Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Venäjä loi Suomelle itsenäisyyden

  • Venäjän ydin, josta Stalin johti maansa aikoinaan voittoon, joka luo edelleen voimaa maailman suurimmalle raaka-ainelähteelle *]
    Venäjän ydin, josta Stalin johti maansa aikoinaan voittoon, joka luo edelleen voimaa maailman suurimmalle raaka-ainelähteelle *]

Puhutaan paljon suomalaisten ruotsalaisuuskytkennöistä (länsimaalainen ajattelu ja talousoppi) - usein unohdamme Suomen kytkökset itään - oppineet ovat jo pidempään olleet vakuuttavasti sitä mieltä, että Suomi on itää sekä länttä - ja tässä piilee meidän rikkaus. Se taas miksi olemme itsenäisiä, johtui tsaarien ruotsalaisuuden etäännyttämispolitiikasta, kommunistien vallankumouksesta ja Leninin allekirjoituksesta Suomen itsenäisyydeksi - nämä kolme tekijää loivat meille edellytykset kansallisuushengen nousulle ja itsenäisyydelle.

...

[U] Sunnuntai Hesari uhrasi melkoisen sivumäärän Venäjästä. Presidentinvaalit lähestyvät, joista voi kehkeytyä ongelma, muutos ja/tai sitten vain Vladimir Putin astuu uudelleen presidentin saappaisiin, jotka olivat lainassa uskollisella Medvedjevillä. Venäjä on yllättäen eurooppalaisen rauhan takuumies - yhdessä Saksan kanssa, joka haluaa huomenna johtamaansa Euroopan puolustusliittoon myös Venäjän. Saksa ja Neuvostoliitto kävivät 1941-1945 maailmanhistorian suurimman, verisimmän ja raaimman sodan.

Putinilla on Euroopalle vaihtoehto - se on maailman talousveturiksi kohonnut myöskin huomisen sotilaallinen suurvalta Kiina. Nyt viimeistään pitäisi niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa ymmärtää Venäjän arvo.

...

 

[Vuosi sitten kirjoitimme] Venäjä puhuttaa eniten sellaisia, joilla on vähiten todellista tietoa suuresta kauppakumppanistamme ja energiamme tuottajasta. Venäläinen raha kelpaa Itä-Suomeen mainiosti. Suomalaiset eivät pelkää Venäjää – ehkä vähän epäluuloa on havaittavissa. Olemme muodikkaasti brändänneet itsemme erinomaisesti tähän Venäjän kylkeen, sen erikoisosaajaksi...

...

[15102005] Presidenttimme lohkaisi jälleen mielenkiintoisen väittämän suomalaisten pelosta Venäjää kohtaan. Edellinen presidenttimme väittämä oli erillissota 1941-1944, joka lohkaistiin Keski-Euroopan johtajille. Suomalainen sanasto on rikasta ja pelko, epäluuloisuus ja varauksellisuus ovat kaikki eri sanoja. Suomalainen voisi olla epäluuloinen ja varauksellinen, mutta pelko on ehdottoman väärä sana.

Suomella on erityisen värikäs ja monipuolinen historia itäisen naapurimme kanssa. Venäjä "vapautti" Suomen Ruotsista. Näin päättyi ruotsalaisten suurvalta-aika sotineen, koska hakkapeliitat eivät olleet enää käytettävissä. Lenin antoi Suomelle itsenäisyyden vaikeiden autonomia-aikojen päätteeksi ja yleisen vallankumouksen kiinnittäessä venäläisten huomion kotimaahansa.

 

Suomelle suurruhtinaskunta-aika oli voimaakkaan kehityksen aikakautta!

Tosiasiassa suurruhtinaskunta-aikakausi oli meille suomalaisille voimakkaan kehityksen kulta-aikaa. Kun Suomi ”vapautettiin” Ruotsista – olimme Euroopan köyhimpiä alueita – kun Suomi sai itsenäisyytensä 1917 – olimme jo Euroopan keskikastia!

 

KUVALINKKI

KUVATEKSTI *]

Hyvin tyypillinen kuva Moskovasta. Tässä kaupungissa kävi Suomen rauhan ajan suurmies presidentti Urho Kekkonen kymmeniä kertoja junailemassa asioita maamme ja hänen itsensä hyväksi ja eduksi. Kuva otettu hotelli Rossijan aamiaishuoneesta, 13. kerroksesta. Kuvan utuisuus johtuu siitä, että se on otettu läpi likaisten ikkunalasien. Kuvattu 24. toukokuuta 2005, klo 9:07. DSC_5805.JPG. 1/250s, f10, 105mm. Photo by Ilu 2005.

 

Suomalainen ei pelkää Venäjää, jäänteenä voi olla epäluuloa

Suomen marsalkka C.G.E. Mannerheim luotsasi Suomen takuumiehenä maamme kuiville Saksan avustamana 1944. Presidentti Kekkonen operoi tavallansa Neuvostoliiton kanssa ja nosti mm. bilateraalisella kaupalla idänkauppamme selvään ykkösasemaan ja yhdeksi osalliseksi maamme vaurauden nousuun 60- ja 70-luvuilla.

 

Kekkonen toi bilateriakaupalla hyvinvointirahaa Suomeen junavaunulasteittain!

Kekkonen oli historiamme toinen takuumies Neuvostoliiton suuntaan. Kekkonen oli työväenliikkeen tulotason nousun paras edusmies neuvotellessaan milloin saunailloissa ja milloin metsänuotioilla Neuvostoliiton johtomiesten kanssa ja useasti reippain ranneheilautuksin milloin jomman kumman maan kansanlaulujen innoittamana.

Nykyinen Venäjä bigboss Putinin aikana on jälleen nostanut maidemme välisen kaupan uusiin ennätyslukemiin. Venäjä on joustava kumppani tavallansa ja meidän tulee muistaa sen vaurauden kasvu; he ovat meiltä ostajia ja myyjä on länsimaalaisessa markkinataloudessa ja kilpailutilanteessa "nöyrä" varman maksajan maineessa olevaa ostajaa kohtaan. Vanhat Neuvostoliiton velatkin tulevat ennakkoon jo maksuun, ja menetämme hyvät korkotulot ko. veloista.

 

Suomalainen tietää kuinka Venäjän kanssa tullaan toimeen – yli 70 vuotta rauhaa!

Suomi tai suomalainen ei ole pelännyt Venäjän tsaareja eikä Leninin uutta Neuvostoliittoa. Stalin sai pientä värettä housunpunttiin kiihkeinä vuosina 1939-40 ja 1944. Ehkä Presidentti Paasikiven ja Kekkosen aikana junamatkailu Moskovaan oli kukoistuksessaan, mutta nyt Putinin aikana kysymys on meille suuresta mahdollisuudesta eikä pelosta.

 

Kauppa se on se, joka kannattaa!

Kauppamiehemme liikkuvat Venäjällä jatkuvasti ja on olemassa keskinäistä luottamusta. Ei Venäjä muutu, Venäjä on edelleen kasvava suurvalta atomiaseensa ja verrattomien raaka-ainevarojensa vuoksi.

On turhaa puhua äidillisesti pelosta; olisi tarpeellisempaa olla edesauttamassa kaupallisia pyrkimyksiä. Venäläiset arvostavat kahdenkeskisiä suhteita presidenttien välillä. Seuraavissa vaaleissa suomalaiset pääsevät päättämään, kuinka hyvin kaupallisuutta tuetaan. Kuinka hyvin Sauli Niinistö voisi tulla toimeen Vladimir Putinin, Hu Jintao´n ja Saksan kanslerin kanssa?



Ilkka Luoma

http://www.facebook.com/first.ilkka

http://ilkkaluoma.kuvat.fi

http://ilkkaluoma.vuodatus.net

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (267 kommenttia)

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Suomen "vapautti" Ruotsista vuosina 1808-1809 Suomen oma aateli, kun rintamilla vielä taisteltiin maahan tunkeutunutta Venäjän armeijaa vastaan.

Ilkka Luoma

Merkittävä osatekijä, ... oli myös muita - Viapori sekä ruotsalaisten väärin ajoitetut aikomukset ja verovarojen vähyys nostaa miehiä aseisiin. Ehkä Ruotsi halusikin itsensä ja Venäjän väliin "hakkapeliitat" - joka toimi hyvin 1939-1940 ja 1941-1944. :)

Vieras (nimimerkki)

Näppärä hoksaus! Olikohan tosiaan niin, että Ruotsin kuninkaat väsyivät olemaan nenätysten venäläisten kanssa. Ratkaisu oli mainio, pannaan suomalaiset vahtimaan ruotsalaisten selusta!

Ilkka Luoma

Juurikin noin tuolloin 1809 Ruotsin kuningas ajatteli - meni liian "kauan" lupauksesta tuottaa niemellemme apujoukkoja emämaasta, Suomenlinnakin "antautui" kovin helposti. Lisäksi meissä suomalaisissa vaikuttaa voimakkaasti MYÖS "itäinen veri" ..

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Ruotsalaiset sodituttivat vaikeimmissa paikoissa juuri suomalaisia, kun omia piti sisäpoliittisista syistä "säästää".

Vieras (nimimerkki)

Ruottalaiset väysivät puolustamaan omituisia suomalaisia, annettiin mennä.

Ilkka Luoma

Ruotsalaiset loivat itsensä ja Venäjän väliin puskurin - Suomen. Me suomalaiset olemme tae Ruotsin koskemattomuudelle...?

Olli Pusa

Puskurin, jonka Venäjä on yrittänyt hävittää.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Venäläiset ovat tyytyväisiä, kun saavat pitää Suomen välivaltiona todelliseen länteen ;) Meillä on erikoisasema tässä ja nyt, käyttäkäämme se hyväksemme! Ymmärrystä veljet...

Ilkka Luoma

Eipä Venäjä-Neuvostoliitto-Venäjä ole Suomen hävityksessä kovinkaan hyvin onnistunut, jos halunnutkaan.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Stalin säästi Mannerheimin vuoksi siinä sivussa myös Suomen, kiitoksena Mannerheimin palveluksista keväällä 1940. !!

Jaakko Anttila

1600-luvun sodissa, kuten 30-vuotisessa sodassa, kaikki sodan osapuolet käyttivät palkkasotureita, joista kroaatit ja hesseniläiset olivat kuuluisimpia palkkasotureita. Nykyisestä Suomesta 30-vuotiseen sotaan osallistui 3000 hakkapeliittaa eli ratsumiestä.

Ruotsin valtakunta menetti satavuotisen suurvalta-asemansa Suuressa Pohjan sodassa. Ruotsi menetti Baltian maakunnat ja kaakkoiset lääninsä eli Kannaksen ja Laatokan Karjalan Suuressa Pohjan sodassa. Venäjä täydensi valloituksensa siirtämällä rajan Kymijoelle Pikkuvihan jälkeen 1740-luvulla. Venäjä hallitsi uusia alueitaan voittomaina, mikä tarkoitti sitä, että Ruotsin laki oli voimassa Kannaksella, Laatokan Karjalassa ja Kymenkartanon läänissä, ja valtionuskontoa edusti luterilainen kirkko.

1700-luvun toinen puolisko oli "hyödyn aikakautta" Ruotsin valtakunnassa. Sotaisat suurvaltahaaveet jäivät historiaan ja tieteitä ja taiteenaloja kehitettiin valtion johdolla myös Turun akatemiassa. Hyödyn aikakaudelle oli ominaista taloudellinen menestys, ja sen aikainen ajattelu korosti kansantalouden kehittämistä, ahkeruutta ja uuden tiedon hyödyntämistä.

Kuninkaallisessa Turun Akatemiassa suosittiin yhteiskunnallisesti merkityksellistä ja käytännönläheistä tutkimusta. Talousopin professori P. Kalmin (1716-1779) ja kemian professori P. A. Gaddin (1727-1797) johdolla tehdyt väitöskirjat olivat suorastaan opaskirjan kaltaisia ja ne pyrittiin julkaisemaan latinan sijasta ruotsiksi. Tarkoituksena oli, että maalaispapit niiden avulla pystyivät hyödyntämään tutkimustietoa palatessaan kotipaikkakunnalleen.

Käytännönläheinen tutkimus keskittyi ensisijaisesti maa- ja metsätalouteen sekä lääketieteeseen. Pappilat toimivat usealla paikkakunnalla eräänlaisina terveyskeskuksina. Hyödyn aikakautena papeilta edellytettiin entistä paremmpia lääketieteellisiä perusvalmiuksia, jotta he voisivat olla suuremmaksi avuksi kotipaikkakunnallaan. Papeille asetetut suuremmat tavoitteet edellyttivät lääketieteen alan kehitystä yliopistolla.

Ruotsin itäiset maakunnat olivat suurvaltojen pelinappulana Napoleonin valloitussotien aikana. Ruotsin kuningas Kustaa IV Adolf oli sekopää, joka oli sitä mieltä, että "Napoleon on Ilmestyskirjan peto". Napoleonin joukot valtasivat Tanskan ja keskenään liittoutuneet keisarit Napoleon ja Aleksanteri I päättivät yhteistuumin Tilsitissä vuonna 1807, että rangaistuksena Kustaa IV Adolfille Venäjä saa vallata Ruotsin itäiset maakunnat.

Ruotsin armeija oli puolustusasemissa Skånessa ja Hallandissa ranskalaisten joukkojen maihinnousun varalta. Ruotsin valtakunnan itäiset maakunnat jäivät yksin puolustautumaan Kymijoen linjalta ja nykyisestä Pohjois-Karjalasta hyökkäykseen lähtenyttä Venäjän armeijaa vastaan. Huonostihan siinä kävi.

Keisari Aleksanteri I halusi muodostaa uudesta Suomenmaan suuriruhtinaskunnasta mallivaltion Venäjän omille maakunnille. Keisari Aleksanteri I saapui tulkkien kanssa Porvoon valtiopäiville ja yllättyi suuresti huomatessaan, että Ruotsin itäisten maakuntien aateliset puhuivat sujuvasti ranskaa. Aleksanteri I nosti nykyisen Suomen kansakunnaksi kansakuntien joukkoon: Ruotsin itsevaltaiset perustuslait vuosilta 1772 ja 1789, Ruotsin laki vuodelta 1734 ja luterilainen valtionuskonto. Suomenmaan ja Venäjän välillä oli tulliraja ja ruotsin kieli oli Suomenmaan ainoa virallinen kieli vuoteen 1862 saakka, jolloin keisari Aleksanteri II lupasi J.V. Snellmanille Parolannummella, että suomen kieli nousee ruotsin kielen rinnalle viralliseksi kieleksi 20 vuoden siirtymäajan jälkeen vuonna 1882. Alkaneen kielitaistelun aikana svekomaanit (fennomaanien vastapuoli) kävi niin tehokasta viivytystaistelua, että suomen kieli nousi tasavertaiseksi viralliseksi kieleksi vasta vuonna 1902.

Keisari Aleksanteri II kutsui Suomenmaan valtiopäivät koolle "puolen vuosisadan yön" jälkeen. Aleksanteri II täydensi Suomenmaan itsehallintoa omalla valuutalla ja omilla postimerkeillä. Sen jälkeen Suomenmaassa otettiin käyttöön Suomenmaan rikoslaki, jonka termit Viipurin hovioikeuden suomenkieliset juristit käänsivät suoraan saksan kielestä. Ja Pietarin saksalainen vähemmistö välitti Suomenmaahan saksalaisia kulttuurivaikutteita.

Kaupunkilaitos ja ammattikuntalaitos tulivat Suomeen Saksasta. Uskonpuhdistus ja luterilainen uskonto tulivat Suomeen Saksasta. Kansallisuusaaate ja kansallisromantiikka tulivat Suomeen Saksasta. Sosialismi tuli Suomeen Saksasta. Revisionismi sen sijaan ei ehtinyt tulla Saksasta Suomeen ennen vallankumousta.

Idän ja lännen kirkot julistivat toisensa kirkonkiroukseen vuonna 1054. Keskinäinen kirkonkirous lakkautettiin vasta vuonna 1965. Se siitä "itäisestä vaikutuksesta".

Suomalainen geenitutkimus todisti jo vuonna 1978, että 80 % suomalaisten geeneistä on peräisin lännestä. Markku Niskanen toteaa teoksessa "Itämerensuomi, eurooppalainen maa", 1997, ISBN 951-976-093X, sivulla 115, kappaleessa "Itämerensuomalaisten alkuperä mitokondriaalisen DNA:n valossa", että "kaikki tähän saakka tutkimuksissa käytetyt suomalaisugrilaiset kansat (suomalaiset, karjalaiset, virolaiset ja Volgan suomalaiset) ovat samaa alkuperää länsieurooppalaisten kansojen kanssa".

Se siitä "itäisestä alkuperästä".

Ilkka Luoma

Älyllinen ja historiaa tietävä keskustelu kommentointina parhaimmillaan! Valmistelen vasinetta - pitänee tehdä taustoja ensin valmiiksi :)

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Napuen taistelu oli viimeinen taistelu, ilman ruotsalaisia - antauduimme venäläisille. Tästä alkoi Suomen tie kohti itsenäisyyttä!

Ilkka Luoma

Tuntuu kornilta, mutta näin on. Suomalaisista on venäläisille enemmän hyötyä itsenäisinä ja osaavina.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Aika helpolla Suomenlinna antautui.

Markus Lehtipuu

Suomalaiset itse ottivat itsenäisyyden.

Itsenäisyys otetaan, ei sitä anneta.

Vieras (nimimerkki)

Itsenäisyys otetaan, jos sille on luotu edellytykset. Venäjän vallankumous mahdollisti edellytykset.

Ilkka Luoma

Tsaarien myötämielinen (keskimäärin) asenne nosti kansallishenkeä, jonka venäläiset vapauttivat Ruotsin ikeestä ... :)

Lisäksi vilkas kauppavaihto Venäjän kanssa nosti suomalaisten taloudellista asemaa, jolloin syntyi tilaa askarrella isänmaallisuusasioilla ;)

repe (nimimerkki)

Suomalaisuusajatus syntyi jo 1700-luvun lopulla. Olisi se noussur ajan hengen mukana ilman Venäjän sallivaa asennettakin. Konservatiivisen Nikolai I:n aikana ei juuri vapauksia edes ollut

Olli Pusa

Tosiasiassa Lenin laskelmoi, että jos Suomi liittyy valkokenraalien rinnalle sotaan Neuvostovaltiota vastaan, se luhistuu. Siksi oli pakko myöntyä Suomen itsenäisyyteen. Sitä yritettiin heti peruttaa, mutta taistelu Suomessa päättyi bolsevikkien tappioon.

Pari vuosikymmentä myöhemmin Stalin yritti uudelleen peruuttaa Suomen itsenäisyyttä, mutta epäonnistui valloitusyrityksessään.

Nämä Luoman ja trolliensa yritykset tehdä Venäjästä Suomen hyväntekijä ovat naurettavia. Ehkä voisivat nyt aloittaa rauhanrakentamisen viemällä pois Suomeen suunnatut hyökkäysohjukset.

Ilkka Luoma

Pitäisikö ensin amerikkalaisten peruuttaa suunnitelmansa hyökäysohjuksien sijoittamiseksi Venäjän likeisiin Nato-maihin?

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Lenin laski, että suomalainen työväestö kääntyy duunarionnelan suuntaan ;)

Olli Pusa

Yritti kaapata Suomen takakautta, kun ei uskaltanut suoraan sotia. Se siitä itsenäisyyden "lahjoittamisesta".

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Millä tavalla yritti takakautta?

Ilkka Luoma

Olli, kuinka lähelle amerikkalaiset saavat tuoda omia hyökkäysohjuksiaan? Venäjä suojaa Pietarin kaikilta suunnilta - niin mekin tekisimme.

Vieras (nimimerkki)

Kyllä sitä piti anoa lakki kourassa Kremlissä 31.12.1917.

t. piiroinen

Ei anottu Moskovassa, vaan Pietarin Smolnassa.

Leninillä oli kiire kun puna-armeija oli tappiolla ja valkovenäläiset joukot lähestyivät pääkaupunkia (myöh. Petrograd, vielä myöh. Leningrad)

Olli Pusa

Ja Lenin ei uskaltanut olla myöntymättä, koska pelkäsi seurauksia.

Ilkka Luoma

Olli,

mitähän seurauksia Lenin pelkäsi?

Ilkka Luoma

Mutta sitä voidaan välillisesti "tarjoilla" lautaselta otettavaksi ;)

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Itsenäisyys "järjestyi" meistä riippumatta, kun tsaarin Venäjä oli painumassa sekasortoon. Leninille oli tärkeämpää Venäjän haltuunotto, kuin jukuripäinen suurruhtinaskunta.

Olli Pusa

Paitsi että yritti ottaa Suomen paikallisin voimin ja venäläisen sotaväen yhteisvoimin. Ei vain onnistunut.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Aika laimeaa se oli, tsaarin armeija kaipasi kotiin. Suomi ei ollut venäläisten sotilaiden koti. Motivaatio oli nollassa. Lenin tiesi tämän - punaiset toki saivat lepsuilta venäläissotilaita aseita, kuten valkoiset saksalaisilta.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Suomalaisille ojennettiin itsenäisyys otettavaksi.

Vieras Matti Nieminen (nimimerkki)

Hyvä yhteenveto Suomen kehityksestä. Jatka samaan malliin. Hyvä poika !

Vieras (nimimerkki)

Erinomainen kirjoitus. Kauppatilastoissa alkaen 1800 -luvun alusta on Venäjä-Neuvostoliitto-Venäjä ylivoimaisesti suurin Suomen alueen ja Suomen kauppakumppani.

Ilkka Luoma

Pitänee kutinsa - jos tutkitaan vienti- ja tuontitilastoja aina 1800 -luvun alusta alkaen.

Olli Pusa

Siis kauppayhteydet muualle oli katkaistu.

Vieras (nimimerkki)
Ilkka Luoma

Ikäänkuin päätepiste jutulle! ;)

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Komppaan - Terävä aloituskirjoitus!

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Eino Jutikkala todistelee samanlaisesti.

Vieras (nimimerkki)

Vaikka Luoma yrittääkin lobata Venäjää Suomen tärkeimäksi naapurimaaksi, niin totuus on että Ruotsi on Suomen tärkein naapurimaa ja ystävä.
Ruotsi on koko Suomen itsenäisyyden ajan ollut suurin ja luotettavin kauppakumppanimme. Toisin kuin Venäjä, joka on aina ollut pahasti korruptoitunut ja yhteiskunnallisesti epävakaa.
Ruotsalaiset ja suomalaiset ovat taistelleet aikonaan yhdessä 30-vuotisessa sodassa ja nykyään Afganistanissa.
Ruotsin ja Suomen suhteet ovat rennot ja vapaat. Esimerkiksi ulkoministerit Stubb ja Bildt piikittelivät toisiaan leikillisesti jääkiekosta viime talviolympialaisten aikaan. Sellaista ei tapahdu venäläisten kanssa, koska Suomen suhteet Venäjän kanssa ovat väkinäiset ja pakon sanelemat. Näin on.

Vieras (nimimerkki)

Hyvä veli, aprillipäivä on vasta 1.4. Et kai vain ole tosissasi leikillisestä kirjoittelustasi :)

Markus Lehtipuu

Vieras (klo 11:12) on nimenomaan täysin oikeassa, sanasta sanaan, 100% faktaa.

Harmittaa, että perussuomalaiset kompastelevat tähän naurettavaan hurrivihaan, joka on nimenomaan imperialistisen Venäjän etu.

Ruotsille on ihan sama mitä suomalaiset ajattelevat Venäjästä, ja he itse asiassa haluavat hyvät (kauppa)suhteet venäjän kanssa.

Mutta Venäjälle on tärkeää, että suomalaiset vastustavat Ruotsia, ruotsalaisia ja ruotsin kieltä, koska imperialistisen mielen mukaan kaikki viha Ruotsia kohtaan "sataa Venäjän laariin". Näin myös näyttää tapahtuvan.

Älkää olko tyhmiä!

Ilkka Luoma

Aika erikoinen johtopäätelmä. Miten perustelet imperialistista Venäjää - josko vaikka vertaat sitten USA:han - löydätkö eroja vai yhtäläisyyksiä?

Missä esiintyy hurrivihaa? Ruotsi on kauppakumppanina Suomelle uuden ajan merkittäviä toimijoita Saksan ja Englannin ohella.

Ruotsalaiset seuraavat hyvin tarkoin mm. kuinka Suomi hoitaa kauppa- ja muitakin suhteita esim. Kiinaan. Ei ole enää salaisuus, että kiinalaiset ottivat ENSIN yhteyttä suomalaisiin, kun haluttiin hankkia varma automerkki. Suomessa ideoitiin yhdistää Saab ja Volvo, päästiin kuitenkin puoliväliin ja vähän ylikin :)

Vieras (nimimerkki)

Veli Markuksen kannattaisi perehtyä historiaamme :)

Ilkka Luoma

Eivät venäläiset sen kummemmin "vihaa tai rakasta" ruotsalaisia kuin ei suomalaisiakaan - toki pitävät meitä yllättäen mukavina (venäläisten turistien haastatteluista saatuna tietona).

Ilkka Luoma

Ovatko muuten venäläiset jossain heille täysin vieraassa maassa sotimassa?

Vieras (nimimerkki)

Eivät ole. Tosin asioista täyttä ymmärrystä vailla oleva voisi ottaa esille Georgian, ent. Gruusia, Stalinin kotimaakunnan.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Olen ymmärtänyt, että Abhasian alue, jossa on venäläisiä "rauhanturvaajia", on osa Georgiaa.
Ja vierailivathan venäläisjoukot melko lähellä Tbilisiäkin v. 2008.

Ilkka Luoma

Natokin tietää, että Shaakasvili hyökkäsi ensin alueelle, joka pyysi tämän jälkeen kiistattomasti apua venäläisiltä - halusivat lisäksi liittyä Venäjään, nyt saivat irtioton Shaakasvilin Georgiasta.

Suomen ulkopoliittinen johto (paitsi Slubb) tiesi jo miltei heti Shaakasvilin hyökkääjäksi, siksi Halonen käytti diplomaattista kieltä Moskovan suuntaan.

Olli Pusa

"Ovatko muuten venäläiset jossain heille täysin vieraassa maassa sotimassa?"

Todellakin tällä hetkellä ei hirveän monessa. Itä-Saksa 1953, Unkari 1956, Tsekkoslovakia 1968, ...

Kun omat ja varastetut rahat Venäjältä loppuivat, oli pakko vetäytyä. Itä-Euroopan maat yrittävät nyt toipua venäläismiehityksen aiheuttamista vahingoista.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Siis Venäjän venäläiset? Georgia, miten tämä olisi käsitettävä?

Ilkka Luoma

Huomaatko?

Ruotsalaiset jenkkien vierellä taistelevat suvereenissa maassa täysin vieraalla alueella ja vieraassa kulttuurissa (kuten ruotsalaiset 30 -vuotisessa sodassa, ollessaan suurvalta) - missä venäläiset ovat nyt?

Ei meidän tarvitse lännelle pyllistää - meidän ei tarvitse nojailla minnekkään, vaan olla suomalaisia, joihin luotetaan.

Vieras (nimimerkki)

Suomi voi olla myöhemmin rauhanturvaamisen neuvotteleva suurvalta, liittoutumattomana tietty.

Ilkka Luoma

Keskustan puheenjohtaja Kiviniemi innostui myös tästä ajatuksesta olla rauhanturvaamisen pieni suurvalta...

Olli Pusa

"Suomi voi olla myöhemmin rauhanturvaamisen neuvotteleva suurvalta, liittoutumattomana tietty."

Ei tuollainen venäjän marionetti enää mene maailmassa läpi. Kylmän sodan maailmassa pelattiin eri säännöillä.

Ilkka Luoma

Olli,

kylläpä vaan menee, suomalaiset YK-rauhanturvaajajoukot ovat kysyttyjä kaikilla "rintamilla" - ehkä Israel on hiukan varauksellinen suomalaisiin?

Ilkka Luoma

Mitä virallinen Ruotsi teki, kun olimme kusessa 1939 joulukuusta - 1940 helmikuuhun? Kuka meitä tuolloin auttoi? Auttoiko Ruotsi ennen Talvisotaa, kun anelimme erilaisia Pohjoismaat - puolustusliittovaihtoehtoja?

aivan, no, kuka auttoi ...

me itse ja Saksan kolmas valtakunta - Hitler ilmoitti Stalinille helmikuussa 1940, että Suomi jätetään rauhaan ... (tästä on aiemmin oma kirjoituksensa).

Vieras (nimimerkki)

Nyt pitäisi suomalaisten olla viisaampia kuin 1939. Liittyä Natoon jo hyvissä ajoin ettemme joudu yksin kuseen taas. Suomen alueelle on idästä hyökätty joka vuosisadalla, enkä usko nykyinen vuosisata olisi poikkeus. Ei historia ole päättynyt, se jatkuu ja kuten tunnetua historia toistaa itseään.

Ilkka Luoma

Kansan suuri enemmistö on hyvin viisas - 70 prosenttia kansalaisistamme sanoo täyden ja topakan ein Natolle. "Kyllä kansa tietää" - sanoisi Vennamo -kin.

Olli Pusa

"Mitä virallinen Ruotsi teki, kun olimme kusessa 1939 joulukuusta - 1940 helmikuuhun? Kuka meitä tuolloin auttoi? Auttoiko Ruotsi ennen Talvisotaa, kun anelimme erilaisia Pohjoismaat - puolustusliittovaihtoehtoja?"

Suorastaan koomista, kun tuollaista kirjoitetaan blogissa, jossa ylistetään Venäjää Suomen suurena ystävänä. Talvisotahan joutui siitä, kun Venäjä natsi-Saksan kanssa tekemänsä sopimuksen mukaisesti hyökkäsi Suomeen ja yritti valloittaa maata.

Puolassa Katynissa venäläiset tappoivat kymmeniä tuhansia puolalaisia upseereita siksi, että olisivat saaneet tilaa suomalaisilla teloitettaville.

Roistohan tässä oli imperialistinen Venäjä, natsi-Saksan liittolainen.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Onko Hitlerin ilmoituksesta Stalinille jokin dokumentti olemassa?

Olli Pusa

On. Molotov-Ribbentropp sopimus. Vaikka arkistoja oli Natsi-Saksassa yritetty hävittää, kopio siitä löytyi. Samoin sopimukseen viitataan sadoissa tai tuhansissa salaisissa diplomaattiviesteissä.

Venäjä yrittää kiistää tuon sopimuksen, koska se osoittaa sen natsien liittolaiseksi ja rikolliseksi. Eli venäläisten epärehellisyys on tässä se johtopäätös.

Käyttäjän raimas kuva
Raimo Nurmi

Ilkka Luoma

Missä on luettavissa dokumentti, joka kertoo Hitlerin ilmoituksesta Stalinille helmikuussa 1940, että Suomi jätetään rauhaan.........

Käyttäjän elina kuva
Elina Moustgaard

Ruotsi islamilaisoituu kovaa vauhtia, tällä menolla sen tulevaisuus on totalitaarinen teokratia, ei demokratia. Muutenkin koko Eurooppa rappeutuu niin henkisesti kuin taloudellisesti.

Venäjä taas rakentaa huomista yhteistyössä Intian ja Kiinan kanssa, olisiko syytä avata silmät ja nähdä että tulevaisuuden maailmaa muokataan idässä.

Ilkka Luoma

Mikähän tulee yleensäkin olemaan nykymallisen länsidemokratian kohtalo?

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Suurempi osa suomalaisista on tullut idästä "venäjänmaan" halki kuin lännestä - jo kielemmekin todistelee sen.

Käyttäjän raimas kuva
Raimo Nurmi

Olli Pusa

Tehtiinkö Molotov- Ribbentrop-sopimus helmikuussa 1940?

Olli Pusa

Oli edelleen voimassa silloinkin.

Ilkka Luoma

Kuinka Ruotsi-ystävämme auttoi meitä 1939 jouluna? Ei valtiona mitenkään - vaan noudattivat Suomelle asettamaansa roolia toimia puskuri- ja välivaltiona Venäjää vastaan.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Kerrotaan, että Tali-Ihantalan viimeisten perääntyjien joukossa puhuttiin ruotsia suomalaisittain ;)

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Suhteiden rentoutta Aprillipilan merkeissä.

Maria Bergman

Olen samaa mieltä Ilkan kanssa, että Venäjä loi meille edellytykset itsenäistyä. Olen myös kirjoittanut asiasta:

http://bergman.puheenvuoro.uusisuomi.fi/54211-kiit...

Ilkka Luoma

Aivan ;)

Valveutuneet ja historiaa tarkkaan tutkineet ovat kautta linjan tätä mieltä - viimeeksi eilen kansakunta sai paljon historiadokumentaatiota suurruhtinaskunta-ajoilta YLE Teemasta ...

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Tyhjät tynnyrit eniten kolisevat, niin tässäkin, kun Venäjää arvioidaan.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Historiaa tuntevat tietävät mm. sen, että Suomen Pankki on vanhempi kuin itsensä Venäjän oma pankki!

Ilkka Luoma

Erikoisuus, jonka tsaarit Suomelle myönsivät, halusivat meidän olevan omalla rahalla koekaniini... keskuspankkiasiassa.

Onko Putin ihminen? (nimimerkki)

Venäjä tekee kaikkensa tuhotakseen Suomen. Venäjäkö olisi hullu Putin?
On epäedullista leikkiä Venäjää. Aluehan on kaikkien maiden yhteinen.
Sadat eri kansat ja kielet. Hölmöläinen tukisi kauheaa vihollistaan.
Suomen tehtävänä ei ole auttaa Putinia tuhoamaan sivistysmaita pois.
Meille on tärkeää Venäjän vapauttaminen ja rikollisten pidättäminen.
Putin haluaa miehittää ja pitää vankinaan yli sata mijoonaa ihmistä.
Amerikkalaiset rahastot omistavat Venäjän. Kannattaa sijoittaa sinne.
Natomaat toimittavat sinne elintarvikkeita ja vaatteita. Jätehuolto
puuttuu kauhistuksesta, mutta niin puuttuu myös vapaa tiedonkulkukin.

Ilkka Luoma

Millä tavoin tuo esittämäsi 'tuhoamisdoktriini' näkyy Venäjän toiminnassa Suomea kohtaan?

Suomi saa "raakenergiastaan" yli 50 prosenttia Venäjältä.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Edes yksi hyvin perusteltu väite, että Venäjä haluaa tuhota Suomen ... jään odottamaan :)

Ilkka Luoma

Putin yrittää demonisoida varmaan suomalaisia lähettämälä turisteja suoltamaan rahaa suomalaisiin kauppoihin ;)

Jalasmökin ansiot (nimimerkki)

Paavo Väyrysen pitäisi heti tehdä väitöskirja "ikuinen Venäjä".

Ilkka Luoma

Paavo oli sinänsä oikeassa - ei Neuvostoliitto venäläisinä minnekkään hävinnyt tai luhistunut, he vain vaihtoivat maansa nimeä ja myönsivät itsenäisyyden "itsenäisille eri kansallisuutta omaaville osatasavalloille" - kuten joskus kuumentunut Kanadakin joutuu kieliriitojensa myötä myöhemmin tekemään ...

Vieras (nimimerkki)

Puavo kantaa sisällään Kekkosen perintöä.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Boris Jeltsin halusi äitivenäjän yhtenäisemmäksi ja irrottaa "itsenäiset" liittovaltion jäsenet.

Ilkka Luoma

Miksihän Väykkä ei paljasta tuota Kekkosen perintöään?!

Vieras (nimimerkki)

Toisaalta Venäjän kauppapiirit voisivat tehdä teoksen "Ikuinen Väyrynen".

Ilkka Luoma

Kumpikohan olisi ollut mukavampi Putinille - Niinistö vai Väyrynen, no Niinistön sai.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Paavo tekee sen sitten presidenttikautensa jälkeen, siis sen toisen... ;)

Ilkka Luoma

Haaviston yllättävä kansansuosio "sotki" Väykän suunnitelmat, mutta kansa päätti näin, entä kuuden vuoden päästä? ;)

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Tai "Ikuinen yrittäjä presidentiksi"

Onko Putin ihminen? (nimimerkki)

Millä tavoin tuo esittämäsi 'tuhoamisdoktriini' näkyy Venäjän toiminnassa Suomea kohtaan?

En näe mitään syytä, miksi Venäjän pitäisi olla miehitettynä. En
todellakaan näe mitään järkeä yrittää hajottaa vapaita maita. On
tärkeää, että koko vapaa maailma tuomitsee rikolliset miehitykset.

Kansainvälinen yhteisö toimii pysyvän rauhan puolesta. Suomesta ei
saa tulla sillanpääasemaa rikkoa länsimainen vapaa maailma. Meidän
on jatkuvasti ylläpidettävä osaaminen itsellämme ja vahvistettava
monin tavoin puolustustamme osana vapaata mahtavaa maailmaa. Halu
muuttaa Suomi osaksi Venäjää on luonnollisesti täysin poissuljettu.

Halu pitää venäläisten nukkehallitusta Suomessa olisi pöyristyttävää.
Meille opetettaisiin Leniniä ja Stalinia. Vapaussota on Vapaussota.
Kuten sanoin pitää sijoittaa Venäjälle. Parlamentarismi hajottaa sen.

Kuulumalla lujasti länteen pysymme upeana länsimaisena demokratiana.
Aina on vihollisia, joiden mielestä Venäjän kuuluu olla miehitettynä.
Yhdysvalloissa asuvat venäläiset seuraavat kuitenkin NL:n loppumista.
Vapaa Venäjä rakennetaan Moskovan ympärille. Putinin pelleily loppui.

Harmi että jotkut vihaavat venäläisiä ja haluavat jatkaa vankileiriä.
Voiton saaminen ei tarkoita, että lapsivangit pitää hakata päivittäin.
En hyväksy niskalaukausta, enkä koskaan luhistu kyyryyn Putinin eteen.

Ilkka Luoma

Miehittävätkö valkoiset amerikkalaiset intiaanien ikiaikaisia perintömaita?

Ilkka Luoma

Venäläiset ovat asuneet suunnilleen nykyisellä alueellansa noin 1000 vuotta - Siperia lienee kuulunut muille...?

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Kuten valkoiset Australian ja Grönlannin.

Olli Pusa

"Venäläiset ovat asuneet suunnilleen nykyisellä alueellansa noin 1000 vuotta - Siperia lienee kuulunut muille...?"

Anteeksi vain, mutta venäläiset miehittävät aluetta, jossa vanhempani syntyivät. Mitä he siellä tekevät? Ai niin isovenäläinen imperialismi ei tarvitse perusteluja.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Kerran Venäjän raja meni Savonlinnan Kyrönsalmessa. Raja on siirtyillyt useita kertoja viimeisten 700 vuoden aikana.

Ilkka Luoma

Itärajame on seilannut edestakaisin - Ruotsin Suomi-periferia oli pienimmillään kun raja kulki jostain "pietarsaaresta - kotkaan" - Pähkinäsaaren rauha.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Historia todistaa tylysti sen, ettei ihmiskunta halua ikuista rauhaa.

Olli Pusa

Venäjä ainakin on aina asettanut imperiumin kasvattamisen rauhan edelle.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Viimeeksi Venäjä pienensi itseään aika reippaasti :)

Olli Pusa

Olosuhteiden pakosta. Putin on julistanut sen viime vuosisadan suurimmaksi geopoliittiseksi katastrofiksi. Kovasti sitä imperiumia haluaisi palauttaa, mutta kun karkuun päässeet maat ehtivät pikaisesti liittyä Natoon...

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Olemmehan mukana vapauttamassa Afganistania, mutta mistä!?

Lassi Lappalainen (nimimerkki)

Hyvä Ilkka!

Ilman Venäjän vallan aikaista kehitystä Suomi ei olisi voinut ottaa itsenäisyyttään.
Ruotsin vallan aikana syrjittiin räikeästi suomen kieltä ja kulttuuria ja kupattiin maastamme niin miehet järjenköyhiin sotiin kuin viljat sotilaille.

Kulttuuri - kuvataiteet, musiikki, suomenkielinen kirjallisuus - nousivat kukoistukseen juuri suuriruhtinaskunnassa.
Samaten talouden ja koulutustason nousu, poliittiset instituutiot, kaikki luotiin kun päästiin Ruotsin ikeestä.

200-vuotta sitten päättynyttä siirtomaa-aikaa ja sen merkillistä jäännettä - perustuslaillista "kaksikielisyyttä" - hellitään joidenkin ihmisten ajatuksissa vieläkin.

Ilkka Luoma

Hyvä Lassi!

Historian tutkimus ja uskottavasti perillä olevat lähteet tukevat jäsenneltyä ajatustasi :)

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Ruåttalaiset ovat aina olleet ovelampia kuin me, sodituttivat sotansakin meillä ;)

enemmän vaan faktoja esiin (nimimerkki)

Venäjän histoariallista vaikutusta Suomeen ja suomalaisiin kuvaa hyvin seuraavakin fakta:

1800-luvun lopulla suomalaisten asukkaiden lukumäärä eri kaupungeissa oli suuurin Pietarissa eli suurempi kuin esim sen ajan Helsingissä tai Turussa tai Tukholmassa !

Ilkka Luoma

Kuvastaa tuolloisen kaupankäynnin olleen voimakasta Pietarin alueelle!

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Mikäli suurruhtinaskunta olisi jatkunut näihin päiviin, olisi Pietari hyvin suomalainen!

Olli Pusa

Päinvastoin. Suomi hyvin venäläinen. Sitähän ajoi mm. nyt julkimoksi päässyt Bobrikov.

Väyrynen oli oikeassa (nimimerkki)

Paavo Väyrynen on tiukasti pitänyt lännen puolta. Väyrynen osaa.
Voiko Putin luottaa ylipäätään edes omiin henkivartioihinsakaan?

Tilanne on jäykistynyt paikalleen. Putinin ilmoitettuja liikeitä ja
siirtymisiä valvotaan monin tavoin. Venäjällä kannattaa rakentaa ja
luoda edellytyksiä lähitulevaisuudessa saada poistuneita palaamaan.

Nyt on mielenkiintoista nopea junayhteys Pietariin:)

Ilkka Luoma

Junayhteys onkin jo toteutunut! Seuraavaksi moottoritie Pietariin.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Nyt on mielenkiintoista nopea väyrysyhteys Kremliin ;)

Olli Pusa

Ehkä KBG hoitaa niin kuin neukkuaikana?

Hilkka (nimimerkki)

Mennyt Venäjä; entäs: Vladimir Lenin, Vladimir Stalin, Vladimir Putin.

Nouseeko kommunismin uhrit kuolleista. Miljoonia on paennut länteen.
Länsimaiset hotellit, Supermarketit ja kaikkialla on ilotyttöjä myymässä.
Saksa osaa varmuudella vapauttaa Venäjän. Ihmiskunta yhdessä tekee sen.

Suomalaiset oppivat lukemaan varhain 1600-luvulla. Varhaisen lukutaidon opettamisen tavoitteeksi otettiin 1600-luvulla katekismuksen sisällön lukemisen edellyttävä taso. Merkittävää oli, että tavoitteeksi asetettiin jokaisen suomalaisen kyky lukea itsenäisesti. Lukutaito ei saanut jäädä vain harvojen oikeudeksi. Lukutaidon kehittyminen on yksi demokraattisen yhteiskunnan kulmakiviä, ja Suomessa tämä opillinen tasa-arvo saavutettiin poikkeuksellisen varhain poikkeuksellisen hyvin. Vanhempia kannustettiin opettamaan lapsiaan lukemaan. Uudessa tilanteessa kirkollisten menojen avustamista tärkeämpää oli kansan opettaminen lukemaan, joten lukkarien toimenkuva kehittyi. Lukkarit opettivat seurakuntalaisille ensin kirjaimia, sitten tavaamista ja lopulta lukemista. Motivointikeinoksi kehitettiin mitä tehokkain vaatimus: katekismuksen lukutaitoa alettiin vähitellen edellyttää kaikilta, jotka halusivat päästä naimisiin. Avioliiton ehdoksi asetettiin siis kristillinen täysi-ikäisyys, johon kuului itsenäinen kyky perehtyä kristillisen opin totuuksiin. Turun Akatemia (lat. Regia academia aboensis, ruots. Kungliga Akademien i Åbo) on Turussa vuosina 1640–1828 toiminut Suomen ensimmäinen yliopisto. Sen toiminta siirrettiin Helsinkiin vuonna 1827.

Ilkka Luoma

Kommunismin uhreiksi voidaan lukea myös ne noin miljoona vietnamilaista, jotka kuolivat amerikkalaisten massapommitussateissa.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Kun Ruotsi jätti meidät oman onnemme nojaan ja venäläisten haltuun, olimme Euroopan takapajula, kun kuittasimme itsenäisyyden 1917 - olimme jo Euroopan keskikastia. Tämä kuvaa hyvin suurruhtinaskuntakehityksen.

Olli Pusa

Asia oli kyllä niin, että Napoleonin sotiin liittyen Venäjä hyökkäsi Suomeen. Autonomian ajan lopussa varsinkin oli käynnissä aktiivinen kampanja suomalaisten venäläistämiseksi. Samaa on harrastettu kaikissa Venäjän hyökkäyksen kohteeksi joutuneissa maissa. Baltian maissa venäläistämisyrityksen jäljet ovat vieläkin näkyvissä.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Stadin slangissa on paljon venäläislainoja kuin myös ruotsalaislainojakin.

Ilkka Luoma

Onpa muuten lainoja sukulaiskielestämme virostakin.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Viron kielestä lainoja slangiin, esim.?

Horttanainen. (nimimerkki)

"Perussuomalaiset kompastelevat naurettavaan hurrivihaan" (Markus Lehtipuu). Siis perussuomalaiset vihaavat "hurreja"! En ole tällaista enkä muunkaanlaista vihaa itsessäni havainnut, vaikka lasken itseni persuksi. Pakkoruotsia kyllä vastustan. Sen poistamisesta olisi hyötyä suomenruotsalaisillekin. Vain motivoituneet opiskelisivat ruotsia, joten todellinen kielten osaajien määrä saattaisi kasvaa.

Ilkka Luoma

Sinne kaksikielisyys, jossa on enemmän kuin 50% ruotsia puhuvia. Suomen keili on tämän Isänmaamme ykköskieli - rannikkopohjanmaallakin. Ruotsia saavat kaikki opiskella, tottakai. Itä-Suomessa saavat kaikki opiskella venäjää, jos haluavat - ei ole enää mitään pakkokieltä, paitsi suomi.

Vieras (nimimerkki)

"Suomen keili on tämän Isänmaamme ykköskieli".

Tiedoksesi, kyllä Suomessa on kaksi tasa-arvoista kieltä -ei mitään ykköskieliä tai keiltä. Viimeinen lauseesi onkin sitten huvittavuudessaan tuleva klassikko -ei ole enää mitään pakkokieltä, paitsi onpa kuitenkin...

Matti Palviainen

"Tiedoksesi, kyllä Suomessa on kaksi tasa-arvoista kieltä -ei mitään ykköskieliä tai keiltä. Viimeinen lauseesi onkin sitten huvittavuudessaan tuleva klassikko -ei ole enää mitään pakkokieltä, paitsi onpa kuitenkin..."

Näin on lainsäädännöllisesti paitsi Ahvenanmaalla, jossa on ruotsi ainut sallittu kieli. Mutta Suomen kielipolitiikka onkin ainutlaatuinen (typeryys) koko Euroopassa, jossa valtion valtakieli on ainut kautta valtion virallinen kieli. Poikkeuksena ovat liittovaltiot (Sveitsi, Belgia), jotka ovat yksikieliset osavaltioittain.

Suomenruotsalaiset käyttävät nk kaksikielisyyttä oman suvaitsemattomuutensa verhona.

Mutta mikä on todellisuus surujen suvaitsevaisuudesta? Katsolaamme Wikipediasta (hakusana ankklammikko):

"Ankkalammikkoa käytetään useissa suomenruotsalaisissa yhteyksissä, ja etenkin sitä käyttää suomenruotsalainen lehdistö. Sanalla tarkoitetaan suomenruotsalaisten muodostamaa pientä, SULJETTUA yhteisöä, jossa kaikki tuntevat toisensa." - Vahvennus minun

Keiltä tuo mutalampi on suljettu? Tietysti valtaväestöltä eli suomalaisilta. HE EIVÄT SIIS OLE SUOMALASIA vaikkakin Suomen kansalaisia. Jos he olisivat he eivät eristäytyisi muista suomalasista. Ja mitä vaativat ankkalammikon asukit valtavästöltä? He vaativat, että suomalaisten on osattava "ankkojen" kieltä, jotta he - bettrefolk - saisivat omakieleistä palvelua siitäkin huolimatta, että suurin osa suruista puhuu hyvin tai ainakin kohtuullisesti suomea. Ja jos joku ei osaa, eikö se ole pelkkää laiskuutta, jos ei ole opetellut maan keiltä? Ei missään muuallakaan valtaväestö opiskele pikkuvähemmistöjen eikä edes suurten vähimmöstöjen kieltä - etenkään pakollisena oppiaineena.

Pakkoruotsi on kaiken järjellisen opiskelun esteenä, koska sen tarve perustuu täysin Suomen lainsäädäntöön eikä todelliseen kielen tarpeeseen. Ruotsissa on 450.000 suomalaista, mutta silti eivät ruotsalaiset suomea opiskele. Jos heiltä sitä vaatisi, he pitäisivät vaatijoita kielikiihkoilijoina. Ja sitä Suomen ruotsalaiset ovat, äärimmäisiä kielikiihkoilijoita, jotka vaativat opiskeltavaksi ruotsia, jota puhuu 9 miljoonaa ihmistä. Se on samanlainen pieni kieli kuin suomi, jota puhuu 6 miljoonaa ihmistä.

Suomalaisten kulttuuri ei perustu kaksikielisyyteen vaan heidän äidinkieleensä suomeen. Suomen valtio on kaksikielinen siksi, että sisällissodan jälkeen maan lainsäädäntöä luotaessa, maan yläluokka oli miltei täsin ruotsinkielinen. Se vetosi maanpetoksellisesti vieraan valtakunnan, Ruotsin apuun, joka taas silloin sekaantui ensi kerran itsenäisen Suomen sisäisiin asioihin. Ruotsin sekaantuminen Suomen lainsäädäntöön johti siihen, että suomenruotsalaiset saivat suhteettoman vahvan kielellisen aseman maassamme.

Mutta kaikki Suomen ruotsinkieliset eivät ole suomenRUOTSALAISIA. Esim. Marsalkka Mannerheim ei kuulunut suomenRUOTSALAISIIN.

"Brittiäinen sotahistorian tuntija J. E. O. Screen kirjoitti kirjassaan Mannerheim:"Merkille pantavaa on, että hän (Mannerheim) halusi tulla kutsutuksi nimellä finne (suomalainen), jonka monet ruotsinkieliset varasivat tarkoittamaan vain suomea puhuvia suomalaisia. Eräät ruotsinkieliset pitivät Mannerheimia liian suomalaisena, ...
Hän arvosteli avoimesti Ruotsin puuttumista kielikiistaan:"

Ensimmäisen kerran Ruotsi sekaantui itsenäisen Suomen asioihin maan juuri itsenäistyttyä kielilainsäädännön vääntämiseksi suomenruotslalaisia, rotuveljiä suosivaksi. Vasta 1956 rasistinen kansanpuole (RKP) poisti puolueohjelmastaan kohdan, jossa RKP julistautui RUOTSALAISEN RODUN asian ajajaksi.

Mannerheim oli ruotsinkielinen SUOMALAINEN EIKÄ suomenRUOTSALAINEN.

Olkamme Mannerheimin tavoin suomalaisia ja heittäkäämme Ruotsin kolonialismin jäte - pakkoruotsi - historian roskatynnyriin.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Äänekkäät persut ovat takakammarin poikia, poikamiehiä ja äidin taaperoita, joille syntyi mahdollisuus avata sanaiset arkkunsa ikuisen hiljaiselon jälkeen. Aitosuomalaisuus on nyt poikaa ;)

Vieras (nimimerkki)

Kovin asiaa tuntemattomana kysyn, miten 1917 -luvun Pietarin ja Suomen kaupat selvitettiin. Silloisessa Suomessa oli paljon liikeihmisiä, joiden tuotto liittyi Pietariin. Menettivätkö he toimeentulonsa?
Mitä oikeasti tapahtui?
Jotkut selviytyivät, jotkut eivät.
Luullakseni ennen vallankumousta Pietarin ja Itä-Savon kanssa oli merkittävä kauppayhteys. Onko se tullut takaisin, ken tietää.
Hiukan historiaa täältä mieluusti lukisin.

Ilkka Luoma

Täällä olevat Haminan, Kotkan, Lappeenrannan, Imatran ja Joensuun liikemiehet - voinette kommentoida miten kauppa käy velivenäläisen kanssa?

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Hyvin käy, kiitos venäläisten luottamuksen meihin.

Vieras (nimimerkki)

Olenko jollain listalla vai miksi kirjoitukseni tulkitaan roskapostiksi?

Vieras (nimimerkki)

[Kokeillaan pari virkettä kerralla ihan mielenkiinnosta] Venäjän ongelma on imperialistisen identiteetin kaipuu. Jokainen valtiohan tarvitsee oman suuren tarinansa.

Ilkka Luoma

Tulemme näkemään eri lailla toimivan Amerikan, kun Kiina astuu maailman veturiksi. Jenkit eivät hevillä maailman poliisin roolia luovuta. Maailma muuttuu jälleen kaksinapaiseksi, sillä erolla, että amerikklaiset sotivat ja kiinalaiset käyvät kauppaa.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Tovereissamme meillä on voimaa
vapauttamme puolustamaan...

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Venäjä on edelleen pinta-alaltaan maailman suurin maa, ja raaka-aineiden kuin energian osalta.

Vieras (nimimerkki)

Kun historiassa on vähän muuta ylpeyden aihetta -- lähinnä maaorjuutta, korruptiota ja jopa kuolemanleirejä, ollaan siten ylpeitä imperialistisesta menneisyydestä.

Ilkka Luoma

Olemmeko me ylpeitä kolonnialismin aikakaudesta, englantilaisten Oopium-sodista Kiinassa, espanjalaisten Väli- ja Etelä-Amerikan valloituksista ja inka-murhista, belgialaisten Kongo-massamurhista jne ... ?

Horttanainen. (nimimerkki)

Vietetäänhän Suomessa ruotsalaisuuden päivääkin erään Adolfin kuolinpäivänä. Hän kuoli ollessaan ryöstämässä ja tappamassa ihmisiä Keski-Euroopassa. Koulussa joskus tästä ajasta puhuttiin Ruotsin suuruuden aikana. (Taikka Ruotsi-Suomen, vaikka en usko, että sen nimistä maata on koskaan ollutkaan.) Kas, kun ei Suomessa vietetä saksalaisuuden päivää erään toisen Adolfin kuolinpäivänä. Pelastihan tämän herran joukot Suomen itsenäisyydenkin kesä-heinäkuussa -44.

Ilkka Luoma

Maamme laulu on aitosaksalaisen Fredrik Paciuksen säveltämä - ja Finlandia miltei aitosuomalaisen Sibeliuksen. Tässäkin meillä on mielenkiintoinen yhteys Saksaan! ;)

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Kuinka ajattelemme amerikkalaisten massapommitukset ja napalmin Vietnamissa - miljoona siviiliä tapettiin.

Olli Pusa

"Olemmeko me ylpeitä kolonnialismin aikakaudesta"

Venäläiset ainakin näyttävät olevan.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Eurooppalainen valkoinen piti mustia amerikoissa orjina vielä 1700 -luvulla.

Vieras (nimimerkki)

Imperialistiset symbolit ovat voimissaan, eräät nuoret, joita ei saa täällä ilmeisesti mainita jos ei halua estolistalle, ovat valtiovallan erityissuojelussa.

Horttanainen. (nimimerkki)

Niin, Suomessa (ja kai muuallakin Länsi-Euroopassa) voi hyvin kulkea punainen CCCP-paita päällä. Sehän on kai vain vitsikästä. Kyllä hymy hyytyy, jos paidassa on hakaristi - vaikka kuinka vitsiksi tarkoitettu. (Stalin ja Hitler - kumpi olikaan verisempi diktaattori?)

Ilkka Luoma

Listaan voidaan lisätä vielä kaksi ydinpommia siviilien niskaan pudotuttanut USA:n presientti Harry S. Truman. Sekä Vietnamin sodasta vastuun kantaneet jenkkipresidentit. Maon kokeilut tuhosivat myös miljoonia kiinalaisia.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Hitlerin "jälkeläisiä" pelätään tosissaan...

Olli Pusa

"Listaan voidaan lisätä vielä kaksi ydinpommia siviilien niskaan pudotuttanut USA:n presientti Harry S. Truman.

Afganistanin loputttoman sotien kierteen aloitti Venäjä ja joutui sitten vetäytymään häntä koipien välissä.

Sitten se hyökkäsi Tsetseeniaan, jonka kanssa oli ensin sotinut ja sen jälkeen tunnustanut maan itsenäisyyden. Koko maa kutakuinkin tuhottiin. Voimme uskoa että näiden venäjän imeriumiseikkailujen jälkeen maailmassa riittää fanaattisia terroristeja.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Taisipa olla niin, että engelsmannit olivat ensimmäiset, jotka pötkivät pakoon Afganistanista ;)

Vieras (nimimerkki)

Ongelmaksi imperialismin palvonta muuttuu, kun naapureita kohdellaan vähän niinku isännän ottein. Tai yritetään kohdella. Toivottavasti kyse on välivaiheesta.
[Tähän loppui ja selvisi, mikä sana aktivoi roskapostifiltterin.]

Ilkka Luoma

Tänään meidän suomalaisten isäntä taitaa olla Brysselissä :)

Horttanainen. (nimimerkki)

Vieras kirjoitti: "Suomella on kaksi tasa-arvoista kieltä." Tämähän pitää tällä hetkellä paikkansa - paitsi Ahvenanmaalla. Siitä virallisesta kaksikielisyydestähän me monet juuri haluaisimme päästä eroon. Perusteluni kerroin tässä aiemmin.

Ilkka Luoma

Milloin venäjänkieli saa oikeudenmukaisen statuksen? Suurruhtinaskunta-aikana venäläiset tsaarit loivat suomenkielelle mahdollisuuden nousta oikeudenmukaiseen kieliasemaan.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Mikä on Ahvenanmaan tulonsiirtotase mannermaan suhteen - siis viemmekö sinne vai tuommeko sieltä nettorahaa?

Horttanainen. (nimimerkki)

I Luomalle Trumanista: kyllähän se oli kovaa peliä viime sota. USA ei vain jäänyt vakituiseksi miehittäjäksi Japaniin, vaan sai sinne aikaan demokratian. Atomipommituksista vielä. Dresdeniin -45 oli kokoontunut kymmeniä tuhansia sivilipakolaisia. Liittoutuneet pari viikkoa pommittivat sitä - kuolleita kymmeniä tuhansia. Silloin suunnattiin siviilejä kohtaan terroripommituksia, että saataisiin vihollinen antautumaan. Samaahan NL yritti helmikuussa -44 Helsinkiä kohtaan.
Myönnän, että on roistomaista yhdellä pommilla tehdä sama tuho, mikä saataisiin aikaan parin viikon tavanomaisilla pommituksilla...

Vieras (nimimerkki)

Amerikkalaiset pudottivat Vietnamiin enemmän perinteellisiä pommeja kuin II Maailmansodassa Eurooppaan kaikkina vuosina yhteensä.

Horttanainen. (nimimerkki)

Totta. Eivät silti onnistuneet kukistamaan kommunistista diktatuuria Vietnamista. "Venepakolaisina" sieltä asukkaita lähti sitten paljon karkuun - tänne Suomeen asti. Korena sodassa 50-luvun alussa USA onnistui paremmin: vain pohj.korealaiset syövät nykyisin juuria ja muuta terveellistä ja marssivat polvet jäykkiä kommunistien komennossa...

Ilkka Luoma

Miljoona vietnamilaista siviiliä kuoli jenkkien pommeihin.

Ilkka Luoma

Pelkästään Hiroshimassa kuoli siviilejä nelinkertainen määrä siihen nähden mitä me menetimme yhteensä molemmissa sodissa - Talvi- ja Jatkosodissa.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Jos Hitler ei olisi pommittanut Lontoota, en tiedä miten olisi tuolloin mm. Dresdenin käynyt.

Lassi Lappalainen (nimimerkki)

Suomella ei ole kaksi tasa-arvoista kieltä - pieni vähemmistö kyykyttää suurta enemmistöä. Tilanne on samanlainen kuin oli Apartheidin aikaisessa Etelä-Afrikassa tai Englannin ja Ranskan siirtomaissa.

Kohtuuttomat edut pienelle vähemmistölle ovat mitä suurinta kansantaloudellista tuhlausta.

Horttanainen. (nimimerkki)

Tällä hetkellä perustuslain mukaan Suomella on kaksi kansalliskieltä. Tosiasiassa Suomi on harvinaisen yksikielinen maa. Ovat ne ruotsinkieliset niin pieni vähemmistö. Ei tämä vähemmistö pystyisi enemmistöä kyykyttämään, ellei enemmistö suomenkielisistä poliitikoista haluaisi jostain mulle täysin käsittämättömästä syystä pakkoruotsia ja virallista kaksikielisyyttä. Taitaa persut olla ainoa puolue, joka tämän hölmöilyn haluaa lopettaa. Kahden kielen kustannuksia ei kukaan pysty arvioimaan. Paljon se kuitenkin on - miljardista/v. on joku puhunut...

Ilkka Luoma

Venäjää puhuvia on jo kohta enemmän kuin suomenruåtsalaisia! Mitä teemme?

Vieras (nimimerkki)

kysytään kansalta haluavatko he maksaa veroistaan kaksikielisyydestä.

Ilkka Luoma

Tänään EU-Latviassa 30 prosentin vähemmistölle ei saada samaa asemaa, mitä EU-Suomessa saa muutaman prosentin pienvähemmyydellä.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Miten kävisi, jos kansa saisi itse päättää kustannetaanko toisen kotimaisen ylläpitoa?

repe (nimimerkki)

Horttanainen, pakolaisia oli satojatuhansia, joille ei riittäisi pommisuojia. Churchill sanoi suoraan, että nyt on tilaisuus tappaa 600 000 ihmistä. Siis haluttiin tappamista eikä antautumista. Ei suinkaan haluttu antautumista, sillä kuviteltiin juuri ilmasta pystyttävän tappamaan helposti paljon ihmisiä ja jatkaa siis tuhoamista ja tappamista.

Jaltalla Churchill luuli vielä onnistuneensa ja sanoi Stalinille, että he olisivat tapåaneet jo 5 tai 6 miljoonaa. Sodan jälkeen he tappaisivat ehkä miljoonantai kaksi lisää. Ylärajaa ei ollut määritelty.

Sittemmin Mrgenthau-suunnitelmalla tuhottiin lähes kaikki teollisuus ja tahallisissa nälänhädissä miljoonia näännytettiin nälkään, kummallakin puolella miehitysvyöhykkeitä todellakin yhteensa ainakin 5 miljoonaa. Lisäksi murhattiin 1,5 miljoonaa sotavankia lännessä.

Horttanainen. (nimimerkki)

Niin, jostain syystä liittoutuneet eivät siihen aikaan pitäneet saksalaisista - varmaan siinä oli myös kostamisen meininkiä. Sulla tuntuu olevan sellaistakin tietoa, jota en ole itse mistään lukenut. Että antautumisen jälkeenkin olisi tappamista jatkettu...

Ilkka Luoma

Niin, ... jä jälleen saksalaiset "hallitsevat" Eurooppaa - nyt taloudellisesti, kun aseet vietiin hyppysistä. Mikähän on se syy ja villakoiran ydin tähän saksalaisosaamiseen?

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Stalin oli gruusialainen, siis Shaakasvilin "esi-isiä" !!

klem (nimimerkki)

Hyvät suhteet ovat tärkeitä, mutta pitikö vielä syksyllä 1989 suunnitella kouluihin DDR teemavikkoa?

Vieras (nimimerkki)

Eri maiden temaviikkoja on ollut kautta kouluhistorian.

Ilkka Luoma

Suomalaisilla nuorilla on erinomaiset tiedot maailman maantieteestä - niin luontona kuin valtioina.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

DDR oli todellisuudessa Saksa, osa sitä.

klem (nimimerkki)

Venäjä loi edellytykset, mutta suomalaiset itse rakensivat identiteettinsä. Eikä pidä unohtaa sortovuosia.

Vieras (nimimerkki)

Tämä pitää paikkansa ja suomalaiseen identiteettiin kuuluu mm. liittoutumattomuus, joka näkyy hyvin vielä tänäänkin suurena Nato-vastaisuutena!

Ilkka Luoma

Tavallisen peruskansalaisen identiteettiin kuuluu arkirealistisempi identiteetti ymmärtää itäistä naapuriamme kuin puolivillaisilla Natoon mouruavilla poliitikoilla, joille kokonaisuus ei näytä avautuvan edes kansalaisojennuksella ;)

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Suomen kansan ymmärrys on liittoutumattomuusasiassa kypsempi ja oivaltavampi kuin leipääntyneiden poliitikkojen.

Ilkka Luoma

Sortovuosien suurin konkretia oli postimerkkiemme markka-arvojen muuntuminen rupliksi, kunnes nekin palasivat takaisin markoiksi, jo ennen itsenäistymistä.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Venäläiset olivat tuskastuneet kiukuttelevaan koululaiseensa. :)

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

"Sortovuodet" olivat kiukuttelevan koululaisen nurkkaanlaitto ;)

Vieras (nimimerkki)

VENÄJÄ ON TÖKERÖ IMPERIALISTIVALTIO, JOKA EI YRITÄKÄÄN KORJATA JÄLKIÄÄN

Venäjä on tökerö imperialistivaltio, esimerkiksi hyökättyään
Afganistaniin ja saatuaan siellä köniinsä, maa pakeni joukkoineen
ja jätti Afganistanin jälleenrakentamatta. Ei lainoja, ei terveydenhoitoa, ei koulutusta ei mitään Afgaaneille. Nytkään venäläiset eivät osallistu maailmanrauha puolustamiseen vaan myyvät aseita ja ovat syypäitä Iranin ja Syyrian varustautumiseen.

Venäjä sotki Kuollan ja Karjalan kammottaviksi tuhoaluiksi. MITÄ PUNA-ARMEIJA SUOJELEE SIELLÄ: joo, tuhoa ja köyhyyttä.

Ja kun tulee kysee vaikka Haitin auttamisesta, on varmuudella muutama
elin JOKA EI PANE TIKKUA RISTIIN HAITIN TAKIA, NE OVAT

CASTRON HALLITUS
Chavezin hallitus
Haitin hallitus
Venäjän hallitus.

Kaikilla näillä kyllä lätty lätisee.

Sitten, pakkoruotsi on vastutetta kuin Persuissa koska suomalaisten on saatava kielitaitoa suomen ja englannin jälkeenkin, eli saksaa, ranskaa ...

Menneen ajan stubbeja ja halosia ei voida enää kuunnella, vaan globalisaatio edellyttää muuta kielitaitoa kuin venäjää ja ruotsia.

Asiantuntemattoman muuten tuntee siitä, että se korostaa VENÄJÄN turismia tai yleensä TURISMIA, turismi on surkeaa matalatuottopelleilyä, joka usein vie enemmän rahaa kuin tuo, kun otetaan huomioon rahat jotka kuluvat suojelupoliisin työhön, turistien tekemiin rikoksiin, teollisuusvakoojien lähettämiseen muka-turisteina jne. Ja katsokaa turistimaita millaisia lääviä ne ovat: Espanja, Kreikka, Portugali ...
kouluttamattomat tarjoilijat elävät pienillä tipeillä.

Vain pönttö hehkuttaa venäläistä turismia ja tuhoisaa venäläistä kauttakulkuliikennettä tai venäläisiä sijoituksia suomalaisiin telakoihin ja venäjän kieltä tarvitaa -höpöä. Suomalaiset tarvitsevat suomen ja englannin lisäksi suuria EU-kieliä saksaa, ranskaa, espanjaa ... Todellinen kilpailu käydään länsimaissa eikä Putin-Medvedevin kehitysmaassa.

Vieras (nimimerkki)

Maailman suurin aseiden viejä ja myyjä on USA.

Ilkka Luoma

USA vie enemmän aseita kuin kolme seuraavaa yhteensä.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Ruotsalaiset ovat myös suuria aseiden viejiä kokoonsa nähden!

Ilkka Luoma

Turismi tuo helposti helppoa rahaa paikalliselle liike-elämälle - kauppa jne ... lappeenrantalaiset ja imatralaiset kiittävät :)

Turismi tuo työtä "alkuasukkaille", ja jos myymme tonttimme, niin omapa on asia - kukaan ei pakottanut MYYMÄÄN.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Moni maajussi kuittasi rantapöheiköllään mersun pihaan, kateudeksi naapurille.

Ilkka Luoma

Lähinnä Pietarin alueelta tulevat venäläiset miltei elättävät jo koko Itä-Suomen, ...

viirurajakanto (nimimerkki)

Luoma yrittää sivistyneellä kirjoituksella saada Suomalaisia käännytetyksi
Venäläisten suhteen. Kaupankäyntiä hän haluaa korostaa kaikki tekevänä ystävyytenä, mutta Suomalaiset on äidinmaidossaan saaneet "Idänvihan", joka ei heti laannu. Siinä on vuosisataiset geeniperimät, kun olemme taistelleet Idän barbaareita vastaa, menettäen isämme, poikamme, veljemme,
terveytemme, ja kotimme.
Näitä mustanpuhuvia "Iivanoita" emme siedä, kun nimikin kertoo, miltä he voivat näyttää. Piilopirtit ovat olleet jo ammoin pelastus, kun näitä tuholaisia on lähdetty karkuun.
Tälläinen sulokirjoitus saa hämilleen, millä asialla Luoma mahtaa olla.
Me Suomalaiset haluamme selvän reviirirajan Venäläisten kanssa, joka merkitään molempien toimesta, mutta Venäläiset kusevat reviirirajansa yli.
Mitä kehua, kun maassa tapetaan toimittajat, linnassa pidetään vanki kostonhalusta, ja keskivertoälymystö suljetaan "hullujenhuonehelle".
Emme halua olla tälläisen maan ystäviä, jotka vielä miehittävät Karjalaa.

Vieras (nimimerkki)

Samaa mieltä, Ilkka Luoman kirjoitukset ovat hyvin sivistyneitä ja palstan parhaita.

Ilkka Luoma
Matti Palviainen

"Suomalaiset on äidinmaidossaan saaneet "Idänvihan", joka ei heti laannu."

Jotkut saavat äidinmaidossaa ko vihan. Jotkut saavat äidinmaidossaan sivistyksen. he oppivat, että Rooman sivistys säilyi Länsi-Rooman kukistuttua tuhatvuotta sen jälkeen Itä-Rooman avulla. Tosin jako Itä- ja Länsi-Roomaan on vain myöhempien aikojen historioitsijoiden sanonta. Roomalaiset eivät koskaan puhuneet Itä- tai Länsi-Roomasta, vaan Roomasta, jonka pääkaupunki viimeiset vuosisadat oli Konstantinopoli. Sieltä Venäjäkin omaksui kristinuskon ja sivistyksen jopa siinä määrin, että Konstantinopolin kukistuttua Moskova katsoi olevansa sen henkinen jatkaja Kolmantena Roomana.

Manittakoon eräänä, joka jo äidinmaidossa (idänvihan asemesta) sai sivistyksen: Mannerheim

"J. E. O. Screen kirjansa Mannerheimin muukalaisvuodet esipuheessa kirjoitti näin: "Venäjän ja sen kansan ja politiikan tuntemus vaikutti siihen, että Mannerheim seurasi myötämielisenä Venäjän kohtaloita ja ymmärsi sen strategiset pyrkimykset. ... Suomen kaikkien puolueiden poliitikot havaitsivat hänen mielipiteissään sellaista, mikä ei miellyttänyt heitä, ja kansallisia kriisiaikoja lukuunottamatta hän pysyttelikin erossa poliittisesta elämästä."

Suomen kansan eräitä sivistymättömiä pitäisi opettaa tuntemaan Mannerheim laajemmin. Se voisi laannuttaa äidinmaidossa opitun sivistymättömyyden.

Ilkka Luoma

Hieno kommentti.

Stalin "armahti" Mannerheimin 1944, koska Mannerheim oli tehnyt Stalinille palveluksia mm. vuonna 1940 keväällä!

Ilkka Luoma

Kauppa se on joka kannattaa. Ja jos käymme tiivistä kauppaa venäläisten kanssa - ei jää aikaa sotimiseen ;)

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Tämä mielipide esiintyy pienellä vähemmistöllä, mutta äänekkäällä sellaisella ;)

Vieras (nimimerkki)

Mennyt venäjä teki suomelle/puolalle paljon muutakin (kyse vuodesta 1939):

http://www.youtube.com/watch?v=u9tWCROAEDg&feature...

Mennyt venäjä ja mennyt saksa muistuttivat kovasti toisiaan (toinen parantanut tapojaan ja toinen vain on, muina valtiona?):

http://www.youtube.com/watch?v=AtQxrdd9mYI

Ilkka Luoma

Jossittelua parhaimmillaan - entä JOS suostuimme Stalinin vapaaehtoisiin aluevaihtoihin keväällä 1939?

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Talvisota olisi jäänyt väliin, ja olisimme olleet kuten Ruotsi.

repe (nimimerkki)

Kyllä kansallinen herääminen olisi edennyt 1800-luvulla Ruotsin vallankin aikana. Ruotsi oli vapaampi kuin Venäjä ja siten itsenäisyyden ottamienn olisi saattanut olla helppoa. Norja ainakin karkasi itsenäisyyteen.

Venäjä ei antanut Suomelle itsenäisyyttä, vaan Saksa. Itsenäisyyttä ei siis oetttu, vaan se annettiin. Antaja tuhoutui ja koki kumouksen.

Vieras (nimimerkki)

"Tätikin olisi setä, jos sillä olisi munat"

Ilkka Luoma

"Lehmätkin lentäisivät, jos olisi siivet"

repe (nimimerkki)

mm. Martti Häikiö on osuvasti paljastanut tämän myytin autonomian ajan ihanuudesta.

Ilkka Luoma

Mutta kuinka "vapaita" suomenniemen suomalaiset olivat ruotsalaisten ja venäläisten valta-aikakausina?

repe (nimimerkki)

No aika tiukkaa oli hallinto 1800-luvulla eivätkä valtiopäivät kokoontuneet. Pieru Herlsingissä ajateltiin tykinlaukaukseksi Pietarissa. Ruotsi mullistui 1800-luvulla ja vapautui. Siellä olisi ollut paljon vapaampaa.

Ilkka Luoma

Ruotsalaiset uhrasivat meidät puskurivaltioksi itsensä ja Venäjän väliin - tietäen meidän itäkytkennät. Meille hyvä ratkaisu, nyt olemme todella oivassa raossa, kunhan osaamme hyödyntää asemamme!

Karu Kera

repelle: jos Suomi olisi itsenäistynyt Ruotsista Norjan tavoin, se olisi tapahtunut tynkä-Suomena ilman Petsamoa ja Itä-Karjalaa.

Toisaalta Norja oli ollut Ruotsin vallan alla vain 100 vuotta itsenäistyessään samoin kuin Suomi oli ollut 100 vuotta Venäjän vallan alla. Jos Norja olisi ollut yhä Tanskan vallan alla, itsenäistyminen olisi ollut vaikeampaa samoin kuin Suomelle eroaminen/itsenäistyminen Ruotsista.

Nuo satavuotiset uudet isännät mahdollistivat sekä Norjan että Suomen itsenäistymiset.

Ilkka Luoma

Suomenniemen kartta on ollut monenlainen, tässä linkki erääseen variaatioon, jollaiseksi alueemme kuvattiin noin 1000 vuotta sitten - ei ollut ruåttalaasia ;)

"Kuva 6

--- http://www.panoramio.com/photo/9149026 ---

Teksti

Sangen mielenkiintoinen oppikirjakartta vuodelta 1913 (WG) - ennen Leninin myöntämää itsenäisyyttämme. Kirja on suomalaisten kirjoittama ja kustantama, se oli myös hyväksytty Venäjällä viralliseksi oppikirjaksi Suomen suurruhtinaskuntaan. Karttaa lukija voi vapaasti pohdiskella, mitä mikäkin tarkoittaa, kyseessä kuitenkin rajanvetoa 900-luvulta! Suur-Suomellekkin on aina ollut puolustajansa :) "

Vieras (nimimerkki)

Saksa tuki Suomen valkoisia punaisia vastaan sisällissodassamme, jossa 'köyhä ja maaton' kävi tulonjaon esiasteeseen 'varakkaita ja mallisia' vastaan.

Ilkka Luoma

Punasuomi odotti helpotusta ja oikeudenmukaisuutta Venäjältä, kun työväestö kävi "sotaa" valkoista riistäjää kohtaan :) ... syitä sepissä ja syvissä" ...

Ilkka Luoma

Lahtari so. porvari riisti ja punikki laiskotteli -> syntyi amattiyhdistysliike vastapainoksi tirehtöörien ylettömälle ahneudelle, jota pidettiin saavutettuna etuutena! ;)

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Saksa auttoi valkoiset voittoon sisällissodassamme!

Ilkka Luoma

Punaiset saivat apua Venäjältä ...

Pertti Sakari (nimimerkki)

Venäjän tsaari Aleksanteri I ei antanut Suomelle autonomiaa hyvyyttään, vaan tilanteen pakosta. Vastarintaa tekevät suomalaiset täytyi rauhoittaa nopeasti. Tämä tapahtui parhaiten antamalla Suomelle autonomia. Siinähän ei tapahtunut mitään vahinkoa tsaarin itsensä suhteen, koska tuolloinen Ruotsin perustulaki, joka jäi Suomessa voimaan, antoi käytännössä kaiken lainsäädäntövallan hallitsijalle.

Tilanne oli sama kuin syyskuussa 1944. Stalinilla oli muuta tekemistä muualla niin paljon, että ei ollut aikaa voimakeinoille.

Suomen kehitys 1800-luvulla on pelkästään suomalaisten ansiota. Venäläiset karsastivat Suomen kansallisata ja valtiollista heräämistä 1800-luvulla. 1800-luku päättyikin sitten Suomen osalta alkavaan ensimmäiseen sortokauteen ja Suomen venäläistämiseen. Suomalaisten onni oli, että Tsaarin Venjän sortotoiminta oli niin tehotonta, että oikeastaan se vain vahvisti suomalaisia. Toista olisi ollut Stalinin ja muiden bolsujen toimeenpanema sorto.

repe (nimimerkki)

Oli erittäin lähellä, etteikö Baltian maiden kaltaiset sortotoimet olisi alkaneet Suomessakin 1800-luvulla. Joku suomalaisperäinen amiraali atisi puhua Aleksanteri II:n ympäri.

Ilkka Luoma

Sortovuosien suurin käytännön ilmentymä oli postimanifesti - ei saanut käyttää markka-arvoisia postimerkkejä - silti kirjeet kulkivat kuin ennenkin.

Pankaapa muuten merkille, että kohta 200 vuotta täyttävä Suomen Pankki on vanhempi kuin Venäjän Pankki.

repe (nimimerkki)

Kyllä tavoitteena oli Suomen loppu. Ja koko kansa pani vastaan. Ei Klinge puhu totta.

Tosin puhuin Baltian maiden sorrosta.

Ilkka Luoma

Balttian maillekin myönnettiin itsenäisyys - tosin pienellä viiveellä Suomeen nähden ;)

Ilkka Luoma

Suomalaisten kytkös itään on ollut aivan erilainen kuin useimmilla balteilla, joilla vaikuttaa vahva germaanikytkös.

Ilkka Luoma

Suurruhtinaskunnan aikana taloudellinen kehitys kävi käsikädessä Venäjän Pietarin kanssa. Venäjä emämaana oli ylivoimaisesti suurin suomalaisten tuotteiden vientikohde. Pietari oli suomalaisen talouselämän kasvukehto - ja se edesauttoi Suomea vaurastumaan.

repe (nimimerkki)

Meinaatko, että vientiä ei voisi olla muualle, kuin itään?

Pertti Sakari (nimimerkki)

Suomesta vietiin sahatavaraa Englantiin Venäjän vallan aikana. Myöskin voita vietiin Lyypekkiin ja Englantiin. Saimaan kanavan välityksellä (ennen kuin Savon rata valmistui) Herman Saastamoinen vaihtoi savolaista voita Lyypekiläisten kanssa siirtomaatavaroihin. Kyllä Suomella oli kauppasuhteet länteen jo autonomian aikaan.

Ilkka Luoma

Kyllä Suomi vei muuallekin, mm. Englanti on ollut meille hyvin merkityksellinen vientimaa.

Ilkka Luoma

repe, tiirailehan vienti- ja tuontitilastoja! :)

Ilkka Luoma

Joku tietävä voisi luetella kiihkotta kaiken sen taloudellisen edun, mitä suurruhtinaskunta-aikana Venäjältä saimme:

-
-
-
-

jne...

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Eipä ole kommentointia tähän helppojen vastauksien kysymykseen ;)

Ilkka Luoma

Tuohon listaukseen ei haluta monien tietämiä kohtioita kirjoitaa, koska ne romuttavat sitä joskus perustelemattomaksi äitynyttä Venäjävihaa ...

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Oli hyvät ja vähemmän hyvät tsaarit meitä kohtaan. Meidänm oma kieli oli suuri este venäläistämiselle, ja tsaarit halusivat Ruotsin vaikutuksen kaemmaksi, onnistuen siinä. Olimme puskuri kahteen ilmansuuntaan - ja tässä on meidän erikoisuutemme vielä tänäkin päivänä. Olemme puskuri ruotsalaisille - siksi he eivät tarvitse todellista armeijaakaan ;) Voivat myydä pitkätukkaisten hiusverkkoja mm. arabimaihin kaikessa rauhassa :)

repe (nimimerkki)

Tuo on vain spekulaatiota. Nyt ei ollut kyse Karjalasta tai Petsamosta. Nyt oli vain kyse siitä, olisiko ollut itsenäisyyteen mahdollisuksia ja muuten vapauteen ja vaurauteen ym.

Autonomian aikaa on ylistetty aika pitkälle ja Venäjän juttuja suomettuneista syistä. Tai muista vastaavista.

Ilkka Luoma

YLE Teema vetäisi eilen erinomaisen dokumentaation tsaarien ajasta Suomenniemelle - ei jäänyt paljon kysyttävää. En tiedä saako esille vielä YLE Areenasta ...

repe (nimimerkki)

Varmaankin asiantuntijana Matti Klinge...

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Kannattaa lukea myös Eino Jutikkalan Nuijasota.

Ilkka Luoma

Tuossa alla olisi ollut lisää "jutikkalaa" :)

Ilkka Luoma

Repelle:

Kannattaa lukea akateemikko Eino Jutikkalan Suomen historia - avaa kummasti silmiä :)

... lainaus aiemmasta kirjoituksesta:

Suomi on historiassaan enemmän kansallista identiteettiä antavaa, mitä keskimäärin vaatimattomina itseään vähättelevinä kansalaisina annamme itsellemme tunnustusta. Jo pelkästään jälleen otsikoihin ponnahtanut Karjala-kysymys saa uutta pohdintaa Suomen historian tuntemuksesta. Tosiasissa Suomella on perinnettä, kytkyä ja sidosta Karjalan laulumaille jo satojen vuosien takaa. Näillä historiavaikutuksilla on perinnöllistä kantavuutta esittää mielipiteitä nykyisestäkin rajankulusta.

Suomen historia on mielenkiintoinen ja värikäs tarina takametsien miehistä ja savupirttien muoreista kuokan, itsepäisyyden ja yrittämisen arkena. Yhteiseksi nimittäjäksi nousi ruotsalaisten osin kannustamana Suomen kieli. Eräässä historian ajassa ruotsalaiset aateliset, virkamiehet ja kirkonmiehet opiskelivat suomea tullessaan suomennimelle. Historiamme alkaa kaukaa menneisyydestä jakolinjana jo satoja vuosia sitten muodostunut Karjalan kannas. Rajankulku on vaihtanut paikkaansa useasti ja peruste löytyy myös Karjala-kysymyksen vielä kerran uudelleen pohdinnalle.

Karjala on vain yksi osa historiaamme. Merkityksemme läntisen naapurimme kehitykselle sotineen on kiistaton. Suomen mies seisoi Ruotsin kuninkaiden sotilaina kaukana kotikonnuiltaan, kuten nyt YK-rauhanturvaajina monissa meille eksoottisissa maissa. Esi-isämme saivat mainetta kovina ja sitkeinä taistelijoina kuitenkin koti-ikävää potevina salojen miehinä, jotka tupakankin kotiin toivat monien muiden kummallisuuksien ohessa.

Uteliaisuutemme aukkoja Suomen historia täyttää myös paljon puhutusta ruotsin kielestä normaalina maihinnousuna lahden takaa alkaen jo lähes tuhat vuotta sitten. Ruotsalaiset huomasivat Suomen antaman elinmahdollisuuden ja väestötyhjyyden elinkeinona, kuten 1960-luku suomalaismuuttoaallolle Ruotsiin. Erona vain oli se, että Ruotsi tuli kielineen rannikkovalloittajana ja me menimme Maraboulle ja Volvolle täyttämään työvoimatyhjiötä saamatta Ruotsin suurimpana ulkoväestöryhmänä sille kuuluvaa asemaa. Suomalaiset vaalivat historiaansa ja hyväksyvät Eduskunnassa kaksikielisyyden edut kansalaisilleen.

Oman historiansa tuntemus rikastuttaa tämän päivän tapahtumien ymmärtämistä. Kaikille tapahtumille on aina syynsä ja vaikuttimensa. Liian useat väittämät heräävät luuloista, väärinymmärryksistä ja "varmaa tietoa" -lähteistä. Meidän oma historiamme on tiukasti kytketty Ruotsiin, Venäjään ja Saksaan. Meidän juuremme kytköstyvät näihin vaikutehaaroihin, kuten pohjoisessa saamelaisuus ja etelässä Länsi-Euroopan muutto- ja kauppavaikutukset.

Oman historian tuntemus on yleistietorikkaus keskusteluihin ja näkemysmuodostaja realistisemmin kuin pelkät uskomusväitteet. Meille onneksemme on historiaamme asiantuntevasti dokumentoitu mm. Eino Jutikkalan toimesta. Akateemikko Jutikkalan Suomen historia on erinomaista lukemista syksyn pimeillä ja kesien hiekkarantapaisteissa. Jutikkalan historian kerronta antaa meille historiallisen näkymän ja asiantuntijuuden tiukoin sitein myös tämän päivän Venäjään.

Itsensä tunteva kansa tietää taustansa ja meidän suomalaisten osalta historiamme antaa loogista selostetta, miksi meillä on juuri näin. Itsenäisyytemme on todellisuudessa ollut suurempaa kuin ajattelemme. Makselimme toki veroja Ruotsille ja lyhyen aikaa liimailimme kopekka-arvoisia postimerkkejä, mutta käytännön elämä on keskimääräisessä niukkuudessaan ollut suomalaista elämää omine luonteellemme ominaisine piirteineen. Aika-ajoin autoimme tervalla, nahkoilla ja sotilailla Ruotsin kuninkaiden ahdinkoa jopa Keski-Euroopan rintamilla sotien aatteiden puolesta, mitkä saloseutujen miehille jäivät arvoituksiksi. Ruotsalaisena kiitoksena mm. Turku sai yliopistonsa.

Suomalaisuus elää pienuudestamme huolimatta uutta tulemistaan. Osaaminen, sinnikkyys ja tahto pärjätä kumpuavat historiasta, kaskimailta, missä isoisämme ja -äitimme hiellä ja verellä elantonsa käänsivät. Tämän päivän nuoret voisivat nähdä pienen vaivan selvittäessään, mistä heidän veri on periytynyt - suurin osa suomalaisista on sekoittumatonta, paljon vähemmän kuin ruotsalaisilla. Suomi on saanut sopivasti geenitäydennystä, ollen elinvoimainen, kunhan huomaa uudestaan syntyvyyden edun huomiselle verokertymälle. Ehdoin tahdoin ei Suomeen pelkästä aatteen palosta kannata vieraita ominaisuuksia ottaa, sillä jokaiselle oma koti on se oma maa, jossa nimenomaan omat perinteet ja tavat vallitsevat.

Uteliaisuuslinkit:

Akateemikko Eino Jutikkala:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Eino_Jutikkala

Suomen historia:
http://yliopistolehti.helsinki.fi/2000_08/kulttuur...

Ilkka Luoma

Vieras (nimimerkki)

repelle, suomalaiset veivät tuotteitaan 1800-luvulla muuallekkin kuin Pietariin, mutta Venäjä oli suurin yksittäinen vientikohde.

Ilkka Luoma

Jos olisimme suostuneet Stalinin maavaihtoihin keväällä 1939, niin missähän "olisimme nyt"?

Ilkka Luoma

Niinistö on nyt siinä asemassa, mihin hänet jo ennustettiin, kun alkuperäinen artikkeli laadittiin vuonna 2005. Nyt nähdään Saulin taidot kuinka Venäjää hoidetaan, eduksemme! :)

Olavi Lehto

Aluepalautusvaatimuksin neuvotellen miehitetyt alueet takaisin kansakuntamme yhteyteen ja Nato-jäsenyys. Siinä Niinistölle rooli

Olavi Lehto kansakunnallinen terminaattori

Ilkka Luoma

Suomen kansa vastustaa systemaattisesti 70 prosentin enemmistövoimalla Natoon liittymistä - ei Niinistökään ole niin tyhmä, että ...

Suomen ja Venäjän raja on "seilannut" viimeisten 700 vuoden aikana hyvin monesti - kerran se Savonlinnan Kyrönsalmessakin, siis paljon lännempänä kuin nyt.

Mutta täysin itsenäinen Karjalan Tasavalta voi vielä toteutua!

Martti Kauppila

Mikään maa ei "anna" toiselle itsenäisyyttä, ellei ko. maa sitä ITSE halua. Itsenäisyys on todella suurimmalta osin vain meidän suomalaisten ansiota.

Ilkka Luoma

Finlandia on hieno hymni, jonka 1800 -luvun lehdistöväki tilasi Sibeliukselta. Itsenäisyyttämme "ravittiin ja kannustettiin" mukavasti Venäjän tsaarien taholta ;)

Matti Vuorio

Latvian yksikielisyydestä ei ollut montakaan palstamillimetriä!
Ruotsalaisten ja jutkujen MEDIA !

Ilkka Luoma

Näyttää siltä, että EU-Latviassa ei saa 30 prosentin kielivähemistölläkään mitään vähemmistökieliasemaa, meillä EU-Suomessa saa jo kolmella prosentilla.

Martti Kauppila

Etkö tyydy kansalaisten äänestystulokseen, Luoma?

Ilkka Luoma

Nimenomaan kyllä. Latvialaiset tekivät omat ratkaisut - kysymys oli verrannosta kahden maaan välillä, siis Suomen ja Latvian - molempien elämää säätee voimakkaasti Bryssel.

Matti Palviainen

"Suomelle suurruhtinaskunta-aika oli voimaakkaan kehityksen aikakautta!

Tosiasiassa suurruhtinaskunta-aikakausi oli meille suomalaisille voimakkaan kehityksen kulta-aikaa. Kun Suomi ”vapautettiin” Ruotsista – olimme Euroopan köyhimpiä alueita – kun Suomi sai itsenäisyytensä 1917 – olimme jo Euroopan keskikastia." - Ilkka Luoma

Tuo on aivan totta. Ruotsin vallan jatkuessa Suomen kansa olisi jäänyt köyhyyteen ja kuollut kansakuntana. "Ruotsin valtakauden lopussa suomalaisalueet olivat teollistuneet vielä varsin vaatimattomasti. Merkittävin teollisuuden haara oli tuolloin lähinnä Etelä-Suomeen syntynyt ruukkiteollisuus, esimerkiksi Pohjan pitäjän Fiskarsissa. Sama kehitys jatkui aluksi Suomen suuriruhtinaskunnassakin, suomalaisvirkamiehistö edisti lähinnä maatalouden ja ruukkien toimintaa. Teollisen toiminnan ja käsityön välinen ero oli hämärä 1800-luvun alussa, niiden yhteenlaskettu työntekijä määrä oli vuonna 1815 11 700 henkeä."

"Teollistumisen kokonaiskehityksen kannalta 1840-luku, mutta erityisesti 1850–1870-luvut olivat ratkaisevia, koska tuolloin sekä Venäjän keskushallinto että suuriruhtinaskunnan omat virkamiehet alkoivat edistää teollista kehitystä, KEISARI ALEKSANTERI II:n KÄSKYSTÄ. Merkittävä käännekohta Suomen teollistumisessa oli Krimin sodan jälkeen, vuonna 1856 käynnistetty talouden uudistusohjelma. Sen tarkoituksena oli korvata sodasta aiheutuneet tuhot Suomelle kauppaa ja merenkulkua edistämällä, mutta siihen oli myös sijoitettu finanssien ja teollisuuden uudistaminen." - lainaukset Wikipediasta

Voi siis huoleti sanoa, että Ruotsin valta oli Suomelle kirousta ja (kansallista) kuolemaa, josta Venäjä meidät pelasti kansakuntien joukkoon.

Suomen Marsalkka Mannerheim tunsi nämäkin tosiasiat. Ja hän tunsi Venäjän. Siksi hän suhtautui siihen myötämielisesti.

J. E. O. Screen kirjansa Mannerheimin muukalaisvuodet esipuheessa kirjoitti näin: "Venäjän ja sen kansan ja politiikan tuntemus vaikutti siihen, että Mannerheim seurasi myötämielisenä Venäjän kohtaloita ja ymmärsi sen strategiset pyrkimykset. ... Suomen kaikkien puolueiden poliitikot havaitsivat hänen mielipiteissään sellaista, mikä ei miellyttänyt heitä, ja kansallisia kriisiaikoja lukuunottamatta hän pysyttelikin erossa poliittisesta elämästä."

Todettakoon vielä, että ei Venäjä suinkaan Suomea ainoastaan auttanut ja tukenut. Kirjassa Manmnerheim historioitsija Screen kertoo Mannerheimin Aasian matkallaan ihmetelleen miten kieteisesti jotkut Keski-Aasiassa suhtautuivat Venäjän valtaan, vaikka se oli uhrannut suunnattomasti varoja alueen kehittämiseksi.

Olen huomannut, että erityisesti ruotsinmieliset suhtauvat hyvin yksisilmäisesti Venäjään ja Suomen autonomian aikaan. Heille suosittelen tutustumaan professori Klingen teoksiin ko aikakaudesta.

Lopuksi haluan lämpimästi kiittää puheenvuoron kirjoittajaa tästä ja monista muista tähdellisen arvokkaista keskustelun avauksista.

Ilkka Luoma

Tämän tyyppisiä hyvin kiihkottomia, asiapitoisia ja selvästi historiaan tutustuneen kirjoittajan kommentteja näkee harvoin!

Kiihko on hyväksi, muttei tyhmäksi :)

Ilkka Luoma

Ehkä otsikkoon pitäisi tehdä sananmuunnos:

... loi itsenäistymismahdollisuuden!

Ilkka Luoma

Velivenäläinen hakee markkinatalouslänsieurooppalaistumista juuri meiltä - ainakin Pietarin alueelta, jotka muodostavat noin 80 prosenttia Suomeen tulevista venäläisistä turisteista.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Potentiaalia on vielä Leningradin alueella noin kahden Suomen valtion vuosibudjetin verran seuraavalle 10 vuotiskaudelle. Hyvä palvelu tuo rahaa käyttäviä venäläisiä Suomeen. Venäläiset tulevat Suomeen (tuttuun) opettelemaan länsimaalaisia tapoja (turvallisesti).

Ilkka Luoma

Venäjän osuus huipputeknologian viennistämme kasva koko ajan, kun taas länsimaihin menee yhä vähemmän ... tästä voivat terävimmät päätellä jotain!

Matti Vuorio

Kansaivälisesti on käytäntö se, että myyjä puhuu asiakkaan kieltä. Ruotsalaiset ovat poikkeus sikäli, että vihaavat SUOMEN KIELTÄ.
Muistan , kun Nordean Hans Dalborg väkisin opetteli pari sanaa suomea nielaistessaan Kansallis-Osake Pankin, mutta takuulla saman tien unohti oppimansa !!!!!!

Ilkka Luoma

Meidänkään ei tarvitse Ruotsissa puhua ruotsia - he osaavat yhtä hyvin englantia kuin suomalaiset -kin ...

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Voimme tehdä ruotsinkielen käytön lakon.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Kuulummehan eri kieliperheeseen - ruottalaiset länteen ja me itään - siinä on riittävästi eroa niin "vihaan kuin rakkauteen" ;)

Ilkka Luoma

"aitosuomalaisten" geeniperimää on löydetty Etelä-Kiinasta ja samoja juonteita Etelä-Amerikan intiaaneista!

Ilkka Luoma

Jaaha, tässä oli aukko sivistyksessä! ;)

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Urakka tehty, kommentointi osaltani päättyy tähän, toistaiseksi.

Ilkka Luoma

Jos joskus syntyy täysin itsenäinen Karjalan Tasavalta - liittynee siihen suuri joukko Itä-Suomen kuntia, jolloin pakkoruotsikin vihdoin purkautuu ;)

Jaakko Anttila

"Kerrotaan, että Tali-Ihantalan viimeisten perääntyjien joukossa puhuttiin ruotsia suomalaisittain"

Kukaan suomalainen ei perääntynyt Talin-Ihantalan suurtaistelusta. Päämaja siirsi Itä-Karjalasta 3 divisioonaa ja 20. prikaatin ja Koillismaalta kenraali Vihman komentaman divisioonan Talin-Ihantalan suurtaisteluun kesäkuun lopulla 1944. 4 divisioonaa ja 20. prikaati. Venäläiset myönsivät jo kesällä 1944, että voimasuhteet muuttuivat ratkaisevasti Talin-Ihantalan suurtaistelun aikana.

Reservidivisioonien lisäksi Talissa ja Ihantalassa kolmea puna-armeijan kaartinarmeijakuntaa moukaroivat saksalaisen lento-osasto Kuhlmeyn Stukat ja hävittäjäpommittajat, Suomen ilmavoimien 60 pommikonetta sekä Suomen armeijan raskas tykistö, joka kiivaimpana taistelupäivänä 3.7.1944 ampui 12 000 kranaattia ja 12 päivän aikana 120 000 kranaattia.

Ryssä löi päänsä Karjalan mäntyyn Talin-Ihantalan suurtaistelussa, Pohjoismaiden sotahistorian suurimmassa taistelussa. Ryssältä loppuivat sekä miehet että masiinat Talin-Ihantalan suurtaistelussa.

Suomen armeija oli voittamattomana asemissaan 4. syyskuuta 1944 voimaan tulleeseen aselepoon saakka kapean salmen takana Viipurin Sorvalin kaupunginosan pohjoispuolella; Ihantalan kirkonmäellä; Viipurinlahden pohjoisrannalla; Vuoksen linjalla Vuosalmella sekä U-linjalla Laatokan pohjoispuolella.

Ilkka Luoma

Vaikka perääntymistä tapahtui, niin tuli kovasti isänmaallinen olo väkevästä kirjoituksestasi. Tuo on kuitenkin tosiasia, että suurin perääntyminen tapahtui rauhan tulon jälkeen! Kunnia sotaveteraaneillemme - poistuneille ja elossa oleville, unohtamatta lottia ja uhrautuvaa kotirintamaa!

Ilkka Luoma

Kannattaa lukea Päiviö Tommilan "Suomen autonomian synty 1808-1819". -Valtioneuvoston kanslia - Valtion painatuskeskus 1984. ISBN 951-859-603-4.

Ilkka Luoma

[Yle] - lainaus

"EU-Suomi on palannut takaisiin Venäjän keisarikunnan aikaiseen rooliinsa, provinssiksi. Näin Suomen valtiollisen kehityksen näkee professori Markku Kuisma. Vaikka Suomen itsenäisyyden voi kyseenalaistaa, niin silti sen merkitys ei ole kadonnut. ... "

~ http://yle.fi/uutiset/3-8394860 -

.

Toimituksen poiminnat