Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Viestintävirasto laittaa suitsia operaattorien välinpitämättömyydelle

Tänään Viestintävirasto puuttui vihdoin operaattorien tarjoamiin laajakaistapalveluihin - ehdot niissä ovat sellaisia, ettei kuluttaja voi saada mistään operaattoria vastuuseen. Tämä on samalla oiva esimerkki kansalaistoiminnasta, joka kiinnitti asiaan huomiota jo viime vuonna. On siis näytetty toteen, että kannattaa hakea oikeuksiaan. Näillä toimilla viranomaiset nostavat luottamusta itseään kohtaan kansalaisten taholta --- mutta mitä kirjoitettiin viime vuonna:

.
Keskustelupalstoilla leviää kirjoitukset ja purnaukset teleoperaattoreiden lisääntyvistä palveluiden vasteajoista sekä tietoliikenne- eli nettiverkon tukkeutumisista ~  ja nopeuksistakin väännetään kättä
.
[21112009 … valokuvaaja lataa kuviaan ja tuskailee, kun liian usein yhteys katkeaa ja hidaskin on - olemmehan tottuneet, että kaikki kasvaa ja nopeutuu (?) … nettimokkulan hankkinut noituu, kun hänelle myytiin 70 hevosvoiman auto 220 hevosvoimaisena, mitähän olisi itse autokauppias tästä myyjälleen todennut? - kenkää olisi tullut? … ]
.
Markkinataistelu on kova taitolaji. Jos markkinoit ja myyt jotain, huolehdi, että olet mainoksiesi arvoinen ja pidät sanasi. Nyt operaattorisota käy niin kuumana, että osalle operaattoreista tulee selvästi liikaa asiakkaita - verkot eivät pysy paikka paikoin perässä. Ostajan kannattaa aina kysyä mokkulamyyjältä millainen on pääkäyttöpaikkasi kuuluvuus eli peitto, ja että onko juuri sillä alueella jo ’liikaa’ asiakkaita!
.
Esimerkki1
TeliaSonera - asiakas osti netistä suoraan nettiyhteyden kampanjasta, jossa lupailtiin huimimmillaan jopa yli 3 megan nopeuksia. Ostaminen oli kätevää, saahan ostaja tehdä kaikki ”virheet” itse ja näin myyjä ei joudu liikojen myyntipuheiden lunastajaksi. Peittoalue oli nettikartan mukaan loistava. Liittymää on pidetty useita viikkoja ja se antaa käytännössä vain noin 15-30 prosenttia mainostetusta maksimista.
.
Eikä se nopeus vielä mitään, kun kaikki eivät halua ajaa kihdytyskaistalla, kuten operaattorit, kun kilpailevat asiakkaiden lompakoista ja nettisieluista. Mainittu yhteys katkeili jatkuvasti, tiheään ja ärsyttävästi söi mm. pankkitunnuslukuja. Samoin kansalaiskanavat viranomaissivustoille katkeillessaan hävitti aina siihen mennessä tehdyt työt.
.
Otettiin yhteys myymälään (Sonerakauppa). Ystävälliset myyjät - ottivat reklamaation, mutta sanoivat että soittakaa suoraan tekniseen asiakaspalveluun. Asiakas oli sitä mieltä, että syyn ollessa operaattorissa - ei hänen pidä maksaa pitkistä jonotuksista operaattoripalveluun.
.
Teliasoneran asiakaspalvelu otti yhteyttä - valitteli tapahtunutta - katkeilut yhteyden osalta olivat huomattu jo valvomoissakin. Ystävällinen asiakaspalvelija ehdotti sopimuksen purkua, valitellen, että nyt juuri teidän alueella (Hki-Länsi-Herttoniemi) on niin paljon asiakkaita, että ei mahda mitään.
.
Suunnitelmia verkon laajentamiseksi ei kuulemma Teliasoneralla ollut. Asiakaspalvelijaa ei kiinnostanut asiakkaan nyppiintyminen noin ’185′ katkeamisesta muutamien viikkojen aikana. Ei kuulemma tarvitse mitenkään hyvittää. Onkohan paljon tälläisiä tapauksia - jos on, niin mitä lakimiehet tuumaavat ryhmäkanteesta? 1/
.
Esimerkki2
Samaiselle Helsingin alueelle kotimainen dna yritti järjestää myös yhteyksiä nettinälkään - mutta nopeus jäi myydystä (Hki-Itäkeskus) 1 megan periaatteellisesta maksimista vain noin 10-40 prosenttiin. Yhteydet katkeilivat ja reklamaatio tehtiin. Myyjä oli vakuutellut, että alue oli heidän ”parhaita” - superaluetta (paljon asukkaita - siis paljon potentiaalia).
.
Pitkällisen reklamoinnin jälkeen kahden vuoden sopimus purettiin ja muutaman kuukauden käytöstä tai oikeastaan takkuilevasta käytöstä hyvitettiin puolet pois yhdestä kk-laskusta. Hyvä niin. Mokkula piti palauttaa, mutta hyvityksenä asiakkaalle jätettiin reititin, kun siitäkin oli jo nuo muutamat kk-maksut maksettu. Mutta ok näin ja Soneran nettikauppaan - kts. esimerkki1.
.
.
Asiakkaalla on myös oikeuksia - käytä niitä ja vaadi sitä mitä sinulle on myyty
.
Näiden kahden esimerkin rinnalla oli samassa osoitteessa myös kolmas operaattori, jonka nimen jätän mainitsematta - ettei mene kaupallisuuden puolelle. Tässä mokkulassa on tuplayhteys - niin kännykkään kuin läppäriin - siis tuplasimmi. Nopeus myytynä on vain 384 kbits - ja sen se myös tekee - oli yhtä nopea käytännössä kuin Teliasonera ja dna.
.
Kolmas vertailuoperaattori ei ole katkeillut ja verkko on toiminut hyvin, ainakin toistaiseksi. On myös huomattavaa, että esimerkit 1 ja 2 olivat kytketty uuteen hienoon sekä nopeaan läppäriin ja tämä tuplasimmi Nokian kommunikaattoriin ja neljä vuotta vanhaan kannettavaan, mutta pelitti parhaiten - siis yhteys. Näin operaattorit myös osaavat ja huolehtivat, että verkoissa on tilaa!
.
.
Markkinataistelu ylilyö ja maksattaa ongelmansa loppuasiakaskäytössä
.
Markkinatalous on jatkuvaa taistelua markkinaosuuksista. Kilpailu on tiukkaa ja mainokset puhkuvat ja uhkuvat toinen toistaan komeampina - luvataan sitä ja tätä, paitsi nyt pienellä präntillä on teksti, joka käytännössä sanoo, että mikään ei välttämättä pidä paikkaansa, vaan nopeus voi olla mitä tahansa riippuen siitä ja siitä.
.
Pitäisikö operaattoreiden mainospoppamiehien mennä takaisin koulunpenkille oppimaan asiakaspalvelua ja asiakastyytyväisyyden merkityksestä liikevaihtoon ja voittoon.
.
Ylläoleva kertomukset ovat tosia kuin korttipakka - kaikki kortit ovat tallessa, mutta mikään pasianssi ei mennyt läpi, paitsi tämä yksi, jonka kunniaksi kannattaa sauna lämmittää. Asiakkaille sanoisin, että älkää antako teitä kohdeltavan - sinänsä ystävällisesti - kuin heittosäkkiä, vaatikaa palvelua ja vaihtakaa reippaasti operaattoria, jos yhteys ei pelitä, kuten myyjä ja/tai mainos on teille luvannut.
.
Pitäkää puolianne, teille on oikeutenne. Vaatikaa aiakaspalvelua, se on se paras tuotekehittäjä - ja ainakin valveutuneimmat operaattorit seuraavat tarkoin, mitä mieltä te asiakkaina olette!
.
1/
Ryhmäkanne
—   http://fi.wikipedia.org/wiki/Ryhm%C3%A4kanne   —
—   http://www.oikeus.fi/41279.htm   —
.
Ilkka Luoma

Sent:

Cc: timo.soini@europarl.europa.eu ; paavo.arhinmaki@eduskunta.fi ; jyrki.kasvi@eduskunta.fi ; juha-pekka.weckstrom@teliasonera.com ; panu.lehti@saunalahtigroup.com ; veli-matti.mattila@elisa.fi ; riitta.tiuraniemi@dna.fi ; suvi.linden@lvm.fi ; harri.pursiainen@lvm.fi

Sent: Friday, November 27, 2009 2:18 PM
Subject: KÄYTTÄJÄMIELIPIDE - Haalivatko operaattorit liikaa asiakkaita?

Haalivatko operaattorit liikaa asiakkaita?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Aatteppa (nimimerkki)

Hehe ja nytkös vasta herätään ja sama tilanne ollu jo vuosia.
Tämä jos mikä ois pitänny olla kuluttajavirastolle joukko kanteen paikka,mutta taitaa olla liian korruptoitunut virasto ettei rupee siihen hommaan

laukaalainen (nimimerkki)

Ihmettelenkin jo aika päivät kuinka kauan operaattort voivat porsastella kotikäyttäjien kanssa. Varmasti ei yrityspuolella tälläistä ylimielisyyttä suvaittaisi!

Ilkka Luoma

1#
Näyttää siltä, että eräät kansalaisryhmät puuhaavat ryhmäkannetta.

Eetu Nokelainen (nimimerkki)

Jo oli aikakin!

laukaalainen (nimimerkki)

3 Kuka lakimies hoitaa asiaa?

Roitto (nimimerkki)

Kuka ryhtyy kerämään adressia joukkokanteelle?

Ilkka Luoma

Kaikille operaattorien syyttömille ja virkamiehillekin Hyvää Wappua!

Tevestock (nimimerkki)

VTT on julkaissut toimivan ja oikean tiedon antavan nettiyhteysmittarin!

Toimituksen poiminnat