistettuun kapinaliikehdintään. Oli historiallinen kuivuus, joka aikaansai massapaon maaseudulta ja kauempaa voimme löytää ranskalais-englantilaisen Sykes & Picot sopimuksen, mielivaltaisen rajojen vedon 100 vuoden takaa, jossa ei heimorajoja haluttu huomioida. Nuo entiset kolonialistit yhdessä USAF-pommitusten kanssa Syyrian alueelle on aloitettu jo 2014, ilman mitään kansainvälisen yhteisön mandaattia.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Noista valtiomiesten puolisoiden pukeutumisista sen verran, että jos olet Luoma lukenut kiinalaisia lehtiä, niin olet varmaankin huomannut, että kun Nalle Puh tekee valtiovierailun, lehdissä kirjoitetaan hyvinkin tarkkaan rouva Peng Liyuanin vaatekerroista ja kenen luomuksia ne ovat. Shanghai on tunnetusti itäisen Aasian vaatesuunnittelun keskus. Että sellaisia länsimaisia arvoja.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiinalaiset vaatettavat tehtaistaan jo puoli maailmaa ...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Tuo ei ollut kommenttini pointti, se meni jälleen ohi sinulta, etkä tapasi mukaan mitenkään osannut reagoida siihen.

Hyvin paljon kiinalaista tekstiiliteollisuutta on siirtynyt muihin maihin osittain laatu-, osittain kustannussyistä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #7

Useat siirtyneet tehtaat edelleen kiinalaisten omistamia.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #9

Et siis lue kiinalaisia lehtiä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #11

Saan Kiinasta joka kuudes päivä lehtileikekansion käänettynä suomeksi - kaikesta sellaisesta, jolla on merkitystä Suomelle, suomalaisille ja Kiinan ja Suomen väliselle kaupalle -

Lisäksi ole tilannut eng-kieliset FT Chinan ...

Kolmanneksi WeChat välityksellä tietyt kiinalaiset toimijat tuottavat kännykkääni Korean niemimaata koskevat uutiset ja tiedotukset.

Ei muuta julkistettavaa - normaalin yhteydenpidon lisäksi ---

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #12

Ymmärrän. Et siis oikeastaan lainkaan seuraa, mitä Kiinassa tapahtuu.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13
Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Valtavan suosittu presidenttimme Niinistö osoittaa selkeästi, ettei Suomi ole idän ja lännen vedenjakajalla, vaan selkeästi lännessä. Ilkka Luoma saa tietysti olla erimieltä, mutta eiköhän Niinistöä äänestäneet Erkki ja Liisakin ole presidentin näkemyksen kannalla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Eivät ole, koska eivät noteeraisi presidentin vakuuttelua Natoon liittymisestä :)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Yritä nyt nyt tajuta, Luoma, että ilman NATO:on liittymistäkin Suomi kuuluu länteen ja on osa sitä. Aivan kuten presidenttimme on todennut.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #16

Jori, kyllä sinä saat pitää melipiteesi - täälläkin ;)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #17

Kun ei ole vain minun mielipiteeni, vaan myös Tasvallan Presidentin. Kuten olen lainannut.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

Muistathan Salen väkevän viestin kansalaisilleen - "Olen suomalainen", kun kysyttiin ajatuksia Natoon liittymisestä? ;)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #22

Tuo oli oiva esimerkki Sauli Niinistön kryptisistä lausunnoista. Minäkin voin kertoa olevani suomalainen mutta se ei kerro yhtään mitään suhtautumisestani läntiseen puolustussotaliittoon.

Huomannet, että käytin suosimaasi nimitystä Natosta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #33

Nato on sotilasliitto jonka johdolla käydään ulkoa aloitettua Afganistanin sotaa, alkaen jo 2001 - toki US aloituksena.

...
" ... Lännen media teetätti Taloustutkimuksella tutkimuksen, jonka uutisoitiin laajasti otsikoin: ”Lännen Media: Yli kolmannes olisi valmiita Nato-jäsenyyteen, jos presidentti Sauli Niinistö sitä suosittelisi … ” -Yle ~ https://yle.fi/uutiset/3-10348898 -

Kiintoisaa on se, ettei otsikoihin eksynyt laajalla otoksella tarkasteltuna yhtään mediaa, joka olisi lööpittänyt kansakunnan enemmistön mukaisesti – eli puolet tai vähän yli puolet ei hyväksy Natoa, vaikka presidentti Sauli Niinistö sitä suosittelisi! Miksi näin?


Tunnetusti Suomen kansa on vastustanut Natoa – viimeiset 15 vuotta [Kuva 1.], vuodesta toiseen ja varteenotettavien selvitysten mukaan yli 50 prosentin väkevällä voimalla. Aihe lienee loppuun kaluttu, kun presidentinkään ”käsky” ei pure – vaan kansakuntamme kokee sotilaspoliittisen liittoutumattomuuden [0 olevan meille täällä idän ja lännen vedenjakajalla [1 se vakaa status, johon turvaamme.

Olen suomalainen -presidentti Sauli Niinistö
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2018/06/presidentt... -

Niinistö totesi vakaasti kysymykseen Natoon liittymisestä olevansa suomalainen [2 ja samaan hengenvetoon jatkoi, etteivät suomalaiset innostu Natosta - ”olen siis suomalainen”. Nyt kansakuntamme jyrähti voimallisesti ja antoi arvostetulle presidentillemme selvän ja ystävällisen ohjeen – ei kannata suositella Natoa, emme hyväksy sitä edes silloin. Aihe lienee loppuun käsitelty.

[2 ~ https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/presidentti-... - ... "

.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #35

"Aihe lienee loppuun kaluttu". Toivottavasti keskustelu Suomen turvallisuudesta ei ole loppuun kaluttu teema. Ei koskaan pitäisi sanoa "ei koskaan" edes tarpeesta liittoutua muiden maiden kanssa.

On väärä tulkinta, että yli puolet suomalaisista on sitä mieltä, ettei Suomen koskaan pidä liittoutua, vaikka tilanne muuttuisi? Tätähän ei ole kysytty mielipidetiedusteluissa.

Jos päivänpaisteella tehtäisiin mielipidetiedustelu, onko sateenvarjolle käyttöä, monien mielestä siihen ei ole juuri nyt tarvetta. On tyhmää tehdä tästä sitä johtopäätöstä, että suomalaiset vastustavat sateenvarjoja.

Suomi on sopinut turvallisuusyhteistyöstä UK:n, Ranskan, USA:n ja Ruotsin kanssa. Tämä ei tietenkään ole sotilaallista liittoutumista sen enempää kuin Naton kumppanuustoiminta ja isäntämaasopimus. Siitä huolimatta Venäjä ei pidä Suomea puolueettomana, liittoutumana maana idän ja lännen välisellä harmaalla vyöhykkeellä olevalla vedenjakajalla, vaikka meillä jotkut niin väittävät. Venäjä pitää meitä turvatakuuta vailla olevana länsimaana.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #71

Jätetään turha vastakkainasettelu pois ja keskitytään oleelliseen!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #34
Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #22

Nythän hän ei lausunnossaan puhunut mitään NATO:on liittymisestä, vaan siitä, että Suomi ei ole riippumaton, puolueeton maa, eikä maa idän ja lännen välissä. Ihan tahallasiko, Luoma sotket asioita?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #46

Pr. Niinistö ei sotke asioita, vaan ilmoitti suoraan olevansa suomalainen tunnustaessaan kansakuntamme suuren enemmistön vastahangan Natoa kohtaan - tämän ymmärtämiseen Jori - ei tarvita kuin kansakoulusivistys :)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #48

Sinä tässä sotket, ei Niinistö. Sinun lukutaitosi on kyllä ihan apukoulutasoa, Luoma. Nyt oli kysymys ihan siitä, että Niinistö selvästi ilmaisi, Suomi ei ole missään idän ja lännen välissä eikä puolueeton ja rippumaton maa. Et vain millään suostu sitä hyväksymään. Syistä, jotka olen maininnut edellä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #56

Pr. Niinistö jopa innosti Väyrystä pr.vaalikmapanjassa käyttämään liittoutumaton termiä, kun oli sitä mieltä, että puolueeton ei tarkoita samaa - vaikka kieliopillisesti ja normaalin järjen myötä tarkoittaakin -

Pr. Niinistö ...

" ... Samalla ylivoimalla kansakuntamme sanoo lännen sotakoneelle – Natolle – täyden ei, suurella enemmistöllä, kuten Niinistö – yli puolet kansasta sanoo vakaasti yli 50 prosentin voimalla ei Natolle.
Suomalaiset tietävät asuvansa idän ja lännen vedenjakajalla – me tiedämme itäisen naapurimme, paremmin kuin yksikään muu ulkoinen rajanaapuri – suurelle idän karhulle.

Presidentti Niinistö tuli kansansa pariin

Niinistö antoi merkittävän haastattelun FT – Financial Times -lehdelle, alla tutkimme tarkoin mitä Sauli sanoi, mitä tarkoitti ja mitä viestiä halusi äänestäjilleen sanoa. ---

Aloitetaan ajattelemattomuudesta – ainoasta miinuksesta, joka lipsahti muutoin presidentiltämme, joka pystyy kertomaan, että Venäjän presidentti Vladimir Putin muistaa ystävänsä …

” … – Hän (presidentti Vladimir Putin) ei unohda ystäviään, jos häntä on kohdeltu kunnioittaen, Niinistö sanoo lehdelle. … ” -IS/STT. ... "~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2018/06/presidentt... -

.

Olen suomalainen -presidentti Sauli Niinistö
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2018/06/presidentt... -

Niinistö totesi vakaasti kysymykseen Natoon liittymisestä olevansa suomalainen [2 ja samaan hengenvetoon jatkoi, etteivät suomalaiset innostu Natosta - ”olen siis suomalainen”. Nyt kansakuntamme jyrähti voimallisesti ja antoi arvostetulle presidentillemme selvän ja ystävällisen ohjeen – ei kannata suositella Natoa, emme hyväksy sitä edes silloin. Aihe lienee loppuun käsitelty.

[2 ~ https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/presidentti-... -

...
EKSTRA
Otteita ja linkkejä mediasta, kun tämä uusin Nato-tutkimusta uutisoitiin ---

1]
35 prosenttia suomalaisista kannattaisi Nato-jäsenyyden hakemista, jos presidentti Niinistö pitäisi sitä Suomen turvallisuudelle järkevänä -otsikko Turun Sanomista

~ http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4049468/35+prosen... -

.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #58

Jälleen täysin varsinaisen asian vierestä. Olet ne trolliläksysi hyvin lukenut.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #48

Sinun logiikkasi mukaan ne, jotka puoltavat läntiseen puolustussotaliitto Natoon liittymistä, eivät ole suomalaisia.

Teet Niinistön lausumasta mielestäni väärän johtopäätöksen, että Niinistö ilmoitti olevansa samaa mieltä Natoon liittymisestä kuin valtaosa suomalaisista.

Voitko perustella tarkemmin, miten olet tuosta lausumasta tullut siihen johtopäätökseen?

Oletko koskaan kuullut, että Sauli Niinistö pitää Nato-optiota Suomelle tärkeänä? Ei taida olla oikein järissään, ensin muka ilmoittaa, että suomalaisena hän ei kannata Natojäsenyyttä mutta sitten, että mahdollisuus hakea Naton jäsenyyttä on turvallisuustekijä jo itsessään. (Tobeornottobe-syndrooma?)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #57

Pr. Niinistö tarkoitti suomalaisuus ilmaisullaan enemmistökansaamme, joka vastustaa Natoa ja johon hän myös sanallisesti viittasi puhumalla kansasta, joka tietää mitä tahtoo (osapuilleen noin sanoin, mutta ajatusrakennelma täsmällisesti siten miten Sauli sen lukijoille tarkoitti) ...

Toisaalta Nato-valtioissa tiedetään, ettei maata voida edes ottaa Natoon, jos kansa ei sitä enemmistönä halua.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #59

Nyt kyllä teet omia johtopäätöksiä siitä mitä Niinistö tarkoitti. Miksi Niinistö sitten pitää Nato-optiota tärkeänä? Naton jäsenyydestä ei tietääkseni yhdessäkään nykyisessä jäsenvaltiossa ole järjestetty kansanäänestystä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #62

Tiesithän, etteivät monien yritysten antamat optiot koskaan johtaneet mihinkään - verrantona. Mutta ne toimivat houkuttimena, kuitenkin todellisuudessa vain harvoille - kuten tässä natotuksessa, johon ryhtyy vain 17-23 prosenttia suomalaisista.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #64

Kyllä tiesin, ehkä Niinistö ei tiedä kun ihan vakavasti pitää Nato-optiota turvallisuuden välineenä.

Miksi niin monet ottavat vakuutuksen? Älykkäämpi ratkaisu olisi vakuutus-optio.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #70

Vakuutuksen ottaminen täällä idän ja lännen vedenjakajalla on aivan eri asia kuin vaikkapa Ranskassa

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kuva 3:

"Ranskan presidentti puolusti Syyrian iskua oikeutetuksi – Macron: Trump taivuteltiin rajaamaan kohteet

Ranskan presidentin Emmanuel Macronin mukaan Ranska sai Yhdysvallat pysymään Syyriassa vetäytymisen sijaan.

Syyria 16.4.2018 ... "

~ https://yle.fi/uutiset/3-10161064 -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Niinistö lupasi Suomen lähtevän mukaan Ranskan interventioaloitteeseen – Suomi ja Ranska korostivat EU:n solidaarisuutta puolustusasioissa -HS

~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005808678.html -

Ilkka Luoma 30.8.2018 - 12:18

Suomen rooli on kirkastakin kirkkaampi, ja ainakin kansakuntamme suuri enemmistö on sen oivaltanut - ei Natoon. Samalla täältä idän ja lännen vedenjakajalta eurooppalainen kokonaisturvallisuusajattelu lähtee siitä, että Eurooppa ulottuu kauas Venäjälle, jopa Uralille saakka. Emme ryhdy enää vastakkainasettelijaksi, vaan presidentillisen niinistömäisesti välittäjäksi. Tiedotustilaisuus näytti komppaavan ainakin osin tätä kokonaiseurooppalaista turvallisuusajattelun luontia - huomioimalla Venäjä osana eurooppalaisuutta.

...
2

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Venäjää ei voi olla huomaamatta - onhan se sotinut joka ikinen päivä synnyttyään Neuvostoliiton tuhkasta vuonna 1991 ja tälläkin hetkellä se järkyttää eurooppalaista turvallisuusajattelua agressiivisuudellaan.
Tukholmaan ja Varsovaan venäläiset tekivät simuloidut ydinasehyökkäykset ja jokunen viikko sitten sotaisa sotaministeri Shoigu uhkaili Suomea ja Ruotsia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kerrotko nyt lukijoille nuo yhtämittaiset sodat ja linkkaatko nuo jokunen viikko sitten tehdyt "simuloidut ydinasehyökkäykset" - uskoisin, että lukijat odottavat inokkaasti noita faktoja, jos niin olisivat!

Samalla nuo Shoigun uhkailut voisi saada tänne - todennettuina - lukijat odottavat niitäkin ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #23

Etkö itse seuraa mediaa? Nykyisen Venäjän soti aluksi 1991 - 1994 Georgiassa ja Abhasiassa, noiden sotien aikana venäläiset joukot työntyivät Tadžikistaniin ja sotivat vuoteen 97 saakka, Tšetšenian ja Dagestanin sodat 1994 - 2009 ja ne jatkuvat edelleen Pohjois-Kaukasuksella. Georgian sota alkoi uudestaan 2008 ja jatkuu edelleen miehityksenä. Venäjä-Ukraina sota alkoi 2014 ja jatkuu edelleen, Syyria, Kosovo, Moldova...

2013 tapahtuivat nuo venäläisten simuoidut ydinasehyökkäykset, lue koko juttu:https://www.dn.se/nyheter/sverige/ryssland-ovade-karnvapenanfall-mot-sverige/

Tässä on PM:n vastaus Shoigun uhkailuihin - siinä käy ilmi sotaministerin uhkailu ja Suomen vastaus: https://www.satakunnankansa.fi/maailma/puolustusmi...
Kannattaa huomioida, että Shoigu julkisesti valehteli.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #29

Poliitikot liioittelevat, ei kansalaiset - lähtikö mopo laukalle? Georgian sodan aloitti Saakasvili ...

...
Verrantona US käy sotansa aina kaukana omilta rajoiltaan - jo 1953 lähtien ja oikeasti liki jatkuvasti ---

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #37

Ennen varsinaista sotaa raskain asein, Venäjä ja sen tukemat ossetialaisjoukot provosoivat Georgian joukkoja ja tulittivat niitä. Venäjän oli sotajoukoillaan toisen valtion alueella, ei minään "rauhanturvaajana", vaan sodan osapuolena. Ja ennen sotaa Venäjä kaikin tavoin tuki ja aseisti ja harjoitti ossetialaisia. Ja taas vieraan valtion alueella.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #47

Oletko Jori perehtynyt Gruusian historiaan ja löytänyt sieltä jotain yhtymäkohtia venäläisyyteen ja Neuvostoliittoon?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #52

Puhut tapasi mukaan täysin aiheen Georgian sota, vierestä. Eipä yllätä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #54

Jori, jos historian luvut ovat jääneet väliin, niin on hyvä tiedostaa hieno kansansanonta: "Tunne eilinen, niin tänään voit ymmärtää huomista" - tutki Georgian eli Gruusian historiaa ja opi näkemään juurisyitä miksi Georgian pienoissota käytiin kahakkana, jossa eri kansallisuudet törmäsivät silloisen pr. Saakasvilin itsekkäisiin tavoitteisiin - tule sitten uudestaan komentoimaan kun olet perehtynyt gruusien historiaan.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #37

"Georgian sodan aloitti Saakasvili ..." Heheh, hyökkäsi siis Venäjän joukkoja vastaan Georgian alueella.

Ukrainan sodan aloitti kuulema CIA, joka määräsi Ukrainan hallituksen joukot torjumaan Venäjän armeijan lomalaisten tykkitulen ja BUK-ohjukset Ukrainan alueella.

Eihän Venäjä käy sotaa jos Venäjän rauhanturvajoukot joutuvat gruusialaisten hyökkäyksen kohteeksi tai lomalla olevia sotilaita vastaan hyökätään Ukrainassa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #72

Alkaa Villikarillekin maailma valkenemaan. Todellakin, jos jossakin on kakkien osapuolten yhteisellä sopimuksella rauhanturvaajia niin niiden rauhaanturvaajien kimppuun hyökkääjä on todellakin sodan aloittaja.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #73

Jospa Myyryläinen aluksi ottaisi selvää näistä Venäjän "rauhanturvajoukoista".

Venäläiset "rauhanturvaajat” ovat todellisuudessa Venäjän joukkoja, jotka on naamioitu rauhanturvaajiksi Niillä ei ole YK:n eikä ETYJin mandaattia. Jos olen väärässä, Myyryläinen voinee kertoa ko. päätöslauselman numeron.

Venäjä vei sotilastiedustelun GRU:n erikoisjoukot ns. Etelä-Ossetiaan syyskuussa 2007, tarkoituksena tehdä provokaatioita.

Venäjä jakoi laittomasti omia passejaan Georgian alueella asuville henkilöille saadakseen tekosyyn ”puolustaa venäläisiä”, joiden kimppuun muka Georgia hyökkää.

Georgialaisjoukot saivat haltuunsa suuren määrän vielä allekirjoitusta vailla olevia Venäjän passeja korkean venäläisupseerin autosta, ennen kuin Venäjän armeija ennätti jakaa ne.

Myyryläinen voinee myös kertoa miten on mahdollista, että Venäjän armeijan "lomalaiset" voivat ottaa raskaat aseet mukaansa lomalle Itä-Ukrainaan.

Toivottavasti Myyryläisellekin todellisuus Venäjän "rauhanturvaamisesta" selviää. Venäläinen käsitys rauhan turvaamisesta on, että rauhanturvajoukot ovat sodan osapuoli. Venäjän rauhanturvaajat olivat menossa Georgian pääkaupunkiin, Tbilisiin, kun sille pistettiin USA:n taholta stoppi. Riitti kun tarpeeksi monta miehistönkuljetuslentokonetta ajoi matalalla kohti Tbilisiä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #74

Rauhanturvaajat ovat oikeasti aiemmin sotineiden armeijoiden väliin molempien luottamuksella ja yhteisellä sopimuksella meneviä, kevyesti vain itsepuolustusta varten aseistettuja joukkoja.

Etelä-Ossetiassa (ja Abhasiassa) oli nimen omaan aiemmin sotineiden osapuolten keskinäisellä sopimuksella sellaisia joukkoja jotka koostuivat Sakartvelon, Etelä-Ossetian ja Venäjän joukoista.

Kun Sakartvelon joukot hyökkäsivät M.Saakasvilin johdolla, he rikkoivat nimen omaan itse allekirjoittamaansa aseleposopimusta ja sen mukaisia rauhanturvaajia vastaan.

Kun sotivat osapuolet sopivat aselevosta ja sitä mahdollisesti turvaavista rauhanturvaajista, heillä ei välttämättä tarvitse olla UN:n tai OSCE:n mandaattia vaan osapuolet voivat sopia myös keskenään. Se ei ole kansainvälisten sopimusten vastaista. UN:n t.m.s. rooli tulee vasta jos osapuolet eivät itse pääse sopuun. Tässä tapauksessa pääsivät Venäjän avulla mutta se ei Saakasvilille ja hänen takapiruilleen kelvannut.

P.s. En olekaan ottanut kantaa lomalaisten aseistukseen kuin joskus kauan, kauan sitten saksalaisten "lomalaisten" pössyköihin vuosina 1940 ja -1941. Epäilen itäisessä Ukrainassa olleen vuonna 2014 melko tarpeeksi Ukrainan armeijan varikkoja ja siellä aseita. Lisäksi donbassilaisilla on ollut mahdollista ostaa aseita eri värisiltä markkinoilta m.m. hiilestä saaduilla rahoilla. He ovat lisäksi saaneet sotasaalista ja ovatpa kuulemma Kiovan armeijan sotilaat nälkäänsä ja janoonsa myyneetkin niitä. Venäjän armeijan lomalaisten on tuskin tarvinnut niitä sinne lisää viedä. En ainakaan ole uskottavia todisteita siitä nähnyt (huom: Bellingcat:n kuvat eivät sellaisia ole)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #75

"Rauhanturvaajat ovat oikeasti aiemmin sotineiden armeijoiden väliin molempien luottamuksella ja yhteisellä sopimuksella meneviä, kevyesti vain itsepuolustusta varten aseistettuja joukkoja."

Eikö Myyryläinen ole tietoinen, että Venäjän "rauhanturvaajien" kevyesti vain itsepuolustusta varten aseistetut panssarit olivat matkalla Tbilisiin. Olivatko ne edelleen molempien osapuolten "luottamuksella ja yhteisellä sopimuksella" sinne matkalla?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #76

Ehkä Villikari tutustuu edes auttavasti faktoihin. Ensin Sakertvelon armeija hyökkäsi rauhanturvaajien kimppuun ja sen jälkeen Venäjän armeija ajoi Saavasvilin armeijan pois - ainakin OSCE:n raportin mukaan. Ei kannattaisi yrittää sotkea asioita.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #78

Venäjä ei ollut Georgiassa rauhanturvaaja, vaan sodan osapuoli. Virallisesta raportista suoraan lainattuna. Kannattaisi opetella myös noiden nimien oikein kirjoittaminen.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #79

Venäjä oli sodan osapuoli sen jälkeen kun Sakartvelon armeija oli hyökännyt rauhanturvaajien kimppuun. Ei ennen sitä.

Tarkoittaako Kajanto, että muoto "Sekertvelo" olisi oikeampi translitterointi? Vai haluaisiko hän käytettävän nimeä "Kartveli" joka on sikäläisen enemmistökielen mukainen nimitys osalle alueesta?

Sakartvelo on ihan oikea k.o. maan omakielinen nimi. Olen päätynyt sen käyttöön sen jälkeen täysin poliittisin perustein täällä luovuttiin vanhasta nimen käännöksestä. Kielitoimistohan suosittelee, että käytettäisi mielummin omakielisiä nimiä p.l. ne tapaukset joissa on ollut vakiintunut käännösnimi käytössä. "Gruusia" oli tuollainen vakiintunut käännösnimi mutta siitä haluttiin luopua joten luentevaa on silloin käyttää heidän omakielistä nimeään eikä ottaa käyttöön uusia käännöksiä. "Georgia" anglosakselille vakiintunut mutta ei meille tähän meidän kieleemme. Joten olkoon Georgia edelleenkin vain USA:n osavaltio (sekä jokunen muu paikka USA:ssa, Englannissa, Kanadassa ja Salomonin saarilla).

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #80

Kirjoitit Sakertvelo. No, se on pikkuvirhe. Mitä ihmettä Venäjä teki vieraan valtion alueella tukemassa kapinallisia, Myyryläinen? Joita se oli tukenut jo ennen sotaa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #83

Sota eteläosseettien ja sakartvelolaisten välillä puhkesi ihan paikallisesti ilman, että Venäjän valtio oli siinä osallisena. Kiistat ovat jo vanhoja. Yksi niistä oli vähemmistökansojen kansankomissaari J.Stalinin päätös liittää E.Ossetia Gruusian SNT:an.

1980-luvun lopulla, siis vielä NL:n aikaan, eteläosseetit pyrkivät liittymään P.Ossetiaan ja Venäjän fed.SNT:an. Tbilisin silloinen hallinto esti sen ja aloitti gruusialaistimisen. NL:n hajottamisen jälkeen jatkui ja aloitti sisällissodan jonka lopettamiseksi tehtiin aseleposopimus (Dagomysin sopimus t.m.n. Sotshin sopimus; 1992) ja sen perusteella alueelle tuli rauhanturvajoukot jotka koostuivat sakartvelolaisista, e.osseeteista ja venäläisistä.

P.s. Minulla on oaha tapa tehdä paljon näpyttely- ja muita kirjotusvihneitä. Kirjoitin tuossa ylempänä myös Saavasvilistä j.n.e. Ja muistelen joskus kommentoineeni muka Kajastolle. Juttuja näyttäisi pulppuavan nopeammin kuin nakit ehtivät näppäimistöllä. Olen sitä ajoittain anteeksikin pyydellyt ja lupaillut parantavani tapani, kuitenkin huonolla menestyksellä. Mutta Sakart-, Sakert- tai Sekertvelo eikä Georgia, viesti taisi kuitenkin olla ymmärrettävä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #87

Hyvin eritelty - ehkä vankimmatkin jänkkääjät heräävät ;)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #78

Heheh, Myyryläinen väittää vitsikkäästi, että Georgian armeija hyökkäsi täysin aiheetta omassa maassaan olevia Venäjän armeijan sotilaita vastaan.

Ei tarvita kovin paljoa älliä kun ymmärtää mistä tässä oli kysymys. Sota alkoi 1. elokuuta 2008 kun Venäjän tukemat separatistit, jotka käytännössä olivat Venäjän sotilastiedustelun GRU:n erikoisjoukkoja, alkoivat tulittaa georgialaisia kyliä kranaateilla.

Nämä tykistöhyökkäykset rikkoivat vuoden 1992 tulitaukosopimusta ja 7.elokuuta 2008 Georgian armeija lähetettiin estämään nämä tuli-iskut ja palauttamaan järjestys Etelä-Ossetiassa.

Ei Myyryläisenkään kannattaisi yrittää sotkea asioita.
Venäjän armeijan tunkeutuminen Georgiaan ole rauhanturvaamista, se on hyökkäyssotaa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #81

Sodan jälkeen OSCE:ssa on kirjotettu raportti jokaa kuvaa Sakartvelon puhtaasti hyökkääjäksi.

Toki raportissa moititaan Venäjää ylimitoitetusta reaktiosta mutta mikähän olisi ollut heidän mielestään sopiva mitoitus? Jättää joku jäädytetty aselepolinja keskelle Etelä-Ossatiaa? Ehkä kuitenkin oli parempi, että saakasvililäiset ajettiin kerralla hieman kauemmas vaikka M.Saakasvili joutuikin pureskelemaan kravattiaan.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #82

Mitä ihmettä Venäjä teki vieraan valtion alueella tukemassa kapinallisia, Myyryläinen? Joita se oli tukenut jo ennen sotaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #84

Mitä ihmettä US teki vieraan valtion alueella - Syyriassa.

Muistatko historiaa Gruusian ja nyk. Georgian osalta ja sen sodan aloittaneen Saakasvilin nykykohtalosta ...

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #91
Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #82

Eikös siinä raportissa puhuta mitään separatistien aloittamasta tykkitulituksesta georgialaisiin kyliin?

Eihän se voi olla syy, että Georgian armeija puuttui peliin. Venäläisillä on kokemusta, jo vuodesta 1939 alkaen, siitä kuinka tykkitulituksella saadaan sota käyntiin.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #92

++++
The report concluded that South Ossetian irregular forces violated the rules of war in attacks on Georgian villages and that Russian peacekeeping forces "would not or could not" control them. Russian claims of Georgian "genocide" in South Ossetia were dismissed and Russian claims that Georgians had killed 2,000 civilians were found to be wildly exaggerated. The report put the figure of civilian dead at 162 on the South Ossetian side.
+++++

Että sellainen raportti

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #104

Hei Ilkka, normaalisti vastailet hankaliinkin kysymyksiin, mikä nyt tuli?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #82

Saakasvili odotti saavansa Nato/US' n apuun, mutta se vain sai vaivaantuneita huomioita rapakon takaa ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #81

Oletko muuten perehtynyt Stalinin aikaiseen Gruusiaan?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #72

Georgian sota:

" ... EU:n tilaama, lähes 1200-sivuinen raportti on kattavin selvitys sodasta. Sen mukaan Georgia aloitti sodan, ... "

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Georgian_sota -

... ja suomalaisten artikkelisorkkijoiden torppaamiseksi - myös eng. versio:
~ https://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Georgian_War -

.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #90

Linkkaamasi wikin mukaan: "Sota alkoi 1. elokuuta 2008 kun Venäjän tukemat mutta kansainvälisesti tunnustamattomat osseettiseparatistit alkoivat tulittaa georgialaisia kyliä kranaateilla.[6][7][8][9][10] Ossetian tykistöhyökkäykset rikkoivat vuoden 1992 tulitaukosopimusta.[11] 7. elokuuta 2008 Georgian armeija lähetettiin estämään nämä tuli-iskut ja palauttamaan järjestys Etelä-Ossetiassa.[12] Georgialaiset etenivät Tskhinvalin kaupunkiin, joka kuuluu Šida Kartlin hallintoalueeseen Georgiassa. Tskhinvali on ollut separatistinen alue vuodesta 1992".

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #90

"... ja suomalaisten artikkelisorkkijoiden torppaamiseksi - myös eng. versio:"

"Georgia demonstrated video footage captured by a drone to the BBC allegedly proving that Russian forces used heavy weaponry in Abkhazia and were combat troops, rather than peacekeepers; Russia rejected the accusations.[102] On 15 May, the United Nations General Assembly passed a motion calling for the return of all exiled and uprooted people to Abkhazia.[103] Russia opposed the Georgian-advocated motion. The Russian Foreign Ministry said that the resolution was "a counterproductive move".[104]"

että semmoista "rauhanturvaamista"!!

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Köyhällä Venäjällä ei ole varaa edes mainittavasti sotia vaikka halua olisikin.
Venäjällä ei ole ollut varaa tuhota ensimmäistäkään valtiota sitten 1991.
Sotimiseen on varallisuutta vain Kiinalla ja USAlla, Kiina tosin käyttää sotavarallisuutensa ampumisen sijaan ostamiseen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #26

Niin, Venäjän tarkoitus ei ole tuhota valtioita, kuten on käymässä Afganistanille, Irakille ja Libyalle - Syyriassa Venäjä näyttää menestyvän varsin hyvin ... ja on osaltansa palauttamassa järjestyksen lailliselle hallinnolle ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #27

Syyriassa Assadin valta perustuu venäläisten ja iranilaisten sotavoimiin sekä Hizbollah - terroristijärjestöön ja vain Eufrat -virran länsipuolella. Kun ne häipyvät häviää Assad historian hämärään.
Eufatin itäpuolella alaviiteillä ja heidän tukijoillaan ei taida olla mitään asiaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #30

Samalla lailla Ukrainassa tueteaan heikkoa Poroshenkoa ... tosin al-Assadin valta perustuu perinnöllisyyteen - Syyrian perustuslain mukaisesti.

...
Syyrian opiskelun voisi aloittaa vaikka Sykes ja Picot' sta ---

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #38

Ei kai Hizbollah, Venäjä ja Iran Poroshenkoa tue. Venäjähän on ottanut suojiinsa ukrainanvenäläisen Janukovitshin, joka lähti vastuuta karkuun yön sekään pressan pallista.
Syyria on ihan virallisesti tasavalta, mutta alaviittivallankaappauksen jälkeen demokratialla ei ole ollut Syyriassa sijaa ja Assad aloitti sisällissotansa 2011 demokratiavaateiden vuoksi ns arabikevään aikana.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #43

Venäjä kantaa huolta Donpassin alueen paikka paikoin venäläismielisyysenemmistöstä sekä kielikysymyksistä knsalaisille, joita on venäjänkielisinä noin puolet!

...
Syyrian sisällissodan taustana on historian pahin kuivuus 2006-2010, jolloin maaseutuväki pakeni kuivuutta kaupunkeihin ja tätä hyökyaaltoa ei osattu hallita - sen sijaan US aloitti CIA' na Syyrian kapinallisterroristien aseistamisen jo vuonna 2013 - sotkeutuen näin Syyrian sisäisiin asioihin - lisäksi USAF aloitti ilman mitään mandaattia raskaat Syyrian ilmapommitukset jo vuonna 2014 ---

.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #49

"Venäjä kantaa huolta Donpassin alueen paikka paikoin venäläismielisyysenemmistöstä sekä kielikysymyksistä knsalaisille, joita on venäjänkielisinä noin puolet!"

Ja höpö höpö. Venäjä vähät välittää heistä, vaan päämääränä on ollut vallata alue omaksi nukkevaltiokseen ja sitä kautta kiristää otetta yhä enemmän Ukrainaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #55

Taisi Jori lasketella tässä omiaan kuvitusleikkinä ja vajain tiedollisin lähtökohdin - tässä kohtaa kannattaa perehtyä Minskin sopimukseen ja siinä oleviin kielikysymyksiin, mitä kiovalaisten taholta oli luvattu ja sovittu ... perehdyhän tuohon Minskin paperiin ja tule sitten uudestaan estraadille ;)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #61

Jota sopimusta Venäjä rikkoo koko ajan, kun joukkoja virtaa UKrainan alueelle koko ajan.

https://www.verkkouutiset.fi/ensi-kertaa-videolla-...

Kyllä se suurin satusetä on Ilkka Luoma.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #68

Tiesitkö, että Verkkouutiset on Kokoomuksen äänitorvi - poliittinen mielipidelehti sellaisten taholta, jotka veisivät, jos voisivat Suomen väkisin Natoon - ohittaen jopa kansanäänestyksen?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #55

Ainut, jotka tässä kiristivät, olivat kiovalaiset (jo ennen Maidanin verimellakoita), kun venäläinen maakaasu virtasi Ukrainan läpi EU-Eurooppaan ... muistatko?

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #38

Totta, ei kansalla ole perustuslain perusteella mitään sanomista siihen miten heitä hallitaan. Menivät onnettomat osoittamaan mieltä ja se on perustuslaissa ankarasti kielletty. Järjestyksen ylläpito muuttui sisällissodaksi. Tuhansia syyrialaisia on tapettu venäläisten avustuksella. Nyt näyttää, että järjestys on palaamassa. Assad saa jatkaa perustuslain mukaista hallintoaan, kansa oli väärässä, oikeus on tapahtunut, vai mitä Ilkka?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #86

Aloitatko historiaan perehtymisen tästä: Sykes ja Picot, löytyy hyvin googlaamalla :)

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Italian suuruisella taloudella ei maita vallata vain rikki voidaan ampua ei miehittää.
Sodasta köyhtynyt Ranskakin joutui luopumaan Vietnamista, USA oli rikas eikä luovuttanut helpolla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #28

US hävisi Vietnamin - ja syntyi yhtenäinen Vietnam, kuten tulee tapahtumaan myös Korean niemimaalla.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #39

Se on kiinalaisista kiinni ja haluavatko he pitää nukkehallitsijaansa Kimiä vallassa.
Lokakuussa 1950 YK oli saanut koko Korean rauhoitettua, mutta sitten 250 000 kiinalaista sotilasta hyökkäsi rajan yli ja valloitti Korean pohjoisosan 38. leveyspiirille asti. Sen jälkeen nukkehallitsijaksi asetettiin Stalinin suosikki Kim Il Sung.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #44

Tässä tulee osata ja ymmärtää historiaa - jo vuonna 1945 US ja muinoinen NL kilpajuoksivat Korean niemimaalle, jakaen sen kahtia omin motiivein - kysymättä yhtenäisiltä korealaisilta mitään.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren Vastaus kommenttiin #44

Yhteinen kieli Koreat yhdessä pitäisi.
Kieli on merkittävä erottaja tai yhdistäjä.
Jos Venäjä miehittäisi Suomen niin ei se tulisi koskaan onnistumaan kuin venäjänkielisen Krimin miehitys josta ei ole kuulunut vastarinnasta mitään.
Jos Ruotsi miehittäisi Ahvenanmaan niin vastarinta siitä syntyisi taloudellisista menetyksistä mutta tuskin ampumisiin.

Kiinasta joka alkaa olla rikkaampi kuin USA tuskin koskaan tulee USAn veroista matkailukohdetta ja ystävää kun kieli on niin mahdotonta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #63

Kiinassa matkailu on jo nyt suurempaa kuin US' ssa.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren Vastaus kommenttiin #65

Hyvä niin, onhan sitä joku kehunut asuneensakin Kiinassa ja suomalaisten Kiinan ihannointi ei ole vielä syttynyt.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #69

Matkailuväki Suomessa on jo innoissaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Macron: " ... Macronin mukaan Eurooppa tarvitsee strategista yhteistyötä myös Venäjän kanssa ... "

.
Macron sanoo, että puolustusyhteistyössä tarvitaan strategista yhteistyötä myös naapureiden, kuten Venäjän ja Turkin kanssa

.
" ... Nyt kysytään yhteisestä eurooppalaisesta puolustusarkkitehtuurista ja siitä, miten Venäjä saataisiin tähän mukaan ... "

.
Niinistö jatkaa, että Euroopan yhtenäisyyden osoittaminen on erittäin vahva strateginen keino

.
Niinistön mukaan pitäisi löytää uudelleen se tunne eurooppalaisuudesta, että olemme yhdessä ja kunnioitamme toisiamme

.
Venäjän-suhteita pitäisi Macronin mielestä arvioida uudelleen, hänen mielestään Eurooppa on laaja, ja sitä pitää kehittää yhdessä myös muiden valtojen kanssa keskustellen

...
Tuossahan nuo tärkeimmät - loppu löytyy linkin ~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005808678.html - alta.

.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Miten ihmeessä voi eurooppalaista puolustus"yhteistyötä" tehdä sellaisen maan kanssa, jossa on rosvonnut eurooppalaisen man alueen ja liittänyt sen itseensä? Niinistö aivan oikein totesi, että "Venäjä ei voi ajaa kaksilla rattailla".

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tiesoitkö mikä oli krimiläisten tahto jo 1990 -luvulla?

...
Ellet, niin kurkkaa täältä:
~ https://yle.fi/uutiset/3-7149546 -
"Elävä arkisto: Krim halusi osaksi Venäjää jo 20 vuotta sitten

Ukrainassa puhkesi kriisi vuonna 1994, kun Krimin parlamentti vahvisti niemimaan itsenäisyysjulistuksen

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Täydennetään tuo viiteosasto:


Viitteet:
[1 ~ https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/20180829220... – Ote linkin alta tulevasta mediatekstistä: ” … Brigitte on tunnettu mieltymyksestään korkokenkiin ja minihameisiin, sillä hän haluaa esitellä upeita sääriään, jotka on huomioitu erityisesti Ranskassa … ” -Iltalehti-toimittaja Jasmin Huusela.
[2 – Yhteiseurooppalainen puolustus ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... -
[3 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256147-... -
[3 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250996-... -
[4 Oopiumsodat I ja II ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Oopiumisodat -
[5 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2015/01/ranskalain... -
[6 ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Sykes%E2%80%93Picot-... -
[7 Leopold II ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Leopold_II_(Belgia) -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Orjuus koetteli Suomea pahemmin kuin Afrikkaa. 400 000 asukkaan Suomesta vietiin jopa 30 000 naista ja lasta myytäväksi. Kyse oli aivan suoraan orjuudesta ja väkilukuun suhteutettuna Suomi kärsi orjuudesta pahimpina vuosina enemmän kuin yksikään Afrikan maa.
Isoviha meinasi loppua siihen, että pahimmin kärsineiltä alueilta meinasivat loppua ihmiset.

Raakuuksia eivät tuolloin rajoittaneet mitkään Geneven sopimukset ja Venäjän kidutuskomppaniat sokaisivat ja paistoivat uunissa Pohjanmaan asukkaita. Miehiä oli kylissä enää niin vähän, että on hämmästyttävää, kuinka suvut ylipäätään jatkuivat. Mutta kasakat ”auttoivat” raiskaamalla.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Isonvihan muisto elää Pohjanmaalla vieläkin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

"Isoviha oli suuren Pohjan sodan (1700–1721) aikainen Venäjän miehitys Suomessa vuosina 1713–1721. Se päättyi Uudenkaupungin rauhaan. Isoviha-nimitys on syntynyt vasta myöhemmin historioitsijoiden teksteissä – aikalaislähteissä siitä käytetään nimitystä venäläisen ylivallan aika.[1] ... "

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #40

Nimitykselle on perusteensa:
Venäjä poltti, surmasi ja hävitti maan tasalle Pohjanmaan rannikkoa etenkin isonvihan alussa vuosina 1714–1715.

Hailuodon asukkaille isoviha oli käsittämättömän julma koettelemus. hden päivän aikana Hailuodossa tapettiin 800 ihmistä, lähinnä miehiä.
Vain yksi Hailuodon perheistä jätettiin henkiin, hautaamaan surmatut miehet. Lapset vietiin orjiksi ja naiset jätettiin nääntymään poltettuihin koteihinsa.

Orjuuden tuomitseminen historiassakin on ihan ymmärrettävää, mutta tieto puuttuu monelta. Suomi on kärsinyt orjuudesta ja Afrikassa arabien toiminta on ollut paljon laajempaa orjakauppiaina kuin eurooppalaisten kolonialistien. Arabimaissa oli orjutta 1970 -luvulle saakka ja Kiina lopetti orjuuden vasta 1900-luvulla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #45

Historiasta löytyy perusteet - on hyvä perehtyä Ruotsin käymiin sotiin - itäsuuntaan, niin hyökkäyksinä kuin puolustautumisina.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Laukalla?

Löytynee joitain lähteitä - kiinnostaa kovasti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Macronin vierailun satoa:

US pr. Donald Trumpin ja Venäjän presidentti Vladimir Putinin yhteistapaaminen Suomessa järjestettiin sen vuoksi, että me olimme ja olemme kansakuntamme suuren enemmistön tahdosta sotilaspoliittisesti liittoutumaton valtio, emme kuulu mihinkään sotaliittoon, emme Natoon, emmekä mihinkään muuhunkaan. Trumpin ja Putinin tapaamispaikkana toinen vaihtoehto oli Itävalta, joka ei myöskään kuulu sotilasliitto Natoon. Idän ja maailman talousjättiläinen Kiina arvostaa Suomea osaltaan sen sotilaspoliittisesta puolueettomuudesta johtuen.

...
~ https://www.hs.fi/lastenuutiset/art-2000005809286.... -

"Ranskan presidentti kävi Suomessa ... "

HUOM! Katsokaapa millaisen HS-osaston alle juttu oli sijoitettu!

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Sopii aloitukseen ja otsikkoon kuin veitsi voihin:

Saimme näin käsiimme kaikkien aikojen kiristysten "äidin", trumppistisen teholääkkeen ytimen matkalla "tee Amerikasta jälleen mahtavin" - Kiinan uhkaamana -sanovat trumppistit. Trump ei kaihda diilintekijänä mitään, koska vain Kiina maailman suurimpana taloutena kykenee vastustamaan trumppismia.

EU vikisee, ja US' vie. Venäjä on arvoitus, on nähtävissä, että Venäjä maailman suurimpana raaka-aineaittana ja Kiina suurimpana tuotantokoneena tiivi~ stävät yhteistyötään. Nyt on jo käynnissä idän ja lännen kamppailu, jonka länsi häviää ilman Yhdysvaltojen ydinaseita.

Muistamme US' n olevan aktiivisin sotija, vieläpä kaukana omilta rajoiltaan. US on myös ainoa valtio, joka on käyttänyt atomipommeja, lähinnä siviilejä vastaan.

...
~ https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2018083122011728... -

"Trump uhkaa vetää Yhdysvallat WTO:sta: ”Huonoin kauppasopimus ikinä”

Tänään klo 8:35
Presidentin mukaan Maailman kauppajärjestö hyödyttää kaikkia muita, paitsi Yhdysvaltoja ... " -Iltalehti

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kevennetätään tätä Macronin vierailua ja lännenmiehen ajatusmaailmaa kahvilla:

.
Kupista asiaa, mutta "minä juon nyt kahvia" -Harri Hermanni Holkeri, rauha hänen muistolle. Muistan vierailun 1990-luvun alkutaipaleella Pariisissa Alcatel yhtiössä ja sen työmaaruokalakahvin! Se oli kahvia isolla K-kirjaimella. Jokainen kuppi jauhettiin pavuista erikseen ja juuri ennen kuuman veden läpi laskua. Pr. Macron saattoi kohteliaasti kutsua Juhla-kansankahviamme ehkä petrooliksi

...
~ https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005810311.html -

"”Kutsutteko te tätä kahviksi?” Ranskan presidentin Juhla Mokka -hetki Helsingin Kauppatorilla riehaannutti somen irvileuat

Mikä olisi ihanampaa kuin torikahvit sateisena päivänä? Ranskan presidentin Macronin kuvitteellinen reaktio suomalaiseen suodatinkahviin muodostui ilmiöksi sosiaalisessa mediassa ... " -HS

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kertyi tähänkin kommenttiketjuun aimoannos huumoria, väärää tietoa, ja sitä paljon puhuttua jänkkäämistä, mutta sanahan on vapaa! ;)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset