Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Evoluutio toimii ihmisen kanssa ja ilman ihmistäkin

[ ... ihmiset kipristelevät ilmastonmuutoksessa 2/, joka sekin on evoluutiota. Neljän - viiden asteen nousu 2080 mennessä aikaansaa hankaluudet, joissa itse luonto toimii vaikka ei ihmistä enää olisikaan. Hitaat muuttujat 3/ kiihtyvät meille ylitsepääsemättömiksi ongelmiksi. Evoluutio ei ole riippuvainen itsessään meistä ... ]
.
Ihminen hakkaa metsiä. Ihminen ryöstökalastaa. Ihminen polttaa vuosimiljoonaiset varastohiilidioksidit niin kiihtyvästi, että arviokatastrofiin riittävä ilmaston ka. 3~5 asteen nousu saavutetaan peruuttamattomasti jo tällä vuosisadalla.
.
Ihmiskunta ei ole oppinut säästämään - aikomusvauhti siihen on aivan liian hidas. Meneillään oleva muutosprosessi jo itsessään pitää käynnissä muutoksia, joiden vääjäämättömyys ajaa meille tuntematonta evoluutiota - meille ihmiskuntana miltei mahdottomana yhtälönä. Harvennus ja harventuminen ovat myös evoluutioita.
.
Ihminen on yksinkertaisesti jo nyt liiaksi sormeillut materia- ja energiakiertoja. Ihmisen mukavuudenhalu kokee paluun arkeen - evoluutio järjestää ilman adjektiiveja ja inhimillisyyttä olosuhteet, jotka ovat aina suosiollisia joillekin, eikä enää välttämättä ihmiselle itselleen. Nyt on kyse ihmiskunnan mukautumiskyvyn ylityksestä - paluu ei tapahdu vaurioittamatta meidän elossapitojärjestelmiä - vaan ne muuntuvat tuntemattomaan suuntaan.
.
Evoluutio reagoi hitaasti, mutta myös nopeasti. Hitaus on momentiltaan järjestäytyneempi, kun taas kiihtyvä nopeus aikaansaa kaaosta, jossa evoluutio on tuntemattomien yhtälöiden muutosprosessissa. Suuri luomakunnan mallinnuskaava on vielä tietämättömissä - ainakin meiltä ihmisiltä - kiihkeästä etsinnästä huolimatta. Olisiko se lähempänä kuin arvaammekaan?
.
Ihminen itsessään on säilyttäjäna kasvattaja. Yhteiskunta työtätekevänä ilmiönä on saavutetusta irtautumaton - ikiaikaista ei ole silti kuin evoluutiossa, jossa seurausta edeltää aina syy. Aikaansaamamme syy on ylittänyt meille "varatun osuuden elintilasta". Nyt tuo meistä "ulkopuolinen osuudenhaltija" ottaa osansa - ilman adjektiiveja ja kaltaistamme suuntaavaa itsekkyysinhimillisyyttä.
.
Luonto muuttuu, se on varma. Varmuuteen kuuluu vaiheistus, jossa elolokeromme kaventuu uuteen mittakaavaamme - asteikkoon, jossa määrämme on suhteutunut lajiharmonian asettamaan mittakaavaan. Luonto ei rankaise - vain ihminen on rangaissut. Eläinkunta ei kosta, vain ihminen on kostanut - eläinkunta vain syö pysyäkseen evoluutionsa suosiollisuudessa.
.
Ihmiskunnan biomassa vastaa muurahaispopulaatioiden määrää. Maapallon biomassasta ihmiskunnan osuus on hyvin pieni - miltei olematon. Evoluutiossa muualla kuin ihmiskunnassa on tapahtumakertymä, jonka mittakaava ei satu edes samoille asteikoille kanssamme.
.
Evoluutio raivaa soveltuudelle ja sopeumalle tilaa. Voisi arvata, että hallitsemattoman nopeassa ihmisvaikutteisessa tilanneavaruudessa suurimmat biomassat määräävät hitaan varmasti evoluution suunnan seuraten kokonaisharmoniaa, vahtimatta aina. Evolutiivinen harmonia kasautuu kuin palapeli, jossa kuvana ei ole ihminen. Tuo kuva on jo määrätty jossain - se on jo tietona olemassa, kuten tieto kaiken alusta on joka hetki läsnä.
.
Lopullisen loputtomuuden avaa eliöistä massiivisin. Virukset ovat aikakoneita, joilla on "tehtävä". Virukset istuuvat isäntäänsä ja huolehtivat tasapainosta - suurimmatkin ovat kaatuneet, mikäli harmonia on ylittynyt liiaksi. Viruksilla on oma evoluutio, jonka rakenne ja päämäärä on meille tuntematon.
.
Ihminen evaluoi itsensä apuvälineidensä kautta massiivisen ympäristötuhon rajalle. Se ei varmaankaan ole jäänyt huomaamatta eliökunnan tasapainoaistimuksissa. Voisimme odottaa luomakunnan vastaiskua - ilman rankaisua, ilman kostoa - ainoastaan paluuna tavoiteltuun tasapainoon. Kaikella on aikansa, ja kaikella on loppunsa. Vain kierto on varmaa.
0/
1/
2/
3/
...
Mielipidekirjoitukseen liittyvät kuvakansiot~
Tieteen päiviltä 8. ja 9. tammikuuta 2009 - kuvia saa käyttää vapaasti ylläolevan kirjoituksen yhteydessä - Copyright by Ilkka Luoma 2009.
Kansio 1 - 1. päivä evoluutiota
---   http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2baoe+ilkka-luoma-tieteen-paivat.html   ---
Kansio 2 - 2. päivä evoluutiota
---   http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bbcu+ilkka-luoma-science-days.html   ---
.
Kategoriat: ENERGIA , YMPÄRISTÖ , GLOBALISAATIO , MAATALOUS , YMPÄRISTÖONGELMAT , EVOLUUTIO , ILMASTONMUUTOS
...
Sent:

Evoluutiolla ei ole tunteita, adjektiiveja eikä sinänsä ihmistä tai eläintä
18.01.2009 - 13:24

(Helsingissä avattiin suurelle yleisölle tarkoitettu Tieteen päivät 0/ 7.1.2009 - päivät kestivät sunnuntaihin 11. päivään saakka - Aiheena Evoluutio 1/)
[929/8420]

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Shemu (nimimerkki)

Ilmastonmuutos ei ole evoluutiota:

Wiki: "Evoluutio tarkoittaa sukupolvien myötä tapahtuvia muutoksia populaation geenivarastossa. Eliölajit sopeutuvat ympäristöönsä tai kuolevat."

Veera Kuula (nimimerkki)

Hieno kirjoitus! On asioita, joista puhutaan ja keskustellaan liian vähän. Tämä on hyvä esimerkki, vaikea aihe, monille ymmärtämätön. Nyt Luoma avaa meihin ja kaikkialle vaikuttavan aiheen selkokielelle. Laittoi miettimään mitä tässä oikein tapahtuukaan.

Veera Kuula (nimimerkki)

Evoluutio voidaan ymmärtää laaja-alaisemmaksi kuin perimäpohjainen ajattelu. Luonto ja ympäristö ovat sympioosissa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Lopulta ei ole biosfääriä, on vain rakenteita, joissa vaikuttavat vetovoimat. Nämä vetovoimat toimivat tavallansa ja saatetaankin sanoa, että pieni harha alussa loi epätarkkuuden täydellisestä hajaantumisesta irtautuen. Syntyi Universumi, jossa evaluoituu jatkuvasti tapahtumia, niin hiiliyhdisteinä kuin minä tahansa hiukkasmuodostumisena.

Veera Kuula (nimimerkki)

1. Voidaan sanoa, että Ilkka Luoma laventaa "häikäilemättä" evoluution käsitettä prosesseihin, joilla kaikilla on yhteys kaikkeen. Lopulta tämä on sanaknoppailua ja -helinää. Suurin seikka on se, että muutos on kytketty aikaan ja ajalle emme ole löytäneet selitettä, vieläkään. Onko aikaa olemassakaan, on vain "päällekkäisiä" tapahtumia jonossa ja loputtomasti. Tapahtumien välillä ei liikettä, on vain erote, missä vielä löytymätön gravitoni toimii liimana. Voidaan sanoa, että ilman gravitonia ei varmasti ole "ymmärtämäämme" aikaa.

Tapio O. Neva (nimimerkki)

#4 Odotan aikaa, että buddhalainen Luoma palautuu hinduksi eikä ajalla ole enää merkitystä.

5#
Tuota, ... eikö Kungfutse olisi likempänä meidän tavoiteasetantaa ja mahdollisuuksia?

Aika on todella suure, jolle ei ole täyttä tieteellistä kaiken kattavaa selitettä ja ymmärrettä, tai on, mutta ymmärrys ei ole koskaan ollut täyden tiedon väärtti, kuten ei luulokaan.

#0, 2, 3, 4

Onko Veera Kuula ja Ilkka Luoma sama henkilö?

Veera Kuula (nimimerkki)

7. Voisinpa olla ;-) mutta muutama ajatuskaavio ei istu maailmankatsomukseeni, oikeastaan pari asiaa rasittaa jopa mieltäni, mutta valinta ei aina kohtaa. Erilaisuus on sittenkin voimaa, mutta sinun tulisi kysyä asiaa myös toiselta.

1.
Evoluutio:
-evolution -->

evoluutio, kehitys - siis saa laajemman merkityksen kuin pelkän "lajien synty". Mm. pojat tuntevat ralliautot, ja siellä esim. Mitsubishi Lancer EVO 5 --> evoluutio, kehitysversio 5.

Wiki puhui myös totta, mutta rajasi jostain syystä evoluution isäksi Charles DARWINin :-)

Tämäkö kiikasti?

Shemu (nimimerkki)

Ilmastonmuutos ei ole evoluutiota. Jos tarkoitti kehitystä yleensä, olisi sitten kirjoittanut kehitys, eikä evoluutio.

Mitsulta on tullut jo Evo X.

10#
Evoluutiolla koko kirjoituksessa viitattiin pitkälti Tieteiden päivien aiheeseen Evoluutio - ja noilla päivillä käsiteltiin monenlaisia evoluutioita aina universumin synnystä rotujen raja-aitoihin ja rotujen evoluutioon... myös muodikas ilmastonmuutos oli Tieteiden päivien evoluutioarsenaalissa :-)

Näyttää Subarullakin olevan EVO versioita.

Shemu (nimimerkki)

No mikä on Ford Escortin kehityksen suhde ilmastonmuutokseen?

Veera Kuula (nimimerkki)

Autoilu motorisoituna liikuntana on aikaansaanut kaksi dramaattista seurausta:

*
päästöt ilmakehään ja ympäristöongelmat koko tuotantoprosessista

*
Markkinatalousihmisten yletön keskimääräinen lihominen omaehtoisen liikunnan puutteen vuoksi.

Markus RURIK Räsänen (nimimerkki)

ELÄMME JO VALLANKUMOUKSELLISESSA TILANTEESSA

www.markusreed.julkaisee.fi/14 ”Räsäsen seinälehti”
Suomen punaisin Päätoimittaja, Markus ”Red” Räsänen, kommentoi:

KOMMUNISMI, KOKO KANSAN PÄÄMÄÄRÄ, KETÄÄN EI JÄTETÄ

Nuo sadut kannattaa jo haudata.

www.markusreed.julkaisee.fi/51

Veera Kuula (nimimerkki)

14. Onpa tiukan koppura änkyväärä komukka! ;-)

12#
Henkilöautot olivat dramaattinen ihmisen luontaiseen sitkeyteen, vahvuuteen ja kestävyyteen negatiivisesti vaikuttanut tekijä - ja onkin oletettavissa, että evoluutio korjaa satoa tässä muutamien satojen vuosien saatossa ;-)

15#
Sehän on Rurik Punaparta, kiltti viime vuosisadalle jäänyt äksy ukko, joka kohkaa taistelua ja nostoa barrikaadeille. Hauska ja inhimillinen veikko :-)

Ilkka Luoma

Evoluutioon oleellisesti kuuluvat reviirit, kansainvaellukset ja lopulta koko maahanmuuttotapahtuma - adressi siitä, pitääkö Suomen olla aitosuomalaisille vai hyväksymmekö maahanmuuton (periaatekysymys):

Veera Kuula (nimimerkki)

18. Alkoiko maahanmuuttomanipulaatio? ;-)

Seppo Hannikainen (nimimerkki)

Itseasiassa Luoman jälkimmäinen kirjoitus peilaa tähän evoluutiokeskusteluun ja artikkeliin.

Evoluutio vaatii aika-ajoin geenitäydennystä sukurutsan eliminoimiseksi. Kosiomatkat vieraille maille ovat olleet aina arkipäivää sopivassa mittakaavassa.

Eläinkuntakin ajaa joskus 'ylimääräisiä' pois kotoreviiristä perustamaan omia reviirejä geenitäydennyksen aikaansaamiseksi. Ovathan myöhemmin nämä kotoa ajattujen jälkeläiset uusgeenien antomahdollisia alkuperäiseen kotoreviiriin päin.

Siis evoluutio säätelee perimää, kehittymistä, jalostumista ja muuntoa vallitseviin ympäristöihin. Toteamus evoluution jatkumisesta ilman ihmistäkin on terve huomautus luomakunnan elinvoimasta ilman homolajiakin.

Tuula Kostiainen (nimimerkki)

20
Naaraan velvollisuus on löytää paras siittiöiden kantaja. Ja parhaan siittiöiden kantajan velvollisuus on huolehtia, että siemet ovat juuri "hänen" ja että ne leviävät laajalle!

Toimituksen poiminnat