Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Ketkä maksavat ilmaisen joukkoliikenteen?

  • Helsingin metro on kohta myös Espoon metro - muuttuisiko tämä ilmaiseksi käyttäjilleen? *]
    Helsingin metro on kohta myös Espoon metro - muuttuisiko tämä ilmaiseksi käyttäjilleen? *]

Ihmisen elämä on kaikkinensa itsensä ja tavaroidensa siirtelyä paikasta toiseen, jotta jossain vaiheessa päästään lisääntymään. Henkilöauto on komparatiivinen markkinatalouden näyttöväline, monille. Yleensä yhdessä henkilöautossa kulkee vain hiukan yli yksi ihminen - joukkoliikenteessä kuljettu matkustajakilometri ympäristöhaittoina on vain pieni murto-osa yksityisautoiluun verrattuna.

...

[ ... teitä, katuja, parkkipaikkoja kuin -hallejakaan ei voi loputtomiin rakentaa - tila loppuu. Päästöjä pitää vähentää ja nyt kuitenkin yksityisautoilu on yhä kasvattamassa osuuttaan mm. hiilidiksidipäästöissä ... ]

05012008 - Julkinen joukkoliikenne on tehtävä ruuhkakeskuksissa kokonaan ja välittömästi käyttäjilleen ilmaiseksi. Vain julkisen liikenteen täystuki aikaansaa yksityisautoilun selvää vähentymistä. Ruuhkat pienenevät, jää aikaa muuhunkin kuin nenän kaivuuseen liikennevaloissa.

Vanhanen *] avasi nokkelasti keskustelun käyttäjilleen ilmaisesta joukkoliikenteestä - ymmärtäen, että työnantajien maksamat matkakortit ovat vain esiaste todelliseen muutokseen.

Nykyisin mm. vapaasta autoedusta verotetaan mukavasti - valtio saa sievoiset tulot tältäkin momentilta. Tosin verotettavia autoetuja on harvoilla. Työmatkakortin yleistyminen lisäisi vääjäämättä myös valtion tuloja - aikooko Vanhanen kustantaa näillä lisätuloilla ruuhkakeskuksien huomisen käyttäjilleen ilmaista joukkoliikennettä?

Helsingissä on laskettu, että nyt julkinen liikenne maksaa yhden veroäyrin, jos taas koko systeemi tehdään ilmaiseksi tuo se lisää veromenoja toisen veroäyrin.

Suurin säästäjä on itse luonto (päästöt pienenevät) ja meidän hermot - koska ruuhkat vähentyvät kansalaisten kiiruhtaessa töihinsä ilmaisella joukkoliikenteellä. Lisäksi myöhemmin saamme lisää rakennusmaata mm. ahdistuneeseen Helsinkiin, jolloin Sipookin voidaan jättää rauhaan ja keskittyä kuntaliitokseen Vantaan kanssa.

Vanhanen aloitti keskustelun oikeaan aikaan - hiljalleen ilmainen joukkoliikenne leviääkin sitten koko Suomeen - ottaen logistiikan ja hyötysuhteet huomioon, sekä tukien vastaavasti "syrjäseutujen" luontoihmisten liikkumista luontoystävällisellä tavalla - sillä joukkoliikenne ei koskaan joka "savuun" tule ulottumaan. Meillä on edelleen - kiivaasta kehityksestä huolimatta - jalatkin olemassa.

Ilkka Luoma
KESKUSTELU - TIEDE [25622]

 

*]

Pääkapunkiseudulla Helsinki, Vantaa ja Espoo rakennetaan huomattavasti lisää metrolinjoja, jotta saadaan yksityisautoilua vähennettyä reippaasti. Metro on myös käyttäjilleen ilmainen kuin myös raitiovaunut. Kunnat voivat nostaa kunnallisveroa yhdellä prosentilla sekä asettaa tietullit keskustoihin, joilla osaksi kustannetaan ilmaista joukkoliikennettä.

 

*]

Cc: matti.vanhanen@vn.fi ; jyri.hakamies@defmin.fi ; okivinen@kolumbus.fi ; anu.vehvilainen@mintc.fi ; jussi.pajunen@hel.fi ; kimmo.tiilikainen@ymparisto.fi
Sent: Thursday, January 03, 2008 9:09 AM
Subject: MIELIPIDE: Ilmastonmuutos laimentuu kuljettaessa joukkoliikenteellä Nato-keskusteluun

------------------
(YLE- aamu-uutisointi 3.1.2007: Pääministeri Vanhanen ehdottaa matkakortin vauhdittamista laajemmaksi ja ainakin osin työnantajan maksettavaksi - keräten samalla veroja valtion kirstuun)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (91 kommenttia)

Vieras (nimimerkki)

Länsinaapurissa on ilmaiset julkiset siellä kuuluisassa ghetto-alueella.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Myös Tanskan pääkaupungissa on ilmaiskokeilu. Tosin ilmaisia lounaita ei ole - joku/jotkut maksavat tuon lystin, mutta säästö koituu ympäristölle!

Helsingissä kokeilu voitaisiin aloittaa metrosta.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Kun metro avautuu Espooseen, voitaisiin kokeilla paria päivää viikossa ilmaista ajaelua.

Vieras (nimimerkki)

Ilmainen julkinen joukkoliikenne on demokratiaa laajimmillaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kyllä, koska sen kustannukset jakaantuvat kaikille veronmaksajille. Käyttäjinä voi olla miltei kaikki kansalaiset.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Demokratiassa heikompikin saa jotain, kapitalismissa pitää osata itse ansaita jokainen risaus, entä sairaana, kun ei kykene hoitamaan omaa tarvetta?

Vieras (nimimerkki)

onko yksityisautoilu vähentynyt, entä millaiset käyttäjätilastot ovat syntyneet?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

aivan, käyttäjätilastoja ja faktaa pöytään...

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Tallinnasta tulee hyvä koekenttä ja mittausasema :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Missä? Ja millaiset tilastot tuolta ilmaisuuden ajalta on käytettävissä?

Vieras (nimimerkki)

"joukkoliikenteessä kuljettu matkustajakilometri ympäristöhaittoina on vain pieni murto-osa yksityisautoiluun verrattuna."

Tämähän ei pidä paikkaansa. Pääkaupunkisedun bussiliikenteessä matkustaa keskimäärin 10 henkilöä per bussi. Bussi kuluttaa tässä ajossa noin 50 l/100 km, siis 5 l/100 km matkustajaa kohden. 4 l satasella kuluttava dieselhenkilöauto on siis jo yhden henkilön kuljettamisessa ympäristöystävällisempi.

Sen lisäksi yksityisautoilua ei tarvitse tukea verovaroista, vaan yksityisautoilusta päinvastoin kerätään verotuloja yhteiskunnalle moninkertaisesti se määrä, mitä liikenneinfrastruktuurin (myös julkisen liikenteen) ylläpitoon laitetaan. Jos kaikki siirtyisivät yksityisautoilusta julkisen liikenteen käyttäjiksi, niin Suomen talous romahtaisi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Veroja pitää aina kerätä jostain - se pitäisi suunnata kulutusohjatusti sinne missä tapahtuu suurimmat negatiiviset aiheutumiset mm. ympäristölle. Joukkoliikenteen ympäristömyönteisyys on kiistaton verrattuna yksityisautoiluun. Lähijunaliikenne on saasteettomin, sitten metro ja sitten ratikat ...

Vieras (nimimerkki)

No eikös näin ole jo tehty? Varsinkin raskaamman raideliikenteen täytyy oll aivan järkyttävän kallista, kun se huomattavista verotukiaisista huolimatta on taloudellisesti kilpailukyvytöntä raskaasti verotettua yksityisautoilua vastaan ja kärvistelee kroonisessa rahapulassa.

Kaikesta liikkumisesta aiheutuu päästöjä ja siksi olisikin oleellisinta pyrkiä vähentämään liikkumisen tarvetta. Tämän edelle yhteiskuntasuunnittelussa menee kuitenkin rakennusliikkeiden ja maanomistajien voitontavoittelu, jolla on saatu hajautettua työpaikat ja asunnot kauas toisistaan ja tehty siten työssäkäynti muuten kuin yksityisautoilla mahdottomaksi.

Vieras (nimimerkki)

Maksuton joukkoliikenne kerää maksut veroissa, kutaas ilmaista ei le ole kuin auringonvalo.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

ei edes auringonvalo ole "ilmaista" käyttää suunnattomat määrät vetyä ja heliumia ...

Vieras (nimimerkki)

Kaikilla metroasemilla on nuo tilastot julki, lähijunaliikenne on ylivoimaisen vähäpäästöinen, henkilöautot tulevat kaukana perässä - entä sähköautot, ja jos ne ladataan Loviisa-sähköllä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Loviisasähköllä tarkoittanet ydinvoimaa. Joku voisi laskea mitä merkitsee, jos kaikki bensiini- ja dieselhenkilöautot muuttuisivat sähköautoiksi ja ajokilmetrit olisivat samat.

Vieras (nimimerkki)

Henkilöautot kuluttavat kaupunkiajossa lähemmäksi (helposti ylikin) 10 litraa per 100 km, jopa dieselitkin. Muutos on tulossa BlueDrive autoissa, jotka osaavat sammuttaa mm. valoissa moottorin.

Vieras (nimimerkki)

Itse kasvukeskusta ajatellen kävely ja polkupyöräily olisivat parasta liikuntaa, onko sinulla pyörä ja käytätkö sitä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Sähköhybridit ovat myös tervetulleita, varsinkin, jos ne ladataan ydinsähköllä. Perinteellisten h-autojen kaupunkikulutus on jopa yli 30 prosenttia suurempaa kuin maantiellä.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Ilmainen joukkoliikenne nostaa varmasti käyttöasteita!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Cc: jussi.pajunen@hel.fi ; niilo.jarviluoma@ytv.fi ; hannu.penttila@ytv.fi ; saara.karhu@eduskunta.fi ; martti.korhonen@eduskunta.fi ; anu.vehvilainen@mintc.fi
Sent: Monday, November 12, 2007 5:38 PM
Subject: MIELIPIDE: Paljon puhetta, vähän tekoja - julkinen joukkoliikenne ilmaiseksi kaikille

............................................
(ihmiset ovat innostuneita puhumaan, mutta teot jäävät kulutuksen vähentämisessä olemattomiksi - yksi keino vähentää kulutustamme on toteuttaa käyttäjilleen ilmainen julkinen joukkoliikenne)

[ ... kipristelemme päästöjen, rankkasateiden, lumettoman talven ja kulutusähkymme parissa. Ajamme yksityisautoillamme yhä enemmän, yhä lyhempiä matkoja ja aina vaan useammin. Samalla emme huomanneet kasvaneemme maailman lihavimmaksi kansaksi, omaehtoinen liike on pysähtynyt ... ]

Ruuhkat tiivistyvät sekä arkipäivistyvät, katupöly lisääntyy, melusaaste kasvaa ja ainoastaan kesto-/sietokymme vähentyy. Henkilöauto on kaupungeissa vaivalloisen vaivattomuuden väline, jolla myös näytämme kulutus- ja ostovoimakykyämme. Henkilöautot ovat todellinnen ruuhkien ja niukan rakennusmaan aiheuttaja numero 1. Vähentääksemme ruuhkia, melua ja päästöjä on julkista liikennettä kehitettävä käyttöaktiiviseen suuntaan.

Yhteiskunta voisi laskea energia-, käyttö- ja kulkemisen taseen sekä liikkumisen tehokkuusasteen vertailussa julkinen liikenne vs. yksityisautoilu. Saattaisi olla, että yhteiskunta ja ympäristö säästäisivät rahaa, ihmistä, luontoa ja hermojamme runsaasti, jos julkinen liikenne muodostaisi merkittävimmän osan ihmisvirrallisesta kokonaisliikenteestämme.

Yksityisautoilua ei voi estää, sitä voidaan vain verottaa juuri siinä suhteessa, mikä on sen osuus ruuhkista, melusta, päästöistä ja energiankäytöstä kuljetettua henkilökilometriä kohden.

Tietullit ovat osa säätelevää verotusta liikenteen osalta. Emme kiellä henkilöautolla tuloa keskustoihin, vaan säädämme julkisen vaihtoehdon niin houkuttelevaksi, että ihmiset siirtyvät käyttämään jalkojaan ja julkista liikennettä enemmän kuin omia autojaan.

Pysäköintikustannukset keskustoissa pitää säätää sellaisiksi, että todella mietitään kannattaako ajaa henkilöautolla yksin muutamien kilometrien matkan pysäköidäkseen uudelleen.

Julkinen liikenne voidaan asettaa ilmaiseksi käyttäjilleen - käytä niin paljon kuin haluat ja tarvitset, milloin tahansa. Julkisen liikenteen käyttöasteen lisääntyessä pitää vuoroja tihentää, mutta silloin se puree ja yksityisautoilu vähentyy keskustoissa ja kaupungeissa.

Vastavuoroisesti saamme paremman kaupunki-ilman, meluttomamman kaupunkikuvan, vähemmän päästöjä sekä enemmän kulkutilaa jakeluautoille, polkupyöräilijöille ja jalankulkijoille kuten hälytysajoneuvoille. Liikenneturvallisuus parantuu myös merkittävästi ruuhkien ja kiristyneen "kiire jo on" - mentaliteetin vähentymisen vuoksi.

Julkiset kulkuneuvot ja -välineet käyttävät kaasua, sähköä ja (ehkä) biopolttoaineita. Vähentynyt yksityisautoilu kaupungeissa vähentää myös henkilöautojen kulutusta, koska lyhyet paljon kuluttavat kaupunkiajot jäävät minimiin - jää enemmän polttoainetta pitkiin kesämökki- ja mummolareissuihin - maanteillähän auto kuluttaa vähemmän kuin kaupungeissa.

Kaupungeissa on tunnetusti pula tonttimaasta. Vähentyvä yksityisautoilu ja lopulta sen kokonaan kieltäminen vapauttaa runsaasti uutta rakennus-, puisto- ja ympäristömaata muuhun käyttöön ihmisten omaehtoisen liikkumisen ehdoilla. On laskettu, että mm. Saksan länsiosassa asfaltti- ja kestopäällysteet ottavat koko alueen pinta-alasta jo kuusi prosenttia - kaikki tuo on poissa luonnon omasta kiertokulusta ja vihertuotannosta.

Jokainen kunta ja kaupunki lähtee luonnollisesti omista tarpeistaan ja vastuistaan - kaikki eivät ehkä tarvitse näin radikaaleja toimia pelastaakseen omaa mikroympäristöänsä ja kansalaistensa mielenrauhaa.

Säädetään julkinen liikenne ilmaiseksi, asetetaan tietullit ja nostetaan kuntien veroäyriä yhdellä prosentilla ja vastineeksi kuntalaiset saavat tiheät ja riittävästi kaikkialle ulottuvat julkisen liikenteen vuorot ja aikataulut. Samalla nostetaan käytön lisääntymisen vuoksi julkisen liikenteen kulkuvälineiden tuotekehitys sille tasolle, että niiden ympäristökuormitus puolittuu uusien innovaatioiden myötä.

Parhaaksi lahjaksi ihmiset saavat enemmän osallistumista ja vuorovaikutusta toisistansa, koska vieruspenkille voi istahtaa juuri se oikea kauan etsitty ja odotettu kumppani - joka tuo uutta elämänintoa käyttämään myös omia jalkojaan kohentamaan kuntoa.

Ilkka Luoma
KESKUSTELU --- TIEDE [23958]

............................

Mielipidekirjoitukseen liittyvä kuvakertomus-
(kuvia saa käyttää vapaasti yllä olevan kirjoituksen yhteydessä, copyright by Ilkka Luoma 2007)

Kuva 1
--- http://www.panoramio.com/photo/5837547 ---

Teksti
Paikallisjunat ovat huomisen joukkoliikennevälineitä ylivoimaisen hyötysuhteen, paikallissaasteettomuuden ja tarkkojen aikataulujen vuoksi. Suuret kaupungit voivat kompensoida VR:ää kustannuksissa, kun nämäkin kulkuvälineet lähiliikenteessä asetetaan ilmaisiksi kaikelle kansalle.

Kuva 2
--- http://www.panoramio.com/photo/5837616 ---

Teksti
Miltei kaikissa kaupungeissa on lähiliikennettä linja-autoilla. Nämä asetetaan ilmaisiksi, jotta yksityisautoilu vähentyy oleellisesti. Ilmainen joukkoliikenne on yhteiskunnalle ja ympäristölle edullisempaa kuin holtittomasti kasvava yksityisautoilu ruuhkaisissa keskustoissa.

Kuva 3
--- http://www.panoramio.com/photo/5837685 ---

Teksti
Pääkapunkiseudulla Helsinki, Vantaa ja Espoo rakennetaan huomattavasti lisää metrolinjoja, jotta saadaan yksityisautoilua vähennettyä reippaasti. Metro on myös käyttäjilleen ilmainen kuin myös raitiovaunut. Kunnat voivat nostaa kunnallisveroa yhdellä prosentilla sekä asettaa tietullit keskustoihin, joilla osaksi kustannetaan ilmaista joukkoliikennettä.

Kuva 4
--- http://www.panoramio.com/photo/5837747 ---

Teksti
Joukkoliikenne on kuin tuubi, jonne saadaan siirtometriä kohden ylivoimainen määrä matkustajia. Joukkoliikenne voi hoitaa tehokkaasti miltei kaikkien ihmisten liikkumisen tarpeet lyhyillä matkoilla yhdistettynä jalankulkuun ja pyöräilyyn. Hyvällä käyttösuhteella voidaan järkevästi lisätä vuoroja tyydyttämään tiheääkin linjatarvetta. Täysi bussi on tulevaisuuspassi ympäristölle.

Kuva 5
--- http://www.panoramio.com/photo/5859990 ---

Teksti
Espoon Leppävaarassa kohtaa niin rautatie- kuin linja-autokuljetus. Ostoskeskus Sello on solmukohta, jossa tehokkaasti ihmisvirroilta otetaan ostovoimaa busineksen kautta jaettavaksi eteenpäin. Joukkoliikenne syöttää kuluttajia kuin karjaa viheriäille kulutuksen laitumille.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Voi kuulostaa tylyltä, mutta ydinsähköllä toimiva raideliikenne on ylivoimainen ympäristöjäljen pienuudessa (emme ota nyt kantaa uraanijätteen loppusijoitukseen).

Yksityisautoilu on haja-asutusalueiden väline, mutta joukkoliikenne on ainoa keino padota yli äyräiden ryöppyävää ympäristöjälkeämme, jota on pakko suitsia, kovillakin keinoilla.

Vieras (nimimerkki)

Suuri kehityskohde onkin sähkökaukojunien syöttöliikenne.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Olisiko nuokin syöttöliikenteet sähköautoilla (omilla ja julkisilla)?

Vieras (nimimerkki)

Saa nähdä milloin maailman suurimmaksi energiankäyttäjäksi kohoava (mutta ei per capita!)Kiina aloittaa yksityisautojen suitsimisen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

eräin paikoin jo aloitettu. Kiinassa homma onnistuu, koska siellä ei tarvitse järjestää komiteamietintöä siitä, milloin päätetään perustaa työryhmä asettamaan neuvottelukuntaa.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Kuinka paljon metro, lähijunat ja huomisen johdinbussit kuluttavat?

Vieras (nimimerkki)

Joo-o, mutta ei poista sitä järkyttävää kalleutta. Varsinkin kun yhteiskuntarakenne on niin hajautunut. Helsingissä ylläpidetään keinotekoista pulaa asunnoista, jolla on saatu pumpattua asuntojen ja maan hinnat keskiluokkaisen työssäkäyvän ulottumattomiin. Näillä ruuhkamaksuilla on perimmäinen tarkoitus koittaa pumpata hintoja vielä lisää ylöspäin kiinteistönomistajien voitoksi. Paljonkos sinulla on kiinteistöomaisuutta kehä I:n sisäpuolella?

Kun vain työnanatajat ymmärtävät vähitellen siirtää työpaikat sinne mihin työntekijät ovat jo menneet, niin sitten on raideliikenteeltä loputkin edellytykset viety.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Pääkaupinkiseudun ruuhkat helpottuvat jo sillä, kun suuret joukot suurista ikäluokista eläköityvät takaisin kotikonnuilleen metsien ja rantojen äärelle - pois Helsingin kivierämaasta.

Vieras (nimimerkki)

Hesan kerrostalokolmiolla saa maakuntaomakotitalon, miltei veden ääreltä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ruuhkattomuudessa voidaan käytää kätevästi myös polkupyöriä, ja kunto paranee. Edellyttää hyviä ja tarkoituksenmukaisa kevyen liikenteen väyliä.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Raideliikenne on nimenomaan huomisen liikenne, koska energia saadaan mm. johtimista - tällöin ydinsähkön käyttö mahdollistuu.

Vieras (nimimerkki)

Atomisähkössä voi olla kitkerä sivumaku.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tiedemiehet ratkaissevat piiiiitkän puoliintumisajan seuraavan 50 vuoden aikana...

Vieras (nimimerkki)

Tshernobylin laskeuman makuinen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma
Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Voitaisiinko ydinjätemateriaalin puoliintumisaikaa nopeuttaa?

Vee (nimimerkki)

Ilmainen joukkoliikenne tietyillä avainreiteillä tuntuu järkevältä ajatukselta. Kaikki liikenne kaikkialla ei voine silti olla ilmaista.

Tukien ja lippuhintojen säätäminen, lippujärjestelmien rakentaminen ja ylläpito sekä valvonta ovat kuluja, jotka saadaan suoraan pois.

Yhteiskunnan joukkoliikenteen tuki on ilmaisessa joukkoliikenteessä paljon selkeämmällä pohjalla kuin nyt, kun liikennöinnin todelliset tuotantokustannukset ovat pääasialliselle maksajalle (eli liikennöintiä tukeville kunnille) hämärän peitossa.

Itse en ilmastopuolelta laskettavia hyötyjä laskisi noin suoraviivaisesti. Sen sijaan matkustajamäärien kasvaessa liikennöinti muuttuu kustannustehokkaammaksi. Kuntalaisten välittömät matkakulut vähenevät, vaikka se toki ei kunnan tarkoitus missään vaiheessa olekaan. Suurin säästö tulee heille jotka jättävät investoinnit vaihtoehtoisiin kulkuneuvoihin kokonaan pois kun kertaluonteinenkin julkinen liikenteen käyttö on mutkatonta.

Haittapuolena on rajan veto ilmaisen ja maksullisen joukkoliikenteen välillä. Toinen haitta on se, että ilmaista ei yleensä arvosteta, ja sen tosiasian seuraukset.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Pilotointi ja ilmaisuustestit pitäisi aloittaa siten, että uusi Espoon metro olisikin jo sitten ilmainen, siis ei lopulta ilmainen, vaan verovaroin kustannettu.

Vieras (nimimerkki)

Testit Hesan ratikoihin ja johdinautot takaisin kaduille.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Metrosta on hyvä aloittaa testit Hesassa.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Varmaan Helsingissä olisi helpointa kokeilla ilmaisuutta, mutta miten selität muulle Suomelle?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Pohdinnat millä saadaan turha liike pois, onkin jo miltei filosofiaa, nuoriso ajaa .illurallia saavuttaakseen jotain, lapset pitää viedä isoine jääkiekkokasseineen toiselle puolelle kaupunkia ja mökille pitää päästä joka kesäviikonloppu - työmatakatkin ovat pidentyneet. Lähialuetoiminnan kehittäminen fyysisine liikkeineen on eräs ympäristökehittämisen painopisteistä.

Vieras (nimimerkki)

Ennen liikuttiin jalan, ei ollut liikalihavuutta, nyt liikutaan moottorivoimalla triplasti ja potenssiin vielä ... suomalaiset ovatkin yksiä maailman lihavimpia, keskimäärin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kuinka paljon pitää alentaa kevät-kesä ja syksyliikuntaan fillarien hintaa, että niitä alettaisiin käyttämään? Tai mitä muuta pitää tehdä, että näin kävisi?

Vieras (nimimerkki)

Kannattaisiko valtion tukea fillaristeja jotenkin?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma
Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Hyvin artikkelin alustuksessa totesit:

"Elämä on itsensä ja tavaroidensa liikuttelua paikasta toiseen"

K Veikko

Se, että liikenteen kuluttajamaksuja alennetaan, ei yhtään vähennä liikkumisen määrää vaan lisää sitä.

Jos bussit olisivat ilmaisia, ensimmäisenä uusiksi käyttäjiksi siirtyisivät jalankulkijat ja pyöräilijät. Ne, jotka nytkin kulkevat bussilla käyttäisivät säästyneen rahan bensan ostamiseen; nyt olisi varaa tehdä useampi mökkireissu joka vuosi.

Vain liikenteen hinnan nostaminen vähentää sen käyttöä, ei alentaminen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Olisikin mielenkiintoista tehdä asiasta testi, jolloin ehkä näkisimme vähentyvän yksityisautoilun, joka on se päällimmäinen tavoite - nyt näin ensialkuun.

Vieras (nimimerkki)

Kyllä vähentää yksityisautoilua, luoden lisää tilaa ahtaisiin kaupunkikortteleihin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Pitäisi jotenkin ratkaista miten fillari saadaan joukkoliikenne-välineisiin - Helsingin metrossa se toimii erinomaisesti.

K Veikko

“miten fillari saadaan joukkoliikenne-välineisiin”

Itse käyttäisin junaa, jos mopon (tai moottoripyörän) voisi helposti ajaa kyytiin ja yhtä helposti ulos. Tällä tavoin "last mile" -ongelma ratkeaisi helposti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiinassa on paljon sähköavusteisia polkupyöriä, jotka mahtuisivat ainakin metroon, entä bussiin tai lähijunaan? Onkohan joku aloittanut jo maahantuonnin, suunnittelin sitä jo 2005, mutta verot ja lainsäädäntö olivat monimutkaistamassa sähköpolkupyörien tuontia Suomeen.

K Veikko

Olin vähällä vaihtaa moponi sähköpolkupyörää, mutta jäi tekemättä. Suurin syy oli liian lyhyt ajomatka.

Ihmettelen, miksi sähköpolkupyöriä ei kukaan myy mopona, jossa ajonopeus olisi kohtuullinen pitemmällekin matkalle sekä yhdellä latauksella ajettava matka vähintään 200 km. Latauspaikkojen vähäisyyden vuoksi käytännössä on päästävä takaisin samalla latauksella.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiinasta olisi tarjolla vaikka millaisia sähköpolkupyörämopo versioita, mutta Suomessa laki "hankaloittaa" veroilla tiettyjen mallien kilpailukykyistä tuontia - hyvä tai huono, niin jokainen päättää itse.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Veikko Kukkonen:

Fillarin saa tuoda metroon ilmaiseksi.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Olisiko kuitenkin niin, että lisääntyvä väestönosa haluaa huolehtia terveydestään - fillari on siihen hyvä väline :)

Torsti Virtanen

Ilmaista ei ole olemassakaan.

Käyttäjille maksuton voisi olla oikein muotoiltu, mutta kyllä joku ne kulut silti maksaisi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

oletpa oikeassa - ilmaisia lounaita ei ole, on vain maksuajasta kysymys. Käyttäjilleen veloitukseton, ok ...

Vieras (nimimerkki)

Tulonsiirtoa liikkumattomilta ja yksityisautojen käyttäjiltä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tavoitteena onkin, että moni yksityisauto jää kotipihaan ja niitä käytetään vain niihin pitkiin loma- yms. matkoihin maanteillä, jossa ominaiskulutus kilometriä kohden on huomattavasti alhaisempaa.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Tulonsiirroilla voidaan yrittää pelastaa ympäristöä!

Vieras (nimimerkki)

Eivät kaikki käytä maanteitäkään.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Vero on oiva keksintö, nykyajan robinhood, joka ottaa keskiluokalta ja antaa mahdollisuuksia yläluokalle jakaen almuja alaluokalle.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Harvassa ovat, hyvin harvassa. Kun menee bussin kyydissä - käyttää tällöin maantietä. Täysin kotiinsa sidotut ja metsissä kulkevat erakot voisivat olla tälläisiä...

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Jos ei käytä maanteitä, niin metsissäkö kulkee? Vieras?

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Yhteisten varojen jakamisesta tässäkin olisi kysymys.

ukkeli (nimimerkki)

Jos on joutavaa rahaa jaossa niin puhtaana käteen. Kiitos!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma
Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Sosiaaliset luukut pullistelevat mitä eri värisimpiä käsiä!

Jukka-Pekka Vasara

Saastuttavien lähes tyhjien bussien ajattaminen verovaroilla ympäri kaupunkia on "vihreää" politiikkaa tyypillisimmillään.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Hyvä veli, arvelempa, että moni yksityisauto jää kotipihaan, kun julkinen on käyttäjilleen ilmainen ja näin lähijunien, bussien, metron ja ratikoiden käyttöasteet nousevat reippaasti!

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Eräillä linjoilla Hesassa julkinen on ylivoimaisesti nopeampi kuin yksityinen auto!

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Kuten todettua, ilmaisuus lisää käyttöasteita ja vähentää yksityisautoja kaduilta.

Käyttäjän veehoo kuva
Viljo Heinonen

Sopiihan se ilmainen joukkoliikenne kaupunkilaisille, kun vain kaupunkitaajamassa on riittävä väestöpohja. Tasapuolisuuden nimissä pitäisi joukkoliikenteen ulkopuolella oleville myöntää vastaava verohelpotus tai kaupunkilaisille joukkoliikennemaksu. Ruuhkamaksu on tavallaan siirtymä tähän suuntaan. Joka tapauksessa toteutuksen pitää olla sellainen, ettei niillä, joilla ei ole mahdollisuutta joukkoliikennettä käyttää, ole velvollisuutta kustantaa sitä muille.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kyllä. Ensin pitää tehdä testejä kuormituksen ja kulutuksen osalta ja eri tiheyksisillä linjoilla, niin suurissa kaupungeissa kuin pienissä taajamissa. Ensimmäiset testit voidaan aloittaa helpoimmasta päästä, Hesan ratikat (pari linjaa) ja metro. Tästä se lähtee, vaatii paljon suunnittelua ja rahaa, paljon rahaa, mutta kokonaishyöty on reippaasti suurempi kuin kulunki ja ympäristörasite nykymallissa.

Käyttäjän veehoo kuva
Viljo Heinonen

Joukkoliikenteen järjestäminen kunnallisena olisi oikeudenmukaisinta. Silloin kuntalaiset maksaisivat liikennejärjestelyistään kunnallisveroina. Se ei koskisi ulkopaikkaisia. Heitä voisi rasittaa ruuhkamaksu sen harvan kerran, kun asiaa sattuu olemaan pääkaupunkiseudulle tai muualle, missä on ilmainen joukkoliikenne.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

On laskettu, että täysin käyttäjilleen ilmainen julkinen liikenne maksaisi Hesassa noin 600 miljonaa euroa vuodessa - sis. investoinnit 15 vuoden periodilla.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Jospa julkinen joukkoliikenne olisi täysin vapaa valtion varoista, vain kunta voi sen päättää itse - ilman valtion subventiota. Lisääkö se entisestään muuttoa asutuskeskuksiin?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Aivan, joukkoliikenne menisi kunnalliseksi, koska sillä ei voida tehdä businesta, vain suoranaisilla kulurakenteilla. Käyttäjilleen ilmaien joukkoliikenne muuttaa radkaalisti liikennettä ja voi olla, että reittikartat aikatauluineen menevät aivan uusiksi ja käyttöasteet kohentuvat.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Kannattaisi ainakin kokeilla, vaikka parilla metrovuorolla per arkipäivä!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tallinna, Kööpenhamina ja Maarianhamina - siellä on jo ilmainen asukkailleen tarkoitettu käytöltään ilmainen joukkoliikenne, joka kustannetaan tietysti yhteisistä verokertymistä - poliittisin painotuksin.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Sopivasti ajoitettu nosto historiasta - tulevat kunnallisvaalit varmaan kirvoittavat tätäkin keskustelua! :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Matti Vanhasen idea - tänä päivänä, soveltuuko ja ajaako ilmaisen julkisen liikenteen perusfilosofiaa? ---
...

LAUANTAI, TAMMIKUU 05, 2008
Matti Vanhanen nokkelasti sysää julkisen joukkoliikenteen rahoitusta myös työnantajille
----- Original Message -----
From: Ilkka Luoma
To: Mielipidekirjoitukset
Cc: matti.vanhanen@vn.fi ; jyri.hakamies@defmin.fi ; okivinen@kolumbus.fi ; anu.vehvilainen@mintc.fi ; jussi.pajunen@hel.fi ; kimmo.tiilikainen@ymparisto.fi
Sent: Thursday, January 03, 2008 9:09 AM
Subject: MIELIPIDE: Ilmastonmuutos laimentuu kuljettaessa joukkoliikenteellä Nato-keskusteluun

------------------
(YLE- aamu-uutisointi 3.1.2007: Pääministeri Vanhanen ehdottaa matkakortin vauhdittamista laajemmaksi ja ainakin osin työnantajan maksettavaksi - keräten samalla veroja valtion kirstuun)

[ ... teitä, katuja, parkkipaikkoja kuin -hallejakaan ei voi loputtomiin rakentaa - tila loppuu. Päästöjä pitää vähentää ja nyt kuitenkin yksityisautoilu on yhä kasvattamassa osuuttaan mm. hiilidiksidipäästöissä ... ]

Julkinen joukkoliikenne on tehtävä ruuhkakeskuksissa kokonaan ja välittömästi käyttäjilleen ilmaiseksi. Vain julkisen liikenteen täystuki aikaansaa yksityisautoilun selvää vähentymistä. Ruuhkat pienenevät, jää aikaa muuhunkin kuin nenän kaivuuseen liikennevaloissa.

Vanhanen avasi nokkelasti keskustelun käyttäjilleen ilmaisesta joukkoliikenteestä - ymmärtäen, että työnantajien maksamat matkakortit ovat vain esiaste todelliseen muutokseen.

Nykyisin mm. vapaasta autoedusta verotetaan mukavasti - valtio saa sievoiset tulot tältäkin momentilta. Tosin verotettavia autoetuja on harvoilla. Työmatkakortin yleistyminen lisäisi vääjäämättä myös valtion tuloja - aikooko Vanhanen kustantaa näillä lisätuloilla ruuhkakeskuksien huomisen käyttäjilleen ilmaista joukkoliikennettä?

Helsingissä on laskettu, että nyt julkinen liikenne maksaa yhden veroäyrin, jos taas koko systeemi tehdään ilmaiseksi tuo se lisää veromenoja toisen veroäyrin.

Suurin säästäjä on itse luonto (päästöt pienenevät) ja meidän hermot - koska ruuhkat vähentyvät kansalaisten kiiruhtaessa töihinsä ilmaisella joukkoliikenteellä. Lisäksi myöhemmin saamme lisää rakennusmaata mm. ahdistuneeseen Helsinkiin, jolloin Sipookin voidaan jättää rauhaan ja keskittyä kuntaliitokseen Vantaan kanssa.

Vanhanen aloitti keskustelun oikeaan aikaan - hiljalleen ilmainen joukkoliikenne leviääkin sitten koko Suomeen - ottaen logistiikan ja hyötysuhteet huomioon, sekä tukien vastaavasti "syrjäseutujen" luontoihmisten liikkumista luontoystävällisellä tavalla - sillä joukkoliikenne ei koskaan joka "savuun" tule ulottumaan. Meillä on edelleen - kiivaasta kehityksestä huolimatta - jalatkin olemassa.

Ilkka Luoma

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Matti Vanhasella oli muitakin hyviä ideoita, mutta media sai Masan hampaisiinsa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Matti Vanhanen on mainettaan parempi ja pätevämpi - näin on, vaikka esim. tällä tämä saanee tulikivenkatkuista kritiikkiä. Harva vain osaa nähdä tässä sen kuuluisan metsän laudoilta.

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

"nähdä metsää lautakasoilta..." ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Käyttäjilleen maksuton julkinen joukkoliikenne nousee pintaan aina juuri ennen kuntavaaleja. Maksuttomuutta voisi ensin testata pienemmässä mittakaavassa, tai sitten lippuhintojen puolituksena

~ http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005046540.html -

.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset