Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Maksuviiveet ovat suuri business laskuttajille ja perintäyhtiöille

Uutisointi kertoi, että maksukäyttäytymisemme on leväperäistynyt - olemme likeistyneet etelä-eurooppalaisiin - maksuja lykätään ja hyväksytään jopa 10 euron muistutuskulut per muistutus ja lasku ~  Velka veli otettaessa - velipuoli maksettaessa, mutta missä menee perinnän ahneuden rajat?
.
[ ... kansalainen panttaa rahaa tilillään ja liruttaa laskunsa maksun yli eräpäivän - näin säästäen tunnetta, että tilillähän on rahaa. Matti Meikäläinen luottaa, että muutaman päivän viivästys ei laukaise muistutuslaskua ja päättää, että maksaa sitten ensi viikolla ... ]
.
Viivästysmaksut, -korot ja perintäkulut ovat suuri business. Perintäyhtiöt elävät tuolla myöhästymisten ja maksamattomuuksien tulvalla - aina käräjille saakka. Periminen on automaattigeneraattori vallankin nyt, kun eletään 0-korkojen aikaa. Markkinataloussääntöjen mukaan liiketoimintaa pitää kehittää ja voittoja kasvattaa.
.
...
[ Käytännön liiketoimintamalli:
Vähän puhuttu, mutta hyvin käyttökelpoinen rahasampo on ostaa "toivottomia ja maksamattomia laskuja" alkuperäisiltä laskuttajilta ja lähteä perimään niitä mitä moninaisimmin keinoin ja tavoin. Näin se menee:
.
Jollain yhtiöllä on saatavamäärä vaikkapa 100.000 euroa ja se laskee, ettei se omin voimin saa kasaan likikään tuota summaa - niinpä tuo maksamattomien laskujen läjä myydään perintäyhtiölle hintaan esim. 10.000 euroa - hyvä näin, tulihan edes tuo määrä kassaan. Seuraavaksi perintäyhtiö käynnistää prosessit ja aluksi generoi lisää huomautus- ja viivästyskuluja tulikivenkatkuisin terveisin - kunnes yksittäiset kokonaissummat ovat miehekkään kokoiset ja homma viedään käräjille. Näin perintäyhtiö voi generoida ostamansa 10.000 euron läjän huomattavasti suuremmaksi kuin alkuperäinen 100.000 euroa (jonka hinta oli siis 10.000 euroa) - kätevää, eikö? Mutta velka on maksettava, se kuuluu toimivan yhteiskunnan perusperiaatteisiin, mutta millaista rosvoamista sallitaan suhteutettuna se siihen liiketoimintariskiin, joka on otettu. Tässä muhii mielenkiintoinen lakimiestehtävä]
...
.
.
0-korkojen aikana perintäyhtiöille on parempi, etteivät asiakkaat maksa laskujaan ajoissa!
.
Yhteiskunta on täysillä mukana hyväksymässä esimerkiksi 15 euron maksamattoman laskun viivästyksestä muutamalla päivällä jopa 8-10 euron huomautuslisän, jolloin tuo edellä mainittu perintäbusiness syntyy - ajatelkaa esimerkiksi sähköyhtiöitä tai operaattoreita, jotka syytävät laskuja jopa satojatuhansia - joka kuukausi. 
.
5-10 prosenttia joutuu maksamaan tuon huomautusmaksun, vaikkapa 5 euroa - se tekee esim. 400.000:n kokonaislaskukappalemäärällä 200.000 euroa joka kuukausi "täysin tyhjästä" - liiketoiminnan ulkopuolelta, siis maksuna siitä, että eläisimme laskunuhteettomuudessa. Onko tuo voittomäärä kustannuksiin nähden jo rosvoamista, vai pitääkö rangaistuksen olla tuntuva, jotta täsmällinen eräpäivä säilyy mielessä?
.
.
Yhteiskunta elää tehokkaasti, kun ennustettavuus on korkea
- yksi ennustettavuus on korkea moraali laskujen maksuissa, mutta mikä on se oikea hinta, kun rangaistus annetaan? Joskus 15 euron lasku voi nousta satoihin euroihin ja joskus huomautusmaksu on enemmän kuin itse alkuperäinen lasku.
.
Ei ole ihme, että perintäyhtiöt kalastelevat koko laskutuksen itselleen - se on suuri business, varsinkin kun luovutaan printtilaskuista ja siirrytään sähköiseen menettelytapaan, jolloin kustannukset generoida automaattisesti yhä uusia huomautuksia tuo busineksesta jo todella suuren, koska tapahtumamäärät kasvavat koko ajan.
.
Perintäyhtiöt generoivat riittävän kauan paperillisia laskuja ja kohta sähköisiä, jotta kynnys mennä käräjille ylittyy - näin 15 euron lasku voi maksaa "unohtaneelle" jopa 1000-2000 euroa - onko tämä kohtuullista? Business suuntautuu sinne, missä on helppoa tehdä maksimaalinen voitto. Perintäyritykset ovat tällä kasvun uralla. Onko se yhteiskunnan etu?
.
.
Miten asiakas saadaan maksamaan laskunsa ajoissa?
.
Asiakaspalvelulla ja tuotteen/ palvelun laadulla ja tarpeellisuudella on merkitystä - hyvästä palvelusta halutaan maksaa ja se parantaa myös maksuherkkyyttä itse laskujen osalta. Vuorovaikutus ostaneen asiakkaan ja toimittaneen yrityksen välillä ei ainakaan huononna maksukäyttäytymistä.
.
Edelleen vielä tänään maksavan asiakkaan mielestä epäselvä jopa virheellinen lasku tulee maksettua, koska pelätään seuraamuksia ja ei uskalleta kamppailla vastaan suuria koneistoja kohtaan. Olisiko näissä väärissä tapauksissa perustettava jokin kansalaislaari, jossa jokainen voisi käydä katsomassa epäkohtia kansalaisten näkökulmasta ja näin saada jopa räikeimmät tapaukset kansalaisten ostoboikottiin?
.
.
Keppiä vai porkkanaa?
.
Olisiko hyvä idea, jos uskolliset ja säntilliset asiakkaat palkitaan aika-ajoin - ikäänkuin tarkkuudesta tulisi hyve ja kansalaisten keskuuteen kilpailu, kellä olisi eniten parempaa A-luokkaa hyvästä maksukäyttäytymisestä. Olisiko porkkana parempi kuin keppi, jonka kohtuuttomuus hipoo reaalikorkojen aikana täyttä liiketoimiahneutta.
.
Ole tarkka eräpäivien osalta, muutoin tuet suuresti laskuttavaa yritystä tai perintätoimistoa miltei puhtaalla lisävoitolla, sillä ei ole mitään liiketoimintaälykkyyttä generoida automaattisesti paperisilppua postilaatikoihin yhä uusilla ja kasvaville huomautuskuluilla. Toisaalta perintäyhtiöiden business on juuri tässä ja heidän kekseliäisyydellään ei ole rajoja, koska he ovat 'hyvällä asialla' - on kansalaisvastuuta maksaa reklamoimattomat laskunsa ajoissa.
.
"Vain muutaman dollarin tähden"  -  olisikin etu koko kansakunnalle, jos perintätoimistot menisivät itse konkurssiin - olisihan se merkki, että kansalaiset oppivat maksamaan laskunsa ajoissa!
.
Ilkka Luoma
http://www.facebook.com/first.ilkka
http://ilkkaluoma.vuodatus.net
...  
 .
Sent [1007.]

Cc: paavo.arhinmaki@eduskunta.fi ; paavo.vayrynen@formin.fi ; paivi.rasanen@eduskunta.fi ; mikko.alatalo@eduskunta.fi ; anni.sinnemaki@eduskunta.fi ; esko-juhani.tennila@eduskunta.fi ; juha.rehula@stm.fi ; paula.risikko@stm.fi ; mauri.pekkarinen@eduskunta.fi ; jutta.urpilainen@eduskunta.fi ; jaakko.laakso@eduskunta.fi ; timo.soini@europarl.europa.eu

Sent: Wednesday, May 26, 2010 10:21 AM
Subject: KANSALAISMIELIPIDE - "Velka veli otettaessa - velipuoli maksettaessa"
...

Maksuviiveet ovat suuri business laskuttajille ja perintäyhtiöille

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Veera Tuomi (nimimerkki)

Tuntuu siltä, että Ilkka Luomalle mikään aihe ei ole liian vaikea ja aina löytyy jokin uusi näkökulma!

Ilkka Luoma

Maksujen panttaaminen on myös psykologinen ilmiö, kuten monien erityisesti eläkeläisten "pahan päivän varalle säästäminen" - näin pankkeihin on kertynyt suuret summat pankeille mitä "ilmaisinta rahaa" edelleen lainattavaksi. Jos kaikki eläkeläiset nostaisivat miltei 0-korkoisten käyttelytiliensä varat pois - kaataisi se pankit.

Jukka-Pekka Vasara

Kaikenlaiset puhelinvipit ja karhufirmojen tekaistut laskut, nämä ovat tulevaisuudessa mamuteollisuuteen verrattava bisnes Euroopassa ja Suomessa. Ei vain taideta oikein tulla toimeen näillä..

Veera Tuomi (nimimerkki)

3 Pikaistunut ostomania tekee tuhoaan ostovoiman pienentäjänä kumuloituvien korkojen ja kulujen kautta sekä menetetyn luottotiedon hukkaamisen vuoksi.

K Veikko

Kotimaista kulutusta.

Toisesta tuutista meille toitotetaan, että kulutusta ei pidä alentaa, jotta kansantalous ei romahda. Eivätkö viivästyskorko ja perintämaksu ole juuri sitä puhtainta 100%:sta kotimaista kulutusta, jota meidän pitäisi suosia. Vieläpä nämä palvelutuotteet ovat lähes 100% ilmaa, lähes puhtaita virtuaalituotteita.

Luonnon rasitus on pienimmillään kun ostamme viivästyskorkoja ja perintäkuluja.

Veera Tuomi (nimimerkki)

5 Noinhan se on. Jostain vain täytyy tehdä se ostovoima noille viivästysmaksuille ja -koroille. Nehän jaetaan keskimääräisestä niukkuudesta ja ovat pois jostain muusta kulutuksesta tai säästämisestä.

Toimituksen poiminnat