*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Kaikki blogit puheenaiheesta Mediavaikuttaminen

West trolling vs. East trolling -valtakamppailua tiedon rajamailla

Maailma muuttui, kahdessa ajallisessa kohdassa; Yhdysvaltain hyökkäykset Irakiin ja Syyriaan |1 sekä krimiläisten valitessa lähinnä lännen hyväksymättömällä kansanäänestyksellä siteekseen Venäjän |2. Näiden kahden tapahtumakeskiön jälkeen maailman informatiivinen elintila ei ole ollut entisensä.

 

Kunnallisvaalit tulee, Uusi Suomi vaikuttaa

Kunnallisvaalien lähestyessä kiinnosti taas miten Uuden Suomen toimituksen poiminnat jakautuvat puolueiden välillä. Moni täällä aktiivisesti vieraileva kertoo minulle usein, että poiminnoilla ei ole suurta merkitystä. Itse kuitenkin väitän Almamedian tuoneen merkittävän lisääntyneen näkyvyyden poimittujen karusellin pyöriessä sekä Iltalehdessä sekä Talouselämässä 

Katselin jälleen 50 viimeisintä poimintaa aikaväliltä 22.3. - 3.4.2017, joiden kirjoittajista poliitisen kantansa ilmoitti 37. 13 ei sitä kerro tai sitä ei ole. Poimitut blogit jakautuivat seuraavasti:

Puheenvuoron media-analyysi: Kokoomuksen ja demarien vaalikanava

Katsellessani viidenkymmenen viimeisimmän Uuden Suomen toimituksen poimintojen listaa tuli takauma tammikuun alusta, jolloin kirjoitin ihmettelyäni valintalinjasta. Päätin siksi analysoida noin kahden viikon karusellipoiminnat eli 50 listan. Katsottuani valittujen puoluekantoja sain seuraavan tuloksen:

Uuden Suomen toimituksen valittujen poliitikkojen suosiminen

Uuden Suomen toimitus vaikuttaisi Poiminnoissaan suosivan eräitä poliitikkoja ja tästä on tullut heille merkittävä vaikutuskanava. Millä perusteilla tähän on päädytty on minulle arvoitus ja toivoisinkin toimituksen ottavan kantaa analyysiini. Poiminnoilla on valtava merkitys siihen, kuinka kirjoitus päätyy suosituksi. Kirjoitusten määrän lisääntyessä yhä useampi niistä katoaa valtavaan bittivirtaan lähes yhtä nopeasti kuin sinne tulikin. Poiminnot sen sijaan jäävät elämään pitkäksi aikaa.

Narsistinen ihminen sopeutuu suosiota tavoitellen

Olen miettinyt jo siitä asti kun aloin nettikirjoittajaksi vuonna 2004 usein ihmisen käyttäytymistä ohjaavia motiiveja.

Foorumikirjoittajan ja hieman toisenlaisen ihmisen yhdistävä motiivi on yleensä se että molemmat haluavat laajempaa suosiota itselleen. Suosiota voi saada foorumilla mukautumalla joukkoon ja esittämällä juuri niitä mielipiteitä joita väki haluaa kuulla. Lisäksi foorumilla voi järjestyä myös toisten foorumilaisten kanssa, jolloin voi saada helpommin toiselta kirjoittajalta tukea omille mielipiteilleen.

Pelottaako?

”Pelkojärjestelmän tehokkuus perustuu siihen, että se on hyvin mukautuva. Ihminen voi oppia pelkäämään käytännössä mitä tahansa”. Näin kertoo apulaisprofessori Lauri Nummenmaa Turun yliopistosta.

 

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä