Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Ruudun täydeltä markkinahömppää ja seassa ripaus perusfaktaa

Televisio on myös yksinäisen ystävä. Markkinatalous on ajattelemattoman kaveri. Mainokset ovat liiketoiminnan tovereita, jotka valitsevat hiekkalaatikkonsa kysynnän ja katsonnan mukaisesti. Mainokset ohjaavat ihmistä - jo lapsesta pitäen, sanotaan, että jenkkinuori näkee, kuulee ja haistaa mainoksia täysi-ikäisyyteen mennessä 18 miljoonaa kappaletta ... kuinka meillä viisi vuotta sitten televisiokanavat jakaantuivat, entä nyt?

[19072005] Suomi menetti kulutusjuhlakanavansa ruotsalaisille. Meille jäi valtiollinen tiedonvälittäjä; se arkiharmaampi Yleisradio. Kulutusorientoitunut kaupallinen MTV3 lipsahti ulkomaille; muutosta ei tulla havaitsemaan kuin hienokseltaan: kulutusorientoitunut mainospolitiikka on länsimaissa yhtäläistynyt kasvottomiksi. Eduskunnan huolehtima YLE keskittyy kansalaistietämyksen nostoon periaatteella kaikille jotain.

MTV3 ja Nelonen puskevat joka viikko väsymykseen saakka amerikkalaista elokuvaa; parhaimmillaan neljä yhdessä illassa. Amerikkalaisen elokuvan ylivalta länsimaissa on hengästyttävää. Jopa YLE joutuu tähän, koska kansalaiset rakastavat Hollywoodin sanomaa ylevästä amerikkalaisesta kuluttajaelämäntyylistä.
.
YLE hoitaa leiviskänsä kiitettävästi kansalaissivistäjänä

YLEn tarjonta seurailee maailman tilaa ja kestosuosikkeina ovat luonto- yms. dokumentit. Utelias ihminen voi ravita intoaan saada tietämystä erinomaisesti YLEn kanavilta. Sohvakansa toisaalta saa itse päättää 3-5 tuntisen sessionsa aikana joka ilta, mitä kaukosäätimen nappulaa milloinkin painaa.

Tarjolla on puuduksiin ulkonäköä, rakkaus - tai joukkuekilvoittelua maksettujen Jatkuu... ohjelmien puitteissa. Länsimaalainen kulttuuri on siitä erinomaista, että saamme ihailla taidokkaita mainoksia mielin määrin, halumme mukaan. Mikäli kulutusmanipuloituminen työllistämisvaikutuksestaan huolimatta ei taas innosta, voimme tyydyttää uteliaisuutta maailman ja kotimaamme ilmiöistä, joilla on vaikutusta vähintäänkin lapsiimme.

Televisio-ohjelmat kuvastavat mainoskanavilla keskimääräistä ihmistä. Markkinatutkijat ovat niin tarkkoja selvityksissään, että he tietävät juuri mikä kiinnostaa ja samalla valitut ohjelmat pikku hiljaa vaikuttavat kulutustottumuksiimme ja asenteeseemme itse markkinatalouden kaikkivoipaisuuteen.

YLEn tehtävänä on tyydyttää ilman markkinamekanismia kansalaisten uteliaisuutta ja toivottavasti myös herätellä keskustelua ja kriittisyyttä toimiamme kohtaan. YLE rahoitetaan lempeällä pakolla kansalaisten kukkaroista suoraan.

Markkinakanavat joutuvat ansaitsemaan rahansa mainoksista, ja mainostajat ovat yksiselitteisiä; vain katsotut ohjelmat saavat hyvin tuottavia markkinasanomia kuluttajille näytettäviksi. MTV3 ja Nelonen ovat kulutuksemme armoilla.

Vakavasti ottaen tv-kanavat jakavat kansaa kunkin aktiivisuus- /uteliaisuus- ja viihteentyydytystarpeen mukaisesti. Monotoninen sohvakansa on tosin keksinyt myös kanavasurffauksen, jolloin meille on kehittynyt kyky hahmottaa useampaa ohjelmaa yhtäaikaa.

.

Suomi on vapaa maa valinnoille

Yleistietomme ja ymmärryksemme nykyisyydestä, missä elämme - olisi eduskunnan tehtävä tukea laajasti mahdollisimman objektiivista ja tasapuolista näkemyskirjoa tapahtumista ennen, nyt ja huomenna.

Tieto on tutkittua, vähemmän tutkittua ja sitä on saatavilla paljon. Tulkinta monimutkaistuu ja väärinkäsitykset kasvavat. Tiedon toimituksellinen ammattitaito on entistä tärkeämpää katselijoilleen ja kuulijoilleen. Oleellisen havaitseminen oleettomasta on muodostunut taitolajiksi.

Mutta kuitenkin on aika-ajoin niin mukava puuduttua ajattelemattomaan mainos- ja tyrkkymaailmaan haaveilemaan omasta näyttö- ja kulutuskyvystä, kun sillä naapurillakin on ...

Ilkka Luoma 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Medianix (nimimerkki)

Herra Luomalta hyvin osuva kirjoitus aikana, jolloin markkinatalous on hiipinyt jo äidinmaitoonkin.

Jukka-Pekka Vasara

Televisio on eliitille ehkäpä se kaikkein tehokkain väline jolla voidaan typeröittää kansaa. Ja hyvin siinä onkin onnistuttu: valtapuolueet eivät ainoastaan tyhjennä valtion tämän hetkistä kassaa kuten E-amerikkalaiset elinikäiset pressat perinteisesti vaan varastavat jopa syntymättömien lasten tulevan työn hedelmät. Muikesti vääntää vasemmistoliiton jyrki, muhoilee kokoomuksen paavo: ilimastonmuutos, hei me maksetaan velkaa, EU maksut ja mielipuoliset direktiivit, Suomi koko maailman sosiaalitoimisto..

Sama laulu kaikilla vain vähän eri sävelkorossa.

Ofelia (nimimerkki)

Asiaohjelmissaan ja dokumenteissa TV kunnostautuu erityisesti yksinkertaustetun ja pinnallisen tiedon jakajana. Sanotaan, että sen takana on tutkimustieto, jonka mukaan keskivertoamerikkalaisen kyky keskittyä yhteen asiaan on noin viisi viiva kymmenen minuuttia. Tässä esim. radio YLE 1 on jo huomattavasti parempitasoinen.

Sama on ikävä kyllä nähtävissä myös netissä. Osa ihmisistä alkaa luottaa siihen, että kaikki inhimillinen tieto löytyy, kun osaa googlettaa oikein. Pinnallinen ja sirpaleinen tieto ei kuitenkaan auta meitä ymmärtämään syvemmin elämää ja sen ilmiöitä, puhumattakaan siitä, että se kehittäisi kykyä nähdä niiden tausta.

Luovuin itse TV:stä parisen vuotta sitten vain kokeillakseni miten se vaikuttaa elämiseeni. Kirjasto nousi arvoon arvaamattomaan. Vierotusoireita pari kuukautta, mutta sittemmin en ole kaivannut. Oudoin ilmiö on, että nukun paremmin ja uni on syvempää.

Medianix (nimimerkki)

2
Markkinatalous on kaikkien pinnallistajien ja henkispuuduttajien äiti.

Medianix (nimimerkki)

3
nostan hattua televisiottomuudellesi! Nyt keskimääräinen päivittäinen katseluaika sen kuin kasvaa "normaaleilla" :-)

Ofelia (nimimerkki)

Muistan jostakin opiskeluajoilta väittämän, että TV:n tai elokuvan kuvallinen viestintä ”ohittaa” cortex-kontrollin ja näin ollen tietoa ei arvioida ja käsitellä normaaliin tapaan, vaan se menee ikään kuin suodattamattomana alitajuntaan. Seurauksena on sitten, etenkin lasten kohdalla levottomuutta, pelkoja ja aggressoita.

En tiedä miten asia on nykytiedon valossa, mutta jos näin on, se selittää osaltaan TV-mainonnan ilmiömäisen kyvyn luoda uusia tarpeita, niin, että tapa ratkaista jokainen hämmennys ostamalla jotakin, on itse asiassa suurimmaksi osaksi täysin tiedostamatonta toimintaa.

Medianix (nimimerkki)

6
Ilmiönä oli erääseen aikaan todelliset piilovaikutusmainokset, kestoltaan vain alle sekunnin, jotka painuivat suoraan alitajuntaan. Onneksi lainsäätäjät hoksasivat kieltää ne!

Ofelia (nimimerkki)

#7 Muistan hämärästi. Kaupallista informaatiota tulee nykyisin siihen tahtiin ja sellainen määrä, ettei meillä ole mitään mahdollisuutta käsitellä tai arvottaa sitä normaalissa päivätajunnassa. Toisaalta ei meitä opasteta tai kannusteta mitenkään siihen. Puhutaan mediakasvatuksesta; se opettaa kyllä arvioimaan sisältöjä, mutta ei opeta näkemään mediaa manipulointikoneistona.

Jukka-Pekka Vasara

# 4. Minun mielestäni asioilla ei ole juuri yhteyttä vaan pikemminkin päin vastoin: henkistä puutumista seuraa paljon enemmän sosialismissa jossa valtio pyrkii rajoittamaan ajattelua ja varsinkin kansalaisten toimintaa diktatuurin avulla. Meidän euvostoliitossamme typeröittäminen on jo niin pitkällä että kansan enemmistö hyväksyy sen omien oikeuksien rajoittamisen ja muut poliitikkojen tihutyöt kuten kansojen vaihtamisen ja rotusorron mukisematta.

Olisi todella mielenkiintoista nähdä tilastotietoa ÄO ja teeveenkatseluun käytetyn ajan välillä. Olenkin aivan varma että korrelaatio olisi todella vahva, siis käänteisesti tietenkin :)

Ofelia (nimimerkki)

Mutta Johan, Mistä me muuten tietäisimme mitä me tarvitsemme?

Me tarvitsemme lisää TV-kanavia, jotka syöttävät tauotta hengetöntä viihdettä. Me tarvitsemme yhä suurempia televisioruutuja, sillä me uskomme lujasti, että, jos laite on tarpeeksi suurikokoinen, sen sisältö saa uutta henkeä ja loistoa kuin Aladdin lamppu.

Me tarvitsemme lisää viihdettä ja elämyksiä, sillä meidän elämämme on kuolettavan tylsää.

Me tarvitsemme lisää seksiä ja pornografiaa, seksileluja, prostituutiota ja ennen muuta lisää potenssilääkkeitä, jotta jaksaisimme sen kaiken.

Me tarvitsemme lisää masennuslääkkeitä, unilääkkeitä, piristäviä ja rauhoittavia. Me tarvitsemme lisää viinaa ja hikisiä aurinkorantoja. Me tarvitsemme parisuhdeterapeutteja ja personal trainereita.

Me tarvitsemme syyllisiä: naapureita, poliitikkoja, isiä, äitejä, pappeja ja opettajia, sillä me olemme varmoja siitä, että meidän kurjuutemme on jonkun muun syytä!

Me tarvitsemme uusia jumalia, niitä, jotka eivät vaadi, eivät rajoita, eivät aseta meitä vastuuseen mistään, maahan sidottuja jumalia, jotka viihdyttävät ja lohduttavat meitä, niin ettemme me katsoisi tähtiin.

Me tarvitsemme uusia innovaatioita, sillä meidän suurin huolemme on keksiä mitä vielä me tarvitsemme. Onneksi emme ole yksin.

Medianix (nimimerkki)

Televisio mainoksineen ja tositeeveineen tylsistää, ei arvitse katsoa kuin naapureita! :-)

Medianix (nimimerkki)

10
Tylyn ironissatiirisesti sanottua :-)

Ofelia (nimimerkki)

Totta puhut. Kai se kielii siitä, että tunnen ahdistavaksi sen, että markkinavetoinen media asettaa yhä meille uusia tarpeita, vie kuin pässiä narussa. Yhden kapina ei pitkälle kanna, mutta ssapahan kiukutella.

Medianix (nimimerkki)

Ahneuden rakentama markkinatalous on tavoitteissaan kyltymätön, siis kaikki kasvaa, suurenee, levenee, lihoo, turpoaa ...

Timo Huuhtanen (nimimerkki)

Selvä esitys markkinatalouden mainosvaikutuksista. Kuinka pitkälle hulluus voi johdattua ja johdatella?

Jukka-Pekka Vasara

# 10. Valinta on kuitenkin viimekädessä ihmisillä itsellään..

Timo Huuhtanen (nimimerkki)

16
Ihmisen valinnat ovat vähissä, vain suoraan itseensä liittyvät.

Ofelia (nimimerkki)

# 16 Valinta on kuitenkin viimekädessä ihmisillä itsellään..

Siinähän se ongelma onkin. Onko se ihmisen omissa käsissä. Lupa valita on aina lupa valita, siitä mitä on tarjolla. Onko meille käytännössä tarjolla jotakin muutakin?

Lapsen hengenravintona on tavarahelvetti (korjaan, ostosparatiisi, siis suorastaan uskonnollinen käsite). Hän istuu TV:n edessä tunnista toiseen lasittunut katse silmissään, ja imee itseensä kaiken tarjolla olevan. Onko hänellä vielä mahdollisuus valita?

Aikuinen voi vielä mennä omaa tietään. . jos kantti kestää, mutta kyllä hänkin on kuin laumasta karannut pässi, joka pitäisi koirien kanssa ajaa takaisin riviin.

ps.Vanhemmat ja koululatos kai yrittävät jonkinlaisia väliintuloja.

Timo Huuhtanen (nimimerkki)

18
Elämme täyden ja kokoajan kasvuhakuisen materialismin ja tavaramanian näyttötalousmaailmassa.

Ilkka Luoma

Täytyy ilolla todeta, että erinomaista debattia on täällä käyty, hyvä niin, ettei aina kirjoitella homohömppää, joille sinänsä täysi rauha ja omissa oloissaan joutokäynti :-)

Markkinatalouden pohdiskelu sen sijaan on elämääkin suurempi kysymys, sillä kasvuntalous on kääntynyt ehtooiltaansa!

Teemu Virta (nimimerkki)

Ruoska markkinataloudelle, tarkoitusko?

Ilkka Luoma

21#
Nykyinen markkinatalous on elonsa ehtoossa - se on näyttänyt kyntensä samanlaisena mahdottomuutena elävälle ympäristölle kuin kommunismi aikoinaan.

Mauno Ladonlukko (nimimerkki)

22 Tuo on helppo uskoa, niin villiksi tämä kerskakulutusjuhla on ryöstäytynyt!

Toimituksen poiminnat